Moderator: Redaktörer

AndersP skrev:Jag skulle också valt XLS 12" framför L26ROY. Det har större pumpvolym och mycket lägre QTS.
Däremot har Peerless XLS varit svåra att få tag på i perioder. Linkwitz fick börja rekommendera XXLS till sina Thor i stället. Det ryktas om flyttad produktion och ägarbyten. Vill man kunna köpa fler element senare blev det L26 helt klart. Norrmännen kan man lita på.
AndersP skrev:Jag skulle också valt XLS 12" framför L26ROY. Det har större pumpvolym och mycket lägre QTS.
Däremot har Peerless XLS varit svåra att få tag på i perioder. Linkwitz fick börja rekommendera XXLS till sina Thor i stället. Det ryktas om flyttad produktion och ägarbyten. Vill man kunna köpa fler element senare blev det L26 helt klart. Norrmännen kan man lita på.
paa skrev:Om man tar till sig Ingvar Öhmans synpunkter om att lågt Qt och låg resonansfrekvens är superviktigt för att lyckas med LT, så är ju XLS lite bättre, men annars verkar ju SEAS ha gjort ett riktigt fint element!
paa skrev:Om man tar till sig Ingvar Öhmans synpunkter om att lågt Qt och låg resonansfrekvens är superviktigt för att lyckas med LT, så är ju XLS lite bättre, men annars verkar ju SEAS ha gjort ett riktigt fint element!
diesel skrev:paa skrev:Om man tar till sig Ingvar Öhmans synpunkter om att lågt Qt och låg resonansfrekvens är superviktigt för att lyckas med LT, så är ju XLS lite bättre, men annars verkar ju SEAS ha gjort ett riktigt fint element!
Vet du någon bra tråd där man kan läsa IÖs synpunkter på ovanstående?
Har sökt men Qt, Fs med mera som sökord ger nästan fler träffar än vad det finns länkar på faktiskt.............
paa skrev:Nej jag menade tolvan den som det skrivits mest om i tråden
Glebster skrev:Medhåll, har man "plats" till en 12"are är det ju inga tvivel om att det är att föredra. Jag ser dock L26Roy som den bästa 10"aren för tillfället.
adzer skrev:De simuleringar jag gjort så ser L26ROY helt klart bättre ut än XLS12. Du måste upp till XXLS12 för att det skall bli värt att byta och då är det 1000kr extra paret som gäller.
Glebster skrev:adzer skrev:De simuleringar jag gjort så ser L26ROY helt klart bättre ut än XLS12. Du måste upp till XXLS12 för att det skall bli värt att byta och då är det 1000kr extra paret som gäller.
Motivera gärna "klart bättre", mina simuleringar visar alltid att 12"orna är att föredra om "plats finnes" men att L26Roy pumpar jäkligt bra för att vara en 10"are. Ett exempel med XXLS och Roy;
http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... basjmf.jpg
adzer skrev:15Hz.
diesel skrev:adzer skrev:15Hz.
Varför så lågt?
Med denna dimensioneringen når du Xmax redan vid 150W ineffekt (22Hz, 101.5 dB). Portens bidrag slutar nästan redan vid 30Hz och elementet får göra hela arbetet själv däröver.
En vettigare lösning är enligt mig en mindre låda på ca 60 liter och avstämningsfrekvens ~20Hz. Minsta maxnivå nås då vid 28Hz och 106.5 dB (vid 230W in).
Eftersom det är simuleringsprogram vi meckar med tror jag inte på absolutvärdena men de ger en bra fingervisning hur lösningarna står relativt varandra.
Glebster skrev:diesel skrev:adzer skrev:15Hz.
Varför så lågt?
Med denna dimensioneringen når du Xmax redan vid 150W ineffekt (22Hz, 101.5 dB). Portens bidrag slutar nästan redan vid 30Hz och elementet får göra hela arbetet själv däröver.
En vettigare lösning är enligt mig en mindre låda på ca 60 liter och avstämningsfrekvens ~20Hz. Minsta maxnivå nås då vid 28Hz och 106.5 dB (vid 230W in).
Eftersom det är simuleringsprogram vi meckar med tror jag inte på absolutvärdena men de ger en bra fingervisning hur lösningarna står relativt varandra.
Det beror ju lite på hur man vill att lösningen ska prestera sub 20Hz, det man vinner i ena änden förlorar man i andra... Jag tycker en lösning med lådvolym kring 65 liter och avstämning mellan 15-18Hz ser fin ut.
diesel skrev:Glebster skrev:diesel skrev:adzer skrev:15Hz.
Varför så lågt?
Det beror ju lite på hur man vill att lösningen ska prestera sub 20Hz, det man vinner i ena änden förlorar man i andra... Jag tycker en lösning med lådvolym kring 65 liter och avstämning mellan 15-18Hz ser fin ut.
Jag utgick från normal användning med prestanda ner till ca 20 Hz. Infralösningar kräver lite mer och jag hade nog tittat på kraftigare prylar om man vill gå denna vägen.
Men......jag är lite färgad av mina egna förutsättningar som är 40 kvm och öppet på alla håll och kanter till resten av huset. Min "jättevolym" trycksätts inte så lätt och de fyra XLS jag har ger upp relativt snabbt om man försöker sig på att återge infrafrekvenser.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster