Eftersom jag har börjat ha lite andra idéer kan det ju vara på plats att kasta ut ett aning köttigt ben åt det alltid beniga DIY-folket på Faktiskt.se.
Så här kan det ha varit. Jag har ju byggt ett par smärre 9-liters högtalare med TangBand 5", ett par djävligt välljudande horn med Sonido 5" och så ett par udda tvåvägare med 8" HiVi-basar. jag tror de flesta projekt finns beskrivna här.
Någonstans fick jag den "knasiga" idén att sno ihop ett par små högtalare med små element och det kan ha varit så att jag köpte ett par 3" HiVi-bredbandare av en snubbe på HF. Jag har två par 2" HiVi-element också, vilka jag köpte från USA i ett gruppköp för lääääänge sedan, så det kan nog stämma.
Hur som helst, vad 17 gör man med 3-tums bredbandare?? Muppar kanske? Nääää, sånna bygger ju alla ...
Av någon orsak kollade jag Planet-10 och deras fONKEN-högtalare och noterade att det fanns en mirkofonken för en tretummare, Fostex visserligen, men varför inte testa.
Innan jag skriver mer, lite bilder på fONKEN. Nu kör jag ju med HiVi-element varför jag fått kalla högtalaren fONKEN.
Röntgenbild på f/hONKEN:
Måttbilder:
Länk till fONKEN