Hembiohögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BEERHUNTER

Hembiohögtalare?

Inläggav BEERHUNTER » 2011-09-29 10:41

Hejfrån en ny medlem , jag vill bygga högt. till följande stärkare & behöver hjälp !
http://www.sachsenheim-online.de/u_hifi ... Bilder.php

mvh. Bert

Fick visst inte med några data om den.

http://www.sachsenheim-online.de/u_hifi ... Bilder.php
Senast redigerad av BEERHUNTER 2011-09-29 11:00, redigerad totalt 4 gånger.
Förlåt jag hörde inte !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-29 10:49

Vad söker du? En kunnig snickare, eller?

Användarvisningsbild
BEERHUNTER

Inläggav BEERHUNTER » 2011-09-29 10:58

Nej snickrandet klarar jag nog av , behöver hjälp med att mäta upp lådorna & ge bra tips om element !
Förlåt jag hörde inte !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-29 11:10

Hur högt ska den kunna spela, ska den klara THX och DTS-specarna för ljudtryck för bioljud?
Hur stor är lokalen och hur långt ifrån sitter du?

Användarvisningsbild
BEERHUNTER

Inläggav BEERHUNTER » 2011-09-29 12:47

paa skrev:Hur högt ska den kunna spela, ska den klara THX och DTS-specarna för ljudtryck för bioljud?
Hur stor är lokalen och hur långt ifrån sitter du?

Är som sagt NY & Totalt NOVIS om detta med ljud, i min ungdom var jag mycket intreserad men två strokar senare så är minnet totaltömt på det mesta . Men jag vill kunna spela förbaskat högt , därför som jag köper förstärkare som "ska" klara av det !

Rummet är 375 x 560 cm 240 till tak !

Jag använder till stereon , Kappa 6 or samt Kappa bas idag !
Senast redigerad av BEERHUNTER 2011-09-29 13:54, redigerad totalt 2 gånger.
Förlåt jag hörde inte !

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-09-29 13:16

BEERHUNTER skrev:Nej snickrandet klarar jag nog av , behöver hjälp med att mäta upp lådorna & ge bra tips om element !

Om du vill få något bra och få det klart inom närtid så är mitt tips att du bygger något som någon annan redan byggt.

Användarvisningsbild
BEERHUNTER

Inläggav BEERHUNTER » 2011-09-29 13:58

kodapa skrev:
BEERHUNTER skrev:Nej snickrandet klarar jag nog av , behöver hjälp med att mäta upp lådorna & ge bra tips om element !

Om du vill få något bra och få det klart inom närtid så är mitt tips att du bygger något som någon annan redan byggt.

Det kan jag mycket väl göra , tar gjärna emot förslag på vilka , och finns det någon forummedlem som har element att sälja billigt så vore det än bättre.
Men som sagt dom skall klara minst 150W !
Förlåt jag hörde inte !

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-29 14:09

BEERHUNTER skrev:Jag använder till stereon , Kappa 6 or samt Kappa bas idag !

Kan du inte använda dem till hemmabion, då?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2011-09-29 14:31

Vad har du för budget? Golv eller stativare? Hur många? :)

Användarvisningsbild
BEERHUNTER

Inläggav BEERHUNTER » 2011-09-29 16:06

PerStromgren skrev:

Det kan jag men jag tycker det är att skända dom genom att bygga om dom till den modell jag vill ha .
Förlåt jag hörde inte !

Användarvisningsbild
BEERHUNTER

Inläggav BEERHUNTER » 2011-09-29 16:08

kniffarn_ skrev:Vad har du för budget? Golv eller stativare? Hur många? :)

En center , två golv två stativ . Budgeten är inte så stor då det går en djäkligt stor del till själva lådorna !
Förlåt jag hörde inte !

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-09-29 16:36

BEERHUNTER skrev:
PerStromgren skrev:

Det kan jag men jag tycker det är att skända dom genom att bygga om dom till den modell jag vill ha .

Det första logiska steget vore för mig att bygga center och surround behålla
Kappa som fronthögtalare. Framför allt om man har en ansträngd budget.

Vad är det för modell du vill ha som fronthögtalare? Har du en siffra på budgeten?

Användarvisningsbild
BEERHUNTER

Inläggav BEERHUNTER » 2011-09-29 21:58

Jag hade i första skeendet att använda elemen & delar av lådorna till Infinity

2 st Infinity Reference 31 mk ii (Back)
2 st Infinity Reference 61 mk ii (Front)
1 st Infinity Reference 100 mk ii (Center)
Jag tycker inte det är lika syndigt att göra om dessa .
Då budgeten för sjålva lådbygget går mot 6000:- så vill jag inte i första taget lägga mer än vad jag ger för referencena !
Förlåt jag hörde inte !

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-09-30 00:55

Nu hänger inte jag med alls..
Ska du köpa eller har köpt/innehar dessa lådor och ska bygga nya lådor till de?

Då är det väl bara att bygga liknande lådor som de redan sitter i?
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
BEERHUNTER

Inläggav BEERHUNTER » 2011-09-30 12:20

Syntesis skrev:Nu hänger inte jag med alls..
Ska du köpa eller har köpt/innehar dessa lådor och ska bygga nya lådor till de?

Då är det väl bara att bygga liknande lådor som de redan sitter i?

Förlåt om jag är omständig, jag kan köpa Infinity Reference högtalarna till vad jag tycker bra pris 3000:- för 5 st.
Men vet ju inte vad som händer med 31orna om jag gör volymen mindre !
Förlåt jag hörde inte !

Användarvisningsbild
BEERHUNTER

Inläggav BEERHUNTER » 2011-09-30 12:26

"Då är det väl bara att bygga liknande lådor som de redan sitter i?"

Efter att varit inne & kikat på forumet ett längre tag , har jag fått för mig att VAR ENDA m.m är djäkligt noga uträknat, som avrundning vid basbygge med mera
Förlåt jag hörde inte !

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-30 12:28

inga utav de där referencehögtalarna verkar speciellt lämpade. Jag skulle råda dig till att titta på högtalare ur infinitys Alpha, Beta eller Primus serie.
Infinity Beta c360 tex är nog en av de bästa centers som går att hitta för de pengarna (finns på blocket för cirka 1500). Surroundhögtalarna ur beta-serien är också väldigt bra utformade för uppgiften. Surroundhögtalare bör/ska inte se ut som "vanliga" högtalare. Ett annat alternativ för surround kan vara att bygga själv med ett lämplig 3-4" bredbandselement och sikta på 6st lådor som fördelas i rummet.

Med det inte sagt att du inte kan använda de högtalarna du tittat på. Men gör du om lådorna är det som att börja från början. Högtalaren måste göras om från grunden, med filter och allt.

Jag gissar att elementen i Reference högtalarna har rätt så höga qtc-värden och därför ganska olämpliga i mindre lådor. Men utan att ha undersökt saken närmare ska jag låta det vara osagt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BEERHUNTER

Inläggav BEERHUNTER » 2011-09-30 12:34

[quote="Kraniet"] Surroundhögtalare bör/ska inte se ut som "vanliga" högtalare. Ett annat alternativ för surround kan vara att bygga själv med ett lämplig 3-4" bredbandselement och sikta på 6st lådor som fördelas i rummet.

Med det inte sagt att du inte kan använda de högtalarna du tittat på. Men gör du om lådorna är det som att börja från början. Högtalaren måste göras om från grunden, med filter och allt.

Huvet på spiken , MEN hur gör jag nu ??

Jag gissar att elementen i Reference högtalarna har rätt så höga qtc-värden och därför ganska olämpliga i mindre lådor. Men utan att ha undersökt saken närmare ska jag låta det vara osagt..[/quote

& alla dessa värden är för mig numera rena Grekiskan !?
Förlåt jag hörde inte !

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-30 12:56

i så fall skulle jag råda dig till att inte försöka bygga nåt eget eller modda befintliga högtalare. Istället bör du titta på färdiga diy-byggen som du kan bygga. Alternativ leta efter köpeshögtalare som har det du vill ha.

Det du ska göra är att fundera på vilken prisnivå du vill lägga dig på. Saker som utseende, ljudnivå etc är ju också viktigt att specificera. Ska du köra högtalarna fullrange eller kommer du köra med en(bör vara minst två) separat bas som hanterar det området (typiskt delar man vid 80Hz).

Gå gärna till ditt närmaste bibliotek och låna Loudspeaker Design Cookbook och läs den för en grundläggande insikt i hur högtalare fungerar. Sen finns det förstås mer litteratur att läsa också.
En sökning på diy loudspeakers på google ger en hel del intressanta träffar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-09-30 14:03

Eller så gör du som så om du vill du använda de elementen och filtren från reference serien (vilket inte jag heller rekommenderar då de inte verkar vara bra), och bygger "likadana" lådor som har ungefär samma volym invändigt som de gamla. Stämmer av de med samma dimension och längd på rören alternativt ändrar rördiameter till nåt du kan hitta och justerar längden samtidigt.

Alternativt kan du kolla på nån byggsats från exempelvis Hifi Kit http://www.hifikit.se där du också kan få hjälp med att välja ut nåt lämpligt som passar budget och smak (om du bor i närheten och kan lyssna). Deras byggsatser går att köpa som E&F (element och filter) vilket gör att du kan bygga rekommenderade lådor själv för att få de i önskat utförande.

Jag skulle nog själv valt alternativ nr 2.

Det finns mycket att tänka på vid högtalardesign och du kan börja studera högtalarkonstruktion från grunden på fulltid som någon föreslår men då blir du antagligen aldrig klar med prylarna och kan njuta av filmerna. Dvs om du inte gör det för att du har det som hobby.

Annars finns också en hel del olika byggsatser på nätet med filterförslag och allt. Se exempelvis http://www.humblehomemadehifi.com.

Sedan är det inte heller så jäkla noga med allt som många påstår. En högtalare är lätt att få att låta. Någorlunda lätt att få hyfsat bra tom. Det som är svårt är att få till de sista 20-10% en.
Men hur omständigt det i slutändan blir beror ju helt på hur insöad/krävande man är och dessutom är ju allt relativt... :)

Användarvisningsbild
BEERHUNTER

Inläggav BEERHUNTER » 2011-09-30 14:13

Kraniet , Som jag skrev i det första inlägget hade jag två strokar 99-00 som plockade med sig det mesta. Där åxå läsmöjlighet var en , min engelska idag är nog som en tredjeklassare. Läsa ditt inlägg tog två min. Sedan började det att gröta ihop sig , detta har tagit mig 11 min. att skriva !
Förlåt jag hörde inte !

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-09-30 14:15

För att inte uppfattas som sådär tråkig att jag bara skickar dig i rätt riktning så kommer det några förslag på bra byggsatser här. 8)

Bild
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=958

LTS-2v-m2 med dubbla 6.5" bas/mellanreg-element. Borde kunna ge dig det du eftersträvar.

Finns även passande bakhögtalarbyggsatser och stativare i samma serie.
De verkar ha nåt extrapris på de just nu. 2280:-/st komplett byggsats med låda och allt.

Bild
http://www.hifikit.se/index.php?id=82

Seas Center med dubbla 5 1/4" "bas"/mellanregister. Drar man upp delningen till dessa till 80Hz så de besparas den krävande lägsta basen kan du spela hyfsat högt även med denna. Element och filter 1555:-/st

Sedan finns ju denna killen Tony Gee som har konstuerat en massa..

http://www.humblehomemadehifi.com/history.html
Ritningar finns här

Självklart kan du konstruera nåt själv från grunden också men det tar tid..

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-09-30 14:32

USB Mk-II (Seas Prestige T18RE/XFCTV2-H1333)

http://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble%20Homemade%20Hifi_USB%20Mk-II_copy.pdf

DD8 Mk-II (Seas L18RNX/P1-H1142 + Seas 27TBFC/G-H1212)
Även denna(och de flesta andra "vanliga" högtalare) går att använda som center men det är inte säkert att den går att positionera rätt i alla anläggningar.

http://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble%20Homemade%20Hifi_DD8%20Mk-II_copy.pdf

Användarvisningsbild
BEERHUNTER

Inläggav BEERHUNTER » 2011-09-30 14:45

Såg att det inte kommit med några data om recivern jag skall använda, så här kommer dom !
http://yadimkpl.en.makepolo.com/product ... 04017.html
Förlåt jag hörde inte !

Användarvisningsbild
BEERHUNTER

Inläggav BEERHUNTER » 2011-09-30 14:47

Så den här http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=958 är på 100w hur går det om jag drar på ?
Förlåt jag hörde inte !

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-09-30 14:53

BEERHUNTER skrev:Så den här http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=958 är på 100w hur går det om jag drar på ?

Hur högt vill du kunna spela? Tänker du spela max med receivern?

Skär du av basen så får du mindre effekt till mid och diskant (i centern). Stärkaren kommer att klippa på höger och vänster kanal först om du kör de fullrange.

Tror (för jag kan ju inte veta säkert) att den centern skulle räcka alldeles utmärkt. Den lirar dessutom i en helt annan klass ljudkvalitetsmässigt än de referenceburkarna du länkade till tidigare.

Vill du köra riktigt högt kan du alltid panga på med en pa-aktig högtalare i mittkanalen. Då lägger nog dina öron av först. 8)

Användarvisningsbild
BEERHUNTER

Inläggav BEERHUNTER » 2011-09-30 15:18

Tack men öronen vill jag behålla, vill ha kvar nått som funkar skapligt !
Förlåt jag hörde inte !

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-09-30 15:38

Jag tycker personligen att LTS centern sköter sitt jobb riktigt bra. Hifikit hade den tidigare för demo. Dock inte i en optimal miljö men de har även möjlighet för hemlån. Kanske mest lämpligt om man bor i STHLMsområdet.

De är designade för att inte tillföra någon egen signatur på ljudet utan vara neutrala i högsta möjliga mån map förutsättningarna.
Vill man ha ett visst sound kan man alltid eq:a de efter behag.

Är det nåt av ovanstående som känns lockande eller är du ute efter nåt annat?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-30 16:41

Zaphs SR71 kan ju vara en idé annars. Nu är det ju på engelska men det kanske går att förstå ändå. I vilket fall är det en högtalarkonstruktion av hög kvalité för relativt lite pengar. Sen finns det en centervariant av samma högtalare också.
Elementen hamnar på 1000kr per högtalare om du köper från europe-audio. Filter kanske handlar om 500kr per låda. Så visst det blir lite dyrare kanske än du tänkt men det blir nog rätt så mycket bättre också.

http://www.zaphaudio.com/SR71.html
http://techtalk.parts-express.com/showt ... p?t=222069

Men du har inte sagt så mycket om design trots att det verkar vara en viktig fråga. Hur stora vill du att högtalarna ska vara och hur ska de se ut?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BEERHUNTER

Inläggav BEERHUNTER » 2011-09-30 19:01

Hade jag kunnat begripa mig på något av dom ritprogam som finns så hade jag gjort en ritning . Ska leta efter nått som verkar lätt !
Förlåt jag hörde inte !

Nästa

Återgå till DIY-forum