Moderator: Redaktörer
paa skrev:VAS 61.69 liter
Qm 2.665
Qe 0,549
Qt 0,45522
Mm 27 gr
Cm 1200.48
fres 33.56
R=6
Kraftf. 7.89
12 mm linjärt
86 dB/w
peetwa skrev:Det får man nog anse vara en rimlig avvikelse.
peetwa skrev:Ja, det ser ju onekligen lämpligt ut till slutna lådor i 20 liters trakten. Med sitt, vas, qtc, och låga fs. Efter som det inte finns så många åttor som lämpar sig till tvåvägare så är det väll bara att tacka och ta emot för någon som fortfarande uppskattar denna forna tiders lösning.
Jag blev klok på syftningen angående S1 som fullrage i manifestet men jag tror att IÖ förordar den om man inte har krav på stark subbas.
DQ-20 skrev:peetwa skrev:Ja, det ser ju onekligen lämpligt ut till slutna lådor i 20 liters trakten. Med sitt, vas, qtc, och låga fs. Efter som det inte finns så många åttor som lämpar sig till tvåvägare så är det väll bara att tacka och ta emot för någon som fortfarande uppskattar denna forna tiders lösning.
Jag blev klok på syftningen angående S1 som fullrage i manifestet men jag tror att IÖ förordar den om man inte har krav på stark subbas.
S1 och S2 faller av "mjukt" under ca 55 Hz. Pga av den relativt låga elektriska dämpningen får man lita till stenull i ansenlig mängd för att få till det slutliga q-värdet. Vill man köra "fullrange" misstänker jag att man kan labba lite med olika mängder glasull och täckjacksfoder för att styra q-värdet dit man vill. Basåtergivningen är som vanligt rums- och placeringberoende. Basen är fint artikulerad men blir i mitt tycke väl svag i t.ex. större rum med mjuka väggar. I sitt originalutförande är S1 och S2 proppfulla med glas- eller stenull. Vad gäller lämpligheten för sluten låda så är inget fel på LTS-P21 - jag använder ju dem så själv (av olika invecklade skäl). Det är bara det att dess egenskaper är extra symbiotiska med en tvåvägs basreflexlösning.
DQ-20
Men om det är en resonans som ger dippen, så kan det kanske ge en knyck på impedanskurvan också. Jag har inte sett någon impedanskurva från denna basen någonstans.celef skrev:jag får inget sådant tillskott runt 500hz när jag simulerar med edge, och en knäck i responsen med hjälp av filtret verkar oxå lite svårt om man inte har ett hack i impedansen, men det kanske kan lösas med en lådresonans vid 500hz?
...har jag valt en baffelbredd som ger ett tillskott om 3 dB vid just 500 Hz!