Perless sls eller xxls, sluten eller portad?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aka_the_barf

Perless sls eller xxls, sluten eller portad?

Inläggav aka_the_barf » 2011-06-22 09:18

Hej.

ny på detta forum och troligtvis blivande audiofil :)

jag har byggt högtalare förr med blandade resultat men oftast har jag använt bilhögtalare eftersom jag har sådant liggandes med det har aldrig blivit riktigt bra om man inte fläskar på med gigantiska lådor. det var roligt när man var 15.

så nu har jag tänkt bygga en liten sub med någon av antingen sls bas eller en xxls bas. är lite inne på sluten eftersom man kan få en liten låda men en portad går väll djupare ned?

använder basbox pro som har sls basen i databasen men inte xxls basen? kan man ladda ned en uppdatering någonstans tro, eller har någon benämningen på gamla xls basen som är mer eller mindre samma som xxls basen(ex 830699)?

sen har vi storleken 12 eller 10 tum, lådan skall vara på runt 60-70 liter har jag tänkt mig.

det som talar för sls basarna är ju att dom är billigare, samt att dom verkar mer utformade för att köra slutet= mindre låda sen om lådan blir liten kan man ju få plats med 2. xxls verkar kunna ge mer tryck och ger nog en portat låda ett trevligt ljud.

steget är ett gammalt (mds/backesljudbygge steg?) p220 på 300watt rms om jag inte minns fel men det ska nog duga.

det jag har nu är ett par hemma byggda frontar med 12 tums bas och 5.25 mellanregister samt en lite dome diskant men dom ger inget subbwofferljud.

kommer ha den till bioljud samt musik och en del tvspel.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-22 10:10

Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-22 10:41

Om du är begränsad till 60-70 liter hade jag gått på ett tio tums element. Här en simulering som jag gjort på lite olika alternativ*:

Bild

*Flåt alla som sett den dära simuleringen innan.

Användarvisningsbild
aka_the_barf

Inläggav aka_the_barf » 2011-06-22 12:18

tack så mkt!

rumstorleken är ett ganska standard vardagsrum på 15-20 KVM.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-22 12:31

Det finns bara ett sätt att ta reda på vad du föredrar. Bygg testlådor och prova. :D Lika lärorikt som roligt.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-22 12:37

Två subwooferlösningar med den simulerade L26Roy BR-lösningen ovan så ska du nog se att det händer grejjor på 15kvm! :)

Edit: Simuleringen är för övrigt hämtad från "Den stora simuleringstråden" och där hittar du under vilka förutsättningar den är gjord;

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 9&start=30

Användarvisningsbild
aka_the_barf

Inläggav aka_the_barf » 2011-06-22 14:24

ska inte döda grannarna...eller jo lite, dom är faktiskt ganska resistenta mina grannar...hmm i wonder why :).

vill hem och leka lite mer i basbox pro!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-22 15:54

Det svåra med bas är att rummet är en så viktig spelare. Det har ett bidrag som är många gånger större än förändringar i konstruktionen. Sannolikheten att du skall spika en design som passar dig på första försöket är relativt små. Ta höjd för att du får bygga ett par provlådor.

Användarvisningsbild
aka_the_barf

Inläggav aka_the_barf » 2011-06-22 20:29

ja rummet är en stor faktor, det har jag märkt när man försökt placera andra lådor jag haft.

får hoppas jag lyckas dugligt på första försöket. sen är ju frågan om xxls basarna är värda sin tusenlapp mer än sls basarna?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-22 21:22

Ok, ska du skjuta från höften rekommenderar jag slutet. Eller så kan dy bygga en basreflex och sedan täppa igen porten som alla andra. :D

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-22 21:26

peetwa skrev:Ok, ska du skjuta från höften rekommenderar jag slutet. Eller så kan dy bygga en basreflex och sedan täppa igen porten som alla andra. :D

*harkel* Jag kör ju numer unplugged sen flera månader :P

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-22 21:33

Jaså du. Skulle du göra det om du inte hade digital signalbehandling?

Användarvisningsbild
aka_the_barf

Inläggav aka_the_barf » 2011-06-22 21:39

dessvärre verkar inte xxls drivarna finnas med där, nån som vet nummren som de äldre xls drivarna har?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-22 21:48

aka_the_barf skrev:

dessvärre verkar inte xxls drivarna finnas med där, nån som vet nummren som de äldre xls drivarna har?

Varför har du snöat in dig på just Peerless-element? Simuleringen ovan visar ju tydligt att det finns alternativ som är minst lika bra eller bättre beroende på vald lösning. Med risk för att vara partisk hade jag kört på L26Roy som jag själv använder, ett relativt nytt element men med mycket fina egenskaper.

Väljer du ett BR-system hamnar du ju kring 70 liter för en fin optimerad kurva. Vill du istället köra slutet kan du reducera volymen markant och få en nätt liten sub kring 40 liter!

Användarvisningsbild
aka_the_barf

Inläggav aka_the_barf » 2011-06-22 22:04

läst att många gillar och använder peerless element men ska kika på dom du nämde.
vart finns dom att köpa?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-22 22:25

aka_the_barf skrev:läst att många gillar och använder peerless element men ska kika på dom du nämde.
vart finns dom att köpa?

Peerless har funnits med länge och är mycket välbeprövade, de behöver för den sakens skull inte vara bäst...

L26Roy kan du köpa på samma ställe som du köper Peerless. Om du vill komma undan med plånboken i behåll kan europe-audio vara ett alternativ;
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7756

SDX10an hittar du bland annat hos bygg din bas;
http://byggdinbas.jetshopfree.se/10-sub ... 156-1.aspx

Användarvisningsbild
aka_the_barf

Inläggav aka_the_barf » 2011-06-22 22:54

Glebster skrev:
aka_the_barf skrev:läst att många gillar och använder peerless element men ska kika på dom du nämde.
vart finns dom att köpa?

Peerless har funnits med länge och är mycket välbeprövade, de behöver för den sakens skull inte vara bäst...

L26Roy kan du köpa på samma ställe som du köper Peerless. Om du vill komma undan med plånboken i behåll kan europe-audio vara ett alternativ;

både L26Roy och SDX10an verkar mycket intressanta. detta ska kikas närmre på. dessa verkar kunna spela bra i små lådor, precis vad jag är ute efter. sitter här brevid en tom gammal 140 liters låda till en gammal 15 tums subb jag hade, alldeles för stort för min lilla etta.
tackar!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-22 23:44

aka_the_barf skrev:
Glebster skrev:
vart finns dom att köpa?

både L26Roy och SDX10an verkar mycket intressanta. detta ska kikas närmre på. dessa verkar kunna spela bra i små lådor, precis vad jag är ute efter. sitter här brevid en tom gammal 140 liters låda till en gammal 15 tums subb jag hade, alldeles för stort för min lilla etta.
tackar!

Jag tror inte du blir missnöjd med de nämnda elementen. Har du funderat något på delningsfilter och/eller parametrisk equalizer? Det sistnämnda kan vara av stor nytta om du vill reducera rumsnoder och ännu större nytta om du också vill hissa kurvan vid t.ex. slutet system.

Användarvisningsbild
aka_the_barf

Inläggav aka_the_barf » 2011-06-23 05:17

har inte kollat på någon EQ men det ska kollas upp. ska kika närmre på steget och recivern och se vad för inställningar dom har.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-23 07:56

aka_the_barf skrev:har inte kollat på någon EQ men det ska kollas upp. ska kika närmre på steget och recivern och se vad för inställningar dom har.

Det brukar gå fint att använda sig av receiverns .1-utgång genom att ställa front som "Small" och subwoofer "yes". Dock saknar i princip alla receivrar vettig PEQ för justering av baskurva och "notchning" av rumsmoder.

Användarvisningsbild
aka_the_barf

Inläggav aka_the_barf » 2011-06-23 08:43

min reciver är av lite äldre modell så jag tror den har begränsade möjligheter, men å andra sidan har jag inte kikat så mkt på dess inställningar.

sen vill jag inte ställa mina frontar på small då dom har varsin 12 tumsbas som kan göra lite väsen av sig när det behövs :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-23 09:01

aka_the_barf skrev:sen vill jag inte ställa mina frontar på small då dom har varsin 12 tumsbas som kan göra lite väsen av sig när det behövs :)

Då kommer du sannolikt att få det svårt med samspelet. En miniDSP kanske skulle kunna hjälpa dig på vägen. Den innehåller både filter och PEQ och ger dig fritt fram att testa och optimera. Dock kräver det att du använder slutsteg för både huvudhögtalare och baslådor.

Användarvisningsbild
aka_the_barf

Inläggav aka_the_barf » 2011-06-23 09:10

har ett slutsteg som jag använde förut men det gick sönder då ena kanalen verkar trycka ut all sin kraft som fyrkantsvåg(tror det heter så) av nån anledning.
ett gammalt sharp steg från deras optonica serie från 70 talet. blir väll till att fixa det då kanske.

ska kika på lite miniDSPer, känns som jag kommer bli en fattig stackare.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-23 09:25

aka_the_barf skrev:ska kika på lite miniDSPer, känns som jag kommer bli en fattig stackare.

Fattig på pengar men rik på upplevelser...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-23 10:05

Nja, jag tycker nog man skall gör allt som står i ens makt att integrera högtalaren med rummet utan DSP. På så vis har man bara lite att åtgärda om man skulle behöva använda DSP.

Just nu kan du alltså glömma DSP tycker jag. :D

Användarvisningsbild
aka_the_barf

Inläggav aka_the_barf » 2011-06-23 10:13

läste på wiki om DSP och det verkar ganska vettigt. jag är nöjd med mina vanliga högtalare så där behöver jag ingen DSP men en DSP för subben kanske vore något.

någon som kan rekomendera en DSP för subben? alltid svårt att få det att låta som man vill med subb och en DSP kan nog vara precis vad jag behöver.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-23 10:17

aka_the_barf skrev:läste på wiki om DSP och det verkar ganska vettigt. jag är nöjd med mina vanliga högtalare så där behöver jag ingen DSP men en DSP för subben kanske vore något.

någon som kan rekomendera en DSP för subben? alltid svårt att få det att låta som man vill med subb och en DSP kan nog vara precis vad jag behöver.

Har du provat köra ett svep från 0-100Hz med dina vanliga högtalare inkopplade? När ljudstyrkan åker berg-och-dalbana brukar man förstå vad man ska ha en PEQ till...

miniDSP eller Behringer.

MiniDSP
http://www.minidsp.com/products/minidsp ... inidsp-2x4

Behringer hittar du bl.a. hos Thomann;
http://www.thomann.de/se/behringer_para ... lizer.html

Användarvisningsbild
aka_the_barf

Inläggav aka_the_barf » 2011-06-23 10:38

finns miniDSPen i sverige någonstans? har tänkt köpa den nästa månadslön och basen + låda den här lönen.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-23 11:10

aka_the_barf skrev:finns miniDSPen i sverige någonstans? har tänkt köpa den nästa månadslön och basen + låda den här lönen.

Nope, man beställer den från deras hemsida. Du behöver inte vara orolig, det är seriösa.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-06-23 11:25

aka_the_barf skrev:läste på wiki om DSP och det verkar ganska vettigt. jag är nöjd med mina vanliga högtalare så där behöver jag ingen DSP men en DSP för subben kanske vore något.

Alternativt skaffar du en Yamaha med pre-put, t ex RX-V767 och uppåt (kanske även 667:an) som har parametriska EQ:ar inbyggda tillsammans med Bass managenent för multikanalljud, samt allt övrigt som en hembioförstärkare har (HDMI, HD-ljudformat, etc). Det är en smutt lösning. Och bättre/enklare än att ha en massa små specialburkar överallt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nästa

Återgå till DIY-forum