Nybörjare med små subwoofer byggplaner behöver hjälp!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonkan

Nybörjare med små subwoofer byggplaner behöver hjälp!

Inläggav Jonkan » 2009-07-27 14:53

Första tråden här, hoppas jag är välkommen!

Jag är i subbyggar tankar. Håller på att uppgradera stereon med ett truepath förstärkarbygge från 41hz.com vilket innebär att jag kommer att ha ett extra slutsteg över när jag är färdig med min nya.

Det steg jag har nu är på 300w/4ohm per kanal.

Befintliga högtalare är ett par jlb4406 som jag modifierat med "charge coupled" delningsfilter. Låter kanonfint, men jag saknar lite bas.

Det jag vill bygga är något litet, typ 10 eller 8 tums sub:ar, eventuellt med linkwitz transform filter. Tänkte isåfall bygga en extern låda med stereo linkwitz delningsfilter+transform så att jag kan använda mina jbl som toppar.

Kan ni rekommendera bra element att använda, gärna budgetvarianter som ändå låter ok? Och lämplig lådvolym?

Har funderat på peerless sls 10 och tangband w8-740e, men har ingen aning om vilket som skulle funka bäst för mig. Vad finns det mer?

Lyssnar inte jättestarkt normalt, men det vore ju fint att kunna dra på om man har fest någon gång.

Mitt rum är ganska stort dock (ca 8.5, 5m) och jag har bredbandsabsorbenter i alla hörn från golv till tak i princip. Vi har bara så mycket prylar så det vore bäst med relativt små subbar.

Främsta användningsområde är musiklyssning och mixning (jag är ljudtekniker), men vi har även en projektor i rummet och tittar lite på film ibland.

Jag har noll koll på högtalarbygge, jag är egentligen mer en studioelektronik nörd och bygger normalt miksteg, kompressorer osv så all hjälp uppskattas väldigt mycket! Har AES tjocka högtalarbibel hemma i hyllan, men har aldrig lyckats ta mig igenom den (för dåliga mattekunskaper är en bidragande orsak).

Tack!
/Jonas

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-27 15:07

Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
slockna

Re: Nybörjare med små subwoofer byggplaner behöver hjälp!

Inläggav slockna » 2009-07-27 16:03

Jonkan skrev:Första tråden här, hoppas jag är välkommen!

Naturligtvis!
Välkommen Jonkan !

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Nybörjare med små subwoofer byggplaner behöver hjälp!

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-27 19:06

Jonkan skrev:Jag är i subbyggar tankar... Det jag vill bygga är något litet, typ 10 eller 8 tums sub:ar, eventuellt med linkwitz transform filter... Kan ni rekommendera bra element att använda, gärna budgetvarianter som ändå låter ok? Och lämplig lådvolym?

Hej Jonas och visst är du välkommen hit! Jag tog mig friheten att korta ner citatet från ditt inlägg och tar fasta på det jag saxat ovan.

Länkarna som Magnus refererar till innehåller mycket matnyttigt och en hel del bra info om LT. Fast så särskilt smått är det ju inte - inte Nadifierads megabasar, i alla fall!

Jag föregår därför med det dåliga exemplet att länka till en egen tråd: Två små subbasar med LT

De 10-tummare jag använder där är lite billigare än SLS (jmf svenska leverantörer alla fall).

Lycka till (från en annan studionörd) 8) .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-27 19:29

:D

Lycka till!
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-07-28 00:18

Tack tack för tips! Har läst igenom stora delar av de linkwitz trådar som existerar, men kan inte påstå att jag förstår allt.

Hur räknar man förresten lättast ut vilka värden man behöver för linkwitz eq filtret?

Det är inte en jätteskillnad i pris på peerless och zachry elementen, så det som är mest relevant för mig är kanske då snarare vilket som låter bättre.

Fast det kanske ingen vet om ingen direkt jämförelse gjorts?

Vad tror ni?

/J

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-28 01:22

Peerles är ett säkrare kort!

Du bygger lådorna, placerar dem i rummet och sedan får man mäta responsen om man vill ha det helt perfekt - sedan kompensera med LT.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-08-07 23:36

Vissa framsteg har gjorts! Eftersom Conrad i tyskland vägrar att skicka min order eller svara på mina mail om varför de inte skickat sakerna efter 14 dagars väntande så satte jag istället för mitt Truepath förstärkar bygge igång med mitt subwoofer projekt.

Lånade Slaiths design förutom att jag räknade om djupet på lådan då jag istället för 19mm mdf använder 18mm limträskiva.

Köpte lite skivor på bauhaus, och en bal med isolering. Fick skivorna tillsågade på plats för 60kr totalt. Mycket bättre resultat än om jag själv gjort det. skivorna är 300mm breda, och designen är så bred också, vilket passade alldeles utmärkt då eftersom man slapp såga mer än på ena hållet.

Sen funderade jag länge och väl på hur jag skulle kunna foga ihop skivorna och kom fram till at 45 graders gering måste vara bäst.

Funderade länge på att försöka fräsa kanterna, men så träffade jag en polare på puben (eller rockklubben eller vad man skall kalla det) som är möbelsnickare som sa att "jag kan hjälpa dig, jag har en sjukt bra såg".

Sagt och gjort, idag så sågade min snälle vän alla kanter i 45 grader så att jag kan foga ihop dem.

Tyvärr så hade han inte tid att hjälpa mig kexa eller plugga dem, men han trodde att det skulle räcka att limma och eventuellt förstärka på insidan med typ lister eller L vinklar.

vad tror ni?

Tyvärr så var skivorna jag köpte lite avfasade på kanterna så jag kommer inte få helt skarpa kanter, utan jag planerar att runda av allt lite efter limningen, men det bör bli snyggt ändå. Kunde inte såga av för mycket, för då skulle volymen på lådan bli lidande.

Fasiken så skönt att ha kompisar som kan trä och har rätt verktyg.

Hur som helst. Två sls10 element skall beställas, och även kretskort från slaith för LT och delningsfilter. Sen tänkte jag bygga en låda med kombinerad delningsfilter+linkwitz och eventuellt en passiv preamp, och även en switch som kopplar om så att jag kan köra mina befintliga högtalare fullrange så att jag kan kolla på film på natten (tror inte grannarna uppskattar mina sub:ar lika mycket som jag gör).

Frågan är bara vid vilken frekvens jag skall dela. Mina toppar är ett par jbl 4406 monitorer med "charge coupled" modifierade delningsfilter som dalar rätt hårt efter 50hz ca. Tips?

Skall försöka ta lite bilder när jag får chansen, men projektet är på gång i alla fall. Kul!
/J

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-08-13 16:40

Bild på framstegen. Skall nu bara slipa kanterna på andra lådan färdigt, och sen bygga stag och lära mig hur man fräser runda hål för högtalare.

Bild

/J

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-13 17:51

Skitsnyggt! Han var duktig på att såga din kompis! :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-13 17:52

:? :) (blev visst dubbelt)
Senast redigerad av NADifierad 2009-08-13 18:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-13 18:11

Jättekul!!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-08-13 18:14

Jonkan skrev:Vissa framsteg har gjorts! Eftersom Conrad i tyskland vägrar att skicka min order eller svara på mina mail om varför de inte skickat sakerna efter 14 dagars väntande så satte jag istället för mitt Truepath förstärkar bygge igång med mitt subwoofer projekt.

Kolla på bmm-electronics, de har väldigt bra utbud på element och priset är ungefär hälften av vad du betalar i Sverige.

Jonkan skrev:Hur som helst. Två sls10 element skall beställas, och även kretskort från slaith för LT och delningsfilter. Sen tänkte jag bygga en låda med kombinerad delningsfilter+linkwitz och eventuellt en passiv preamp, och även en switch som kopplar om så att jag kan köra mina befintliga högtalare fullrange så att jag kan kolla på film på natten (tror inte grannarna uppskattar mina sub:ar lika mycket som jag gör).

Det finns fyrkanaliga switchar på ELFA som är perfekta om man vill switcha mellan LT och icke LT. För du måste bypassa både för och efter filtret, annars kan det komma in störningar.

Jonkan skrev:Frågan är bara vid vilken frekvens jag skall dela. Mina toppar är ett par jbl 4406 monitorer med "charge coupled" modifierade delningsfilter som dalar rätt hårt efter 50hz ca. Tips?

Är de slutna eller portade?
Det du kan göra att att plugga porten och mäta upp vilken avrullning du får, detta kan underlätta både den ljudmässiga och filtrermässiga integreringen mellan subbarna och topparna.
Jag stoppade handdukar i rören på mina toppar och upplevde att den totala basen blev mindre "bumlig" så att säga.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-08-13 18:46

Tack! Det är bra att ha möbelsnickarkompisar helt enkelt.

Har faktiskt redan beställt element från BMM. Enligt DPD som kör ut paketet så har de försökt leverera igår vid 11 tiden på dagen, men att jag inte var hemma, vilket bara är skitsnack eftersom jag var hemma hela dagen igår. Budet måste struntat i det och kört direkt till posten typ.

Kan jag inte switcha in och ut med reläer annars kanske?

Mina toppar är portade studiomonitorer från typ 70 talet.

Låter kalasfint med tanke på åldern.

Glöm inte att höra av dig såfort du får korten färdiga förresten!
/J

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-08-13 22:56

Kul bygge!

Ser ju att ha blivit fina kanter på lådorna, lägg gärna upp lite fler bilder det skadar aldrig :)

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-13 23:04

Jonkan skrev:Eftersom Conrad i tyskland vägrar att skicka min order eller svara på mina mail ...

Mycket märkligt, särskilt som Conrad t.o.m. har en svenskspråkig websida! Men stå på dig!!! Kanske den som ska expediera helt enkelt inte vet att Sverige tillhör EU, så att inget tullkrångel behövs. Jag har ofta köpt till bra priser på eBay.de både från firmor och privatpersoner. Speciellt de senare har ofta inte tänkt på affärer till utlandet, förmodligen för att skapandet av säljsidan har som default att inte visa porto till utlandet. Det är bara att hövligt fråga. De vanligaste pakettjänsterna DHL http://www.dhl.de och Hermes http://www.hermes-logistik-gruppe.de/ skickar till utlandet, och de finns på de flesta orter.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-08-13 23:25

Tack tack!

Enda anledningen till att det ser snyggt ut är att min kompis har en såg som säkert väger ett ton. Stor som fan och grymt exakt. Sen så hjälper det såklart att han vet hur man använder den på bästa vis, och att jag sedan när jag limmat dem är envis som satan och har tvångstankar om att kanterna skall vara exakta när jag gjort rundningen med slipkloss+sandpapper.

Conrad hörde av sig till slut och sa att det kommer att ta minst två veckor till.... Känns inte helt rimligt att det tar över en månad att få sina saker. Speciellt inte eftersom de annars alltid när jag beställt av dem gjort en delleverans helt gratis av sakerna som faktiskt finns inne. Nu tycks de ändrat policy eller något.

Kommer ju inte kunna använda mina baslådor förrän jag byggt färdigt min förstärkare. Plus att jag måste bygga delningsfilter+linkwitz med slaiths kort. Och skaffa en låda, bygga psu osv, osv. Plus att jag har två stycken rörkompressorer, två kanaler mikstärkare, och två rörmikar som skall byggas färdigt. Och så har jag även skaffat en hobby att brygga öl hemma, så det är mycket som tar tiden.

Ev kan jag låna ett bra filter+steg av min pappa som jobbar med liveljud bara för att testa dem.

Tycker ni att jag skall sikta på att bara fräsa ett hål för högtalarna, eller skall jag försöka mig på att försänka dem ett par mm också?

Tänk på att jag aldrig använt en fräs någonsin...

Förövrigt så tänkte jag ha fest när min förstärkare+basar är färdiga. Ursprunglig plan var att ha den när jag byggt färdigt mina bredbandsabsorbenter, men efter att akustiken blev bättre hemma så har jag tyckt att basen inte räcker till (eftersom den numera inte är bumlig längre), så jag planerar att ha min "bättre ljud" fest med tillhörande dansgolv, discolampor osv så fort jag byggt färdigt min nya stereo.

Ev så kanske ölen blir klar samtidigt, så kan man ha lite skoj med det också.

/J

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-13 23:53

Med en fräsjigg är det enkelt och blir snyggt, men inte alls nödvändigt på basmoduler.

Testa på skräpbitar. Det är KUL att fräsa :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-08-18 16:14

Nu har jag borrat hålen för elementen med någon slags håltagare jag hittade på min fars jobb. Det blev ganska bra, men till min förfäran så visade det sig att båda mina element blivit helt skeva och ovala i frakten.

Det ser inte klokt ut, och det verkar inte alls gå att montera in dem i lådan utan stora problem.

Så det blir väl att skicka tillbaka till holland antar jag.... Suck.

Tyvärr så mätte jag fel på stagen också så jag fick en skarv på 3mm luft när jag sätter in dem i lådan. Kan säkert lösa det dock om jag inte låter dem gå längs med hela kanten i botten, utan delar på dem på mitten så att det blir en liten bit där bak som inte har något stag. Jag hoppas ni fattar hur jag menar, och att det går bra att göra så. Lådorna känns ganska stabila pga de girade kanterna ändå, så det bör väl gå.

/J

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-09-14 12:49

Nu har jag fått nya element och kan fortsätta bygga.

Jag fick behålla mina gamla skeva element, så om någon har någon bra ide på hur jag kan räta ut dem så kan jag bygga två sub:ar till.

Så här ser det ut just nu:

Bild

Den andra lådan är på tork just nu, sen skall kanterna slipas, allt finslipas och sedan ytbehandlas.

Och så skall jag såklart borra hål till mina speakonkontakter, bygga kablar, delningsfilter+LT krets, och färdigställa förstärkaren som jag håller på att bygga så att jag kan driva allt.

Mycket att göra alltså, men skoj.

/J

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-09-14 14:14

Och när jag ändå håller på så kan jag väl passa på att fråga er också.

Vad är en lämplig frekvens att dela på? Jag kör dessa toppar: http://www.jblpro.com/pub/obsolete/4406.pdf

Basarna är 26 liters stängda lådor som skall linkwitz kompenseras med slaiths kretskort.

Linkwitz/reilly hp+lp kort från densamme.

80hz? +12dB eller 24dB slope på filtrena?

Som ni märker så är jag rätt ny på att bygga högtalare.

/J

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-14 15:43

Rekommenderat är väl att dela vid 80Hz.

Nu vet jag inte om dina toppar är slutna sedan innan, men annars kan du ju stoppa en handduk i portarna och utgå från det.
Dela då topparna vid 12dB/okt och sub 24dB/okt, då bör du få ganska bra summering mellan topp/baslåda.
Fördelen blir också att du sänker grupplöptiden i topparna, vilket kan rimma bättre med en sub av sluten karaktär.

Risken är bara att du kan få lite högt Q i topparna vilket kan ge en liten bashöjning. Vart denna kan tänkas komma vet jag inte, har du tur så kanske den kommer en bit ner på delningen och då är det nog ganska lugnt.
Alternativt så blir den inte hög alls, men detta måste man mäta fram.

Dina baslådor blir riktigt snygga tycker jag.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-09-14 17:00

Hm...., vill man vara petnoga pluggar man monitorernas basreflex, mäter upp Q och F och designar en perfekt HP-funktion med ännu en LT-krets + ett 12 dB/oct HP-led för att uppnå tex. 80 Hz @ 24 dB/oct akustiskt. Man behöver några fler komponenter förstås, men nätdel måste man ju ändå skaffa.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-14 17:03

Precis så gjorde jag på mitt system med stålkulorna, visst är det så man ska göra.

Men för att bara kunna spela så tror jag att det kommer att fungera utan extra kompensation på topparna.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-14 21:07

SlaitH skrev:Rekommenderat är väl att dela vid 80Hz.

Nu vet jag inte om dina toppar är slutna sedan innan, men annars kan du ju stoppa en handduk i portarna och utgå från det.
Dela då topparna vid 12dB/okt och sub 24dB/okt, då bör du få ganska bra summering mellan topp/baslåda.
Fördelen blir också att du sänker grupplöptiden i topparna, vilket kan rimma bättre med en sub av sluten karaktär.

Risken är bara att du kan få lite högt Q i topparna vilket kan ge en liten bashöjning. Vart denna kan tänkas komma vet jag inte, har du tur så kanske den kommer en bit ner på delningen och då är det nog ganska lugnt.
Alternativt så blir den inte hög alls, men detta måste man mäta fram.

Dina baslådor blir riktigt snygga tycker jag.

Mvh
Patrik

Finns det några nackdelar med att dela slutna moduler mot slutna toppar, med 24dB/oct både uppåt och nedåt? 8O

Topparna får då 36 dB/oct akustiskt! 8O :?: 8O

Förutsatt att de börjar falla av sig självt vid 80 hz, med 12 dB/oct.

Och det i sig kan ju vara svårt att pricka in, utan att som Slaith nämde, få en puckel till följd av för högt Q !?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-14 21:19

Utan att svära på det så tror jag att de kommer att summera olika vid samma delning.

24dB/okt linkwitz-riley summerar vid -6dB, det kan vara så att det blir -3dB på 36dB/okt filtret.
Då kommer du som följd att få olika delning och kanske en lite puckel vid delningsfrekvensen.

Men det kanske någon annan kan bekräfta eller dementera?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-14 21:46

SlaitH skrev:Utan att svära på det så tror jag att de kommer att summera olika vid samma delning.

24dB/okt linkwitz-riley summerar vid -6dB, det kan vara så att det blir -3dB på 36dB/okt filtret.
Då kommer du som följd att få olika delning och kanske en lite puckel vid delningsfrekvensen.

Men det kanske någon annan kan bekräfta eller dementera?

Då borde det inte bli några problem med 24dB Hp/Lp om topparna inte har börjat falla vid 80 Hz !? Beror naturligtvis på var topparnas -6dB infaller, men det finns hopp...... :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-14 22:35

Jo, det blir struligt...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-14 22:53

MagnusÖstberg skrev:Jo, det blir struligt...

På vilket sätt då? :)

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-09-14 23:31

Enligt databladet så spelar väl mina toppar +-2dB ner till 55hz... Så -6dB borde väl ligga under det ialfl? Då borde väl 80hz vara ok om jag pluggar igen portarna.

Dock så vore det optimala för mitt användningsområde om jag slapp plugga dem då jag gärna vill kunna använda topparna på kvällstid fullrange eftersom det är ganska lyhört till grannarna.

/J

Nästa

Återgå till DIY-forum