Vilken sorts DIY:are är du?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Vilken sorts DIY:are är du?

Inläggav Nefilim » 2010-03-16 19:54

Själv kan jag tyvärr inte skryta om att vara en sådan.
Det var mer förr när jag var yngre, och "hungrigare".
Inte för att jag har varit så avancerad som så många av
er på forumet är, men jag byggde faktiskt ett par högtalare
av bredbandselement när jag var 12 år. Hur de lät?
Tja skit naturligtvis, men då lät de ju fantastiskt. Jag ville
så mycket, och var mycket tekniskt och elektriskt intresserad
men fick tyvärr ingen uppskattning av päronen, men däremot
gillade de att förstora upp all jag var dålig på. :cry:

Nåväl, varför jag ställer frågan är att jag har en polare som
verkligen är en DIY:are. Bygger egna förstärkare, både rör och
trissor. Bygger egna högtalare. Inte enbart till sig själv, utan
även till andra på specialbeställningar. Dessutom har han en
lindningsmaskin som han lindar alla transformatorer på, för att
de ska uppfylla hans egna specar. Jag är mycket imponerad
över hans kunnande. Vilket rörlager han har dessutom!

Jo just ja. Han är en fena på att reparera allt i elektronikväg
dessutom.

Ligger du i samma klass?

Höll på att glömma att han dessutom är en stor musikälskare med tusentals plattor. Både CD-skivor men framförallt vinyl.

Man kan ju bara inte låta bli att beundra sådana personer som är i
princip självlärda.
Senast redigerad av Nefilim 2010-03-16 19:57, redigerad totalt 3 gånger.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-03-16 19:55

Nej.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-16 20:29

+1
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-03-16 20:32

Jag är lite experiment/labb-typen mer än bygga högtalare efter ritning. Vi har ett litet lager med element av olika slag, några hundra meter högtalarkabel, lite filterkomponenter osv. Jag brukar leka runt lite med grejerna ibland, prova olika kombinationer av element, filter och så. Det tycker jag är kul. :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-03-16 20:37

Pontus91 skrev:Jag är lite experiment/labb-typen mer än bygga högtalare efter ritning. Vi har ett litet lager med element av olika slag, några hundra meter högtalarkabel, lite filterkomponenter osv. Jag brukar leka runt lite med grejerna ibland, prova olika kombinationer av element, filter och så. Det tycker jag är kul. :)

Vad då VI? Är du i branschen?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-03-16 20:43

Nefilim skrev:
Pontus91 skrev:Jag är lite experiment/labb-typen mer än bygga högtalare efter ritning. Vi har ett litet lager med element av olika slag, några hundra meter högtalarkabel, lite filterkomponenter osv. Jag brukar leka runt lite med grejerna ibland, prova olika kombinationer av element, filter och så. Det tycker jag är kul. :)

Vad då VI? Är du i branschen?

Nej nej. Jag menar hemma i snickarrummet/"lagret". Pappa jobbade på JVC en gång i tiden och är dessutom (f.d) bilstereonörd. Därav att vi har en del prylar hemma sen förr. Inga superhifigrejer, men de duger klart för enklare labb/experiment. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-03-16 21:34

jag tycker om att skruva på delningsfilter och mäta och lyssna på resultatet, att köpa prylar och snickra lådor tycker jag är skittråkigt, är endast intresserad av hifihögtalare
Bikinitider

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2010-03-16 21:42

Har nog i princip byggt 90 procent av alla högtalare jag ägt, har försökt att räkna igenom alla byggen i huvudet några gånger, men fastnar på vägen. :) Tror det landar någonstans runt 35-40 par högtalare, allt från Små lådor typ 6,5" bredband till stora PA-lådor med 2st 18":are i varje.

Sen kan jag ju också säga att 90 procent av de byggen jag gjort har jag INTE konstruerat själv, utan det rör sig om köpta ritningar..

Är nog lite av en sån persson som gillar vägen till målet mer än målet självt!

När jag byggt färdigt något infinner sig en tomhet som måste stillas med ett nytt bygge. Behöver inte nödvändigtvis vara högtalarbygge, kan lika gärna vara elektronik eller nåt annat DIY. :wink:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-03-16 21:52

DIY-holic? :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-16 22:09

Tummen mitt i handen?

Användarvisningsbild
agent_cooper79

DIY = meditation

Inläggav agent_cooper79 » 2010-03-16 22:20

Min kunnighstenivå har jag svårt att kvantisera, jag är bra på grundläggande fysik men har många hål i tillämpade områden. För mig är diy mest ett tillfälle att få klura riktigt ordentligt på ett problem och sedan bygga något med händerna som ofta enligt mig blir riktigt bra. Lite meditativt sådär...

Har mest pillat med strömförsörjningar av olika typer och diskreta transistorförsteg, men även byggt ett slutsteg och dac i byggsats. Mitt mål är att allt utom drivverk skall vara hembyggt. Bara högtalare kvar... synd att man är ino-torsk, har inga förhoppningar om att kunna komma i närheten av Ingvar på det området.

/Magnus G.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-16 23:41

Nej.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-03-17 00:00

MagnusÖstberg skrev:Nej.

Men visst är man impad av sådana människor.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-03-17 00:04

Han är faktiskt medlem på detta forum sedan några år, men har trist nog aldrig gjort några inlägg. Men jag har PM'at vissa frågor som han har varit behjälplig till. Förstår ni?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-03-17 00:07

Sitter o funderar. Jag byggde faktiskt en stereoförstärkare 1971. JAG lindade transformatorn. Stärkaren gav ca 25W. Så de så.
Jag har kvar schemat än. Hittar det om jag letar.

Men som sagt. Päronen uppskatttade inte detta.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-03-17 00:16

Jag är en otålig DIYàre. Det ska gå snabbt när jag väl är inspirerad.

Det har hittills bara handlat om en sjukt massa högtalare, med varierande resultat! :D

Man kan nog säga att jag bygger hellre än bra....... :roll: :)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-03-17 00:33

Nya utmaningar hela tiden.
Om det är något jag inte behärskar så gör jag mitt bästa att läsa på och lära mig.
Hittills har resultaten varit goda. 8)
Projekten tar i regel väldigt lång tid pga mycket research innan jag plöjer ned några pengar i bygget.

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2010-03-17 00:42

Bygger först, läser på efter och går snabbt vidare till nästa bygge.

Sån är jag :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-17 00:48

Nefilim skrev:
MagnusÖstberg skrev:Nej.

Men visst är man impad av sådana människor.
Ja, absolut.

Själv nöjjer jag mig med att konstruera högtalare och vara "projektledare" i de fall jag fattar nada.

Skall ge mig på att bygga lite slutsteg i vår, men inte handlar det om nykonstruktion utan genomförande av kända lösningar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-03-17 00:50

Nej.
Förstärkarbyggen lade jag av med för 35 år sedan, trött på mina klass-A konstruktioner som aldrig höll och jag fått inkomst nog att köpa fungerande prylar. Sedan dess har jag hållit mig till nätfilter, kablar och modifieringar av fabriksbyggd elektronik och högtalare.
Förra årets subwooferprojekt var ett undantag.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-03-17 01:01

Ja just det ja. Min polare har nu i sin setup Quad ESL 63, stackade med egna basar.

Om det låter? Jaa. Helt jäkla underbart.

Audioresearch VT100 till elektrostaterna. MacCormac DNA1 monoblock till basarna, ca 400W dåra till basen.

Elektroniskt delningsfilter dåra.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2010-03-17 09:49

Nefilim skrev:DIY-holic? :wink:

Jag är nog lite i den enden.

Spelar ingen roll vad det är för område jag intresserar mig för, jag bygger själv.

Bilar, cyklar, högtalare, båtar, akvarier, jaktvapen, verktyg, möbler, osv.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-17 09:58

DIY är för svårt för mig. Jag har inte tillräckligt intresse för varken högtalare eller elektronik för att vilja hålla på med det. Enda undantaget för mig är subwoofers som är mycket enkelt att få rätt på samt möjligtvis rumsakustiska behandlingar. De sistnämnda ligger fortfarande utanför min kunskapsgräns men jag jobbar på den delen.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-03-17 11:34

Jag köper ingenting som jag kan göra själv, sen har jag inga större krav på tillvaron så resultatet blir därefter, men funkar det inte så åker det i skrotbingen!

Som de flesta här kanske vet, så har jag dragits in i "rörvärlden" av Bävern, med ryska snuvan som påföljd, och håller på med ett 100W rörsteg som första (nästan) projekt, det går långsamt då det är mycket man ska sätta sig in i, men roligt är det. :)

Högtalare har det blivit några stycken under åren med 18" som värst, men respekten för grannar och omgivning har infunnit sig, och även så "Carlssonljudet", så numera är det det som gäller. :D
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2010-03-17 13:52

Nej. (svaret på frågan i första inlägget)

Mitt eget DIY:ande sträcker sig till ett enda högtalarprojekt (som inte är färdigt ännu) så jag är en riktig DIY-novis. Det som drev mig in i projektet var att mina nuvarande högtalare helt har gett upp. Eftersom jag har ett allmänt intresse av återgivning av musik har jag hängt här på forumet ett tag och lärt mig en del om alla svårigheter och fällor det finns att gå i när det gäller konstruktion av högtalare.

Det verkar inte finnas någon garanti för att kommersiella högtalare, oavsett prisklass, kommer att vara bättre än något man själv kan knåpa ihop så därför väljer jag hellre att bygga själv an att köpa något färdigt. Då får jag ju veta precis hur mina högtalare beter sig och kan tex modifera filter etc om jag skulle vilja. Dessutom är det oerhört lärorikt att ge sig på att bygga själv, särskilt när man inte har så mycket förkunskaper. Det har också visat sig jädrans roligt att hålla på med DIY, så det är inte omöjligt att även jag blir biten och att det blir fler projekt framöver. :)

Användarvisningsbild
Xiro

Re: Vilken sorts DIY:are är du?

Inläggav Xiro » 2013-11-19 13:51

Nefilim skrev:...men jag byggde faktiskt ett par högtalare
av bredbandselement när jag var 12 år. Hur de lät?
Tja skit naturligtvis, men då lät de ju fantastiskt. Jag ville
så mycket, och var mycket tekniskt och elektriskt intresserad
men fick tyvärr ingen uppskattning av päronen...

Stötte på denna gamla tråd nu när jag läser på om bredbandselement och vägghögtalare. Tänkvärda ord Nefilim som befäster värdet av att uppmuntra sina barn. Jag kommer själv att bli överlycklig om mina små grabbar bygger hifi-apparater.

DIY-hifi, och hifi-nörderi överhuvudtaget, är ett bra sätt att leka fram kunskap och förståelse som kan användas även i andra sammanhang - eller så räcker det med att man har det som trevlig hobby!

Jag är själv ingen DIYare ännu, bara läser på. Står inför mitt första köp av högtalarelement (troligen bredbandare 6"-8", för vägghögtalare), och läser runt och velar fram och tillbaka.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-11-19 13:55

Vilken bump! :D

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-11-19 20:40

Kul gammal tråd!

Jag bygger mest färdiga konstruktioner efter ritning.
Jag kan räkna ut utimpedans och dämpning om jag behöver ändra gain på slutsteg och lite sånt. Om jag lagar en trasig förstärkare och den sedan fungerar är det nog mest tur om felet inte är väldigt elementärt.
Pysslar en del med aktiva filter baserade på integrerade op-ampar. Det är ganska enkelt, lite som Lego. Man kan stjäla friskt av gubbar som lägger ut sina konstruktioner på nätet som Linkwitz.
Snickra lite kan jag också, är ganska noggrann, men långsam. Egentligen är jag duktigare på att måla än att snickra när jag väl kommer igång.
Nästa projekt är First Watt F5 som jag tänker bygga trots att den måste moddas en del innan den passar min gainstruktur.
Jag gillar att bygga saker som blir fina för att sedan ge bort dom till nån som blir tacksam. Känns väldigt bra då tycker jag :)

Gillar saker som lyser och blir varma, men vet inte riktigt varför...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-19 21:13

Ytterst motvillig diy-are, det är bara ibland som det har liksom behövts göras.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-20 16:11

Tycker nog det är roligast att tänka ut och designa. Inte så grym på elektronik som jag skulle vilja, men kan hantera lödkolv i vart fall :-)

Att sedan bygga kan vara kul också men jag saknar fortfarande en del verktyg som gör det lite slitsamt. Hälften av alla möbler jag har hemma jag har byggt själv. Älskar att jobba med trä.

Drömmer om att bygga snygga och ovanliga högtalarlådor och har en massa idéer men det blir nog först om ett "tag". Skall renovera en bil kommande år så det får nog vänta lite.

Nästa

Återgå till DIY-forum