Gamla Philips rörsteg.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Achtung

Gamla Philips rörsteg.

Inläggav Achtung » 2008-03-27 00:07

Jag är hyffsat ny inom hifi men har alltid fascinerats av välljudande stereoanläggningar. Jag och min sambo har nyss flyttat till hus och nu har jag fått godkänt att inreda ett rum till ett ljudrum. Eftersom att ekonomin för tillfället är begränsad så kan man inte välja och vraka bland anläggningar. Sen har man den sjukan att man tror att man kan göra det mest själv... :) Därför vill man göra mycket av anläggingen själv. Som utbildad verktygsmakare verksam som maskintekniker så har man hyffsat bra koll på den mekaniska/bearbetnings biten (tycker jag själv iallafall).
Min anläggning ska bestå av rörsteg och vinylspelare, tycker sånt är lite fränare. Har börjat tillverka en egen vinylspelare helt i akryl, titan och kolfiber.
Högtalarna jag hade tänkt börja med är Martins, Aluminiumprofilen (priset tilltalade samt att komma 2:a i en sådan prestigefull tävling är inte illa pinkat).

Nu är det slut snackat en massa skit......
Hade egentligen för avsikt att köpa något diy kit till nått rörsteg men jag råkade komma på att hemma hos farsan ligger ett gäng gamla Philips rörsteg för pa-bruk. Är det något man kan använda efter vissa modifikationer eller är det bara att förkasta den idén direkt??? Stegen är ju inte snygga i sina original chassin så min tanke var att plocka ut elektroniken och bygga in i snyggare/öppnare chassin (man måste ju se rören och trafosarna). :) En modell av stegen är på 70watt mono och en modell är på 140watt mono. Går det använda dessa eller är pa-steg för dåliga för att användas i en hifianläggning? Det kanske är för långsökt att tro att dessa steg ska gå att använda?

Bifogar länkar till servicemanualerna på dessa steg.

http://frank.pocnet.net/instruments/Phi ... EL6425.pdf

http://frank.pocnet.net/instruments/Phi ... 435-00.pdf

Tacksam för svar...

/En vilsen nybörjare

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-03-27 19:17

Trevliga steg båda två men med rör som är svåra att få tag i idag ifall du behöver nya.

EF86 är inget problem, ECC85 går nog att hitta men EL36 och PE06/40 är nog i det närmaste omöjliga till vettigt pris.

Bättre då att bygga från grunden med EL34 eller 6550 som slutrör. Tipset är att använda rör som finns i gitarrförstärkare.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-27 19:54

Går det kanske att återanvända transformatorerna från dom där slutstegen i nåt nytt bygge?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-03-27 23:04

Visst kan jag förstå att dem kan vara knepiga att serva men rent ljudkvalitetsmässigt går det att använda dessa, eller är konstruktionen kass från början?? Vad brukar skilja mellan PA och hifi, förutom kvaliten på de ingånde komponenterna? I PA sammanhang prioriteras hållbarhet före ljudkvalitet eller??

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-27 23:22

PA-utrustning brukar inte vara optimerad för lågt brus, speciellt inte förr i tiden.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-03-27 23:44

Jag får väl dra igång dom gamla häckarna och prova... :)

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-03-28 00:00

Achtung skrev:Jag får väl dra igång dom gamla häckarna och prova... :)

Så klart du ska ... kolla bara att elektrolyterna får tid på sig att formera sig innan du lägger full nätspänning på (om det är länge sedan de var spänningssatta) ... annars kan det säga "poff".

Gillar du stegen kan man (med mindre justeringar) byta slutrör till mer gångbara varianter, men det kan vara många år av spelande på de rör som sitter i, så kolla hur de funkar först.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-03-29 00:29

Fan, nu är man ganska fuckad..... Var förbi hos farsan och hämtade stegen idag. Det var en 35wattare, 3st 70wattare och 2st 140wattare. Tänkte att jag skulle koppla på ström och se om det ens var något liv i dem. 2st 70wattare funkade och 35wattaren.
Fick bara igång den ena 140wattare så jag tänkte att jag öppnar och ser om det är något synligt fel, typ kabelbrott. Då såg jag att säkringen på inkommande hade brunnit, så jag satte dit en ny och sedan ett nytt försök. Jag fick igång stärkaren men snabbt så började det låta konstigt och lukta illa från den mindre trafon, verkar som om den är väck... :(
På söndag ska jag testa ljudet på de stärkare som funkar, låter 140wattaren bra så kommer det att kännas jävligt surt att den andra verkar förlorad. Hitta en ny trafo är väl omöjligt...

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-03-29 07:31

Om du bara ansluter förstärkarna "rätt på" med full 230 V så är det ganska troligt att en eller flera elektrolyter går till kortslutning, och så brinner trafon och det är slut på det roliga.

Det var därför jag skrev att du skulle formera elektrolyterna försiktigt först. :roll: :wink:

Formeringen är en process som kan gå på en timme, men Philips är inte känt för högklassiska elektrolytkondensatorer, så det kan ta flera dagar att få kondensatorn att funka igen, om inte så får man byta dessa.

Helst skall man lyfta varje elektrolyt till märkspänning samtidigt som man mäter läckströmmen, men oftast funkar det helt OK om man har en vridtransformator och börjar på 50 volt AC under några timmar.

Sedan höjer man med 50 volt osv. tills full spänning är uppnådd utan att det finns någon strömrusning i apparaten.

Att testa som du hittills gjort brukar vara lika effektivt som att slå på dem med en yxa! 8O
Leif

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-03-29 08:13

Att testa som du hittills gjort brukar vara lika effektivt som att slå på dem med en yxa! Shocked

Inte så smart av mig.....

Men till mitt försvar så måste jag säga att transformatorn såg skum ut redan innan jag testade. På den stärkare som gick igång först så var lindningen slät och fin, på den här kunde man se före testet att något hade hänt tidigare. Tejpen runt lindningen var lite knövlig och det såg ut som om det kan ha oxiderat unde tejpen..

Jag vet inte, jag är väl bara kass. Men det är bara ta nya tag, att hitta en likvärdig trafo är väl ganska svårt??? Går dom linda om??

Men till en annan fråga, om man vill köpa en diy kit vad ska man köpa, till rätt pengar och rätt kvalitet??? Som ni har sett är jag ingen elektronik expert men en del kan jag. Därför vill jag inte "plocka" ihop ett eget kit utan köpa allt på en gång. Lite synd att bygga nytt steg, jag gilla utseendet på PE06 rören.

/Anton

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-03-29 09:08

Achtung skrev:[Men till mitt försvar så måste jag säga att transformatorn såg skum ut redan innan jag testade. På den stärkare som gick igång först så var lindningen slät och fin, på den här kunde man se före testet att något hade hänt tidigare. Tejpen runt lindningen var lite knövlig och det såg ut som om det kan ha oxiderat unde tejpen..

Jag vet inte, jag är väl bara kass. Men det är bara ta nya tag, att hitta en likvärdig trafo är väl ganska svårt??? Går dom linda om??

/Anton

Kan tänkas att det varit problem tidigare, inte helt ovanligt. Att hitta en lämplig trafo behöver inte vara omöjligt, ibland kan man fixa det med två trafos. Enklast brukar vara att kolla elektronikskrotar eller liknande. Många äldre rördrivna mätinstrument har ofta väldigt fina transformatorer.

Att linda nya nättransformatorer är oftast "bara" ett ekonomiskt problem (de blir dyra), men det finns firmor som lindar trafos billigt, jag vet att Svebry i skövde fixat trafos till äldre sändare för rimliga slantar.

Vad kan det då vara värt? Ja, det är upp till lyssnaren att avgöra, men dessa och liknande "klassiker" låter i regel "ganska OK".

Lycka till!
Leif

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-03-30 00:52

Men att hitta en trafo med rätt spec kan väl vara knivigt eller??? Ser inget modell nummer på den eller kan man utläsa vilken modell det ska vara baklänges via kopplingsschemat? Vilka spänningar som ska komma ur den?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-30 09:24

Du har ju en hel trafo i andra 140-wattaren. Mät på den, eller sänd med den så kan trafo-firman mäta på den och göra en likadan.

Det kanske är bra att kolla om det är något annat fel med stärkaren där trafon brann. Det är inte så kul att se en ny trafo gå upp i rök för att likriktaren var kass eller nåt ..... 8O

Annars verkar det vara ett kul projekt att få igång dessa Philipsar, 140 watt är ju en del faktiskt ... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-03-30 19:59

Okej, nu har stegen hårdtestats. Med allt från Nordic rave till Purple och det man kan säga är att dessa steg gillar bäst riktigt musik av riktiga människor med riktiga instrument (precis samma smak som jag) :) . Jag gillar soundet helt klart!!!!! Basen är fyllig och fin samtidigt som de övre frekvenserna är klara. De steg som låter bäst är 6425:orna, alltså 70 wattarna. Men det finns ett STORT problem, dem lever om... :( Ett svagt nätbrum samt brus, detta infinner sig direkt stegen startar upp även utan signalkällan inkopplad. Detta är jävligt synd, för jag gillar verkligen ljudet. Om man kunde få bort bruset/brummet samt använda sig riktiga högtalare (inte skräpiga JVC lådor), så tror jag att man skulle kunna komma hyffsat långt. Men frågan är går det att bygga bort bruset/brummet???

/Anton

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-03-30 21:07

Achtung skrev: Men frågan är går det att bygga bort bruset/brummet???

/Anton

Jo det går att få bort brummet, troligen genom att byta ett par elektrolyter, bruset kan vara "svårare", men man kan koppla in sig lite längre fram i kopplingen så slipper du enkelt en del brus.
Leif

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-03-30 21:23

Vad är det som oftast genererar brus??

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-03-30 21:24

Achtung skrev:De steg som låter bäst är 6425:orna, alltså 70 wattarna. Men det finns ett STORT problem, dem lever om... :( Ett svagt nätbrum samt brus, detta infinner sig direkt stegen startar upp även utan signalkällan inkopplad. Detta är jävligt synd, för jag gillar verkligen ljudet. Om man kunde få bort bruset/brummet samt använda sig riktiga högtalare (inte skräpiga JVC lådor), så tror jag att man skulle kunna komma hyffsat långt. Men frågan är går det att bygga bort bruset/brummet???

/Anton

Man kan börja med att lyfta C13 och koppla in signal från CD'n där (om du använder CD att testa med). Du behöver troligen en volymkontroll mellan signalen och C13.
Man kan även gå ett steg längre fram i kopplingen och ansluta på C18, men då kräver det att man ändrar i återkopplingen oxo.
Leif

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-03-30 21:28

Achtung skrev:Vad är det som oftast genererar brus??

Det är troligen EF86'orna, så att koppla förbi några gör säkert stor skillnad. Det kan oxo vara så att en del motstånd ändrat värde så att vissa parametrar ligger fel (motstånden brukar öka i värde mär de blir äldre).
Leif

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-03-30 22:19

Tror jag har hittat källan till det värsta bruset. Skjutpottarna är inte vad dom har varit, så diskanten låg och reglerade endast i det övre området (ska ta isär allt och tvätta med elektronikrengöring). Min tanke är ju att ta ur all elektronik och bygga in i snyggare chassin (mot vintage-folkets vilja). I samband med det så ska allt tvättas lödas om (det som behövs) m.m.

Nu till en annan fråga var för ser det ut så här?? De två stegen är identiska men med olika uppsättningar en med rör en utan rör????

Bild
Den ena.....

Bild
Och den andra....

Bild
Vad fyller denna ratt för funktion?? Jag vet att den har något att göra med spänning i trafon men när ska man ändra den???? Har försökt förstå den holländska instruktionsboken med holländska är inte min starka sida.. :)

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-03-30 22:39

Achtung skrev:Tror jag har hittat källan till det värsta bruset. Skjutpottarna är inte vad dom har varit, så diskanten låg och reglerade endast i det övre området (ska ta isär allt och tvätta med elektronikrengöring). Min tanke är ju att ta ur all elektronik och bygga in i snyggare chassin (mot vintage-folkets vilja). I samband med det så ska allt tvättas lödas om (det som behövs) m.m.

Nu till en annan fråga var för ser det ut så här?? De två stegen är identiska men med olika uppsättningar en med rör en utan rör????

Bild

De "cylindrar" som sitter i rörhållarna i bildens nederkant är troligen mikrofontrafos och en med rör är någon extra förförstärkare. I schemat är dessa hållare markerade 1,2,3 och 4.

Omkopplaren är för att få rätt spänning/anpassning vid anslutning av högtalarna, kör du med 8 ohm kan den nog stå som den gör nu (25V), men man bör göra en överslagsberäkning så att omsättningen är "vettig".
Leif

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-03-30 23:40

Nu har jag testat lite till. Steget som har metallcylindern med rör på har en inbyggd en förförstärkare för skivspelare, den andra har inte det. Båda ska ha det från fabrik men det verkar vara borttaget på den ena.

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-02 23:30

Nu har det testats mer och funderats.... Eftersom att jag kommer att sätta in stegen i nya chassien utan volym och tonkontroller utan koppla dessa till en gemensam låda för båda stegen, så har jag kommit till den slutsatsen att jag kanske istället bygger en förförstärkare från vilken jag sköter nivåerna. Därför vill jag har tips dels på hur jag ska modifiera philipsstegen så att jag slipper ef86:orna samt vad finns det för prisvärda byggsatser/kit till förförstärkare (helst ska det vara rör). Det ska båda gå mata med skivspelare och vinyl. Har kollat lite på Svalander´s hemsida, där har han en TC-754. Är den något att ha?? Den är heller inte rör och man får ju inte löda själv.. :(

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-02 23:40

Du såg inte den här då, på Svalanders hemsida?
http://www.svalander.se/teknik/tuba/tuba.htm
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-03 00:05

Fan också... Jag måste nog bygga en sådan. Hur bär jag mig åt för att modifiera om philips burkarna till slutsteg??? Någon elektronikkunnig??

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-03 08:32

Det låter dels som ett roligt och lagom avacerat projekt att snygga upp den där burken, men samtidigt, om du saknar kunskaper, ett alldeles hopplöst projekt.
Det går att för mycket små pengar knåpa ihop ett riktigt bra slutsteg med rör som inte finns med i rörentusiasternas topp10. Förslag på användbara rör är 6AQ5/EL90 (eller hette de EL95??), 832, 807, 12A6.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-03 09:55

Tja, jag känner att entusiasmen rann iväg.... :( Snackade med en snubbe på jobbet som sysslat mycket med rörförstärkare och han dömde ut projektet. Så nu står man på ruta ett igen. Vad fan ska man syssla med då?? Är ju sugen på att bygga mitt egna steg. Verkar som om att man måste släppa rören, verkar vara en hel del magi runt dem. Hypex Class D eller liknande är det något att fundera på? Dem har ju inte samma charm som rör men vad ska man göra om man vill ha ut ljud ur högtalarna. Finns det något schysst kit till en kille som är en jävel på att löda men kanske inte är elektronikkonstruktör.......

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-03 10:03

Achtung Achtung ....

Jag har sett kit från USA (med 230V-trafo 8O 8O 8O ), vilka är inte bill .. dyra.
De HÄR tänkte jag på. Dollarn är billig just nu ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-03 10:13

Några kul till:
http://www.retrothing.com/2008/03/diy-low-cost-ga.html
http://www.tubedepot.com/tubeampkits.html

Och ursäkta, det var DEN HÄR jag tänkte på i förtsa hand.

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-03 10:52

Jamen hur låter dessa steg???

Är det någon som testat att bygga en? T.ex denna?? http://www.tubedepot.com/diy-k-16ls.html

Känns som om att med dessa komponenter (billiga trafos) så blir ljudet mediokert. Eller har jag fel?

Var finns detta kit att köpa?? Hittar det ingenstans..
http://diyaudioprojects.com/Tubes/K-502 ... /index.htm

Men man är väl lite dum som tror att det går få bra ljud för hyffsade pengar??

Vidare så börjar vinylspelaren ta form, tonarmen och chassiet har börjat berarbetas.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-03 12:05

Achtung skrev:Men man är väl lite dum som tror att det går få bra ljud för hyffsade pengar??

Vidare så börjar vinylspelaren ta form, tonarmen och chassiet har börjat berarbetas.

Man är inte alls dum! Har testat en gammal rôten ECL86PP mot en Pioneer AA104 eller vad den där audiofiliska varianten hette - Pioneeren fick storstryk.
Jag har en del budgetprylar jag plockat ihop för under 2000 spänn som låter OTROLIGT bra!
Tror jag läste en hel del bra ord om apparaterna från S5Electronics, var det på DIYAudioforum??

Du ska ju sedan ha ett bra RIAA-steg ....

Nästa

Återgå till DIY-forum