Moderator: Redaktörer
Ljudman skrev:Elementen är testade och fungerar/låter bra i 15 liters sluten låda, men även i samma volym fast basreflex. Är det då ok att multiplicera 15 liter med 8 element (120 liter) eller ska man räkna på annat sätt? Ska man sektionera invändigt så att 2 element får 30 liter var eller spelar detta någon roll?
MVH
Piotr skrev:Någon dipoleffekt kommer inte vara aktuell och det går utmärkt att köra alla basarna i gemensam låda.. MEN en del stagning kan ju vara på plats och då går det ju alldeles utmärkt att dela in lådorna i flera mindre. Dock med uppgivet antal element samt låddimensioner så har det ingen betydelse utöver stabiliteten i konstruktionen.
/Peter
Kaffekoppen skrev:Jag håller inte alls med. Separata volymer anbefalles. Även i en gemensam lådkropp mås det bäst med separata volymer.
Piotr skrev:Ja fast någon "2.5-vägs effekt" blir det nog inte heller iom. att det som jag förstår det handlar om en tvåvägare.
/Peter
Piotr skrev:Kaffekoppen skrev:Jag håller inte alls med. Separata volymer anbefalles. Även i en gemensam lådkropp mås det bäst med separata volymer.
Har du vägt in att det är en sluten konstruktion och att elementen avses drivas med ett gemensamt slutsteg vilket innebär elektrisk inverkan mellan elementen?
Om det vore fråga om en basreflexlösning med två baselement skulle jag också rekommendera paralell koppling och separata volymer.
/Peter
Då har du inte alls givit dem separata volymer. Dum idé.Ljudman skrev:Tack för synpunkterna. Jag väljer nog att dela upp högtalaren i 3-4 sektioner invändigt, men jag sågar ett rektangulärt hål, kanske 15x20 cm i varje mellanvägg, och detta mest för att skapa oregelbundenhet för ljudvågorna och en rejäl intern stagning.
Är det någon som har bilder på egna eller andras linjekällor? Det kunde vara kul med lite design-inspiration.
PS. Efter Strmbergs anmaning har jag nu skrivit en liten presentation av mig, min ljudfilosofi och min anläggning.
Hälsningar Ljudman
Kaffekoppen skrev:Då har du inte alls givit dem separata volymer. Dum idé.
norman skrev:Kaffekoppen skrev:Då har du inte alls givit dem separata volymer. Dum idé.
Men är det en lika dum idé som att inte berätta varför det är en dum idé?
norman skrev:Kaffekoppen skrev:Då har du inte alls givit dem separata volymer. Dum idé.
Men är det en lika dum idé som att inte berätta varför det är en dum idé?
housemicke skrev:dali megaline
nadifierad skrev:
Vad är linjekällans främsta attribut? "bredare" sweetspot?
nadifierad skrev:housemicke skrev:dali megaline
Jo, dom förväxlade jag med dipoler!Svårt att hålla käften trots dålig påläsning
![]()
Vad är linjekällans främsta attribut? "bredare" sweetspot?
Ljudman skrev:Hej Kaffekoppen.
Piort skrev att det går utmärkt att ha gemensam låda. Du hävdar tvärtom att det är en dum idé att inte ordna separata kammare för elementen. Du skriver att man definitivt ska ha separata lådor till elementen. Men ex.vis Dali Megaline har faktiskt gemensam volym för två baselement (varje sektion som består av fyra basar har två sektioner, alltså inte egen volym för varje baselement). Utifrån detta faktum och att att massor med andra kvalificerade högtalare på marknaden som har två eller fler identiska baselement faktiskt inte har invändig sektionering, så undrar åtminstone jag varför konstruktörerna bakom alla dessa högtalare inte infört sektionering, en bit spånskiva per baselement kostar ju inte många kronor i sammanhanget för att ge denna i dina ögon viktiga förbättring.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 57 gäster