Kondensator till D-class förstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chronus

Kondensator till D-class förstärkare

Inläggav Chronus » 2009-08-14 11:13

Då jag endast har grundkunskaper i elektronik är det nu dags att vidga vyerna och dra igång med det första nu-ska-jag-bygga-min-egen-förstärkare-mission.

Mitt första projekt blir en liten, liten förstärkare med två EUA2005 (http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=101) kort och en liten 12V DC adapter för 230V AC.

:?: Min fråga är då följande.
Hur väljer man kondensator till stabilisering av spänningen till kortet?
Vilka värden bör man kika på etc?

Nästa projekt planeras för ett TA2024 (http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=12) kort. Så även tips för val av kondensator(er) till det projektet uppskattas.

Hjelm

Inläggav Hjelm » 2009-08-14 13:52

För det första max rekommenderad inspänning är 6V

Det är mer avancerat än många tror att dela upp en spänning på två.
Köp hellre två 5 (eller två 5.5V) eller ett 5 (eller 5.5V) aggregat.

Det snabba svaret på vilken konding du skall ha är att det går inte att säga.

Det beror på Nätaggregatets, kapacitet och reglerförmåga.

Det beror också på kortet i sig, vilket jag inte hittar någon info på alls.
Bilderna säger en del, bla C1 borde kunnat anslutits till den strip som
screentrycket C1 ligger på. Lite udda men det verkar som man kan använda kortet på flera sätt.

Avkopplingen på kortet borde ta hand om det högfrekventa eländet så det du behöver lägga till är en bulk (stor konding) för de lägre frekvenserna. Beroende på hur känslig förstärkaren är för spänningsvarationer så går man dimensionera kondingen därefter.

För att ge ett exempel vad som händer om man inte vet något om komponenterna kring kondingen och skall försöka dimensionera en konding.
I ditt exempel så har du 6V matning.
Om vi låtsas att du har 8 ohms last så drar den vid full signal
750 mA
Om vi låtsas att allt fel på matningsspänningen slår igenom på signalen.
Och du vill ha en signalkvalitet som motsvarar 16bitar vid 20Hz 1/65536.
DVS felet skall vara mindre än en bit.
Då får spänningsfelet vara 91uV (mikro alltså)
Om kondingen är det enda som kan leverera strömmen vid denna frekvens så måste dess impedans vara mindre än 0.12mohm

Det ger en kapacitans på ca 80000uF, enklast att kolla i ett RLCf nomogram www.beis.de (HF tapete). Vilket för mig känns ganska absurt och dessutom har du svårt att hitta kondingar med en inre resistans som är mycket lägre än 0.12mohm. För att inte tala om resistansen i kablar och kort.

Nu är verkligheten sällan så illa. Så får jag höfta så om du lägger dig på 10000uF+ så borde nätagget kunna stå för de delarna som kondingen inte orkar med. Det är nästa alltid bra med låg inre resistans i kondingar så en lågimpedans typ kan vara bra, dock behöver du inte jaga låg induktans då den högfrekventa avkopplingen sitter på kortet.

Sedan får man hoppas att förstärkaren kompenserar om matningen faller något.

Eftersom du har 6V matning så föreslår jag 10V kondingar, funkar med 6.3 också men jag gillar marginal.

Användarvisningsbild
Chronus

Inläggav Chronus » 2009-08-14 14:20

Gällande 6V/12V så var min tanke att seriekoppla de två korten. Men jag är kanske heeeelt ute och cyklar med den tanken? 8O
Nåja, ett gammalt 5V aggregat ska väl inte vara så knöligt att få tag på.

..och för att ge respons på, vad som verkar vara ett ytterst förnuftigt och genomgående svar, så ska jag nog få några timmar på mig att låta det sjunka in för att förstå vad det innebär :P

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2009-08-14 19:33

Tjenare, och välkommen Marcus!

Nätdelar är inget som helst problem att få tag på, har hur mycket transformatorer och nätagg som helst liggandes, så det är bara å komma å hämta ett som passar nästa gång du är i krokarna :D

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-08-14 21:59

Seriekoppling, nä nu är du ute och cyklar. Varför inte skaffa en väggbula med stabbad spänning på 5 eller 6V?
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Chronus

Inläggav Chronus » 2009-08-17 20:58

Jag tror att det får bli en USB matning till förstärkaren - 5V.

Men om jag nu förstått dig rätt, Hjelm, så kan jag egentligen välja vilken typ av konding som helst, både vad gäller uF och V, bara den har ett högt värde för att mata på bra i de lägre frekvenserna? Kan den ha ett för högt värde?

Kopplar jag bara in den på + och - från matningen parallelt med korten? Är det förresten +/- på små kondingar?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-17 21:14

Du, det är inte mycket kräm i en USB-port....
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Chronus

Inläggav Chronus » 2009-08-17 21:45

Nu är det ju heller inte överdrivet mycket kräm i ett 2x2W steg heller ;)

Dock kommer jag att köra en 230V/5V omvandlare med USB utgång som primär matning, och endast ha USB/PC möjligheten som andrahandsval.

Men kräm eller ej. Det är väl där kondensatorn kommer in i spelet? :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-08-18 11:02

Om du fixar en väggbula eller något slikt se till att den ger en filtrerad DC-spänning.
Jag kans edan tänka mig att du för att plocka lite skit och ha lite extra filtrering slänger på en lagom bra elektrolyt på 10-47uF (kanske 100uF) med en märkspänning som ligger 20-30% över din arbetsspänning.
Du kan ju klämma dit en liten keramisk konding som plockar lite störningar; 100nF blir säkert bra.

Kul och billig grejjer du har hittat. :)

Åttawattaren var ju ganska cool med: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=5
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Hjelm

Inläggav Hjelm » 2009-08-18 12:24

Man kan max få ut 2.5W ur ett USB interface om jag minns rätt (500mA)
Laptops och fusk USB enheter levererar ibland bara 100mA, så det är inte garanterat att du kan köra full ut.

Kondensatorn tar max upp transienter du får inte ut mer totaleffekt för att du lägger på en kondensator.

Kondingar är billiga vid dessa låga spänningar.
53 kr för 22000uF 16v enklaste jamcon.

Enligt vad jag tycker så är det ingen ide att lägga krut på keramer utanför kortet. All vinst med dessa kommer ätas upp av ledningen fram till kortet.

Skall du satsa på keramer så får du modifiera kortet, vilket i och för sig är en kul övning.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-08-18 13:23

Fast det är ju bara att löda dit nån konding mellan plus och 0V.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-08-18 19:27

ROPEN SKALLA - GRUPPKÖP FÖR ALLA!!!!

Användarvisningsbild
Chronus

Inläggav Chronus » 2009-08-18 20:39

... är du ok, soundbrigade?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-08-18 20:41

Chronus skrev:... är du ok, soundbrigade?

tappat rösten, hes ....

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-08-18 20:48

Chronus skrev:... är du ok, soundbrigade?

Tänkte om du inte hade beställt kunde man kanske få vara med på ett hörn.

Användarvisningsbild
Chronus

Inläggav Chronus » 2009-08-18 22:04

Två st EUA2005 kostar $7,99 inkl frakt via eBay, så det är bara att beställa så mycket ni orkar ;)

Men.. då är vi ju egentligen tillbaka på ruta ett gällande min kunskap om kondensatorer.

Finns det några över eller nedre gränsvärden man ska ta hänsyn till gällande kondingar? Så vilken funktion har de olika värdena?

Nu har vi fått en massa fina förslag på olika kondensatorer som kan användas, men för en ovetande rookie låter det som att man kan ta vilken kondensator som helst och fläska in mellan + och 0V, utan att ta hänsyn till polaritet på kondensatorn.

Om resultatet dessutom endast blir en eventuellt mer störningsfri drift.. Ja då har jag nog tappat greppet helt. Min uppfattning var att kondensatorn stabiliserar spänningen vilket gör att exempelvis en baskagge i en låt inte distraherar de andra instrumenten (en lekmans språk för distortion eller transienter). :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-08-18 23:16

Säg så här, du har ett nätaggregat som är designat att tillse att inte svikta där förstärkaren suger ström. Men har du lite sladd mellan aggregatet och förstärkaren kan det ju ta några mikrosekunder innan ström kommer fram i sladdarna om förstärkaren får jobba extra hårt plötsligt. Då lägger du en lagom biffig elektrolyt nära förstärkaren så den tillfälligt kan skjutsa in lite laddning tills strömmen i sladden kommit fram. Jag skulel säga att ... vad skrev jag 10-47uF, eller kanske tom upp till 100uF är fullt tillfyllest. En liten keramisk konding kan ju plocka lite skit som kommer av switchkretsarna, i händelse att....

Alltså det finns ingen anledning att sätta 100 000uF och att ta ett värde på 1nF gör varken till eller från.

Användarvisningsbild
Chronus

Inläggav Chronus » 2009-08-19 10:00

Ok, jag tror att jag är med nu. Har beställt ett gäng 100uF elektrolyter.

Vad säger ni om att sätta en kondensator vid strömmatningen till varje steg? Alltså en 100uF per kort.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-08-19 10:09

Blir nog bra det!

Användarvisningsbild
Chronus

Inläggav Chronus » 2009-08-19 10:18

Jag återkommer med bilder så snart projektet är färdigt.

Det bör nämnas att dessa förstärkarmoduler är sådana som används i musikspelande födelsedagskort, leksaker etc. Så det ska bli väldigt intressant att se vad man kan få två av dessa till att prestera!

Finns det någon gräns man kan räkna på gällande hur "stora" högtalare man kan koppla in till en förstärkare som denna? Jag får en känsla av att förstärkaren inte skulle vara lika glad för ett 15" PA element som ett 2" HIFI element...?

Detta kan jag naturligtvis testa mig fram till utan rädsla för att bränna korten med tanke på vad de kostar, men om någon har input gällande detta så skulle det vara uppskattat.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-08-19 10:23

Ett 15"-element i ett exponetialhorn låter någ HÖGT med den här stärkaren.

Användarvisningsbild
Chronus

Inläggav Chronus » 2009-08-19 10:51

Ett 15"-element i ett exponetialhorn låter någ HÖGT med den här stärkaren.

..och det finns ingen risk att bränna förstärkaren med en för "tung" högtalare?

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-08-19 11:37

OM du tar ett ellement med en verkningsgrad på 80db, så går det åt lite kräm för att du överhuvudtaget ska få nåt ljud ur den...

Så välj en med 92+ db, oavset storlek...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-08-19 11:38

OM du tar ett ellement med en verkningsgrad på 80db, så går det åt lite kräm för att du överhuvudtaget ska få nåt ljud ur den...

Så välj en med 92+ db, oavset storlek...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Chronus

Inläggav Chronus » 2009-08-19 12:25

Ok, jag har bara för mig att jag någon gång hört att förstärkarkretsen kan "brinna" vid relationer med för stora element.

Att elementen ska ha en hög verkningsgrad är jag klar över. I detta fall kommer det troligen att bli ett par 3" fullrange (Tang Band W3-871) med en känslighet på 87 dB.

Men i teorin, vilket i och för sig vore spännande att testa även i praktiken, skulle jag alltså kunna koppla in ett par JBL 2240 (18") med en känslighet på 98 dB, dela dem vid 60 Hz och faktiskt kunna köra den lilla födelsedagskortsförstärkaren (vilket uppenbarligen är en god kandidat i världens-längsta-ord-tävligen till konkurrenten pilsnerflaskettikettklisterpåstrykare) som subwoofer förstärkare och få ut 101 dB bas med 1 watts uteffekt på förstärkaren?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-08-19 14:02

Ingen brand, bara att förstärkaren inte förmår leverera effekt nog så membranet rör sig.Du kan ju ha högtalare med ynklig impedans och DÅ kan förstärkaren kanske få problem.

Användarvisningsbild
Chronus

Inläggav Chronus » 2009-08-19 15:36

..så min teori om att köra en sub på låg volym skulle faktiskt i praktiken fungera? 8O
Marcus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-08-19 15:47

Visst det. Du definierar ju själv storleken i dm^3 och W på din stereo.
Jag såg ett kul bygge en gång i tiden med Visatonelement där man hade en 5-tummare i subben.

jag har en sådan fundering med mina skohögtalare, där det skulle kunna sitta två 2" HiVi i varje doja. Sedan har jag 4 3" från slaktade PC-högtalare som tillsammans skulle kunna bli en sub.

Om du tittar i mitt USA-reportage finns där beskrivet ett snabbt besök hos Great Plains Audio, vilka har högtalare med känslighet på 100dB. Det krävs väldigt litet att få skjuts på dem, fast de är på hela 12".

Användarvisningsbild
Chronus

Inläggav Chronus » 2009-08-22 13:46

Nu är förstärkaren faktiskt mer eller mindre ihopskruvad och klar. Det som saknas nu är bara strömkontakten (beställd) och kondensatorerna (beställt).

Jag har kopplat in förstärkaren provisoriskt för att testa den, och jaaa.. vad ska man säga.. ehh.. WOW!! 2 watt är mycket effekt till ett par högtalare! Vid ett test med mina W3-871 i Cyburgs Needle spelade förstärkaren högre än den volym jag brukar använda när jag ser film.

Men.. det har inte gått helt problemfritt.
Vid första inkopplingen hade jag t ex glömt att löda RCA jorden vilket resulterade i ett herrans oväsen när jag slog på strömmen.

Nu sitter allt som det ska med reservation för ett par kallödningar (vilket jag får skylla på min pinsamt dåliga lödkolv). Dock finns det ett oregelbundet brum/knaster i bakgrunden hela tiden och när jag skruvar ner potentiometern så kommer en högfrekvent, distad ton ur högtalarna.

Kan dessa oväsen skyllas att jag ännu inte kopplat in några kondensatorer och kan potentiometern ha inverkan? Det bör nämnas att detta oväsen försvann nästan när RCA kabeln var inkopplad i mp3 spelaren då jag stängde av den.

För övrigt har jag uppenbarligen valt en för liten pot (10kOhm) eller så har den gått sönder, för skillnaden mellan min och max är i princip ohörbar, bortsett från att allt oväsen ändrar sig. Eller är den kanske bara trasig?
Marcus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-08-22 13:51

Do kanske har den linjeara potentiometer, heh?! Do konna kolla om do har den logaritmisk potentiomter, jah!
Jag tror do kan ha problemet med den skärmet, ja att det komma in de där störning från otifrån, do verstehe!?

Vild gissning. Saker och ting har en tendens att bli tystare om de inte befinner sig i friska luften.

Nästa

Återgå till DIY-forum