Så här ser det ut från tillverkaren.
Är det för att demo versionen inte räknar med baffelstöd?
Moderator: Redaktörer
Mr_Ekan skrev:Vet du hur tillverkaren mätt responsen? Om mätningen gjorts i infinit baffel så borde Basta! kunna leverera ett snarlikt resultat.
En anledning (till avrullningen) skulle kunna vara induktiv förlustfaktor i talspolen; Le loss. Om du läser lite om det i manualen så ser du hur du kan matcha simulerad impedans mot faktisk impedans för att bestämma Le loss.
//Ekan
celef skrev:simuleringar av simulerade element är väl bara fungerande under en viss frekvens utifrån membranstorleken, vilka är poängerna med att simulera simulerade system?

peetwa skrev:celef skrev:simuleringar av simulerade element är väl bara fungerande under en viss frekvens utifrån membranstorleken, vilka är poängerna med att simulera simulerade system?
Eller missförstod jag dig helt? Utveckla..
celef skrev:peetwa skrev:celef skrev:simuleringar av simulerade element är väl bara fungerande under en viss frekvens utifrån membranstorleken, vilka är poängerna med att simulera simulerade system?
Eller missförstod jag dig helt? Utveckla..
nej, alltså, jag förstod inte riktigt varför man ville simulera ett helt system baserat på simulerade element, min erfarenhet säger mig att det är svårt nog att pricka rätt med simuleringar av uppmätta element med faktiska faslägen, men som svante skrev så kan det vara bra i utbildningssyfte, och det är ju en god anledning
celef skrev:låter som en fungerande arbetsmetod
själv har jag länge önskat mig ett delningsfiltersimuleringsprogram som samtidigt kan simulera responsen med mätfiler i många olika vinklar och inte bara i en, kan basta det?

peetwa skrev:Oki, tackar.
Så fasade kanter är till för att minska kantdiffraktion och råkar bara på verka baffelstödet då de ger en mindre baffel?
phon skrev:Vet inte om dessa jag samlat på mig säger nåt:
Fasade kanter 1
Fasade kanter 2
Fasade kanter 3
peetwa skrev:Jag tror jag hajar. Kantdifraktion och baffelstöd är båda beroende fenomen som har att göra med baffelns bred, och att högtalaren vid vissa våglängder sprider sin energi i en sfär och vid högre våglängder i en halv sfär. Självade kantdifraktionen uppstår då en våg "bryts över kanten" och klapsar och på något sätt ger upphov till en tidsförsjuten mindre våg med motsatt polaritet. Baffelstödet är frekvensberoende men kantdifraktionen är det inte. En liten baffel ger uoohov till mindre amplitud i responssvaret. Att placera diskanten asymetriskt bör att alla kantdifraktioner inträffar samtidigt och mildrar därför deras effekter.
Är detta någorlunda rätt uppfattat?
peetwa skrev:Är kantdifraktion ett relativt marginellt fenomen men som är enkelt att korrigera och därför har blivit populärt i diy kretsar. Det finns ju flera duktiga högtalar konstruktörer som väljer att inte göra det på högtalare som kostar massor. Tex Bosse Bengtsons M3 Pro eller komersiella högtalare som B&W683 och Infinity Classia C336 med många flera?
Användare som besöker denna kategori: OscarE och 29 gäster