Förstärkare som projektarbete?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

KillerX

Förstärkare som projektarbete?

Inläggav KillerX » 2009-07-05 21:22

Hej!

Jag ska snart börja sista året på gymnasiet vilket innebär att vi ska göra någonting på runt 100h i projektform sk. projektarbete!

Det jag har funderat på är att med eran hjälp försöka bygga en fungerande 2 kanalsförstärkare/slutsteg. Då till de stora problemen, jag är i princip helt ny på det här med hur man räknar ut motstånd, transistorer osv(Hur det fungerar). då det ända jag gjort innan är att löda lite små satser likt de du hittar på Claes Ohlsons och Kjell co.

Så frågan är om det är möjligt att på denna tiden med eran hjälp kunna förstå uppbyggnaden och senare konstruera en enkel förstärkare (kanske någon sitter inne på en konstruktion som jag får använda så jag kan koncentrera mig på att förstå uppbyggnaden)? Och ja jag är envis ;) samtidigt som jag vet vilka kunskaper ni har här på forumet!

OBS! Detta är bara en förfrågan jag har inte bestämt mig för att göra detta ännu! Även om det mesta lutar åt det om jag får hjälp utav er allihop!

Mvh Roberth

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2009-07-05 21:51

Coolt - jag sitter i exakt samma sits! Jag har också funderat på att bygga förstärkare, men det lutar numer åt för-förstärkare :) tror det är lättare, i och med att det är mycket mindre effekt att handskas med och så.

Huruvida jag ska plugga på inom ämnet och designa eget eller bygga färdigt projekt så att säga är jag inte riktigt säker på... men det vore klart kul att lära sig lite grundläggande elektronikkonstruktion! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-05 23:31

Mja, det finns ju olika vägar att gå. När det gäller effektförstärkare kan man välja antingen en chipbaserad sak, typ LM3886. Man hamnar lätt i det som National föreslår i sina "application notes" och det är ju på sätt och vis lite tråkigt eftersom det näsatn blir som en byggsats. Alternativet är att bygga med diskreta komponenter och det är pyssel, första prototypen kommer inte att bli jättebra, men man lär sig massor. Och röktestet är en riktig adrenalinkick.

Förförstärkare är kanske lite mer kreativt, man kan ganska lätt beräkna hur man ska göra med OP-ampar och ändå stoppa in lite egna idéer. Ett RIAA gör det ännu kuligare.

Eventuellt kan man bygga ihop en 3886 med förförstärkaren, men det kanske var det du var inne på från början?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

KillerX

Inläggav KillerX » 2009-07-06 10:01

Jag har faktiskt inte tänkt på en förförstärkare men det kanska är smidigare att börja med och lättare att förstå till en början och sedan gå vidare efter projektarbetet och bygga en förstärkare till det? Då man får mer tid efteråt, troligtvis ett helt år :). Men som sagt vill helst inte att det blir för mycket likt en byggsats det känns inte lika kul då längre ;)

Roberth

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-06 10:56

Om plugget står för kostnaden tycker jag att du ska bygga något dyrt som ett SE-steg med röret 300B och Lundahltransformatorer. Materialkostnad mellan 10-20 lappar.

KillerX

Inläggav KillerX » 2009-07-06 11:16

Tyvär så får jag betala själv :/, enda möjligheten är att lyckas få någon att sponsra projektet men det är inte troligt så här i kristider.

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2009-07-06 11:44

Jag byggde ett par LM3886-slutsteg som en del av mitt projektarbete. Tyvärr har jag inga färdiga högtalare så de ligger bara och skräpar just nu. Jag tror det är ganska svårt att sätta sig in i att designa något eget så det är nog lättare/bättre att ta en färdig design, läsa på om komponenterna som ingår och lära sig på så sätt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-06 11:54

KillerX skrev:Tyvär så får jag betala själv :/, enda möjligheten är att lyckas få någon att sponsra projektet men det är inte troligt så här i kristider.

Då skulle jag satsa på en RIAA som Svante nämnde. En sån kan man sno ihop för under tjugan, dock icke batteriet inräknat.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-06 15:12

Jag gick en superkurs som säkert hade passat herrarna, man skulle ha vissa förkunskaper. Det visade sig att dom hade jag inte tillräckligt av.
På två veckor gick vi igenom allt som tekninska högskolan läste på en termin, från olika sorters motorer, konstruktioner av operationsförstärkare och slutade lite nätt med datorer. Har aldrig sett en gubbe fylla skrivtavlor så fort med formler, den ena efter den andra hela tiden, han fick verkligen jobba för kulorna, stackas människa.

KillerX

Inläggav KillerX » 2009-07-06 18:38

Ja det låter som en intressant kurs dock verkar det varit aningen högt tempo hehe.

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-06 19:15

Tänk på att betygssättningen på projektarbete mestadels hänger på rapporten som man skriver. Alla efterforskningar och upptäcker man gör innan man börjar eller under vägens gång ska dokumenteras mycket noggrannt..

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-07 12:23

Jag upptäckte att en kabel kunde ha en given diameter och att den alltid har 2st ändar. Ändarna A och B.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-07-07 12:39

Skit i betyget, gör något roligt och en snygg rapport. Snacka noga med handledaren innan så du vet vad som förväntas av dig, håll en nära kontakt så du kan korrigera eventuella konstigheter i tid. Sen är det bara att tuta och köra.

KillerX

Inläggav KillerX » 2009-07-07 13:01

Ja jag vet att rapporten är det viktigaste men det ska ju även behandla ett ämne som jag själv tycker är intressant och roligt, då blir det mycket enklare att göra en bra rapport!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-07 13:06

KillerX skrev:men det ska ju även behandla ett ämne som jag själv tycker är intressant och roligt

Det vet du väl bäst själv, eller vill du ha hjälp med själva det tekniska konstruktionsarbetet? Att någon här så att säga gör ditt jobb.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-07-07 13:09

Varför inte bygga ett försteg med en diskret opamp? Då får man lattja med lite trissor utan att det tenderar att ryka så förfärligt och man får ut något som är hjälpligt användbart ändå. 6 trissor per kanal kan man klara sig långt med. Har inte Nelson Pass skrivit lite om diskreta opampar på sin hemsida som man kan läsa in sig på?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-07-07 13:23

Det tog mig långt in på högskolan innan jag förstod hur viktig handledaren var. Spela med öppna kort om vad och varför du tänker göra och förankra det hos handledaren.

Jag valde att tillverka alla fotokemikalier i ett mörkrum och sedan kalibrera dom för att få ut maximalt tonomfång på papperskopian. Tvärkul, tidskrävande (innan internetti slog igenom riktigt, beställa böcker från bibliotek och sånt) och lärorikt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-07-07 14:01

KillerX

Inläggav KillerX » 2009-07-07 14:09

Flint skrev:
KillerX skrev:men det ska ju även behandla ett ämne som jag själv tycker är intressant och roligt

Det vet du väl bäst själv, eller vill du ha hjälp med själva det tekniska konstruktionsarbetet? Att någon här så att säga gör ditt jobb.

Alltså jag vill inte att någon ska göra något åt mig däremot är det alltid trevlig med hjälp från er som kan när jag väl bestämt mig för att genomföra projektet. Detta är som sagt bara på tankestadiet ännu. Och jag inser att det är ett ganska komplicerat projekt som nybörjare vilket gör att jag får överväganden som om jag får tid över till rapporten osv.

Och jag tackar för förslagen men vill tänka över det lite till innan jag bestämmer mig. Så om ni har flera förslag så skriv gärna om det så ska jag se om jag hittar något om de.

Mvh Roberth

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2009-07-07 15:09

Eftersom jag varit inblandad i ett antal projektarbeten både inom högskola och nu senast på gymnasiet rörande förstärkare etc kan inte nog understrykas vad flera sagt.
Se till att välja något som ni gillar att skriva om!

Tittar man på skolverkets betygskriterier ser man att själva produkten bedöms först på nivån MVG, fram tills dess är det den så kallade processen som är avgörande. En god och givande dialog med handledaren är en viktig del. Samt att aktivt redovisa detta i loggboken.

Mina elever måste använda en nätbaserad loggbok som jag kan läsa löpande under projektets gång och även ge kommentarer i (typ IG-varningar :wink: )

Från skolverkets webb för kursen PA1201:

Godkänd

Eleven planerar och genomför med handledning ett projektarbete som innebär lösningen på det problem eller ger ett rimligt svar på den fråga som är projektarbetets utgångspunkt.
Eleven väljer och använder med handledning relevant material och metod samt relevanta redskap.
Eleven redovisar skriftligen arbetsgången och resultatet av projektarbetet.
Eleven värderar med handledning arbetsgången och resultatet.

Väl godkänd

Eleven visar självständighet i valet av kunskapsområdet och i formulering av uppgift eller problem som projektet skall lösa.
Eleven beskriver olika metoder, arbetsredskap och material samt väljer kritiskt bland dessa och resonerar kring sina val.
Eleven identifierar problem som kan uppstå under arbetets gång och förmår lösa dessa.
Eleven tar till vara och utvecklar andras synpunkter.

Mycket väl godkänd

Eleven tar egna initiativ och visar uppfinningsrikedom och fantasi dels i formuleringen av problem eller uppgift, dels i valet av metod, arbetsredskap och material.
Eleven motiverar sina val med väl underbyggda argument.
Eleven visar skicklighet i utförandet av slutprodukten.

Hela informationen om kursen PA 1201 kan ni läsa här

De flesta projektarbeten av denna karaktär når sällan fram till vad eleverna planerat helt enkelt för att det blir alldeles för dyrt med lådor, transformatorer, rattar etc. Kolla därför mycket noga att ert resultat inte är alltför beroende av den privata ekonomin.
Leif

"man lär så länge man har elever"

KillerX

Inläggav KillerX » 2009-07-07 15:32

Ja det är de delarna jag är orolig för att det blir lite för stort och lite för dyrt för att hinna och få allt gjort på den tiden. Sen så är det en självklarhet att bolla idérna med handledaren samtidigt som man för en bra loggbok både för lärarens del och för mig själv sen när jag ska skriva rapporten.

Det stora problemet som jag ser bygger på de delarna som snubber tog upp. Tyvär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-07-07 15:39

KillerX skrev:Ja det är de delarna jag är orolig för att det blir lite för stort och lite för dyrt för att hinna och få allt gjort på den tiden. Sen så är det en självklarhet att bolla idérna med handledaren samtidigt som man för en bra loggbok både för lärarens del och för mig själv sen när jag ska skriva rapporten.

Det stora problemet som jag ser bygger på de delarna som snubber tog upp. Tyvär.

Att känna till bedömningskriterierna på förhand är en styrka oavsett vilket ämne du tar dig an. :)

KillerX

Inläggav KillerX » 2009-07-07 16:54

Klart det är det, och vi har fått ut kursplanen en gång i skolan redan men då skolan vill att vi ska börja först i höst så har vi inte fått så mycket mer information. Men för att kunna skriva en bra rapport måste man valt ett ämne som man tycker är intressant vilket jag tycker detta är men frågan är om man hinner med det på den tid vi får. Alltså att skriva rapporten också då.

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-07 18:02

Vadå inte hinna? Du har ju en 8 månader eller likn på dig! Projektarbetet går att göra på en vecka eller två men det är snarare så att man får anstränga sig för att dryga ut det för att det ska se fint och planerat ut i loggboken än att man har problem med att hinna...

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2009-07-07 18:08

Om du läser på skolverkets sida så ser du att "prylen" inte är så viktig, det är frågeställningen och hur du/ni lyckas att hitta svar som är viktigt. Dessutom att ni dokumenterar alla källor som du/ni använder.

Du kan i princip göra ditt projektarbete under sommarlovet om du har en kommunikation med din handledare via loggboken. Att arbeta utan loggbok är i princip lika med IG, du måste kunna styrka "processen".

100 timmar är ganska mycket tid, det motsvarar 2.5 veckor heltidsarbete, men då "alla" oftast väntar med att skriva till sista veckan, (gymnasieungdomar klarar i regel inte att planera längre tidshorisont :wink: ) då blir det ganska stressigt...

Det gäller att även göra relevanta avgränsningar i arbetet så att det blir genomförbart på 100 timmar. Min erfarenhet är att välj en byggsats och fokusera på att få en snygg låda, de flesta gör tvärt om och blir sällan klara. Eller gör som några föreslog, bygg ett RIAA-steg i en mycket enkel och billig låda.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-07 18:45

"Skolverkets betygskriterier" i det här fallet verkar väldigt vettiga. Vet inget om dom i övrigt men det här tyckte jag var bra.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-07 19:58

KillerX skrev:Ja jag vet att rapporten är det viktigaste men det ska ju även behandla ett ämne som jag själv tycker är intressant och roligt, då blir det mycket enklare att göra en bra rapport!

Om jag varit i dina kläder så hade jag valt "flickor" och där har vi lång erfarenhet, nästan för lång så hjälpen är nära.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-07 20:06

[quote="snubber"]Om du läser på skolverkets sida så ser du att "prylen" inte är så viktig, det är frågeställningen och hur du/ni lyckas att hitta svar som är viktigt. Dessutom att ni dokumenterar alla källor som du/ni använder.

Det är helt i Sveriges anda, det är bara en massa skitsnack "under tiden" som gäller och inte resultatet.

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-07 20:25

Kursen går ju basically ut på att kunna planera ett projekt och genomföra ett arbete i projektform under en längre tid så jag tycker bara det är naturligt att planeringen och redovisningen är i fokus. Man behöver egentligen inte producera mer än någon form av vetenskaplig utläggning eller koncept eller likn.

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2009-07-10 09:17

SeBBBe skrev:Vadå inte hinna? Du har ju en 8 månader eller likn på dig! Projektarbetet går att göra på en vecka eller två men det är snarare så att man får anstränga sig för att dryga ut det för att det ska se fint och planerat ut i loggboken än att man har problem med att hinna...

Det beror helt på var man går och vilken examinator man har. Min examinator var helt rabiat med 'vetenskaplig verkshöjd'.

Nästa

Återgå till DIY-forum