Nybörjarfrågor angående Basta!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Nybörjarfrågor angående Basta!

Inläggav peetwa » 2008-08-13 22:42

Varför sluttar mina kurvor i basta snett neråt.

Bild

Så här ser det ut från tillverkaren.

Bild

Är det för att demo versionen inte räknar med baffelstöd?
Senast redigerad av peetwa 2010-01-18 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-13 22:57

Bild

Hur gör man för att se hela systemet som en kurva? Dve frekvensgången från 20-20kHz

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-13 23:07

Hur gör man för att se hela systemet som en kurva? Dve frekvensgången från 20-20kHz

Tools - Options.

/J

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-13 23:10

Jocke skrev:

Tools - Options.

/J

Oki, det är blockerat i demon. Ska köpa fullversionen imorgon.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-08-13 23:15

Vet du hur tillverkaren mätt responsen? Om mätningen gjorts i infinit baffel så borde Basta! kunna leverera ett snarlikt resultat.

En anledning (till avrullningen) skulle kunna vara induktiv förlustfaktor i talspolen; Le loss. Om du läser lite om det i manualen så ser du hur du kan matcha simulerad impedans mot faktisk impedans för att bestämma Le loss.

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-13 23:21

Mr_Ekan skrev:Vet du hur tillverkaren mätt responsen? Om mätningen gjorts i infinit baffel så borde Basta! kunna leverera ett snarlikt resultat.

En anledning (till avrullningen) skulle kunna vara induktiv förlustfaktor i talspolen; Le loss. Om du läser lite om det i manualen så ser du hur du kan matcha simulerad impedans mot faktisk impedans för att bestämma Le loss.

//Ekan

Oki det var där skon klämde. Jag tog elementen från databasen och tänkte att impedansen skulle vara fixad.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-08-14 07:08

Åsså simulerar inte Basta! konuppbrytningar.
Back in black!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-14 08:47

simuleringar av simulerade element är väl bara fungerande under en viss frekvens utifrån membranstorleken, vilka är poängerna med att simulera simulerade system?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-14 08:56

celef skrev:simuleringar av simulerade element är väl bara fungerande under en viss frekvens utifrån membranstorleken, vilka är poängerna med att simulera simulerade system?

Jag kanske utryckte mig konstigt. Jag vill se responsen från två element från 20-20kHz i en kurva (se bild nedan). Alltså som en helt vanlig mätning. Inte som två kurvor med en dip i delningen. Och detta är givetvis helt möjligt i fullversionen.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-14 08:59

celef skrev:simuleringar av simulerade element är väl bara fungerande under en viss frekvens utifrån membranstorleken, vilka är poängerna med att simulera simulerade system?

Eller missförstod jag dig helt? Utveckla..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-14 09:50

Mja, det finns tre effekter som spelar in här och de har redan nämnts, men jag kan sammanfatta:

1. Talspoleinduktansen, som i Basta! bestäms via Le och Le loss är det som ger lutningen. Le och Le loss brukar man inte hitta i databladet, utan behöver fås från en machning med en impedanskurva.

2. Konuppbrytningar modelleras inte av Basta!. De brukar lyfta kurvan och göra den "orolig". Kompenserar i viss mån effekterna av talspoleinduktansen.

3. Baffelsteget. Simuleras bara i fullversionen. Ger ett lyft på 6 dB mot högre frekvenser. Många av tillverkarnas kurvor är dock mätta i "oändlig baffel", och då finns det inget baffelsteg.

När man bygger högtalare seriöst behöver man skaffa sig koll på alla tre och eftersom tvåan inte täcks av simuleringen behöver den kompletteras med mätningar. Simuleringen är ett sätt att hamna nära slutkurvan, men den ska inte förväxlas med verkligheten.

Det är ganska utbildande, tycker jag, att lägga den simulerade kurvan ovanpå en uppmätt kurva. Det brukar gå ganska bra att se då var konuppbrytningarna sätter in. Där brukar kurvorna gå isär.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-14 10:56

peetwa skrev:

nej, alltså, jag förstod inte riktigt varför man ville simulera ett helt system baserat på simulerade element, min erfarenhet säger mig att det är svårt nog att pricka rätt med simuleringar av uppmätta element med faktiska faslägen, men som svante skrev så kan det vara bra i utbildningssyfte, och det är ju en god anledning
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-14 10:59

celef skrev:
peetwa skrev:

nej, alltså, jag förstod inte riktigt varför man ville simulera ett helt system baserat på simulerade element, min erfarenhet säger mig att det är svårt nog att pricka rätt med simuleringar av uppmätta element med faktiska faslägen, men som svante skrev så kan det vara bra i utbildningssyfte, och det är ju en god anledning

Jo, det är nog så jag har tänkt att arbeta.

Basta

Köpa grejjer

Mäta/lyssna

Se vilka korigeringar som kan bli aktuella genom simuleringar i basta

Mäta/lyssna

Se vilka korigeringar som kan bli aktuella genom simuleringar i basta

Osv.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-14 11:59

låter som en fungerande arbetsmetod

själv har jag länge önskat mig ett delningsfiltersimuleringsprogram som samtidigt kan simulera responsen med mätfiler i många olika vinklar och inte bara i en, kan basta det?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-08-14 14:20

LspCAD kan det. Man kan välja på en simulering utifrån konarean vilket sällan är rätt, eller med en textfil som innehåller mätdata ur flera vinklar. Vilka program som kan generera den textfilen utifrån mätningar vet jag dock inte...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-14 14:45

är det sant, jag har den gamla pro-versionen och där har jag inte hittat den, finns den kanske med i den senare omarbetade versionen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-14 21:49

Nu får Svante tillskott till sin ekonomi på måndag.
Senast redigerad av peetwa 2008-08-14 22:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-14 22:30

celef skrev:låter som en fungerande arbetsmetod

själv har jag länge önskat mig ett delningsfiltersimuleringsprogram som samtidigt kan simulera responsen med mätfiler i många olika vinklar och inte bara i en, kan basta det?

Nä inte än. Men det är snubblande nära. 8)

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-14 23:33

ja jädrans va schysst :D det där och möjlighet att se summeringen vid varje offaxisvinkel i en multigraf eller vattenfallsdiagram vore smutt
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-16 12:10

Går det att simulera fasade kanter i baffle designer?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-16 13:02

det var någon, skrutten?, som simulerade fasade kanter genom att medelvärdesbedömma två baffelsimuleringar, "lilla" och "stora" baffeln
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-16 14:00

Oki, tackar.

Så fasade kanter är till för att minska kantdiffraktion och råkar bara på verka baffelstödet då de ger en mindre baffel?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-16 14:17

Vet inte om dessa jag samlat på mig säger nåt:

Fasade kanter 1
Fasade kanter 2
Fasade kanter 3
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-16 14:22

peetwa skrev:Oki, tackar.

Så fasade kanter är till för att minska kantdiffraktion och råkar bara på verka baffelstödet då de ger en mindre baffel?

Nja, en fasad kant minskar orolighetena i baffelstödet vid höga frekvenser. Vid låga frekvenser, där själva "steget" är, är skillnaden minimal.

Basta! kan inte simulera fasade kanter.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-16 14:43

A, ni han före.

Jag satt just och läste igenom denna artikel

http://www.speakerdesign.net/understand.html

som angriper problemet tidsbaserat.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-16 14:52

Jag tror jag hajar. Kantdifraktion och baffelstöd är båda beroende fenomen som har att göra med baffelns bred, och att högtalaren vid vissa våglängder sprider sin energi i en sfär och vid högre våglängder i en halv sfär. Självade kantdifraktionen uppstår då en våg "bryts över kanten" och klapsar och på något sätt ger upphov till en tidsförsjuten mindre våg med motsatt polaritet. Baffelstödet är frekvensberoende men kantdifraktionen är det inte. En liten baffel ger uoohov till mindre amplitud i responssvaret. Att placera diskanten asymetriskt bör att alla kantdifraktioner inträffar samtidigt och mildrar därför deras effekter.

Är detta någorlunda rätt uppfattat?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-16 14:56

phon skrev:Vet inte om dessa jag samlat på mig säger nåt:

Fasade kanter 1
Fasade kanter 2
Fasade kanter 3

Hygglo. Tyska var ju det officiella språket på uppsala universitet långt in på tretiotalet. Årsböcker, abstracts och dyligt skrevs alltid på tyska. Nu förstår jag varför. Länge leve den tyska ingejörskonsten.

Dock behandlas endast frekvenssvar och inte tidsaspekten och polariteten. Är dessa ointresanta när det gäller fasining av kanter?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-16 16:21

peetwa skrev:Jag tror jag hajar. Kantdifraktion och baffelstöd är båda beroende fenomen som har att göra med baffelns bred, och att högtalaren vid vissa våglängder sprider sin energi i en sfär och vid högre våglängder i en halv sfär. Självade kantdifraktionen uppstår då en våg "bryts över kanten" och klapsar och på något sätt ger upphov till en tidsförsjuten mindre våg med motsatt polaritet. Baffelstödet är frekvensberoende men kantdifraktionen är det inte. En liten baffel ger uoohov till mindre amplitud i responssvaret. Att placera diskanten asymetriskt bör att alla kantdifraktioner inträffar samtidigt och mildrar därför deras effekter.

Är detta någorlunda rätt uppfattat?

Ja, det tror jag, utom sista meningen. Assymetrisk placering gör att kantreflexen "smetas ut" i tidsled, vilket gör att högtfrekvensinnehållet i den blir lägre. Därmed blir "oroligheten" i tonkurvan vid höga frekvenser mindre.

Möjligen kan du ha hjälp av att läsa tekniska dokumentationen till Edge.

http://user.faktiskt.io/svante/edge

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-16 17:25

Är kantdifraktion ett relativt marginellt fenomen men som är enkelt att korrigera och därför har blivit populärt i diy kretsar. Det finns ju flera duktiga högtalar konstruktörer som väljer att inte göra det på högtalare som kostar massor. Tex Bosse Bengtsons M3 Pro eller komersiella högtalare som B&W683 och Infinity Classia C336 med många flera?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-16 17:35

peetwa skrev:Är kantdifraktion ett relativt marginellt fenomen men som är enkelt att korrigera och därför har blivit populärt i diy kretsar. Det finns ju flera duktiga högtalar konstruktörer som väljer att inte göra det på högtalare som kostar massor. Tex Bosse Bengtsons M3 Pro eller komersiella högtalare som B&W683 och Infinity Classia C336 med många flera?

Kantdiffraktion/baffelsteg är definitivt något man ska räkna med när man dimensionerar högtalare. Det rör sig ju om 6 dB ökning mot högre frekvenser. Det är dock inte säkert att det syns på kopplingsschemat till filtret att man har kompenserat för det.

Nästa

Återgå till DIY-forum