Diy CD-spelare [Färdig! Och med bilder.]

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
attah

Diy CD-spelare [Färdig! Och med bilder.]

Inläggav attah » 2008-05-21 15:37

Vid slakt av en medelålders dator blev det bland annat kvar en vertikal CD-enhet, någonting som jag tycker är lite småfräckt. Det verkar vara en ganska gedigen pryl, men vad vet jag egentligen om de?

Hursomhelst tänkte jag att den skulle kunna användas som CD-spelare till framtida ljudanläggning. Jag har tidigare stött på någonting som om jag inte minns fel kallades IDE-transport, för att styra cd-enhetn över vi IDE-kontakten, och få en digital ljudutgång...

Är det någon som vet vad det är jag pratar om, och kanske till och med har försökt sig på det själv?

I övrigt är förslag om hur bygget skulle kunna komma att se ut mycket uppskattade. Jag lägger upp en bild på CD-läsaren lite senare, så ni kan se vad det är jag egentligen snackar om..
Senast redigerad av attah 2009-01-22 11:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-21 15:45

det finns lite allmänna kontroller kit till cd-rom som har IDE interface.
i form av byggsatser eller halvfärdiga. de har en mikroprocessor som är programmerad att skicka rätt styrsignaler till cd-romspelaren. de har ofta en teckendisplay, fjärrkontroll samt knappsats (play, ffw, ffr, stop, pause , eject osv)

bla diskuterades ett här ett tag. du kan pröva att söka lite.

med dessa kan man styra cd-romet till att spela audio cds som en vanlig cd-spelare. vissa cd-rom har tom digital utgång.

annars får du använda den analoga utgången från Cd-romspelaren vilket kanske inte är helt otpimalt.

släng upp en bild på kontakterna på baksidan ser vi lättare.

mao, det är absolut görbart och inte så svårt heller iom det finns färdiga byggsatser för det hela.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-05-21 15:52

Tackar för den informationen.. Jag har för mig att jag såg någonting om det här på forumet.. tänkte mest höra efter om någon nu aktiv hade personlig erfarenhet av detta.. men i alla fall, jag ska titta närmare på vad som skrivits. De kontakter som finns på den är IDE, analog ljudutgång, kontakt för DC 5 & 12v, samt brytare för lucka och kontakt för en lysdiod som indikerar aktivitet. När jag kommer hem ska jag försöka få fixat lite bilder..

Tack hursomhelst..

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-05-21 17:29

Här kommer bilderna som utlovat.. Skriver vad jag vet om anslutningarna, ifall bilderna skulle vara otydliga..

Bild
Hela härligheten i helhet...

Bild
Kontakter på ena sidan; f.v.
-Analogt ljud - kanske digitalt ljud, men utan kontakt - Jumpers - Lysdiod - Strömbrytare till luckan

Bild
IDE och sröm..

En av ljuspunkterna i föregående tråd på det här ämnet var http://eshop.diyclub.biz/index.php?cPath=198
Det antar jag skulle fungera alldeles utmärkt, åtminstone till analogt ljud, men hur bra kan DAC:en i en cd-enhet rimligen vara? Får hoppas på att det finns utgång för digitalt ljud.. Men i alla fall, om någon råkar ha ett sådant kit över så får ni gärna skriva en rad, annars är det ju i och för sig bara att beställa ett..
Senast redigerad av attah 2012-08-16 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-21 18:29

Det finns såklart en tråd om just det här på forumet :)

Skicka ett PM till Soundbrigade som vet mer!

Användarvisningsbild
dinox

Inläggav dinox » 2008-05-21 21:55

Alla cdspelare avsedda för datorbruk har självklart digital utgång, den sitter i IDE-bussen.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-05-21 22:47

dinox skrev:Alla cdspelare avsedda för datorbruk har självklart digital utgång, den sitter i IDE-bussen.

Jovisst, det jag var lite halvt ute efter var någonting som kan ta tillvara detta för användning med en DAC. Du råkar inte veta om sådana existerar?

Öppen fråga; om man tror att det finns möjlighet att man har utgång för digitalt ljud, kan man då testa detta på något sätt som inte med säkerhet involverar eventuell destruktion av en DAC/förstärkare med DAC..?

Jag har egentligen inga belägg för att så är fallet på enheten som visat på bilden, däremot har jag en DVD-RW med pinnar märkta "Digital out"...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-22 10:15

Hur ser digitalutgången på den här apparaten??

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-05-22 16:10

soundbrigade skrev:Hur ser digitalutgången på den här apparaten??

Två pinnar, den är nästan identisk med den andra enheten jag har liggande. Vilket innebär att åtminstone den har god potential att bli en bra cd-spelare.

Användarvisningsbild
dinox

Inläggav dinox » 2008-05-22 17:26

Det är ju defenitivt lättare att ta den via ett sådant uttag. Det går som jag sa även via IDE-bussen men det kräver en del programmeringskunskaper...

Utgången ni ser på bilderna är en spdif. Så inte allt för svårt att göra om den till toslink alt. använda den som den är.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-22 18:26

Hur månne ser utgången (den elektriska) ut?
Är det "bara" att tuta in signalen i en lämplig DAC sen?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-05-22 18:43

soundbrigade skrev:Hur månne ser utgången (den elektriska) ut?
Är det "bara" att tuta in signalen i en lämplig DAC sen?

Det är alltid S/PDIF på såna anslutningar.

Så, direkt in på en DAC, bara.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-05-22 18:47

attah skrev:

Två pinnar, den är nästan identisk med den andra enheten jag har liggande. Vilket innebär att åtminstone den har god potential att bli en bra cd-spelare.

Njae, det innebär det inte. Om man tar signalen programmatiskt med retry osv via IDE (ATAPI)-bussen så kan man få perfekt överföring. Det kan du inte räkna med på den där digitalsignalen på 2 pinnar. dom brukar implementaras som "visst i hondan, en sån skulle det va, ja, kolla, här finns det en färdig, den tar vi..."

Men det KAN bli bra. Men du vet inte tillräckligt för att veta det, ännu.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-05-22 18:48

dinox skrev:Det är ju defenitivt lättare att ta den via ett sådant uttag. Det går som jag sa även via IDE-bussen men det kräver en del programmeringskunskaper...

Det är någonting jag inte riktigt kommer i närheten av, några enkla matematiska beräkningar och lite annat kan jag nog lyckas pilla ihop, men det där är "way out of my league"...

dinox skrev:Utgången ni ser på bilderna är en spdif. Så inte allt för svårt att göra om den till toslink alt. använda den som den är.

På det svarar jag: Perfekt..
Nu återstår att köpa kontrollenheten och på något sätt ta reda på
om det är en icke kontakt-försedd SPDIF man har att göra med.

n3mmr skrev:
attah skrev:

Njae, det innebär det inte. Om man tar signalen programmatiskt med retry osv via IDE (ATAPI)-bussen så kan man få perfekt överföring. Det kan du inte räkna med på den där digitalsignalen på 2 pinnar. dom brukar implementaras som "visst i hondan, en sån skulle det va, ja, kolla, här finns det en färdig, den tar vi..."

Men det KAN bli bra. Men du vet inte tillräckligt för att veta det, ännu.

Så sant som det är sagt.. Men hoppas kan man ju alltid, och vad gör det om det går fel? Man har en extra erfarenhet i alla fall.

Du råkar inte känna till något kort som sköter det du beskrev? Jag har för mig jag sett någonting i den stilen, men sådana saker är svåra att hitta tillbaka till.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-22 19:00

Eftersom den här CDROM-prylen är lite av en budget/experiment-grej kan man ju testa sig fram.
Det blir väl till att köra på analogutgången tills vidare och laborera med digitalutgången. I det här läget skulle man ha en billig DAC också. :idea:

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-05-22 19:51

soundbrigade skrev:Eftersom den här CDROM-prylen är lite av en budget/experiment-grej kan man ju testa sig fram.
Det blir väl till att köra på analogutgången tills vidare och laborera med digitalutgången. I det här läget skulle man ha en billig DAC också. :idea:

Japp, men det gör det extra roligt. Ja, det är ju steg 1 och jag skulle kunna underöka hur man går från spdif till toslink och testa det på min gamla kompaktstereo. Jag fick ett litet ryck och beställde kitet från diyclub precis, det var ju inte några större pengar precis, så det är mest kul om det fungerar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-22 19:55

attah skrev:Japp, men det gör det extra roligt. Ja, det är ju steg 1 och jag skulle kunna underöka hur man går från spdif till toslink och testa det på min gamla kompaktstereo. Jag fick ett litet ryck och beställde kitet från diyclub precis, det var ju inte några större pengar precis, så det är mest kul om det fungerar.

Du beställde NATURLIGVIS INTE volympoten va??!! :x

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-05-22 20:25

soundbrigade skrev:
attah skrev:Japp, men det gör det extra roligt. Ja, det är ju steg 1 och jag skulle kunna underöka hur man går från spdif till toslink och testa det på min gamla kompaktstereo. Jag fick ett litet ryck och beställde kitet från diyclub precis, det var ju inte några större pengar precis, så det är mest kul om det fungerar.

Du beställde NATURLIGVIS INTE volympoten va??!! :x

Nej, det gjorde jag inte.. Borde jag gjort detta? O.o Valde bara CD-kontroller-kitet... http://eshop.diyclub.biz/product_info.p ... cts_id=436

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-05-22 20:39

Ine nog med att jag kanske borde koordinerat köp med andra så, dum som jag är, reagerade jag inte över att det inte tillkom någon frakt. Så jag har ingen aning om den kommer skickas eller inte.

Men inte nog med detta; mitt konto där fungerar inte längre, har jag blivit blåst månne?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-22 20:51

Nästa gång. Men ärligt - man får mycket för pengarna.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-22 20:52

attah skrev:Men inte nog med detta; mitt konto där fungerar inte längre, har jag blivit blåst månne?

Det tror jag nog inte. Mejla till dem och fråga.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-05-31 15:13

soundbrigade skrev:
attah skrev:Men inte nog med detta; mitt konto där fungerar inte längre, har jag blivit blåst månne?

Det tror jag nog inte. Mejla till dem och fråga.

Nu har nog DIYclub vaknat... [s]Inte för att de svarat på mail[/s], eller att jag kan logga in på sidan, men en fodran på fraktkostnaden har de skickat.. Ska bara fixa pengar till mitt PayPal-konto.. >.<

Betalade förra helgen, någon dag senare fanns paketet i postgången, mailade och kollade vad som händer och fick reda på ovanstående igår...

"6 jun Stockholm utr,Sverige, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering."[/s]

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-06-12 14:39

Så, nu har allt kommit och jag har byggt ihop det lite tillfälligt. Det fungerar perfekt :) Jag har också hunnit med att köpa lite saker hos Kjell & co (voltregulator, kylfläns och guldpläterade rca-kontakter för 70:-)

Så här blev det med allt kopplat:
Bild

Bild

Då återstår bara att bygga en trevlig låda, och göra lite mer ordnade kopplingar när man väl bygger in det. Är det någon som sitter inne med lite designförslag? Lite matereialfunderingar är aluminium, trä och plexiglas... varav jag antagligen har de två första.[/img]
Senast redigerad av attah 2012-08-16 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2008-06-13 09:52

Hej Attah!
Kul att det fungerar. synd att du var så snabb på att beställa kitet då jag ochså var intresserad av ett sådant.
Finns det någon på forumet som har ett sådant över, och vill bli av med det, så kan ni pm mig.
Bygg in cd romen i en snygg trälåda av ädelträ med lock och front i polerad mässing.
MVH
Kludden

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-06-13 10:50

Kludden skrev:Hej Attah!
Kul att det fungerar. synd att du var så snabb på att beställa kitet då jag ochså var intresserad av ett sådant.
Finns det någon på forumet som har ett sådant över, och vill bli av med det, så kan ni pm mig.
Bygg in cd romen i en snygg trälåda av ädelträ med lock och front i polerad mässing.
MVH
Kludden

Mjo, jag kom på att jag ju borde berättat för folk först, och inte bara beställt över eftermiddag... Men det är ju lätt att vara efterklok. (Frakten var på ganska överkomliga $15 och leveranstiden runt en vecka.) Men jag kan bidra med det här http://www.hardwaresecrets.com/article/71 Det var så jag löste strömförsörjningen.

Trevligt förslag, ädelträ av olika slag är ju alltid trevligt. Jag vet dock inte riktigt om mässing är något för mig, jag får leta reda på en plåt och se lite hur det kan tänkas bli... :)

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-07-14 19:10

Jaha, nu har det gått några veckor och det ligger en fin bit päron och väntar på att bli cd-spelare. Till den tänkte jag först haft ett lock i ~plexi, inte som faktiskt lock utan för större delen av elektroniken att husera i under full insyn ovanpå träbiten. Men det här locket är rätt misshandlat och repat så lutar det mer åt att bygga in hela kitet i träbiten bakom en aluminiumplåt.

Kontakterna hamnar nog på en mindre plåt på baksidan, och displayen borde man ta upp ett hål för i plåten på ovansidan, men det blir lite knivigt att få snyggt, så jag tänker lite på något glas av något slag att ha framför, eller att kanske hoppa över displayen helt och hållet (aningen tråkig lösning).

Till framsidan blir det en lysdiod, och mottagaren för fjärren, i varsina hål bakom.... ja, vad? Bilder på valda delar kan dyka upp senare, om inte annat på beställning, men framförallt på den slutliga produkten.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-07-23 17:44

Bild:

Bild

Ni får ursäkta kvalitén, men vid förminskning blev den rätt kass.
Jag planerar att få päronet lite rödare, och aluminiumet som tydligen är kromat, ännu blankare.
Senast redigerad av attah 2012-08-16 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-01-21 23:09

Sådär, i förra veckan blev den klar.
Och rackarns vad snygg den blev :)

Bild

Bild
Senast redigerad av attah 2012-08-16 20:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-21 23:15

OJ! 8O
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-01-22 09:52

attah skrev:---
Och rackarns vad snygg den blev :)

Jag måste instämma ! :)

Har du nåt skydd uppepå; så inte mekanismen/linsen blir dammig eller skadas ?

* * * * * * * * * *

Nästa

Återgå till DIY-forum