SEAS Odin Mk3 som klothögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bergman123

SEAS Odin Mk3 som klothögtalare?

Inläggav Bergman123 » 2011-09-29 15:41

Hej!

Har nyligen inhandlat mig ett par Odin/Thor ( element och filter ) eftersom jag tyckte att de lät smällbra. Har nu börjat spåna lite i hur jag skall bygga dessa och har blivit inspirerad av ett antal runda högtalare som jag sett. Har även lyssnat på runda högtalare och tyckt att de har låtit riktigt öppet och 3 dimensionelt därför tror jag stenhårt på denna idén.

Men nu undrar jag hur mycket modifikationer jag behöver göra om jag skall ändra "modell"? Om jag har samma volym, filter och element osv borde jag väl inte behöva modda så mycket eller? Har tålamod och verktygen att bygga med men det som saknas är väl kunskapen och mätutrustningen tyvärr!

Lite Bilder för att ni skall förstå vilken design jag tänkt mig, tror t.o.m att det är SEAS element på ena bilden. Högtalaren skall alltså bestå av 3 separata bollar är det tänkt.

http://www.artandvoice.com/

Bild

Bild

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-09-29 16:24

Det ser ju ballt ut men vad är det bra för?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-29 16:25

Bollarna ger ju lite mindre stöd från bafflarna än vanliga högtalare ger, så ev baffelstödskompensation i filtret kan ju behöva ändras.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-09-29 16:33

Vad är det för rör på baksidan av den undre bollen? Basreflex? 8O

Användarvisningsbild
Bergman123

Inläggav Bergman123 » 2011-09-29 17:03

paa skrev:Bollarna ger ju lite mindre stöd från bafflarna än vanliga högtalare ger, så ev baffelstödskompensation i filtret kan ju behöva ändras.

Bra input! Berätta gärna mer om baffelstödskompensation om du har lust då jag inte har någon koll på det.

Är det detta du menar? http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm

Som jag har förstått det efter att ha läst lite höjer eller sänker man diskant och bas till samma nivå, är det riktigt?

Hur vet jag om mitt färdiga filter är kompenserat? Kan jag sätta upp mitt nuvarande filter i något program och modda det så att det passar konstruktionen?

Pontus91 skrev:Vad är det för rör på baksidan av den undre bollen? Basreflex? 8O

Ser ut som avgasrör men skulle satsa mina pengar på basreflex :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2011-09-29 21:39

Baffelsteget innebär att baffeln börjar reflektera ljudet när våglängden börjar få samma storleksordning som baffelbredden. Detta ses som ett litet steg i frekvensresponsen, varefter nivån stiger med 3 dB/oktav ungefär (det brukar jag mäta upp iaf). Denna effekt är garanterat beaktad i Seas filter.

Om du bygger en klotformad "baffel" så kommer spridningen av baffelsteget se helt annorlunda ut samt antagligen inte synas så tydligt på en mätning. Om du ändrar den relativa positionen mellan elementen kommer spridning i horisontal- men ffa vertikalplanet ändras.

Om du vill konstruera en egen högtalare kanske du kan lämna tillbaka filtrena och sedan konstruera ett eget filter / en egen högtalare? Kabinettformen är, liksom, en väsentlig del av konstruktionen.

//Ekan
11010000

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-29 21:46

en sån markant ändring av lådformen innebär i princip att det är som att utveckla en ny högtalare. Ingenting blir likt när du ändrar lådan såpass mycket.
Ur en teknisk vinkel så har klotformen inga speciella fördelar. Estetiskt är det ju dock en annan fråga.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-29 21:46

Kul idé, kan säkert bli mycket bra!

Som ägare till Thor kan jag säga att originalfiltret suger. Det delar inte tillräckligt brant och lågt vilket krävs för att ta ut det bästa av magnesiumelementen; elementet har en ful uppbrytning vid 3500Hz (har jag för mig, nånstans) och så högt i frekvens vill man ligga väldigt långt ner i nivå.

Jag tror du tittar på helt nya filter faktiskt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-29 22:49

Bergman123 skrev:
paa skrev:Bollarna ger ju lite mindre stöd från bafflarna än vanliga högtalare ger, så ev baffelstödskompensation i filtret kan ju behöva ändras.

Bra input! Berätta gärna mer om baffelstödskompensation om du har lust då jag inte har någon koll på det.

Är det detta du menar? http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm

Som jag har förstått det efter att ha läst lite höjer eller sänker man diskant och bas till samma nivå, är det riktigt?

Hur vet jag om mitt färdiga filter är kompenserat? Kan jag sätta upp mitt nuvarande filter i något program och modda det så att det passar konstruktionen?

Ja det är det som den sidan handlar om.
Fast exemplet med den rektangulära boxen visar ett element som sitter på samma avstånd från tre sidor, men de flesta välkonstruerade högtalare har inte något element placerat på det sättet, så det blir mindre krokar på frekvensgången än så. Dock ser man ju tydligt att lådorna med plan baffel når upp till full nivå (+6dB) vid lägre frekvens än den runda baffeln.
Exakt hur kompensationen är gjord eller bäst bör göras är ju inte lätt att förutse, eftersom systemet beror både på elementens frekvensgång, lådans påverkan på denna samt filtrens kompensation för dessa två mot någon målkurva.

Användarvisningsbild
Bergman123

Inläggav Bergman123 » 2011-09-30 08:47

Mr_Ekan skrev:Baffelsteget innebär att baffeln börjar reflektera ljudet när våglängden börjar få samma storleksordning som baffelbredden. Detta ses som ett litet steg i frekvensresponsen, varefter nivån stiger med 3 dB/oktav ungefär (det brukar jag mäta upp iaf). Denna effekt är garanterat beaktad i Seas filter.

Om du bygger en klotformad "baffel" så kommer spridningen av baffelsteget se helt annorlunda ut samt antagligen inte synas så tydligt på en mätning. Om du ändrar den relativa positionen mellan elementen kommer spridning i horisontal- men ffa vertikalplanet ändras.

Om du vill konstruera en egen högtalare kanske du kan lämna tillbaka filtrena och sedan konstruera ett eget filter / en egen högtalare? Kabinettformen är, liksom, en väsentlig del av konstruktionen.

//Ekan

Tack för bra svar alla! Tyvär verkar de vara dåliga nyheter för mig.

Har inga planer på att lämna tillbaks filtren utan omvärderar nog situationen och bygger ett par Odin som det är tänkt för att spela in elementen. Kommer samtidigt slipa på ett nytt filter till en ny klot konstruktion, hoppas att det inte blir så svårt bara. Har dessutom ingen tillgång till en PC just nu utan kör MAC vilket gör att jag inte har något program att räkna i, så låna en PC blir steg 1 hehe. Har läst Avionik och analog elektronik så hoppas att detta, samt program och förhoppningsvis lite forumhjälp kan få mig på rätt köl.

Kraniet skrev:en sån markant ändring av lådformen innebär i princip att det är som att utveckla en ny högtalare. Ingenting blir likt när du ändrar lådan såpass mycket.
Ur en teknisk vinkel så har klotformen inga speciella fördelar. Estetiskt är det ju dock en annan fråga.

Även fast det inte har några fördelar ur en "teknisk synvinkel" tycker jag att det är något speciellt med runda högtalare, de tilltalar mig både ljudmässigt och estetiskt vilket är ett pluss om man har sambo ;)

KarlXII skrev:Kul idé, kan säkert bli mycket bra!

Som ägare till Thor kan jag säga att originalfiltret suger. Det delar inte tillräckligt brant och lågt vilket krävs för att ta ut det bästa av magnesiumelementen; elementet har en ful uppbrytning vid 3500Hz (har jag för mig, nånstans) och så högt i frekvens vill man ligga väldigt långt ner i nivå.

Jag tror du tittar på helt nya filter faktiskt. :)

Tror du som har lite erfarenhet av denna högtalare att man kan modda filtret till Odin också på ett relativt enkelt sätt? Odin/Thor är väl egentligen exakt likadana förutom storleken? Hur kommer det sig att man kan köra samma filter på Odin/Thor när de har helt annan form och storlek?

Är rädd för att det blir nya filter. Men först Odin för inspelning sen börjar exprimentet! :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-30 10:12

Bergman123 skrev:Har dessutom ingen tillgång till en PC just nu utan kör MAC vilket gör att jag inte har något program att räkna i, så låna en PC blir steg 1 hehe.

Det finns flera program till MAC som gör att du kan köra PC-program i MACen utan problem.

Användarvisningsbild
Bergman123

Inläggav Bergman123 » 2011-09-30 11:24

Glebster skrev:
Bergman123 skrev:Har dessutom ingen tillgång till en PC just nu utan kör MAC vilket gör att jag inte har något program att räkna i, så låna en PC blir steg 1 hehe.

Det finns flera program till MAC som gör att du kan köra PC-program i MACen utan problem.

Du får gärna lista vilka som finns :)

Har sökt länge och frågat runt men helt utan resultat!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-30 12:04

Bergman123 skrev:Har sökt länge och frågat runt men helt utan resultat!

Var har du egentligen sökt? För sökningar på internet rekommenderar jag en sida som heter www.google.se

http://www.google.se/search?q=k%C3%B6ra ... 43&bih=758

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-09-30 12:54

Mr_Ekan skrev:Baffelsteget innebär att baffeln börjar reflektera ljudet när våglängden börjar få samma storleksordning som baffelbredden. Detta ses som ett litet steg i frekvensresponsen, varefter nivån stiger med 3 dB/oktav ungefär (det brukar jag mäta upp iaf). Denna effekt är garanterat beaktad i Seas filter.

//Ekan

Njae...

Baffelstegets mitt brukar man hitta ungefär där våglängden går att linda ett
helt varv runt baffeln. Det är mera sant ju likformigare (typ kvadratisk, eller
rent av rund) baffeln är, meden det kommer högre upp i frekvens om baf-
feln är mera långsmal, men faktiskt inte så mycket som man kan tro.

Det är rätt stor skillnad (3 gånger högre frekvens) mot det som du skrev
om diametern motsvarar våglängden.

Sen det där med hur det ser ut ovanför baffelstegsfrekvensen...

Det enda man kan säga tämligen säkert är att medelnivån (förutsatt kolv-
formig membranrörelse och att membranet accelereras med en frekvens-
obereonde kraft) över steget, ligger 6 dB högre i nivå. Eller om man hellre
vill: Att nivån under det stödda registret ligger -6 dB.

Men att en höjning om3 dB/oktav skulle vara en rimlig approximation för
tonkurvan i det baffelstödda registret (i registret över steget), är verkligen
inte riktigt alls. Men det är kanske transitionen mellan det ostödda och det
stödda registret som du talade om? Den brukar ske med 1,5-3 dB/oktav
(beroende på baffelform).

Men då undrar jag vad det var som du menade med "ett litet steg i frek-
vensresponsen, varefter nivån stiger med 3 dB/oktav". Vad är steget?

Oavsett vilket så är oftast nivån över steget lite ojämn, i vissa specialfall
(t ex cirkulär baffel, som är den absolut värsta formen man kan ha) så är
ojämnheterna stora, typ 6 dB p-p, och det blir värre och värre ju större
skillnad det är mellan baffelns och membranets diameter.

Men - det finns ingen varken fallande eller stigande trend.

- - -

Slutligen tror jag inte att du trådstartaren kommer att behöva göra några
större justeringar av filtret, om du gillar hur högtalaren låter original. Visst
påverkar en baffels form tonkurvan, men det är mycket sällsynt att till-
verkare gör några noggranna kompensationer av alla ojämnheterna i det
baffelstödda registret.

Testa och se är mitt tips. Och när du ändå är i gång, så hör på dem också. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bergman123

Inläggav Bergman123 » 2011-09-30 14:52

Glebster skrev:
Bergman123 skrev:Har sökt länge och frågat runt men helt utan resultat!

Var har du egentligen sökt? För sökningar på internet rekommenderar jag en sida som heter www.google.se

Läste ditt inlägg lite för snabbt! Söker ett program till Mac OSX (.dmg) inte ett program till Windows, då hade jag inte ens behövt fråga. Är inte intresserad av att hålla på med Boot Camp, Parallels Desktops eller dylikt, då köper jag hellre en PC istället för att skita ner min Mac.

IngOehman skrev:Njae...

Baffelstegets mitt brukar man hitta ungefär där våglängden går att linda ett
helt varv runt baffeln. Det är mera sant ju likformigare (typ kvadratisk, eller
rent av rund) baffeln är, meden det kommer högre upp i frekvens om baf-
feln är mera långsmal, men faktiskt inte så mycket som man kan tro.

Det är rätt stor skillnad (3 gånger högre frekvens) mot det som du skrev
om diametern motsvarar våglängden.

Sen det där med hur det ser ut ovanför baffelstegsfrekvensen...

Det enda man kan säga tämligen säkert är att medelnivån (förutsatt kolv-
formig membranrörelse och att membranet accelereras med en frekvens-
obereonde kraft) över steget, ligger 6 dB högre i nivå. Eller om man hellre
vill: Att nivån under det stödda registret ligger -6 dB.

Men att en höjning om3 dB/oktav skulle vara en rimlig approximation för
tonkurvan i det baffelstödda registret (i registret över steget), är verkligen
inte riktigt alls. Men det är kanske transitionen mellan det ostödda och det
stödda registret som du talade om? Den brukar ske med 1,5-3 dB/oktav
(beroende på baffelform).

Men då undrar jag vad det var som du menade med "ett litet steg i frek-
vensresponsen, varefter nivån stiger med 3 dB/oktav". Vad är steget?

Oavsett vilket så är oftast nivån över steget lite ojämn, i vissa specialfall
(t ex cirkulär baffel, som är den absolut värsta formen man kan ha) så är
ojämnheterna stora, typ 6 dB p-p, och det blir värre och värre ju större
skillnad det är mellan baffelns och membranets diameter.

Men - det finns ingen varken fallande eller stigande trend.

- - -

Slutligen tror jag inte att du trådstartaren kommer att behöva göra några
större justeringar av filtret, om du gillar hur högtalaren låter original. Visst
påverkar en baffels form tonkurvan, men det är mycket sällsynt att till-
verkare gör några noggranna kompensationer av alla ojämnheterna i det
baffelstödda registret.

Testa och se är mitt tips. Och när du ändå är i gång, så hör på dem också. ;)

Vh, iö

Tack för ett välskrivet svar! Fick tillbaka lite av hoppet av att inom en snar framtid kunna bygga dessa bollar :) Har iof inte lyssnat på denna högtalare i någon kontrollerad miljö, men är positivt inställd till vad jag har hört. Är det på grund av det du nämner som SEAS kan använda sig utav samma element och filter till helt olika konstruktioner (Odin/Thor)?

Helst vill jag inte testa och se utan att jag är hyffsat säker på att det kan bli lyckat då jag misstänker att det kommer behövas en hel del timmars jobb på dessa klot. Men misstänker att jag kommer göra det iaf nu när du uppmuntrat mig :)
http://www.minhembio.com/Bergman123

Jag är full jag, och det går över, men du är dum du, och det går aldrig över, sa gubben.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-09-30 15:07

Bergman123 skrev:Har iof inte lyssnat på denna högtalare i någon kontrollerad miljö, men är positivt inställd till vad jag har hört. Är det på grund av det du nämner som SEAS kan använda sig utav samma element och filter till helt olika konstruktioner (Odin/Thor)?

Jag har lyssnat på båda varianterna och de skiljer väldigt lite. Utformningen är ju snarlik modellerna emellan. Baffeln är bara förlängd neråt på Thor jämfört med Odin vilket närmast borde resultera i lite mindre rippel pga ändrat baffelsteg på Thor?.

De låter riktigt trevligt i mina öron också. :)

Lycka till med bygget!
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
Bergman123

Inläggav Bergman123 » 2011-09-30 16:08

Lite OT i min egen tråd.

Är det någon som vet hur Olle Mirsch har konstruerat sina bollar på insidan? Eller är det bara ett tomrum? Har för mig att jag läst att han skulle haft någon typ av smart konstruktion . . .

Jag är full jag, och det går över, men du är dum du, och det går aldrig över, sa gubben.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-09-30 16:57

Så vitt jag vet är det bara ett stort tomrum i dem (dock självklart dämpat).

En sak jag vill påminna dig om - är det jag skrev tidigare om problem med
cirkulära bafflar med diameter mycket större än membranen hos elementen
som sitter i dem.

Klotform + vanlig diskant med platt rund frontplatta, ger påtagliga problem,
och sådana hade även de Rondo som jag mätte på också. Så mitt tips om
du vill att även diskanten skall sitta i ett klot, att välja element klokt och att
se till så att du adresserar problemen.

Gör du det inte kommer inte diskanten att låta något vidare. I varje fall inte
på annat än långt avstånd.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bergman123

Inläggav Bergman123 » 2011-09-30 18:23

IngOehman skrev:Så vitt jag vet är det bara ett stort tomrum i dem (dock självklart dämpat).

En sak jag vill påminna dig om - är det jag skrev tidigare om problem med
cirkulära bafflar med diameter mycket större än membranen hos elementen
som sitter i dem.

Klotform + vanlig diskant med platt rund frontplatta, ger påtagliga problem,
och sådana hade även de Rondo som jag mätte på också. Så mitt tips om
du vill att även diskanten skall sitta i ett klot, att välja element klokt och att
se till så att du adresserar problemen.

Gör du det inte kommer inte diskanten att låta något vidare. I varje fall inte
på annat än långt avstånd.

Vh, iö

Kanon då vet jag det! Streckläste Mirsch tråden så kan ha läst fel eller missuppfattat.

Bra att du påpekar fler saker bland annat detta. Men jag har tänkt att sätta diskanten i ett eget litet klot eller ev strut så som t.e.x i första bilden ( högtalaren längst till höger ) eller den undre bilden och då finns det väl inte mycket till baffel att att prata om? Eller är det fortfarande ett problem?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-30 18:43

Bergman123 skrev:Lite OT i min egen tråd.

Är det någon som vet hur Olle Mirsch har konstruerat sina bollar på insidan? Eller är det bara ett tomrum? Har för mig att jag läst att han skulle haft någon typ av smart konstruktion . . .

Så här skrev Olle Mirsch i Mirschhögtalartråden:

ollemirsch skrev:I Rondo finns det bara en frekvens (och dess övertoner)som kan bli problematisk; den som sammanhänger med diametern. En skiva med lagom stort hål i mitten av klotet, och optimal placering av dämpmaterialet tar bort problemet. Eventuella resonansfenomen är lätta att kontrollera i de fall de skulle uppstå.

Angående diskanten:
Att placera diskanten i en liten cylinder eller strut ger ju fortfarande en cirkulär baffel/frontplatta med domen mitt i centrum.
Maximalt dåligt!

Användarvisningsbild
Bergman123

Inläggav Bergman123 » 2011-09-30 19:07

paa skrev:
Bergman123 skrev:Lite OT i min egen tråd.

Så här skrev Olle Mirsch i Mirschhögtalartråden:

ollemirsch skrev:I Rondo finns det bara en frekvens (och dess övertoner)som kan bli problematisk; den som sammanhänger med diametern. En skiva med lagom stort hål i mitten av klotet, och optimal placering av dämpmaterialet tar bort problemet. Eventuella resonansfenomen är lätta att kontrollera i de fall de skulle uppstå.

Angående diskanten:
Att placera diskanten i en liten cylinder eller strut ger ju fortfarande en cirkulär baffel/frontplatta med domen mitt i centrum.
Maximalt dåligt!

Men gällde inte detta då baffelns diameter mycket större än membranet hos elementet?

Tack! Det var just get jag letade efter. Tyvärr så förstår jag fortfarande inte hur den där skivan kan tänkas vara konstruerad, är det bara jag som inte förstår?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-30 19:43

Som jag läser det så är det en vägg som om den inte haft ett hål hade delat klotet i två halvklot. Sen måste den ju naturligtvis inte sitta så delarna blir lika stora. Men det skulle det ju behövas en internbild på för att bli helt klok på (om ingen råkar veta utantill).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-30 19:58

diskanter har i de flesta fall alldeles galet stora monteringsplattor vilket ställer till problem i valet av placering, jag uppmanar härmed alla diskanttillverkare att se över denna del i konstruktionen, tyvärr är det nog bara s-s som läser detta!
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-09-30 20:40

Fast det kan man faktiskt lösa utan att frångå den klotiga formen, om man
vill. Bara att fabricera ihop en extra detalj att sätta framför diskanten, som
alltså täcker frontplattans yta, men har ett hål för domen.

Såhär:

Bild

Det är alltså den blåa delen som man, utöver själva klotet, behöver tillverka.
Det röda är diskantens frontplatta och dome.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-30 21:33

IngOehman skrev:Fast det kan man faktiskt lösa utan att frångå den klotiga formen, om man
vill. Bara att fabricera ihop en extra detalj att sätta framför diskanten, som
alltså täcker frontplattans yta, men har ett hål för domen.

Såhär:

Bild

Det är alltså den blåa delen som man, utöver själva klotet, behöver tillverka.
Det röda är diskantens frontplatta och dome.

Vh, iö

Detta ser väldig bra ut :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-30 21:37

En avskalad torus alltså... eller kanske mår den bättre av osymmetri på rotationskroppen?

Som bonus om man har en torus i rätt mått så får man ju ut till två diskanter ifrån en sådan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-01 15:25

Vad som är optimal form är svårt att säga utan att känna diskanten in i
minsta detalj. Men rätt många diskanter med helt plan frontplatta kan fås
att prestera bättre med en sådan här form på ringen:

Bild

Så man kan säga att det enda man kan veta rätt så säkert, är att en god
anslutning i ytterkant, alltså till bollen, är av godo.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-01 15:43

Det verkar som du glömt att lägga in bildfilen i ftp-mappen.
Senast redigerad av paa 2011-10-01 16:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-01 15:45

Eller till och med en sådan här form på ringen:

Bild

Vh, iö

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2011-10-01 17:17

Här är en bild på hur Zaph har gjort när han inte ville ha den vanliga formen på monteringsplattan på en vifa-diskant.

Han tar helt enkelt bort plattan och monterar diskaten genom att skruva dit en platta som trycker fast den bakifrån.

Kanske går det att göra något liknande med den diskanten du har?

Nästa

Återgå till DIY-forum