Moderator: Redaktörer
dinox skrev:Alla cdspelare avsedda för datorbruk har självklart digital utgång, den sitter i IDE-bussen.
soundbrigade skrev:Hur månne ser utgången (den elektriska) ut?
Är det "bara" att tuta in signalen i en lämplig DAC sen?
attah skrev:soundbrigade skrev:Hur ser digitalutgången på den här apparaten??
Två pinnar, den är nästan identisk med den andra enheten jag har liggande. Vilket innebär att åtminstone den har god potential att bli en bra cd-spelare.
dinox skrev:Det är ju defenitivt lättare att ta den via ett sådant uttag. Det går som jag sa även via IDE-bussen men det kräver en del programmeringskunskaper...
dinox skrev:Utgången ni ser på bilderna är en spdif. Så inte allt för svårt att göra om den till toslink alt. använda den som den är.
n3mmr skrev:attah skrev:soundbrigade skrev:Hur ser digitalutgången på den här apparaten??
Två pinnar, den är nästan identisk med den andra enheten jag har liggande. Vilket innebär att åtminstone den har god potential att bli en bra cd-spelare.
Njae, det innebär det inte. Om man tar signalen programmatiskt med retry osv via IDE (ATAPI)-bussen så kan man få perfekt överföring. Det kan du inte räkna med på den där digitalsignalen på 2 pinnar. dom brukar implementaras som "visst i hondan, en sån skulle det va, ja, kolla, här finns det en färdig, den tar vi..."
Men det KAN bli bra. Men du vet inte tillräckligt för att veta det, ännu.
soundbrigade skrev:Eftersom den här CDROM-prylen är lite av en budget/experiment-grej kan man ju testa sig fram.
Det blir väl till att köra på analogutgången tills vidare och laborera med digitalutgången. I det här läget skulle man ha en billig DAC också.
attah skrev:Japp, men det gör det extra roligt. Ja, det är ju steg 1 och jag skulle kunna underöka hur man går från spdif till toslink och testa det på min gamla kompaktstereo. Jag fick ett litet ryck och beställde kitet från diyclub precis, det var ju inte några större pengar precis, så det är mest kul om det fungerar.
soundbrigade skrev:attah skrev:Japp, men det gör det extra roligt. Ja, det är ju steg 1 och jag skulle kunna underöka hur man går från spdif till toslink och testa det på min gamla kompaktstereo. Jag fick ett litet ryck och beställde kitet från diyclub precis, det var ju inte några större pengar precis, så det är mest kul om det fungerar.
Du beställde NATURLIGVIS INTE volympoten va??!!
attah skrev:Men inte nog med detta; mitt konto där fungerar inte längre, har jag blivit blåst månne?
soundbrigade skrev:attah skrev:Men inte nog med detta; mitt konto där fungerar inte längre, har jag blivit blåst månne?
Det tror jag nog inte. Mejla till dem och fråga.
Kludden skrev:Hej Attah!
Kul att det fungerar. synd att du var så snabb på att beställa kitet då jag ochså var intresserad av ett sådant.
Finns det någon på forumet som har ett sådant över, och vill bli av med det, så kan ni pm mig.
Bygg in cd romen i en snygg trälåda av ädelträ med lock och front i polerad mässing.
MVH
Kludden
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster