Moderator: Redaktörer
W201 skrev:Tack för svaren!
Det är greppbrädan på en bandlös bas som skall lackeras med transparent epoxi. (För ljudets skull.) Oslipade stålsträngar äter sig igenom PU-lack i ett nafs...![]()
/Alexander
W201 skrev:Dög det åt Jaco Pastorius, så duger det åt mig...![]()
Däremot byter man knappast greppbräda om inte basen är mycket dyr.
/Alexander
W201 skrev:Tack Dahlqvist! Handskar på, var det...
(Har sett golvläggare blanda och lägga ut epoxilack utan vare sig handskar eller ens långärmat!)
housemicke skrev:jag är nästan 100 på att epoxy som inte härdat är carcinogent om du får det på huden. jag fick iaf en ynka droppe på handen en gång, huden blev helt vit och svällde upp.
housemicke skrev:kan du inte köpa sån superepoxy på dubbelspruta som dom har i mataffärer tex, kostar nästan ingenting.
W201 skrev:Ragnwald:
Man lackerar greppbrädan för att få bättre ton och för att inte strängarna skall äta sig ner i träet. (På bandlösa basar.)
På den tiden fanns det ingen Fenderbas med greppbräda av ebenholts.
/Alexander
housemicke skrev:Health risks
The primary risk associated with epoxy use is sensitization to the hardener, which, over time, can induce an allergic reaction.
Both epichlorohydrin[8] and bisphenol A[9] are suspected endocrine disruptors.
According to some reports [10] Bisphenol A is linked to the following effects in humans:
* oestrogenic activity;
* alteration of male reproductive organs;
* early puberty induction;
* shortened duration of breast feeding;
* pancreatic cancer
W201 skrev:Epoxi inhandlat!![]()
Nils Malmgren var ett bra tips - det fanns dessutom en återförsäljare i Lomma (vilket inte var så långt bort för mig).![]()
Mycket billigare är Alcro för den lilla mängd jag behövde.
-Alcros Epiglass 640kr/1,2liter
vs.
-Laminering 275A + 275B: 340kr/775g
Så nu skall det "pysslas" i helgen.![]()
Dubbla handskar, livrem och hängslor på. Sen är det bara att vänta på härdningen. Läääänge...![]()
Och jo, jag har kokat strängar vid något tillfälle. Fungerar riktigt OK!![]()
/Alexander
W201 skrev:Uppdatering...
Verkar vara problem med härdningen.![]()
Finns det hopp om att kunna "få ordning" på en applicering som inte är genomhärdad på 12h? Skikttjockleken är svår att uppskatta, men efter att ha strukit på (välblandad) epoxi med roller och sedan skrapat bort överskottet med pappersark är det nog inte över 0,3 mm.
Trots det är inte skiktet helt klibbtorrt efter 12h.
Några tips?
/Alexander
RSG skrev:Min erfarenhet av NM275 är....
Lägg undan i 20 grader+ ca. en veckas tid innan du ens funderar på att sätta till ett slippapper.
Innan dess är det alldeles för mjukt för att kunna slipas.
RSG skrev:...börjar du slipa när epoxyn är mjuk kommer det INTE att bli bra!!!
RSG skrev:Och kom ihåg att slipdammet inte är ett dugg nyttigare än ångorna/gaserna vid härdningen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster