Peerless SLS 12 eller LTS 8-tummare som subbas ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

SLS 12 eller LTS 8-tums subbas ?

2 stycken SLS 12:or blir bättre, 100 l. slutna
17
74%
2 stycken LTS 8:or subbasar blir bättre, 45 l. basreflex
6
26%

Antal röster : 23

Richard
Inaktiverad

Peerless SLS 12 eller LTS 8-tummare som subbas ?

Inläggav Richard » 2009-09-13 18:26

Ja, vad tror ni ? Vad blir bättre i ett stort rum, med lyssningsposition i mitten av rummet och ganska litet akustiskt stöd från väggarna.

Alltså en subbas som går verkligt djupt och starkt med hög artikulation utan stort beroende av stöd från alla väggar. Rummet är 45 kvm.

Subbasarna avser 2 stycken stereosubbar, sls-12:or med 100 liter sluten låda vardera, eller LTS- basar ( avsedda för "trevägaren" ) med 45 liter basreflex per låda.

Hypex subbasförstärkeri kommer att användas, med möjlighet till frekvenskorrigering svepbart +-6 db mellan 20-50hz.

SLS- tolvorna blir ju billigare, men är dessa så mycket sämre än LTS-basarna ? 12 tums konarea är ju mycket mer än 8 tum...

Vad skulle ni själva köpa, av dessa två alternativ ?

Vad säger experterna på forumet: Piotr, Svante, IÖ, maxheadroom, Peter Stendl, Magnus Östberg mfl ?

Länk till elementen, först SLS 12:

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=38

Samt LTS basen, seas H 1381-08, som jag dock tyvärr inte hittar några data om.
Senast redigerad av Richard 2009-09-13 18:52, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-13 18:43

Tror du helt seriöst at du får något svar på det? ;)

Du får väl räkna på det. Det kan du väl?

Två stycken 8" i ett stort rum, räcker väl för de flesta men din placering stinger. Men det vet du ju om.

Jag skulle rekommendera 12" basarna, men jag är ju ingen "expert".
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-09-13 18:49, redigerad totalt 2 gånger.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-13 18:47

MagnusÖstberg skrev:Tror du helt seriöst at du får något svar på det?

Varför inte ? Det ska ju byggas nytt, och alla tips är välkomna.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-09-13 18:54

LTS 8 finns info om i chriss tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=chriss

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-13 18:58

MagnusÖstberg skrev:Tror du helt seriöst at du får något svar på det? ;)

Du får väl räkna på det. Det kan du väl?

Två stycken 8" i ett stort rum, räcker väl för de flesta men din placering stinger. Men det vet du ju om.

Jag skulle rekommendera 12" basarna, men jag är ju ingen "expert".

Jo, det är du väl ? ( se första inlägget :wink: )

Tack för din input.

Som jag har förstått det så faller lts-basarna av en aning mot djupbasen, eftersom basen vid en normal lyssningsposition ( inte mitt i rummet ) får en massa stöd från väggarna i rummet. Eftersom jag sitter i mitten av rummet ( högt waf-tal )* så kanske jag rent av har en utsläckning av basen just där- rummet är ju 8 meter långt. jag måste alltså ha basar som kan spela djupt utan speciellt stöd från alla väggar. Nu vet jag dock inte om sls 12 är speciellt lämpliga för ändamålet- frekvenskorrigeringen i hypexstegen kan dock kanske krana upp de lägsta frekvenserna.

* Wife acceptance factor.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-13 18:59

LasseA skrev:LTS 8 finns info om i chriss tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=chriss

Tack för info !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-13 19:02

Spelar ingen roll vilka basar du har, det blir skräp med basen sittandes där.

12" orna kommer gå djupare än basreflexlådorna, men tarvar rejält större lådor. Kan du leva med större lådor är det 12" som gäller.

Du kommer få leka med placringarna.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-13 19:07

MagnusÖstberg skrev:Spelar ingen roll vilka basar du har, det blir skräp med basen sittandes där.

12" orna kommer gå djupare än basreflexlådorna, men tarvar rejält större lådor. Kan du leva med större lådor är det 12" som gäller.

Du kommer få leka med placeringarna.

Alltså- basarna kommer att vara placerade vid kortsidan av väggen, mot den, dolda under en specialgjord bänk, 3,5 meter bred med 10 cm öppning nedåt. Det är själva lyssningspositionen som är i mitten av rummet. Högtalarna står mot kortsideväggen. Men det kanske blir dålig bas i allafall, och omöblering är inget alternativ, tyvärr.

Ursäkta min otydlighet.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-09-13 19:12

MagnusÖstberg skrev:12" orna kommer gå djupare än basreflexlådorna, men tarvar rejält större lådor. Kan du leva med större lådor är det 12" som gäller.

När jag simulerar i Basta på de elementen har LTS 8" 40L BR -f3 på runda slängar 20Hz utan problem, SLS12 100L sluten får f3 på ca 33Hz, eller gör jag ngt fel då jag simulerar tro?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-09-13 19:28

Går det att köpa nya LTS-8an löst från Hifi Kit (hittar bara uppgraderingskit för 3vägarn)?

Är det stor skillnad på den och Seas L22 (som någon på forumet byggt med)?

Prismässigt så kanske man skulle tänka sig ett par XXLS-12or istället för LTS8orna.

//Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-13 21:16

Hmm, om man tittar på omröstningen så anser fem av sex personer hitills på forumet att två 12:or vore att föredra.

Jag får kanske gå på det, då.
Senast redigerad av Richard 2009-09-13 21:21, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-13 21:20

LasseA skrev:
MagnusÖstberg skrev:12" orna kommer gå djupare än basreflexlådorna, men tarvar rejält större lådor. Kan du leva med större lådor är det 12" som gäller.

När jag simulerar i Basta på de elementen har LTS 8" 40L BR -f3 på runda slängar 20Hz utan problem, SLS12 100L sluten får f3 på ca 33Hz, eller gör jag ngt fel då jag simulerar tro?

Detta är intressant - jag vill ju att mina subbasar ska gå djupt- och högt, samt rent. 8`elementen verka ju gå djupare. :?

Men LT filtreringen i hypexförstärkaren kanske kan hjälpa upp lågbasen i 12 tums versionen ?

Och hur beroende är 8 tummarna av väggstödet från hela rummet, för att gå så djupt ?

Vilket av elementen har lägst dist. i basområdet ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-13 21:52

Du lär inte komma långt med två av varje i vilket fall som helst.

Det räcker inte med två om man tittar på vad du vill uppnå.. I LTS 3-vägare sitter det 2 basar per kanal.

Och hur är simuleringen i Basta! gjord utan hänsyn till ditt rum?

LTS-elementet är ju bara att bygga och spela, men SLS12 kan man få att gå djupare.

Det är äpplen och päron.

Skall du köra med 12" så titta på 4 st som fixas med lite LT, eller som Mich säger - XXXL elementet som aktivt kompenseras.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-09-13 22:36

Richard skrev:Detta är intressant - jag vill ju att mina subbasar ska gå djupt- och högt, samt rent. 8`elementen verka ju gå djupare. :?

Hur högt behöver de spela då? Ska du inte dela vid 80 Hz?

Basreflexlådan med 8-tummaren har en lägre f3-punkt, men man ska inte bara titta på den. En basreflexlåda faller av brantare. Ladda ner Basta! och peta in parametrarna så fattar du.
Richard skrev:Men LT filtreringen i hypexförstärkaren kanske kan hjälpa upp lågbasen i 12 tums versionen ?

LT är inget filter. Det är en form av eq. LT'n ska baseras på det element du använder och hur mycket förstärkning som behövs i det rum du lyssnar i. Risken är att du, med en generell bashöjning såsom i Hypex-fallet, får en kurva som inte alls passar det element du valt, eller det rum du lyssnar i. Det kan passa perfekt också, men chansen är väl inte så stor...
Richard skrev:Och hur beroende är 8 tummarna av väggstödet från hela rummet, för att gå så djupt ?

En bashögtalare spelar inte lägre i frekvens för att du ställer den i ett hörn eller nära en vägg. Varken en 8-tummare, 12-tummare eller 3-tummare. Däremot får du en verkningsgradsökning för varje angränsningsyta där direktljudet kommer i fas med det reflekterande ljudet. Det innebär att ineffekten till modulen kan minskas, vilket i sin tur medför att disten minskar och head room ökar. Hur långt ifrån angränsningsytan du kan placera din basmodul beror på hur högt du delar, men om du delar vid ca 80 Hz kan man räkna med ca 50 cm (1/8 våglängd @ 80 Hz = 53 cm). Enklast är väl att ställa den så nära som möjligt, typ kloss-an.
Richard skrev:Vilket av elementen har lägst dist. i basområdet ?

Är inte så säker på att svaret på den frågan kommer hjälpa dig eftersom de sitter ( =bör sitta) i två helt olika applikationer (sluten vs br).

Jag tycker det första du borde göra är att flytta lyssningspositionen bort från mitten av rummet. Då kanske du upplever att du inte längre behöver några basmoduler. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-14 09:10

Man kan till viss del "trolla bort" "hålet" i mitten av rummet genom att ha 1st modul i varje hörn, och sedan så skadar det ju inte om man har fler, men det är i alla fall lägsta antal då :)

Men bäst är att inte sitta i mitten av rummet...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-14 11:41

DVD-ai skrev:Man kan till viss del "trolla bort" "hålet" i mitten av rummet genom att ha 1st modul i varje hörn, och sedan så skadar det ju inte om man har fler, men det är i alla fall lägsta antal då :)

Men bäst är att inte sitta i mitten av rummet...

Tack för tipset. Flytt av lyssningsposition är tyvärr omöjlig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-14 11:43

niklas skrev:
Richard skrev:Detta är intressant - jag vill ju att mina subbasar ska gå djupt- och högt, samt rent. 8`elementen verka ju gå djupare. :?

Hur högt behöver de spela då? Ska du inte dela vid 80 Hz?

Basreflexlådan med 8-tummaren har en lägre f3-punkt, men man ska inte bara titta på den. En basreflexlåda faller av brantare. Ladda ner Basta! och peta in parametrarna så fattar du.
Richard skrev:Men LT filtreringen i hypexförstärkaren kanske kan hjälpa upp lågbasen i 12 tums versionen ?

LT är inget filter. Det är en form av eq. LT'n ska baseras på det element du använder och hur mycket förstärkning som behövs i det rum du lyssnar i. Risken är att du, med en generell bashöjning såsom i Hypex-fallet, får en kurva som inte alls passar det element du valt, eller det rum du lyssnar i. Det kan passa perfekt också, men chansen är väl inte så stor...
Richard skrev:Och hur beroende är 8 tummarna av väggstödet från hela rummet, för att gå så djupt ?

En bashögtalare spelar inte lägre i frekvens för att du ställer den i ett hörn eller nära en vägg. Varken en 8-tummare, 12-tummare eller 3-tummare. Däremot får du en verkningsgradsökning för varje angränsningsyta där direktljudet kommer i fas med det reflekterande ljudet. Det innebär att ineffekten till modulen kan minskas, vilket i sin tur medför att disten minskar och head room ökar. Hur långt ifrån angränsningsytan du kan placera din basmodul beror på hur högt du delar, men om du delar vid ca 80 Hz kan man räkna med ca 50 cm (1/8 våglängd @ 80 Hz = 53 cm). Enklast är väl att ställa den så nära som möjligt, typ kloss-an.
Richard skrev:Vilket av elementen har lägst dist. i basområdet ?

Är inte så säker på att svaret på den frågan kommer hjälpa dig eftersom de sitter ( =bör sitta) i två helt olika applikationer (sluten vs br).

Jag tycker det första du borde göra är att flytta lyssningspositionen bort från mitten av rummet. Då kanske du upplever att du inte längre behöver några basmoduler. :)

Tack för input. Jo,jag delar vid 80 hz, tillsammans med piP.
Hypex LT funktion är svepbar mellan 20-50 hz, +-6 db.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-14 11:48

Nu är omröstningen 9 mot 1, att köra på 2 sls 12. Så får det nog bli. Köpa fler kan jag ju göra sedan.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-09-14 16:37

Richard skrev:Hypex LT funktion är svepbar mellan 20-50 hz, +-6 db.

Det kommer ändå inte att motsvara en riktig LT så det kommer inte bli lika bra som det hade kunnat bli annars. Tycker du gör bäst i att glömma den, eller se den som en rolig grej bara. :wink:

Fast eftersom det finns ganska lite information under 30 Hz (om man inte letar upp konstiga inspelningar med tveksam musik) så är det inte säkert att du kommer märka nån skillnad med och utan LT.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-14 17:28

Richard skrev:Nu är omröstningen 9 mot 1, att köra på 2 sls 12. Så får det nog bli. Köpa fler kan jag ju göra sedan.

Jag skulle valt LTS-basarna. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-14 17:30

Naqref skrev:
Richard skrev:Nu är omröstningen 9 mot 1, att köra på 2 sls 12. Så får det nog bli. Köpa fler kan jag ju göra sedan.

Jag skulle valt LTS-basarna. 8)
Man får ju mer när man säljer dom ;)

Men jag skulle valt 4st SLS12 över 2 st LTS 8 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-14 17:43

MagnusÖstberg skrev:Men jag skulle valt 4st SLS12 över 2 st LTS 8 8)

Där börjar vi bli överens igen. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-14 17:50

För min del skulle jag valt de tidigare i tråden omnämnda SEAS L22, som har marginellt sämre data än LTS-elementet. Billigare än denna dessutom.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-09-14 19:31

MagnusÖstberg skrev:Du lär inte komma långt med två av varje i vilket fall som helst.

Det räcker inte med två om man tittar på vad du vill uppnå.. I LTS 3-vägare sitter det 2 basar per kanal.

Och hur är simuleringen i Basta! gjord utan hänsyn till ditt rum?

LTS-elementet är ju bara att bygga och spela, men SLS12 kan man få att gå djupare.

Det är äpplen och päron.

Skall du köra med 12" så titta på 4 st som fixas med lite LT, eller som Mich säger - XXXL elementet som aktivt kompenseras.

Jag simulerade med room gain på båda alternativen såklart, såhär såg resultatet ut (SLS12 svart kurva, LTS8 grön):
Bild

SLS12 ligger ju klart högre i känslighet och max ljudtryck. LTS8 har dock en väldigt mycket finare kurva tycker jag.. Jag vet inte hur prioriteringen hos Richard ser ut men om priset inte är så otroligt viktigt så kanske 4xLTS8 är att jämföra med 2xSLS12, så är det i alla fall om man jämför volymen på basmodulerna.

Jag tror inte ngt alternativ blir kattskit men känsligheten och max ljudtryck på 2 st LTS8 är kanske lite väl lågt för att matcha Richards huvudhögtalare.. Jaja, det här kanske inte var så enkelt ändå :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-14 20:18

Tack Lasse A !

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-14 20:20

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:Men jag skulle valt 4st SLS12 över 2 st LTS 8 8)

Där börjar vi bli överens igen. :D

Hur är det med dist och artikulationsförmåga vid låga nivåer- är LTS-basarna mycket bättre än sls 12 ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-14 21:43

Densen skrev:För min del skulle jag valt de tidigare i tråden omnämnda SEAS L22, som har marginellt sämre data än LTS-elementet. Billigare än denna dessutom.

Är det den med faspluggen, som kostar 980 :- på hifikit ?

Detta 8`element med 38 liter basreflex verkar mäta bra. Men går de lika djupt som sls 12 i 100 liters låda ?

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-09-14 22:06

Densen skrev:För min del skulle jag valt de tidigare i tråden omnämnda SEAS L22, som har marginellt sämre data än LTS-elementet. Billigare än denna dessutom.

Ja den verkar ju vara rätt så lika med LTS 8, lite lägre xmax dock!? (xmax på LTS8 är väl inte 100% säkert, har för mig att chriss hade för sig att den var 9mm, jämfört med 7mm på L22)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-09-15 11:20

Richard skrev:Hur är det med dist och artikulationsförmåga vid låga nivåer- är LTS-basarna mycket bättre än sls 12 ?

Vad gäller artikulationsförmåga så handlar väl det främst om hur helheten blir och då till största del på rummet (och akustikfix) och inte om vilket element/låda som används. En lite säkrare väg att gå för en som inte är helt insatt är väl tipset att använda många basar på olika ställen i rummet.

Nu var väl du rätt så låst i storlek och placering. Ett tips är att försöka få de två elementen långt från varandra.

Jag vet inte vilken Hypex förstärkare som tänker användas, men jag är mycket mycket tveksam till att den har LT filter (vilket att antyds i tråden).

Hur tänker du dela mellan sub o toppar?

//Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-17 19:56

Mich skrev:
Richard skrev:Hur är det med dist och artikulationsförmåga vid låga nivåer- är LTS-basarna mycket bättre än sls 12 ?

Vad gäller artikulationsförmåga så handlar väl det främst om hur helheten blir och då till största del på rummet (och akustikfix) och inte om vilket element/låda som används. En lite säkrare väg att gå för en som inte är helt insatt är väl tipset att använda många basar på olika ställen i rummet.

Nu var väl du rätt så låst i storlek och placering. Ett tips är att försöka få de två elementen långt från varandra.

Jag vet inte vilken Hypex förstärkare som tänker användas, men jag är mycket mycket tveksam till att den har LT filter (vilket att antyds i tråden).

Hur tänker du dela mellan sub o toppar?

//Michael

80 hz.

Nästa

Återgå till DIY-forum