hONKEN (liten högtalare)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

hONKEN (liten högtalare)

Inläggav soundbrigade » 2010-10-13 18:38

Jag har uppenbarligen inte redogjort för detta lilla projekt, men så har jag haft ett o-gott öga till Faktiskt.se DIY-forum, vilket ju fyllts av allehanda trådar som inte alls har med DIY att göra.
Eftersom jag har börjat ha lite andra idéer kan det ju vara på plats att kasta ut ett aning köttigt ben åt det alltid beniga DIY-folket på Faktiskt.se.

Så här kan det ha varit. Jag har ju byggt ett par smärre 9-liters högtalare med TangBand 5", ett par djävligt välljudande horn med Sonido 5" och så ett par udda tvåvägare med 8" HiVi-basar. jag tror de flesta projekt finns beskrivna här.
Någonstans fick jag den "knasiga" idén att sno ihop ett par små högtalare med små element och det kan ha varit så att jag köpte ett par 3" HiVi-bredbandare av en snubbe på HF. Jag har två par 2" HiVi-element också, vilka jag köpte från USA i ett gruppköp för lääääänge sedan, så det kan nog stämma.

Hur som helst, vad 17 gör man med 3-tums bredbandare?? Muppar kanske? Nääää, sånna bygger ju alla ...
Av någon orsak kollade jag Planet-10 och deras fONKEN-högtalare och noterade att det fanns en mirkofonken för en tretummare, Fostex visserligen, men varför inte testa.

Innan jag skriver mer, lite bilder på fONKEN. Nu kör jag ju med HiVi-element varför jag fått kalla högtalaren fONKEN.

Röntgenbild på f/hONKEN:
Bild

Måttbilder:
Bild

Länk till fONKEN
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-13 18:40

jag tror nog den här tråden passar bättre i diy-avdelningen
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-13 18:43

Kul högtalare, trist attityd. :) :(

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-13 18:43

Jag var ju givetvis tvungen att göra en mock-up för att se hur stora högtalarna skulle bli:

Bild

För exakt ett år sedan, strax efter jag haft första träffen på slöjdkursen drabbades jag av hjärtstilleståndet och fick skjuta upp allt snickeri till våren. DÅ, hyvlade jag ner en hyllskiva till 12mm (egentligen blev det närmare 10mm), sågade upp den till högtalarna, vilka inte är överdrivet komplicerade.
Bild

Med elementet på plats:
Bild

I spänn:
Bild

Färdig:
Bild

Ännu mera färdig:
Bild

Enkla anslutningar bakpå:
Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-13 19:11

(Flyttattill rätt plats i universeum)

Jaja, men jag är en tjurig djävel ... :roll:

Det som är roligt är att när jag hade med dem till DIY-träffen i Göteborg väckte de viss uppmärksamhet; de lät ju riktigt bra.

Nu har jag beställt lite nya brädlappar (MDF) av Light i Sollebrunn och ska göra en insats att få dem betydligt snyggare än mina orignallådor är. Grannen på jobbet har lackfirma. :D

MEN, så var det, det här med fräsjiggar och när jag spanade på Madisounds sida kom att kika på andra 3-tums bredbandare och fick en idé att kanske bygga två par för en framtida surround-anläggning (kanske).
Alltså har jag listat följande högtalare som skulle kunna användas i nästa par:
HiVi B3N - den variant jag använt.
HiVi B3S Samma som B3N med med fyrkantig fejsplatta, vilken löser en del monteringsproblem.
HiVi C3N-III
Tangband TGW3-560SE
VIFA TC9FD18 Är det här Mupp-elementen?
Fountek FR89EX
Fountek FR88EX
Aurasound NS3-193-4A
Aurasound NS3-193-4A1
Aurasound NS3-193-8A
Aurasound NS3-193-8A1
Aurasound NS3-194-4B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-13 19:15

Bra jobbat, och kul att du fyller faktiskt diy-forum med fina saker.
En fråga: jag har limmat ihop ganska många lådor under mina dagar, men aldrig har jag haft elementen i när jag limmat, var är tanken med det?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-13 19:18

soundbrigade skrev:VIFA TC9FD18 Är det här Mupp-elementen?

Det är väl samma chassi, men annat membran och annan talspole.
Dom har gjort ganska många olika varianter av den.
Det finns väl en tråd på forumet om en annan variant med svart vävd kon:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1042551

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-13 19:28

Jag stoppade bara i elementet för att se att den där språjlern barkom elementet är lagom djup. Låddan är ju trots allt designad till ett Fostexelement.

Jag har inte vrålkollat de andra elementen men jag anar att Aurisoundarna är ganska snarlika.

Skulle tillägga att den här högtalaren är ett typiskt Huggbäverprojekt: den är liten, den är billig och den låter djävligt bra. Skulle Wilson Audio sno ihop ett par högtalare för en femhundring skulle de låta skit, men det här mina herrar och damer .... djävulen-på-vägen! :P

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-10-13 19:44

soundbrigade skrev:Det som är roligt är att när jag hade med dem till DIY-träffen i Göteborg väckte de viss uppmärksamhet; de lät ju riktigt bra.

Japp, de lät överaskande bra, ingen avgrundsbas naturligtvis, men den fanns där.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-13 19:56

soundbrigade skrev:Det som är roligt är att när jag hade med dem till DIY-träffen i Göteborg väckte de viss uppmärksamhet; de lät ju riktigt bra.

Samlar du på skruvar som Bosse Bildoktorn, och visar upp dom olika på olika bilder?
Föresten, tar du med dom till Uppsala?
Senast redigerad av paa 2010-10-14 12:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-13 21:28

Jag har hört dom, jag tror dom lät bra, det var lite svårt att säga med tanke på den konstiga musiken... *duckar*

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-10-13 22:52

Kul :). Får du ngt material kvar att dra i med både försänkning och fet chamfer? De stora skruvskallarna, hur ser det ut på tonkurvan?

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-14 12:39

kodapa skrev:Jag har hört dom, jag tror dom lät bra, det var lite svårt att säga med tanke på den konstiga musiken... *duckar*

jag ska ta med massa BRA musik nästa gång: Måns Semmelröv, Piss (Pinks otäta syrra), Lady Gegga, DinkyToys (norsk synkgrupp med pungarna i kläm - trodde det var en tjejgrupp först), darwin (han med Laffs killer) Magnus Ugglas nasala syster (psykbrytet med blå gummistövlar) osv .... <kräks> :wink:

Det är VÄLDIGT lite trä att fästa skruvarna i, därför sneglar jag på den varianten med fyrkantig frontplatta till nästa omgång.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-14 12:50

soundbrigade skrev:
kodapa skrev:Jag har hört dom, jag tror dom lät bra, det var lite svårt att säga med tanke på den konstiga musiken... *duckar*

jag ska ta med massa BRA musik nästa gång: Måns Semmelröv, Piss (Pinks otäta syrra), Lady Gegga, DinkyToys (norsk synkgrupp med pungarna i kläm - trodde det var en tjejgrupp först), darwin (han med Laffs killer) Magnus Ugglas nasala syster (psykbrytet med blå gummistövlar) osv .... <kräks> :wink:

Det är VÄLDIGT lite trä att fästa skruvarna i, därför sneglar jag på den varianten med fyrkantig frontplatta till nästa omgång.

Du verkar ha bra koll på vilka artister som gäller nu, är det så att du smyglyssnar? ;)
Förlåt, jag ska sluta förstöra din tråd
Högtalarna låter helt OK. :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-14 13:08

paa skrev:

Samlar du på skruvar som Bosse Bildoktorn, och visar upp dom olika på olika bilder?
Föresten, tar du med dom till Uppsala?

Jupp, det är televerkets gamla klon på den britska gängan som fick namnet B2 som figurerar här.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-14 16:48

kodapa skrev:Du verkar ha bra koll på vilka artister som gäller nu, är det så att du smyglyssnar? ;)

Jobbradion är fastlåst på P4 Väst, s¨å jag kan alla veckans schlager och danslåtar utantill ....
kodapa skrev:Förlåt, jag ska sluta förstöra din tråd
Det är ett evigt tjôtande på jobbet varje dag, så jag är van. Lite utvikningar ger krydda åt tillvaron/frånvaron.
kodapa skrev:Högtalarna låter helt OK. :)

Eget beröm luktar illa, men det är roligt att få så mycket ljud ur en så liten högtalare. Dessutom föds funderingen om själva designen (halv- eller kvartsOnken) spelar stor roll. Finns det någon simulant i sällskapet??

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-10-14 18:39

soundbrigade skrev:
kodapa skrev:Du verkar ha bra koll på vilka artister som gäller nu, är det så att du smyglyssnar? ;)

Jobbradion är fastlåst på P4 Väst, s¨å jag kan alla veckans schlager och danslåtar utantill ....

Härligt! Synd att mitt jobb har blockerat webradion, annars skulle jag spela P4s bästa hela dagarna på full volym.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-14 19:43

Har du kollat med psykakuten? :wink:

Kollar man "mina" element, ser man att det är lite tajt med "luftning" bakåt och det är att fräsa ner baksidan (V-fräsen) men jag ska komma ihåg att INTE fräsa där skruvarna ska sitta. fast det är lite fispassning; 3mm fel innebär att man inte har något att skruva i.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-10-14 20:39

Dom där små fulsötingarna lät överraskande bra på DIY-träffen! Det var lätt att tro att det var någon av de väsentligt större på sidorna som spelade.

Jobb förresten? Har du gått och blivit med efterlängtat jobb får jag väl gratulera. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-14 20:52

Jag är med jobb sedan ett halvår. Det är väl ett OK jobb, med material (6mm fulplyfa och granplank samt plåt och maskiner för att klippa och bocka plåt), men det är lite tungt.

Användarvisningsbild
MATRUUSI

Inläggav MATRUUSI » 2011-01-04 17:07

Hej!

Råkade hitta dennä länk då jag googlade på Fonken.
Skall själv fixa till ett par microFonkar under våren.

Hade du vadderat innersidorna och/eller använt nån fyllnad?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-01-04 17:40

Har petat in lite vadd. Det fick inte plats alltför mycket.

Jag har fortfarande att göra små hål i ett par MDF-bitar jag har liggande för att få ihop ett par lite snyggare lådor.

Användarvisningsbild
MATRUUSI

Inläggav MATRUUSI » 2011-01-04 17:52

Tack för snabbt svar.
Följer din lösning o. kör med lite vadd...det blir ju faktiskt inte så mycket.

Material, kommer själv antagligen o använda träskiva på sidorna...nåt passligt hyllplan från järnaffären.
Framsidan med elementet blir i mdf, lättare med infällning av elementet antar jag?
(jämnfört med limmad träskiva i tex bok/ek som är jävla hårt).

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-01-04 18:09

Jag byggde, som jag säkert skrev i hyllplan av furu nedhyvlade till 12mm (host host 11mm). Nu blir det 12mm MDF. Troligen klär jag in dem i skinn enligt gammalt beprövat recept.

Användarvisningsbild
MATRUUSI

Inläggav MATRUUSI » 2011-01-04 21:41

Det råkade sig passligt...

Har du "klätt" med skinn förut?
Hur har du gjort..finns det knep o. minnas eller är det bara o. limma på?

Hade en liten tanke om att framsidan (möjligen även ovansidan) skulle vara klätt i just läder.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-01-04 21:44

Japp. Dels en liten 10-liters TangBand-historia och dels en "o-ortodoxhistoria" byggd efter en design fråån AudioXpress 2004.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-04 21:47

Vad är dom caddade i för program?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-01-04 22:00

Jag har inte caddat.
Enligt den heliga principen "En god ingenjör är en lat ingenjör", har jag plankat av ett färdigt koncept.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2011-01-05 07:37

paa skrev:Vad är dom caddade i för program?

Med tanke på grafikens utseende på 3d-skissen och på ritning så säger jag Solid Works.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2011-01-10 12:41

Kul och se att du är på benen igen, Bävern ! :)
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Nästa

Återgå till DIY-forum