Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Tror du helt seriöst at du får något svar på det?
Du får väl räkna på det. Det kan du väl?
Två stycken 8" i ett stort rum, räcker väl för de flesta men din placering stinger. Men det vet du ju om.
Jag skulle rekommendera 12" basarna, men jag är ju ingen "expert".
LasseA skrev:LTS 8 finns info om i chriss tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=chriss
MagnusÖstberg skrev:Spelar ingen roll vilka basar du har, det blir skräp med basen sittandes där.
12" orna kommer gå djupare än basreflexlådorna, men tarvar rejält större lådor. Kan du leva med större lådor är det 12" som gäller.
Du kommer få leka med placeringarna.
MagnusÖstberg skrev:12" orna kommer gå djupare än basreflexlådorna, men tarvar rejält större lådor. Kan du leva med större lådor är det 12" som gäller.
LasseA skrev:MagnusÖstberg skrev:12" orna kommer gå djupare än basreflexlådorna, men tarvar rejält större lådor. Kan du leva med större lådor är det 12" som gäller.
När jag simulerar i Basta på de elementen har LTS 8" 40L BR -f3 på runda slängar 20Hz utan problem, SLS12 100L sluten får f3 på ca 33Hz, eller gör jag ngt fel då jag simulerar tro?
Richard skrev:Detta är intressant - jag vill ju att mina subbasar ska gå djupt- och högt, samt rent. 8`elementen verka ju gå djupare.![]()
Richard skrev:Men LT filtreringen i hypexförstärkaren kanske kan hjälpa upp lågbasen i 12 tums versionen ?
Richard skrev:Och hur beroende är 8 tummarna av väggstödet från hela rummet, för att gå så djupt ?
Richard skrev:Vilket av elementen har lägst dist. i basområdet ?
DVD-ai skrev:Man kan till viss del "trolla bort" "hålet" i mitten av rummet genom att ha 1st modul i varje hörn, och sedan så skadar det ju inte om man har fler, men det är i alla fall lägsta antal då![]()
Men bäst är att inte sitta i mitten av rummet...
niklas skrev:Richard skrev:Detta är intressant - jag vill ju att mina subbasar ska gå djupt- och högt, samt rent. 8`elementen verka ju gå djupare.![]()
Hur högt behöver de spela då? Ska du inte dela vid 80 Hz?
Basreflexlådan med 8-tummaren har en lägre f3-punkt, men man ska inte bara titta på den. En basreflexlåda faller av brantare. Ladda ner Basta! och peta in parametrarna så fattar du.Richard skrev:Men LT filtreringen i hypexförstärkaren kanske kan hjälpa upp lågbasen i 12 tums versionen ?
LT är inget filter. Det är en form av eq. LT'n ska baseras på det element du använder och hur mycket förstärkning som behövs i det rum du lyssnar i. Risken är att du, med en generell bashöjning såsom i Hypex-fallet, får en kurva som inte alls passar det element du valt, eller det rum du lyssnar i. Det kan passa perfekt också, men chansen är väl inte så stor...Richard skrev:Och hur beroende är 8 tummarna av väggstödet från hela rummet, för att gå så djupt ?
En bashögtalare spelar inte lägre i frekvens för att du ställer den i ett hörn eller nära en vägg. Varken en 8-tummare, 12-tummare eller 3-tummare. Däremot får du en verkningsgradsökning för varje angränsningsyta där direktljudet kommer i fas med det reflekterande ljudet. Det innebär att ineffekten till modulen kan minskas, vilket i sin tur medför att disten minskar och head room ökar. Hur långt ifrån angränsningsytan du kan placera din basmodul beror på hur högt du delar, men om du delar vid ca 80 Hz kan man räkna med ca 50 cm (1/8 våglängd @ 80 Hz = 53 cm). Enklast är väl att ställa den så nära som möjligt, typ kloss-an.Richard skrev:Vilket av elementen har lägst dist. i basområdet ?
Är inte så säker på att svaret på den frågan kommer hjälpa dig eftersom de sitter ( =bör sitta) i två helt olika applikationer (sluten vs br).
Jag tycker det första du borde göra är att flytta lyssningspositionen bort från mitten av rummet. Då kanske du upplever att du inte längre behöver några basmoduler.
Richard skrev:Hypex LT funktion är svepbar mellan 20-50 hz, +-6 db.
Richard skrev:Nu är omröstningen 9 mot 1, att köra på 2 sls 12. Så får det nog bli. Köpa fler kan jag ju göra sedan.
Man får ju mer när man säljer domNaqref skrev:Richard skrev:Nu är omröstningen 9 mot 1, att köra på 2 sls 12. Så får det nog bli. Köpa fler kan jag ju göra sedan.
Jag skulle valt LTS-basarna.
MagnusÖstberg skrev:Men jag skulle valt 4st SLS12 över 2 st LTS 8
MagnusÖstberg skrev:Du lär inte komma långt med två av varje i vilket fall som helst.
Det räcker inte med två om man tittar på vad du vill uppnå.. I LTS 3-vägare sitter det 2 basar per kanal.
Och hur är simuleringen i Basta! gjord utan hänsyn till ditt rum?
LTS-elementet är ju bara att bygga och spela, men SLS12 kan man få att gå djupare.
Det är äpplen och päron.
Skall du köra med 12" så titta på 4 st som fixas med lite LT, eller som Mich säger - XXXL elementet som aktivt kompenseras.
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Men jag skulle valt 4st SLS12 över 2 st LTS 8
Där börjar vi bli överens igen.
Densen skrev:För min del skulle jag valt de tidigare i tråden omnämnda SEAS L22, som har marginellt sämre data än LTS-elementet. Billigare än denna dessutom.
Densen skrev:För min del skulle jag valt de tidigare i tråden omnämnda SEAS L22, som har marginellt sämre data än LTS-elementet. Billigare än denna dessutom.
Richard skrev:Hur är det med dist och artikulationsförmåga vid låga nivåer- är LTS-basarna mycket bättre än sls 12 ?
Mich skrev:Richard skrev:Hur är det med dist och artikulationsförmåga vid låga nivåer- är LTS-basarna mycket bättre än sls 12 ?
Vad gäller artikulationsförmåga så handlar väl det främst om hur helheten blir och då till största del på rummet (och akustikfix) och inte om vilket element/låda som används. En lite säkrare väg att gå för en som inte är helt insatt är väl tipset att använda många basar på olika ställen i rummet.
Nu var väl du rätt så låst i storlek och placering. Ett tips är att försöka få de två elementen långt från varandra.
Jag vet inte vilken Hypex förstärkare som tänker användas, men jag är mycket mycket tveksam till att den har LT filter (vilket att antyds i tråden).
Hur tänker du dela mellan sub o toppar?
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster