Mycket enkel hörlursförstärkare sökes

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

Mycket enkel hörlursförstärkare sökes

Inläggav slockna » 2009-08-17 17:07

Mina hörlurar är inte så känsliga av sig, ändå skulle jag vilja att de kunde användas vid lyssning från exvis mobiltelefnånen..

Nån som gjort / sett nåt lättbyggt , gärna drivet av ett litet 9v batteri och lämpligt för lurar med 32 ohms impedans, posta på !

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-17 18:35

grados ra1 lurstärkare lär vara rejält lättbyggd

en variant på samma tema är cmoy

googla på bilder och du får tusentals träffar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Chronus

Inläggav Chronus » 2009-08-17 21:55

Det finns ju ett ton olika, billiga varianter av hörlursförstärkare på eBay.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2009-08-18 00:55

Jag tror på cmoy, som celet också föreslog :) (googla dig gul och blå :D)

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-18 08:23

Många tack :-) , nu skare gooooglas

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-08-18 09:20

Vill du ha något kul kan du ju bygga med rör.
Här är ett ställe med massor av konstruktioner av ALLA sorter.
http://www.headwize.com/projects/
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-18 09:34

Man har väl lockats av rörbygge mer än en gång, så varför inte. Det rimmar tyvärr lite illa med batteridrift (tror jag)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-18 10:01

Om du ändå ska bygga eller köpa en extra burk för hörlurarna, se till att den innehåller ett korsmatningsfilter. Att minska intrycket av att det låter mitt inne i huvudet ökar nöjet med tyst lyssning mer än uteffekten. (Ska leta i min länksamling igen.)
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-08-18 10:47

slockna skrev:Man har väl lockats av rörbygge mer än en gång, så varför inte. Det rimmar tyvärr lite illa med batteridrift (tror jag)

Men då har Head-Wize kopplingar med både diskreta komponenter och OPampar.

Kolla om detta är nåt: http://classicapi.com/catalog/product_info.php?cPath=71_72&products_id=136
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-18 11:23

Mest lutar det åt en cmoy-variant med opa2134, men jag tror jag ska prova en TDA7050 också, det kan nog inte bli mer minimalistiskt än så...

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2009-08-18 11:49

Vet att det är som å svära i kyrkan när man i ett DIY-forum skriver om färdiga produkter, men jag gör det ändå! :)

Kolla in Insigna HPA-3 på tex komplett.se, kostar 179:- och är tämligen smidig!

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-18 12:39

variosboy skrev:Vet att det är som å svära i kyrkan när man i ett DIY-forum skriver om färdiga produkter, men jag gör det ändå! :)

Kolla in Insigna HPA-3 på tex komplett.se, kostar 179:- och är tämligen smidig!

Många påstår att den är identisk med FiiO E3, Som har nåt slags bashöjningskurva man inte behöver.

( http://www.anythingbutipod.com/archives ... review.php )

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-27 16:44

nu har jag ritat lite, första gången i gEDA :)

U1 verkar bli en OPA2134

Bild

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-08-27 23:07

Men OPA2134 mår väl inte bra av att driva 32ohm?
Borde den inte ha en buffert efter sig?

Alltså opa 2134 till spänningsförstärkning (om man behöver det) och en buffert som gör det möjligt att dra ström.

Edit: Borde inte R10 och R11 kopplas innan utgångsmotstånden?
Edit 2: Ingångsfilter kan vara bra...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-27 23:22

Ja, de frekvenslinjära delarna av en hörlursförstärkare är väl ingen stor utmaning (om man konstruerar den med transistorer, vill säga): "Trevliga" nivåer, "snälla" impedanser. Det som det fortfarande härskar viss kontrovers om, är hur man ska designa korsmatrningsfiltret (crossfeed), för att simulera den överhörning från höger högtalare till vänster öra och tvärtom, som alla inspelningar utom med konsthuvud är gjorda för. Alla vet ju att det låter liksom inifrån huvudet när man lyssnar med lurar.
Iden att mata signalerna i kors har funnits länge. Det verkar ju lämpligt att införa en viss fördröjning som motsvarar den längre löptiden runt ett sjättedels huvud eller så. Den kan man efterlikna med några allpasslänkar och en viss lågpassverkan p.g.a. örats form. Men många konstruktörer har då varit rädda för kamfilterverkan med utsläckningar som följd. Därför ser man mest konstruktioner som bara "minskar stereoeffekten":
- Den här verkar finnas i byggsats, och har en trevlig design, typ perukstock att parkera lurarna på: http://www.pmillett.com/ha-4_headphone_amp.htm
- Den här har också ett väldigt enkelt korsmatningsfilter: http://headwize.com/projects/showfile.php?file=meier3_prj.htm
Vidare bör man ha någon form av equalizer som tar bort de resonanser som bildas mellan membran och trumhinna när örat tillsluts med lurarna. Det är naturligtvis starkt beroende av typen. Det senare har inte helt obekante Siegfried Linkwitz labbat med: http://www.linkwitzlab.com/reference_earphones.htm
Lycka till / Thomas
P.S.: Eftersom jag inte hade något labb att bygga i, när jag hade behov av att lyssna i lurar, köpte jag en Philips-burk, som är avsedd att ge rumsklang på digital väg: SBC AH1000. Naja, den är väl främst gjord för att koda om Dolby-Digital, Pro-Logic o.s.v. för lurar, men jag har inte kört den med digital ingång, för jag har noll intresse för video. Resultatet blir naturligtvis sämre när den analoga signaler först digitaliseras, men något rumsintryck att tala om ger den inte, trots tre inställningar med olika mycket efterklang. Nu se jag att den får mycket blandade reaktioner i diverse hifi-fora. Tur att jag inte betalade så mycket för den. (Philips tycks ha sålt resterna i Östeuropa, för jag får otaliga google-träffar i Polen ...)
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-08-28 01:39

ollebolle skrev:Men OPA2134 mår väl inte bra av att driva 32ohm?

Alltså opa 2134 till spänningsförstärkning (om man behöver det) och en buffert som gör det möjligt att dra ström.

Medhåll på alla punkter. OPA2134 är inte lämpad för så låg last. En BUF634 i feedbackloopen sitter bra.

Utgångsmotstånden ser inte ut att vara traditionella sådana då de bara är på 0.1 ohm. Ett motstånd på 50 ohm eller så bör väl sitta på utgången för de flesta IC's men det påverkar naturligtvis frekvensgågnen på hörlurarna. Själv har jag dålig koll på vilken impedans olika lurar är tänkta att drivas med.

/Peter

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-28 05:21

Piotr skrev:
ollebolle skrev:... Själv har jag dålig koll på vilken impedans olika lurar är tänkta att drivas med.
Ja, jag också, om jag tänker efter. Om du har tur finns det med i specifikationen, vilken utgångsresistans en lur ska drivas med ...
Den nominella impedansen för kapslarna har gått upp och ned väldigt under tidens lopp. Från början hade man mycket högohmiga tingestar, även om de var magentodynamiska liksom telefonlurar, 2000 ohm eller mer. Det var för att kunna driva dem med den svaga signalen från kristallmottagare. :wink:
När de första stereoanläggningarna kom tror jag man väntade sig 8 ohms last, för med den stora 1/4 tums telefonjacken kopplade man in lurarna direkt i stället för högtalarna. Även om de hade låg känslighet, blev nivån alltför hög, så att man hörde brum från förstärkaren. Om du hittar gamla lurar med telefonjack monterad, så var försiktig; de är förmodligen lågohmiga. Men de är avsedda för ännu lågohmigare drivning.
Sen kom 800 ohms lurar, som var riktigt bra även de som kom från Philips. Sennheiser hade också 800 ohm, om jag minns rätt. Här gäller alltså spänningsdrivning med "högtalarnivåer". Men med 800 ohm går ju kapslarna inte sönder (men kanske öronen). Om du hittar lurar med DIN 5-polig kontakt "i kors", så är den säkert för 800 ohm.
Med tillkomsten av bärbar utrustning tycks 800 ohm ha varit för högt; man hade inte den spänningen tillgänglig (och att linda dessa små pluttar man stoppar i öronen med så tunn tråd att det blir 800 ohm, torde väl inte gå). Så 32 ohm tycks ha blivit någon slags standard. Och 3,5 mm proppar verkar ju vara kännetecknet på det!

Men Linkwitz använder rätt högohmig drivning, 100 ohm, även för ännu lågohmigare lurar, 16 ohm. Det förvånar mig! :?: Men han har specialdesignat en passiv equalizer med sugkretsar av LC-typ, och då behöver han ju en viss serieresistans att leka med. (Den som läst mina övriga inlägg anar att jag inte skulle göra så. Här är det aktiva kretsar som gäller, men man behöver ju inte gödsla med OPamparna ...) Så högohmig drivning till trots tycks han ha lurens egenresonans vid 2,3 kHz under kontroll, den är elektriskt mindre än en halv dB. Och 100 ohms utgång tycks han ha funnit hos en Philips walkman, medan jag på min gamla Sony mäter 24 ohm.

(Ups, nu ser jag att den konstruktion jag hänvisade till ovan använder en equalizer som enbart ger toppar!!! Då tror jag mer på Linkwitz som gör dalar. Om man kopplar de visade "gyrator-L plus C plus R"-kretsarna till mittuttaget på linjära potentiometrar, som i sin tur ligger mellan ingång och utgång på en inverterande förstärkare, så kan man låta dem bestämma motkopplingen och ge både toppar och dalar. Med state-variable filters d.v.s s.k. DIG-filter går det naturligtvis ännu elegantare att göra en parametrisk FK-variator!)

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-28 09:03

ollebolle skrev:Men OPA2134 mår väl inte bra av att driva 32ohm?

Bra! R12/13 ska vara ungefär 47ohm för att opa134 inte ska få spunk....
jag har inte läst helt noga, satte 0,1 eftersom motstånden ifråga var "optional".

ingångs filter är c3 c4 !

edit, menade utgångsmotstånden
Senast redigerad av slockna 2009-08-28 10:11, redigerad totalt 1 gång.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-08-28 09:31

C3 och C4 är ett sorts ingångsfilter med iofs :)
Det skyddar ingången från DC-spänning.

Jag menade ett RF-filter som skyddar ingången från radioinstrålning.
Första ordningens filter blir bra! R och C bara.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-28 10:08

ollebolle skrev:C3 och C4 är ett sorts ingångsfilter med iofs :)
Det skyddar ingången från DC-spänning.

Jag menade ett RF-filter som skyddar ingången från radioinstrålning.
Första ordningens filter blir bra! R och C bara.

duger det med spiralkabel ? om man inte drar i den blir det kanske en induktans :)

Jag har snott konstruktionen rakt av från en cmoy-variant, och den har inget lågpass. Inte för att det inte är en god idé, jag ska fundulera....

Å andra sidan har jag provat crossfeed och det kändes "onaturligt" på någe vis. jag kanske har ett ansikte som steroseparerar bra :lol:

Hoppar över Xfeed, jag har ändå möjlighet att åstadkomma det med digitalt filter 8)
Senast redigerad av slockna 2009-08-28 10:10, redigerad totalt 1 gång.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-08-28 10:09

R10-11 ska vara ung. som nu. Opampen driver ju dessa i serie med R6-7 till jord och de utgör därmed en belastning.

RF-filter är bra!

Vidare bör det sitta något på utgången som är större än 0.1 ohm.

Edit: jag har drivit ett par HD580 med en sådan där krets och det lät inget vidare. Detta trots att vi snackar om ca. 300 ohm last. Med en BUF634 blev det en helt annan kvalitet på ljudet. Även med denna i open loop, dvs. utan en opamp innan med feedback runt bufferten.

Du kommer att få övergångsdistortion från opampen och det låter rått. BUF634 kan ställas i klass A.

/Peter

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-28 10:32

Piotr skrev:R10-11 ska vara ung. som nu. Opampen driver ju dessa i serie med R6-7 till jord och de utgör därmed en belastning.

RF-filter är bra!

Vidare bör det sitta något på utgången som är större än 0.1 ohm.

/Peter

Helt riktigt, jag menade att R12 och R13 skulle va 47 ohm, ändrat inlägget nu. Fast å andra sidan verkar man kunna prova sig fram med nånstans mellan 10 och 100 ohm, och ta det lägsta som funkar.

Konstruktören säger att det kan vara en fördel att ta loopbacken efter R12/13, och va vet jag, jag är ju ekonom...

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-28 11:11

Piotr skrev:
Edit: jag har drivit ett par HD580 med en sådan där krets och det lät inget vidare. Detta trots att vi snackar om ca. 300 ohm last. Med en BUF634 blev det en helt annan kvalitet på ljudet. Även med denna i open loop, dvs. utan en opamp innan med feedback runt bufferten.

Du kommer att få övergångsdistortion från opampen och det låter rått. BUF634 kan ställas i klass A.

Jag avser ju köra AKG K66 från detta och nu känns det som man kanske borde tänka om :) Current to the people ! (and perhaps a little voltage too)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-08-28 12:17

Du behöver inte tänka om så värst mycket! :)
Lägg till en buffert så blir det bra! :)

BUF634 är ju en färdig lösning för det, även om den är lite smådyr...

Edit: Den designen Faulhund länkar till använder BUF634 :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-08-28 13:13

Greve Hamilton på elektronikforumet byggde en fin hörlursförstärkare nyligen! :)
Med opa134 och buf634 alltså!
Den har förvisso ingen korsmatning.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-08-28 14:22

Som en i stort sett 100%-ig ersättare har vi också LME49600 från National.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-08-28 15:38

Den verkar kanonbra! :)

Användarvisningsbild
E

Hörlursförstärkares utgångsimpedans

Inläggav E » 2009-08-28 16:53

Piotr skrev:Själv har jag dålig koll på vilken impedans olika lurar är tänkta att drivas med.

Hittade följande i ämnet.

IngOehman skrev:Den enda kommersiellt tillgängliga hörlursförstärkare som jag varit inblandad
i konstruktionsmässigt, har omkopplingsbar utgångsimpedans. Man kan välja
mellan 0,1 ohm och 100 ohm. Så tycker jag att det skall vara. Det finns ju
dessa två standarder (och IEC-standarden om 120 ohm därtill, men skill-
naden är ju väldigt liten med tanke på att de lurar som är konstruerade för
att drivas av högre impedanser än 0 ohm, alltid i sig är högohmiga (oftast
>500 ohm) så skillnaden mellan 100 och 120 ohms drivning är typiskt avse-
värt mindre än ± 0,15 dB), så vill man kunna använda vilka lurar som helst
(med ett bra resultat, eller rättare sagt ett resultat som överensstämmer
med lur-tillverkarens ambitioner) så är det självklart nödvändigt att utimpe-
dansen är omkopplingsbar.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-28 16:59

peranders skrev:Som en i stort sett 100%-ig ersättare har vi också LME49600 från National.

den fanns inte hos Elfa :(

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-08-28 17:21

Nä, det är mycket som inte finns på Elfa, speciellt halvledare.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Nästa

Återgå till DIY-forum