[Sound of Silence] Ix bygger låda. [KLAR!]

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ix

[Sound of Silence] Ix bygger låda. [KLAR!]

Inläggav Ix » 2004-12-12 17:28

Jag tänkte ägna jullovet åt att tysta min dator.
Tanken är att ställa in hela mitt nuvarande redan ljuddämpade chassi (lila) i en yttre låda av trä (transparent).
Detta är en skiss på hur jag tänker mig det hela.

Bild

Lite förklaringar:

Blå pil = inkommande rumstempererad luft
Röda pilar = utgående varmluft.

Övre utblås från nätaggregatet
Undre utblås från grafikkort.
"Passivt insug" genom de borrade hålen i nederkant.

Luften slussas genom "labyrinter". Även de övre plattorna något snedställda (fast då i horisontal-led).

Alla inre ytor belagda med ett tunt lager skumgummi.

Inga extrafläktar utöver de i datorn.

Vad tror ni om detta?
Bra tips, åsikter och idéer mottages mycket tacksamt!

Glada julhälsningar
//Ix
Senast redigerad av Ix 2005-02-13 23:41, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-12 20:18

du kommer nog få väldiga problem med luftcirkulationen.
finns hur mycket skrivet om dessa saker dock är du på fel diy forum.. :wink:

sen hur bra det fungerar kommer nog bero på vilket system du använder och mängden hårddiskar mm..

dock lär du behöva åtminstonde en insugsfläkt för att få in luft ordentligt.

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-12-12 20:35

Fel forum?
Tja...jag vet inte jag. På datorforum tycks kunskapen väldigt låg om ljuddämpning. Här är det ju fullt av dämpkunniga typer, och dessutom säkert en och annan med viss erfarenhet av strömmningslära.
Det borde vara fler än jag här som stör sig på ljudet från datorn, med tanke på de ytterligt små nyansskillnader som oftast dryftas angående ljudkvalitet.
Nåväl...jag tyckte väl helt enkelt att det var värt ett försök i alla fall! :wink:

Det är just luftcirkulationen jag är orolig för. Känns otroligt svårt att förutsäga. Blir bara mer eller mindre halvkassa gissningar.

Vid "nätaggregatslabyrinten" funderade jag som följer...
Utblåsarean för en 80 mm fläkt är ca 50 cm2.
Att jag i min labyrint aldrig understiger den tvärsnittsarean borde vara en god utgångspunkt. I mitt fall ca 3 x 17 cm.
Är det helt uppåt väggarna fel att tänka så måntro?

Angående extra fläktar.
Vill av naturliga skäl gärna slippa sådana. Om det dock ska till tror jag mer på utblåsfläktar. Varför?
Min tanke är:
bättre "dra ut" varmluft och skapa undertryck vilket drar in kalluft
än att
"pressa in" kalluft, som blandas med den varma, varpå den halvvarma luften sugs ut.
Är kanske detta feltänk?

När man inte vet nånting får man höfta.
Bättre att göra det i skiss-stadiet i alla fall. :D

Tack för svar! Fler är välkomna!
//Ix

PS: min dator är mycket tyst (men inte speciellt varm) redan i dagsläget. Det här är sista skjutsen in i mål, så att säga.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2004-12-12 21:12

En "labyrint" med dämpade väggar som hela tiden lutar uppåt med fläkt i ingången som trycker luften uppåt kanske kan fungera.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-12 21:40

tja den stora skillnaden ligger kanske inte i teoretiska kunskaper utan praktisk erfarenhet.
överklockare har alltid stått inför problem med luftcirkulation för att kunna kyla ordentligt.

det man brukar säga är att man bör ha lika mycket insug som utblås. det är ju minst lika viktigt att få in kall luft som att få ut varm.

man bruakr också föredra en luftgenomströmmning som kommer in längst ner fram på lådan och går ut längst upp baktill.. då får man automatiskt ett flöde som går över processorn (vilken är viktigast att kyla).
hårddiskarna är alltid ett problem. en av de mer effektivare lösningarna är nog att sätta dom långt upp i lådan och ställa dom på högkant för att undvika värmestege.
i ascikod kanske nåt sånt här

-F-
IIII

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-12-12 21:52

Tack igen!

Jag klurar nu vidare på en lösning med två chassifläktar
en fram i fronten och en där bak under nätaggregatet.
Med en tillräckligt listig konstruktion och tysta fläktar bör det inte generera alltför mycket hörbart ljud.

Mina labyrinter går förmodligen att optimera strömmningsmässigt också. Gillar idén med en stigande sådan...dock lite svårt att realisera...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-12 23:22

Hej!

Om jag skulle säga nåt om det akustiska: Du vill man göra ett akustiskt lågpassfilter, du vill släppa igenom DC-flöde, men inte AC-flöde (ljud). Ett sånt gör man genom att ha omväxlande smala kanaler och stora volymer. Du ska alltså ha en kanal som är omväxlande trång och vid. Att vika den är också bra, speciellt om det finns en absorbent på väggen.

Fast jag har ju inte provat, förstås. 8O

Sen tror jag också att du behöver extrafläkt(ar) om det inte ska bli olidligt hett inuti lådan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-12 23:42

jag tror inte labyrinter är så speciellt bra.. det du får då är ju att de grejjor som är sist i labyrinten får väldigt varm luft.
det är nog bättre då med en konstruktion lik den jag pratade om tidigare.. alltså en där luft är fri att strömma nerifrån och upp.

hur blir det om man placerar fläkten en bit in i en tunnel med dämpmaterial på väggarna? det borde bli lite tystare.
en annan idé är att använda så stora fläktar du kan använda. de producerar mer luftflöde/hastighet. så man kan få samma eller mer luftflöde per minut men med lägre varv på fläkten. lägre varv ger mindre ljud och dessutom blir ljudet dovare och mindre störande.

edit: just det.. sen vill du undvika stomljud också. så en montering av fläktar etc med gummiupphängning är en bra idé.
det finns ju nätagregat som har helt passiv kylning ett sånt kan också vara idé.

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-12-12 23:46

Tack så mycket Svante!
Det var sådana, märkliga fysiska fenomen, jag hoppades få ta del av.

I min låda, Mark II, har jag lagt till en stödsugfläkt i fronten (syns ej) samt ett extra utblås (nedre cellen).

I den nedre kanalen har jag även av ren tur råkat få lite skiftande volymer och varierande passager. Eller tolkar jag det fel, Svante?

Den övre kanalen ser lite trång ut, men eftersom ingen har motsatt sig mina dimensioneringar baserade på tvärsnittsarean, kör jag på...

Bild

Fler bilder från mer raka vinklar (topp, sida, baksida) finns att finna här: http://www.ixajt.com/wip/silent/mark_2/

Hoppas på att kunna påbörja bygget nästa helg... Spännande! :D

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2004-12-12 23:47

Det jag iaf menade med labyrint var att själva fläkttunneln skulle ha den formen, inte utrymmet med datorn.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-12 23:47

inser nu att vi pratar om lite olika saker.. du har en låda i lådan. jag fick för mig att det var en ritning av en datorlåda..
isf blir ju tunnlarna inte så dumma.

du kan ju ta en titt på akustiklösningar för ventilationstrummor.. master handbook of acoustic kan vara idé att läsa

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-12 23:48

rexq skrev:Det jag iaf menade med labyrint var att själva fläkttunneln skulle ha den formen, inte utrymmet med datorn.

du han före.. :wink:

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-12-12 23:51

Kraniet skrev:jag tror inte labyrinter är så speciellt bra.. det du får då är ju att de grejjor som är sist i labyrinten får väldigt varm luft.
det är nog bättre då med en konstruktion lik den jag pratade om tidigare.. alltså en där luft är fri att strömma nerifrån och upp.

Nu förstår jag inte vad du menar.
Mina labyrinter är ju utanför själva chassit. Inga komponenter kommer alltså drabbas av den varmare luften.

I själva datorn tillämpar jag precis det du föreslår. Fritt luftflöde från insugande fläkt längst ner i fronten, till utsugande fläkt högt upp på baksidan.

Ska klura på hur jag kan dämpa resonanser så mycket som möjligt.

EDIT: och jag var långsammast av alla... :lol:

Tack för tipset om boken! Ska se om jag kan hitta på ett bibliotek nära mig...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-12 23:57

Ja, nu vet jag ju inte hur mycket du vill att jag ska gå in på analogier :D , men en volym är ju en kapacitans och en rörstump är en akustisk massa. Den akustiska massan ökar om röret är trångt, och kapacitansen ökar om volymen är stor. Kopplar man en massa såna efter varandra så kan man bygga ett lågpassfilter och antalet volymer och rör kommer att ge ordningstalet på filtret.

Det innebär att jag skulle prova att få en varierande tvärsnittsarea på kanalerna i din konstruktion.

När du skriver "nedre kanalen, så menar du den mittre? inte den allra understa för kalluft, väl, den ser rätt uniform ut, sånär som på hålen.

Ska väl säga också att förträngningarna inte får bli för trånga, då blir det turbulens av DC-flödet, ungefär som i en överstyrd basreflexport.

Och återigen så har jag inte provbyggt nåt sånt hät själv. :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-13 00:02

Bild

Jag har byggt en tystlåda till min dator. Den blev hyffsat tyst, tex DVD:n som väsnas en hel del när den är igång dämpas ordentligt, så pass att man inte störs alls när man ser på film. Datorn är annars kraftigt nertystad (tysta fläktar, upphängd hårddisk osv) så av den hörs det knappt något alls i lådan, men konstruktionen har vissa nackdelar. Tex blev utblåset aldeles för långt, det blir ett dovt lågrfrekvenst brus pga turbulensen när luften pressas genom tunneln (som man kan se i min skiss ovan). Detta är största källan till oljud.

Ett par tips är alltså att inte göra utblåsen för långa eller för trånga. Helst bara så att ljudet reflekteras tillbaks i lådan alternativt absorberas. Alltså ett par svängar(som du har gjort på din bild). Ska du ha en fläkt på utbåset (vilket i princip är ett måste) så sätt den inte så att den blåser på en vägg i närheten(som jag har gjort alltså :oops: ) utan låt den blåsa ut i ett lite större utrymme helst. Sedan kan man inte skruva fast fläkten i lådan (då låter det garanterat) utan man får spänna fast den lagom löst mot tätningslister mha gummiband eller buntband med tätningslist mellan buntbanden och fläkten. Det funkar bra. Sätt lite tunn skumgummi längs väggarna.

Det är ganska svårt att göra en låda med självdrag och luften låter sig inte styras så lätt eftersom lufthastigheten är så låg. Det som bestämmer vart luften går bestäms mest av trycket i lådan. Därför är det viktigt att täta ordentligt runt där man vill att luften ska gå igenom. Det räcker antagligen inte att bara ställa in datorn i lådan så att nätaggsfläkten pekar mot utblåset utan man måste verkligen suga ut varmluften eller trycka ut den genom en kort slang eller något annat som är bra tätat.
Senast redigerad av Martin 2004-12-13 00:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-12-13 00:10

Analogier är min bane... :(

Att bara resonera om dem går dock bra. Frågan är om jag verkligen vill bygga ett lågpassfilter. När jag lyssnar på bullret tycks det vara en sammansättning av de flesta frekvenser. Å andra sidan är de höga de jobbigaste. Jag får ta mig en rejäl funderare på det där med tvärsnittsareorna.

Menar som du anade mittenkanalen; nedre varmluftskanalen.

[OT]
Jag går för övrigt just i tankar på att övervinna min bitterhet och anmäla mig till omtentan i ELAK. Det vore kul att ha ett betyg på nedlagd tid... När är sista dag för anmälan?
[/OT]

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-12-13 00:13

Kul att se att även andra klurat i dessa banor, Martin!

Det var många visa ord från en med praktisk erfarenhet. Tackar!
Ska ta på mig funderarhatten en stund igen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-13 01:20

Ix skrev:Analogier är min bane... :(

Att bara resonera om dem går dock bra. Frågan är om jag verkligen vill bygga ett lågpassfilter. När jag lyssnar på bullret tycks det vara en sammansättning av de flesta frekvenser. Å andra sidan är de höga de jobbigaste. Jag får ta mig en rejäl funderare på det där med tvärsnittsareorna.

Ja, det fina med att göra kanalen trång-vid-trång-vid-trång skulle ju vara att man kan få ner brytfrekvensen lågt.

Ix skrev:
[OT]
Jag går för övrigt just i tankar på att övervinna min bitterhet och anmäla mig till omtentan i ELAK. Det vore kul att ha ett betyg på nedlagd tid... När är sista dag för anmälan?
[/OT]

Just i år spelar det faktiskt ingen roll, så senast dagen före då. Det blir en omtenta och salen blir inte full, det är vad jag behöver veta och det vet jag redan. Kanske kan lådbygget vara en förevändning att smygträna på analogier? :wink:

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-13 10:46

Du kommer nog att behöva en fläkt till lådan. Om du sätter den så att den trycker in luften och sedan monterar ett filter på inloppet så slipper du att fylla lådan med damm. Fördelen med att trycka in luft är att den inte vill suga i sig dammig luft genom springor. Nu kanske din låda blir tät, men jag valde att göra så att inloppsfläktarna på min PC var kraftigare än de som drar ut just för att försöka få lite övertryck i lådan.

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2004-12-13 14:02

som erfaren överklockare och datormodifierare så har jag nog bara några små tips endå.

Ska du ha fläktar så välj 120mm varianten som flyttar mer luft vid lägre varvtal och låter därmed mindre. försök att ha alla fläktarna på baksidan av datorskåpet då dom annars ALLTID släpper ut ett viss ljud.

"Ljudlabyrinter" fungerar utmärk som du vet men dimentionera dom för att det ska kunna flyttas MYCKET luft eftersom din dator annars GARANTERAT kommer få värmeproblem.

testa och kör datorn med & utan chassisidor (i din låda) och kör någon form av temperaturmonitoring program för att se hur varmt det blir. jag skulle säga att allt över 35 grader i lådtemperatur INTE är hälsosamt för resten av datordelarna (håll extra koll på hårddiskar och processor)

har alltid varit starkt troende för undertryck i datorn även om detta "ska" ge mer ansamling av damm i den, men detta är inget jag märkt av överhuvudtaget.

har du funderat nått på hur du ska lösa kabeldragning osv ? en grej man kan göra är att köra en externt usbhubb o koppla allt till den (om man nu har tgtbord och mus inkopplat på det viset)
dann .]-

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-12-13 18:44

Tack för tipsen.

Nätdelen är flyttad längre in i datorn och försedd med en avkapad stuprännekrök, för att förhindra att fläkten blåser med full kraft direkt mot en närliggande vägg. (dåligt enligt martin)

Labyrintväggarna är placerade och dimensionerade för att att ge omväxlande stora volymer och smala passager (bra enligt svante), men utan att ge "alltför trång" kanal (dåligt enligt flera).

Kan tänkas se ut nånting såhär (med reservation för dimensioneringen på utgångshålet).
Bild

riseaboves anmärkning om kabeldragningen är mycket riktig. Hade i stort sett förbisett det fram tills i natt, då det höll mig vaken några timmar. :?

Funderar på att göra ett hål i "bottenplattan" (taket till kalluftskanalen) där jag leder ut dem, förmodligen med nån slags gummibussning, eller vad det kan tänkas kallas. Andra idéer är varmt välkomna dock...

Angående temperaturkontroll.
Har motherboard monitor ständigt aktivt, med alarm och i värsta fall automatisk avstängning av datorn. Sensorer för båda hårddiskarna, grafikkortet, processorn och moderkortet. Så ni behöver inte oroa er för att jag av misstag bygger mig en liten herrturk. :wink:

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2004-12-13 19:39

:D
Bild

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-12-13 20:13

Tack för engagemanget rexq!

Det stora frågetecknet i din lösning tycker jag är:
Varför skulle varmluften befinna sig där du valt att placera fläkten?
Tycks mig ytterst osannolikt...

För övrigt:
Lite bilder nyrenderade skisser på min låda, Mark III.
http://www.ixajt.com/wip/silent/mark_3/
Namnförslag från kompis även Sarkofagen, på grund av, enligt honom, tydliga likheter med kärnkraftverket i Tjernobyl.
Senast redigerad av Ix 2004-12-13 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-13 20:18

Kabeldragningen löste jag genom att helt enkelt göra ett hål i lådan, tillräckligt stort för att kontakterna skulle kunna dras igenom. Eftersom det är undertryck i lådan så gör det inte så mycket.

Om jag skulle bygga en ny låda idag skulle den nog se ut ungefär såhär:
Bild

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-12-13 22:26

Vad föreslår ni som dämpmaterial i lådan?

Gullfiber?
Skumgummi?

Riktlinje: hellre billigt än bra, men gärna båda.

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2004-12-14 14:49

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=20053

denna produkt funkar YPPERLIGT om man tar bort aluminiumfolien (vilket är lätt) och eftersom den finns i 3 tjocklekar så kan du verkligen få in den överallt där det behövs.

höjer inte temperaturen nämnvärt . har haft sådan installerat inne i samtliga av mina lådor för att dämpa ljudet. (inne i datorlådorna alltså)
dann .]-

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2005-02-13 23:41

SÅ VAR DEN KLAR!

Massa bilder:
http://www.ixajt.com/sarkofagen/rc/

"Nästan klar" egentligen... Bara luckan som ska monteras!

Den är tystare, frågan är hur mycket. Ju mindre något låter, desto mindre skillnad gör alla minskningar. Med tanke på allt det jobb jag lagt ner...tveksamt om det var värt det. Ska fortsätta tweaka lite, men jag utesluter inte att den hamnar på tippen tillslut.

Well...den blev hyfsat snygg i alla fall! ;)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-02-14 01:09

Trevligt. :)

Ladda ner speedfan så du har koll på om det blir för varmt i krestarna.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 11:14

vilken ljudnivå hamnade du på? vet en på ett annat forum jag är aktiv på (datorforum) som fått ner sin dator till totalt 25dB ljudnivå. Det utan att bygga in den i en separat låda eller klocka ner.

edit: kanske är lite mer än 25db men den blev iaf väldigt tyst.. så tyst att det bara är hårddiskarna som hörs.

Kan ju citera det han skrivit förresten..

Lådan kostade runt 850kr med en 380Watt Truepower PSU som ligger strax under 20dB i ljudnivå. Den kommer även med en 120mm fläkt inuti som låter lite mer men jag köpte en annan 120mm fläkt med bra flöde och 18dB från enermax som kostade 65kr.
Mitt Nvidia 6800GT OC fick sig en Zalman VF-700Cu som jag kan köra på lägsta hastighet även fast jag överklockar till 6800 Ultra fart. Den ligger på 18dB och pris runt 290kr. Arctic Cooler NV5 ligger i lä här kan jag säga.
CPU har jag en P4 Prescott 3,2GHz som det sitter en Zalman CNPS7000BCU på, även den går att köra på lägsta hastighet och avger 17dB. Pris låg på runt 300kr. Kör med Artic Silver 5 kylpasta på allt, tuben kostade ca 50kr tror jag.
Jag köpte även en billig fleece matta och satte i på sidorna och i botten som kostade runt 150kr tillsammans. Finns även färdigskurna till Antec sonata men de kostade 500kr så jag sket i det och klippte själv.

Så nu kan jag bara säga att min låda är helt tyst, kan höra diskarna lite ibland men inget annat, vilken härlig känsla det är att sitta utan det förbannade surrandet.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-14 12:49

Är det någon här som är bra på processorkylning? Hur mycket påverkar tjockleken på kylpastan? Som det är nu har jag nog lite väl tjockt med kylpasta. Går det lätt att göra om och sätta ett nytt tunnare lager? Blir det stor skillnad? Som det är nu har jag en AMD 1800+ och en stor Zahlman kylfläns med separat 12cm kylfläkt som helst måste gå på halv hastighet. Sänker jag hastigheten till minsta blir det lite väl varmt.

Nästa

Återgå till DIY-forum