Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:ser riktigt bra ut. tror det blir ett riktigt killersystem. jag tror inte du kommer ha problem med för liten kapacitet i basen heller, även för krävande film.
Ska man vara noga måste man räkna bort allt som tar upp volym. Dvs stag och elementet och även dämpmaterialet och i fallet med basreflex den volym som röret tar upp(med dess inneslutna luft).
När det gäller sluten låda är ju volymen inte allt för kritisk så du kan ju bara köra en enkel uppskattning om volymen. Vet inte vad en tolva skulle kunna ta upp, kanske 1,5liter? Kanske en halv liter för staget. Eller nåt sånt.
bakerman22 skrev:Kraniet skrev:ser riktigt bra ut. tror det blir ett riktigt killersystem. jag tror inte du kommer ha problem med för liten kapacitet i basen heller, även för krävande film.
Ska man vara noga måste man räkna bort allt som tar upp volym. Dvs stag och elementet och även dämpmaterialet och i fallet med basreflex den volym som röret tar upp(med dess inneslutna luft).
När det gäller sluten låda är ju volymen inte allt för kritisk så du kan ju bara köra en enkel uppskattning om volymen. Vet inte vad en tolva skulle kunna ta upp, kanske 1,5liter? Kanske en halv liter för staget. Eller nåt sånt.
Räknar man bort volym för dämpmaterial ? Det trodde inte jag ?
Trodde att visst dämp t.o.m kunde få elementet att tro att lådans innervolym faktiskt var större än den egentligen är...?
Kraniet skrev:ja dämpmaterialet ökar den sk akustiska volymen men materialet tar ju även utrymme från lådan även om det förmodligen oftast är försumbart lite. Men för de som arbetar med små marginaler är det säkert viktigt.
Kraniet skrev:ja dämpmaterialet ökar den sk akustiska volymen men materialet tar ju även utrymme från lådan även om det förmodligen oftast är försumbart lite. Men för de som arbetar med små marginaler är det säkert viktigt.
Kraniet skrev:förstår inte vad som är så konstigt. dämpmaterialet är ju knappast luft. gullfiber är tex trådar av glas, stenull trådar av sten, skum är skummat eh skum (plast?) osv. Dessa material tar upp volym, visserligen inte så mycket men ändock volym.
Precis som chriss säger så slutar dämpmaterialet öka den virtuella volymen när man packar det för hårt. Det är då materialets egen volym blir större än dess isotermiska egenskaper. I fallet med gullfiber skulle det innebära att du till slut har en volym helt fylld med glas.
Ragnwald skrev:Men det torde vara svårt att pressa ihop klumpen tillräckligt utan hjälp av hydraulik och den blir sannolikt väldigt liten.
Ragnwald skrev:Varför skulle det vara helt irrelevant?
För varje element konstruerat för sluten låda, finns en minsta optimal volym på lådan, där resonansfrekvensen är så låg som möjligt och inre tryck inte blir för stort.
Med dämpmaterial kan vi endast minska styrkan (toppen) på resonansen, men inte sänka frekvensen.
Om vi tänker att vi skulle komprimera den mängd dämpmaterial som vi kommit fram till ska i lådan, så att den blir en stenhård fast klump och mäter volymen på den, så är det givet att volymen av klumpen, minskar den fysiska lådvolymen lika mycket.
Men det torde vara svårt att pressa ihop klumpen tillräckligt utan hjälp av hydraulik och den blir sannolikt väldigt liten.
chrisss skrev:Ragnwald skrev: ... den blir sannolikt väldigt liten.
Ragnwald,
"För varje element konstruerat för sluten låda, finns en minsta optimal volym på lådan,
där resonansfrekvensen är så låg som möjligt och inre tryck inte blir för stort" Självklart.
Men...
Kan du förklara på vilket sätt volymen av en ihoppressat klump av dämpmaterial är relevant?
Vad menar du med "Med dämpmaterial kan vi endast minska styrkan (toppen) på resonansen, men inte sänka frekvensen"
Stranne skrev:Så, då tycker jag att vi kan anse det här med vad som ska tas med i en
volymberäkning av lådan som utrett.
Själv ska jag börja rita på lådorna snart och kanske kolla hur mycket ett
snickeri vill ha för att tillverka dem. Det vore smutt att få dem gerkapade
så att man kan måla dem...
Ingen som har en Behringer FBQ2496 till salu förresten? Det finns en i
Danderyd, men jag bor ju på västkusten och han orkar inte skicka...
peetwa skrev:Stranne skrev:Så, då tycker jag att vi kan anse det här med vad som ska tas med i en
volymberäkning av lådan som utrett.
Själv ska jag börja rita på lådorna snart och kanske kolla hur mycket ett
snickeri vill ha för att tillverka dem. Det vore smutt att få dem gerkapade
så att man kan måla dem...
Ingen som har en Behringer FBQ2496 till salu förresten? Det finns en i
Danderyd, men jag bor ju på västkusten och han orkar inte skicka...
Ett tips när du ritar lådorna kan vara att förstärka upp ett par lämpliga kartonger med tejp invändigt. Sen är det bara att kapa ill fullskalemodeller med en brödkniv för att få en känsla av den upplevda volymen.
peetwa skrev:Ska du köra med synliga element? Kan tänka mig att det bidrar till den upplevda storleken.
Stranne skrev:När jag skruvat ihop sidoväggarna till den första så upptäckte jag att
mdf:en spruckit lite grand i en av de "skruvmottagande" sidorna,
se bild:
Tror ni att detta blir något problem?
Nån som har en teori vad jag gjort fel? Är yttersta skruvarna för nära
kanten? De sitter 20mm från resp kant. Skruvarna är 4x40mm och jag
förborrade med 2mm borr genom bägge godsen. Borde jag gå upp till
2,5mm på de kommande, och kanske sätta första skruven 30mm från
resp kant istället? Hjälper det tro?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster