Moderator: Redaktörer
Jonkan skrev:Första tråden här, hoppas jag är välkommen!
Jonkan skrev:Jag är i subbyggar tankar... Det jag vill bygga är något litet, typ 10 eller 8 tums sub:ar, eventuellt med linkwitz transform filter... Kan ni rekommendera bra element att använda, gärna budgetvarianter som ändå låter ok? Och lämplig lådvolym?
Jonkan skrev:Vissa framsteg har gjorts! Eftersom Conrad i tyskland vägrar att skicka min order eller svara på mina mail om varför de inte skickat sakerna efter 14 dagars väntande så satte jag istället för mitt Truepath förstärkar bygge igång med mitt subwoofer projekt.
Jonkan skrev:Hur som helst. Två sls10 element skall beställas, och även kretskort från slaith för LT och delningsfilter. Sen tänkte jag bygga en låda med kombinerad delningsfilter+linkwitz och eventuellt en passiv preamp, och även en switch som kopplar om så att jag kan köra mina befintliga högtalare fullrange så att jag kan kolla på film på natten (tror inte grannarna uppskattar mina sub:ar lika mycket som jag gör).
Jonkan skrev:Frågan är bara vid vilken frekvens jag skall dela. Mina toppar är ett par jbl 4406 monitorer med "charge coupled" modifierade delningsfilter som dalar rätt hårt efter 50hz ca. Tips?
Jonkan skrev:Eftersom Conrad i tyskland vägrar att skicka min order eller svara på mina mail ...
SlaitH skrev:Rekommenderat är väl att dela vid 80Hz.
Nu vet jag inte om dina toppar är slutna sedan innan, men annars kan du ju stoppa en handduk i portarna och utgå från det.
Dela då topparna vid 12dB/okt och sub 24dB/okt, då bör du få ganska bra summering mellan topp/baslåda.
Fördelen blir också att du sänker grupplöptiden i topparna, vilket kan rimma bättre med en sub av sluten karaktär.
Risken är bara att du kan få lite högt Q i topparna vilket kan ge en liten bashöjning. Vart denna kan tänkas komma vet jag inte, har du tur så kanske den kommer en bit ner på delningen och då är det nog ganska lugnt.
Alternativt så blir den inte hög alls, men detta måste man mäta fram.
Dina baslådor blir riktigt snygga tycker jag.
Mvh
Patrik
SlaitH skrev:Utan att svära på det så tror jag att de kommer att summera olika vid samma delning.
24dB/okt linkwitz-riley summerar vid -6dB, det kan vara så att det blir -3dB på 36dB/okt filtret.
Då kommer du som följd att få olika delning och kanske en lite puckel vid delningsfrekvensen.
Men det kanske någon annan kan bekräfta eller dementera?
MagnusÖstberg skrev:Jo, det blir struligt...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster