Moderator: Redaktörer
AndersJ skrev:Personligen skulle jag inte använda glasull inomhus.
http://www.prevent.se/verktygfakta/pdf/ ... fibrer.pdf
Anders
Så min fråga blir varför vill du inte har glasull hemma?
*vill någon ha contraindikationer på vad som har ansetts varit farligt på samma spekulativa grunder men i själva fallet har varit nyttigt kan jag bistå med tips.
Mr_Miyagi skrev:*vill någon ha contraindikationer på vad som har ansetts varit farligt på samma spekulativa grunder men i själva fallet har varit nyttigt kan jag bistå med tips.
Ja gärna, det skulle vara intressant. Man kan inte vara nog källkritisk i dessa dagar.
Kunde ta exempel med vin/alkohol där danska damer beskylls för att leva kort p g a att de dricker mycket men där franska damer å andra sidan dricker mer och lever länger men jag tar ett exempel som ligger mig närmare
Thomas_A skrev:MPR vaccinet's "farlighet" baserades på en hypotes som var otestad. När den testades i 4-5 oberoende studier omfattandes 100,000-tals personer, så kunde inget farligt med vaccinet upptäckas. Det är en tragisk utveckling när sjukdomar som är på väg att försvinna kommer tillbaka pga av vaccinationsmotstånd (ex kikhosta, och över världen polio).
Dahlqvist skrev:För övrigt så finns det alltid folk som är beredda att dra långgående slutsatser utifrån hypotetiska resonemang. Faktiskt.se är inget undantag. Själv vill jag gärna ha lite empiriska bevis och förklaringar med maximal entropi. Debatter som denna, med oprövade hypoteser kontra empiri kommer alltid att finnas. Det är exakt samma mekanismer som är i görningen vad gäller exempelvis MPR-vaccin och G3-master.
/Dahlqvist
Svante skrev:Instämmer i princip, även om jag också kan instämma i "försiktighetsprincipen". Det är väl ofta så med ny teknik och medicin att man inte vet. Det är ju som både du och jag förstår inte detsamma som att det inte är <vad det nu talas om>. Visst, i något stadium måste man börja experimentera på folk (i medicinfrallet), men man bör aldrig låsa sig vid en ståndpunkt. Såsmåningom kommer man då att bygga upp en bättre kunskap och måste därför fortsätta utvärderandet.
I fallet glasfiber måste det finnas tillräckligt med material från tex byggarbetare som kan tala om hurvida det är farligt eller inte. Med den goda marginalen vad gäller mängd som vi högtalarbyggare har, tror jag att man kan vara rätt lugn.
Isidor skrev:För övrigt upphör jag aldrig att förvånas över den massiva kunskap inom snart sagt vilket till hifi orelaterat område som helst som dyker upp på detta forum.
AndersJ skrev:Eftersom jag är den enda här som inte gillar att handskas med glasull så får jag väl anta att alla motargument är riktade mot det jag skrev då ribbon inte är så aktiv.
//Trots detta så tycker jag inte om att få materialet vare sig på huden, i ögonen eller att andas in dammet. //
De kan ju bevisligen penetrera huden i och vid sidan av asbest så har väl även whiskers ifrågasatts när det gäller hälsopåverkan?
Vad whiskers har med gullfiber att göra vet jag inte, men det kanske inte var så du menade.
Nattlorden skrev:Whiskers = morrhår på katter, eller vad? *undrande*
ribbon skrev:De högtalarelement jag i första hand tänker på är de basar som tillverkas med helt oskyddad talspole, vilket tycks bli allt vanligare.
Eftersom jag själv har bitter erfarenhet av, vad dessa glasfibrer kan ställa till med, ville jag med dessa inlägg i tre olika forum, varna alla som tror att dessa fibrer är ofarliga att inandas.
Whiskers = morrhår på katter, eller vad? *undrande*
ribbon skrev:Jag vet allt för väl vad lungvävnaden gör med dessa fibrer. Din tro, att dessa fibrer, när de efter en tid har inkapslats (pleuraplack), därmed skulle vara oskadligjorda, är inte ens värt att kommentera.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster