Diverse tankar kring ljud i det nya huset

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Diverse tankar kring ljud i det nya huset

Inläggav Rundberg » 2011-10-20 22:05

Vi håller på att planera husbygge och då kommer naturligtvis tankar på hur man kan lösa ljudfrågan.

Jag kommer inte att ha plats eller praktisk möjlighet till ett dedikerat lyssingsrum (i vart fall inte initialt). Däremot har jag en hel del funderingar kring ljudlösningar för vardagslyssning och en "hemmabio" som inte syns för mycket.

Det är framför allt tre separat projekt som jag funderar på:

1. Bakgrundsmusik i köket - här funderar jag på att bygga in högtalare i taket. Är det någon som har idéer på bra takhögtalare? Jag har kollat lite på Emotiva UAC-8.2 men har ingen aning om vilken kvalité de håller. Priset är ju bra, men efterom hålet görs när våningsplanet ovanför gjuts, så är det vårt att byta om det inte funkar.

2. Bakgrundsmusik i matrummet - här är frågan om man ska gå på ett par takhögisar även här eller ett par högtalare som inte är så lyssningspositionskänsliga, typ Bremenägg, Ino A2 eller Larsen.

3. "Hembio" i vardagsrummet. Tanken här är att man gör en MYCKET diskret lösning som ger ett rimligt bra flerkanalsljud. Problemet med vardagsrummet är att det hänger ihop med matrummet, så det finns ingen bakvägg och även begränsat med sidoväggar att tillgå för surrounder. Alternaiven som jag ser det är antingen staiv eller - återigen - taket.

Jag ska försöka kasa upp lite ritningar så det blir lättare att förstå sammanhangen.

Är det nån som har några tankar eller idéer redan nu?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-20 22:20

"Problemet med vardagsrummet är att det hänger ihop med matrummet"

Låter inte som ni planerar husbygge i så fall, låter som planerandet är klart... :?

Planerar man fortfarande, så är det ju bara till att ändra ritningen om där är något problem...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-21 07:47

Undvik öppen planslösning! Det skapar flera problem, inte bara för välljud utan även på det sociala planet. Det är inte så roligt att ha flera aktiviteter i samma utrymme. Det är väldigt störande. De flesta har ett behov av avskildhet då och då.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2011-10-21 07:51

Nattlorden skrev:"Problemet med vardagsrummet är att det hänger ihop med matrummet"

Låter inte som ni planerar husbygge i så fall, låter som planerandet är klart... :?

Planerar man fortfarande, så är det ju bara till att ändra ritningen om där är något problem...

Om vi ska märka ord så är det faktiskt så att vi just nu planerar bygget av huset. Planerna för huset är klara och det finns andra hänsyn än enbart ljudmässiga som har lett till att vardagsrum och matsal hänger ihop. Problemet är i samband med placering av bakkanaler, inte estetiskt i funktionsmässigt i övrigt.

Några tankar i övrigt?
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2011-10-21 07:54

RogerGustavsson skrev:Undvik öppen planslösning! Det skapar flera problem, inte bara för välljud utan även på det sociala planet. Det är inte så roligt att ha flera aktiviteter i samma utrymme. Det är väldigt störande. De flesta har ett behov av avskildhet då och då.

Planlösningen var inte frågan här utan hur man anpassar ett ljudsystem till det. Att matsal och vardagsrum hänger ihop är inget jag ser ett problem med socialt heller eftersom relaterade sociala aktiviteter äger rum där. Rum för privat bruk kommer även att finnas.
Tone Distribution

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-21 08:53

Ja öppen planlösning kan ju ha sin charm. Till hifilyssning har det dock sina begränsningar och kanske speciellt till flerkanalsljud.
En positiv grej är att du kanske får mindre problem i basområdet. Nackdelen är att du behöver mer basar för att täcka ljudtrycksnivån.

Men utan varesig bakvägg eller sidovägg så blir det väl stativ som är lösningen. En rätt så dålig lösning tycker jag då jag dels inte vill ha stativ mitt på golvet och dessutom skulle oroa mig för att de får stå still.

Jag har själv funderat på hur det skulle fungera med surrounder i taket. Det kanske kan funka? Hur de ska se ut är ju dock en annan fråga. Ska man få det optimalt behöver nog takhögtalarna optimeras för sån placering.

En sak du skulle kunna göra är att placera ett gäng surrounder i taket och se hur det fungerar. Låter det apa så blir det stativ. Eller låta bli dom helt enkelt, det är ju också ett alternativ.

Tänk dock på att friplacerade surrounder får ett tufft jobb att producera ljudtrycken som behövs då väggen är borta (vilket betyder dubbelt så många högtalare för samma ljudtryck i bas/mellanregister). Som tur är har ju surrounder ett lättare jobb från början.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-10-21 09:14

Med en öppen planlösning som du beskriver skulla jag illa kvickt planera in utrymme för att diskret kunna bygga in basmoduler (väggar, mellanbjälklag).

Nu vet jag inte storleken på dina rum (eller ditt behov av att spela starkt) men öppen planslösning tenderar ju att "dra iväg" när det gäller kvm och därmed behovet av kapacitet för basmodulerna.

Själv har jag 35kvm i lyssningsrummet som är "halvöppet" mot 20kvm matrum och 20kvm hall, dessutom är det öppet i upp i nock i matrummet som i sin tur är öppet mot 30kvm kontor ovanför lyssningstrummet. En helsikes massa kubikmeter att trycksätta med andra ord.....

Min planering bestod av fyra basmodulerna som jag byggde in i taket (60 literslådor i mellanbjälklaget med 12" XLS) och dessa räcker absolut inte till här om man vill kräma på med realistiska nivåer. Förmodligen behöver jag ytterligare fyra stycken i vanliga lådor på golvet. Hade jag inte byggt in de fyra befintliga lådorna från början så hade behovet varit åtta lådor på golvet och det är tveksamt om min sambo hade accepterat detta.

Så......för att göra en lång historia kort: Har du stora volymer och vill kunna dra på ordentligt.....planera för att få in så många basmoduler som det bara är möjligt!

/Anders

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-21 09:24

Rundberg skrev:Om vi ska märka ord så är det faktiskt så att vi just nu planerar bygget av huset. Planerna för huset är klara och det finns andra hänsyn än enbart ljudmässiga som har lett till att vardagsrum och matsal hänger ihop. Problemet är i samband med placering av bakkanaler, inte estetiskt i funktionsmässigt i övrigt.

Några tankar i övrigt?

Det var inte ordmärkande, det var ett sätt att få ett tydligt svar på vilka tankar som var lämpliga att komma med.

Mycket diskret hembiolösning med bra prestanda i ett nytt hus borde ha planerats från start, så som den existerande planen låter utan att ha sett ritning så känns det i princip omöjligt. IB-baslösning, är det möjligt?

I kök/matrum låter ägg passande. 8)

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2011-10-21 09:33

Tack för intressanta svar! Ljudtrck är inte det viktigaste i sammanhanget. En fungerande lösning som blir så bra som möjligt givet förutsättningarna är vad jag är ute efter.

Jag har märkt att sen jag fick barn för fyra år sen finlyssnar mindre och mindre. Istället så blir det mer bakgrunds- och stämmingsspelande. Jag TROR att dessa två aktiviteter ställer skilda krav på lösningarna för att bli bra. Särskilt för köket och matsalen så handlar det helt om allmänljud eftersom det inte finss någon fast lyssningsposition.

Basmoduler har jag funderat på att gömma som "pelare" i hörnen, alternativt som förklädda skåp, diskret är ledstjärnan i projektet. Bjälklag kommer jag inte att ha, det är betongplattor som gäller där, så den varianten är utesluten.

Vad gäller högtalare i taket så finns det två olika möjligheter, antingen lådor fästa i taket eller inbyggda. Inbyggda har helt klart estetiska fördelar, men hur blir det med spridningen. på emotivalösningen som jag länkade till i först inlägget kan man vinkla om diskanten upp till 30°, kan det funka tror ni?

I en inbyggd variant så måste jag speca alla hål som måste tas ut i taket innan plattan gjuts, så det känns lite tveksamt att chansa.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2011-10-21 09:39

Nattlorden skrev:
Rundberg skrev:Om vi ska märka ord så är det faktiskt så att vi just nu planerar bygget av huset. Planerna för huset är klara och det finns andra hänsyn än enbart ljudmässiga som har lett till att vardagsrum och matsal hänger ihop. Problemet är i samband med placering av bakkanaler, inte estetiskt i funktionsmässigt i övrigt.

Några tankar i övrigt?

Det var inte ordmärkande, det var ett sätt att få ett tydligt svar på vilka tankar som var lämpliga att komma med.

Mycket diskret hembiolösning med bra prestanda i ett nytt hus borde ha planerats från start, så som den existerande planen låter utan att ha sett ritning så känns det i princip omöjligt. IB-baslösning, är det möjligt?

I kök/matrum låter ägg passande. 8)

Förlåt om jag lät snäsig i mitt förra nlägg... jag var nyuppstigen :)

Syftet med vardagsrummet är inte i första hand en hemmabio utan umgänge. Förutsättningarna är därför givna utifrån det perspektivet. En vacker dag så kommer jag nog att göra en mer seriös installation på vinden, men det ligger långt fram i tiden.

En IB skulle i så fall spela ut i antingen hallen eller vårt sovrum, jag ser det som svårsålt i bägge fallen ;)

I matrummet så skulle nog ägg passa både estetiskt och tematiskt. I köket så tänker jag mig att det blir svårt med tanke på att äggen ska sitta 90 cm över golvet, så det blir typ på bänkskivan.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-21 09:55

Rundberg skrev:En IB skulle i så fall spela ut i antingen hallen eller vårt sovrum, jag ser det som svårsålt i bägge fallen ;)

Finns kanske fler dimensioner, hur ser det ut uppåt och nedåt?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-21 10:00

Högtalare för knepiga positioner:

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-21 10:06

Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig Inte köpa grundig .
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2011-10-21 10:07

Nattlorden skrev:
Rundberg skrev:En IB skulle i så fall spela ut i antingen hallen eller vårt sovrum, jag ser det som svårsålt i bägge fallen ;)

Finns kanske fler dimensioner, hur ser det ut uppåt och nedåt?

Sovrum uppåt, hall nedåt. grannen om man går genom högtalarvägg (parhus). De andra väggarna är ytterväggar och jag tror att jag får problem med energiklassningen om jag ersätter 24cm vägg och 16cm isolering med högtalarmembran :roll:
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2011-10-21 10:08

KarlXII skrev:Högtalare för knepiga positioner:

Bild

De där ser coola ut, men hur låter de?
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-21 10:08

:(

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-21 10:11

Rundberg skrev:De där ser coola ut, men hur låter de?

Bajs. Om man dessutom tar in priset, så är det ännu värre. Min syster och hennes familj har sådana. Jag har väldigt svårt för ljudet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-21 10:17

Går väl att kopiera utseendemässigt om man tycker de passar att möblera med... går att gömma en traditionell liten högtalaren inne i en tygklätt klot.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-21 10:18

Rundberg skrev:
KarlXII skrev:Högtalare för knepiga positioner:

Bild

De där ser coola ut, men hur låter de?

problemet kvarstår ju dock. de kommer ju hänga på platser där människor kommer vilja gå..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-21 10:22

Kraniet skrev:problemet kvarstår ju dock. de kommer ju hänga på platser där människor kommer vilja gå..

Högspänning i ytterhöljet så kommer de snart att sluta vilja det?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-21 10:29

Nattlorden skrev:... går att gömma en traditionell liten högtalaren inne i en tygklätt klot.

En Ino A2 i en rispapperslampa?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-21 10:33

phon skrev:
Nattlorden skrev:... går att gömma en traditionell liten högtalaren inne i en tygklätt klot.

Inte för att jag vet hur akustiskt genomsläppligt rispapper är, men typ så, ja.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-21 10:41

Det var då ett jävla gnäll å de runda högtalarna. :twisted:
Jag har inte hört dem själv så...

De här har jag hört dock. Och de låter oväntat bra.

Bild

Nej, inte datorerna. Nej, inte strösslet till höger.

Dessa:

Bild

De sitter där inmonterade i väggen, sen överspacklade och målade.
Skulle tro att det är svårt att hitta något mer diskret. :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-21 10:43

phon skrev:

Blir inte det lite som en telefon av toarulle, tändsticka, smörpapper och en för slak Björntråd? :P

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2011-10-21 11:05

KarlXII skrev:Det var då ett jävla gnäll å de runda högtalarna. :twisted:
Jag har inte hört dem själv så...

De här har jag hört dock. Och de låter oväntat bra.

Bild

Nej, inte datorerna. Nej, inte strösslet till höger.

Dessa:

Bild

De sitter där inmonterade i väggen, sen överspacklade och målade.
Skulle tro att det är svårt att hitta något mer diskret. :D

Nu börjar vi snacka! Här talar vi om WAF som går mot oändlighet :D

När du säger att de låter oväntat bra är det jämfört med en vanlig vägg eller en vanlig högtalare?
Tone Distribution

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-21 11:20

Rundberg skrev:

När du säger att de låter oväntat bra är det jämfört med en vanlig vägg eller en vanlig högtalare?

Svårt att säga. :D

Man blir haksläppspaffad helt enkelt. Det är svårt att ta in att det kan låta så klart som det gör.
Med lite stöd för basen låter det helt okej. Som lounge eller bakkanaler duger det för de flesta skulle jag tro men naturligtvis inte till finlyssning.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-21 11:21

tittar man i produktbladet så blir det tydligt att det inte är något för fullrange (undre gräns runt 100hz), relativt låg känslighet på cirka 85dB när man kompenserat för frekvensgången, och inte den bästa frekvensgången i diskanten. Spridningsmässigt verkar de dock vara riktigt bra.

http://www.aminatechnologies.com/docs/A ... 00_opt.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2011-10-21 11:35

Att de inte är fullrange är helt klart, men det ser jag inte som ett enormt problem, jag hade redan förutsatt att basar kommer bli nödvändiga oavsett.

En sån här lösning skulle kunna vara ett bra alternativ i matsalen. I köket har jag en känsla att det är taket som gäller (de flesta väggar är upptagna av skåp och fönster och annat krafs).

De här kompisarna från KEF verkar ju jävligt coola också (allt som är motoriserat blir ju coolare ;)). Fast de är ju inte helt gratis, 424 pund styck! Med 4 bakkanaler * ett par högtalare per kanal blir det lite väl maffigt...

INO gör ju en surround anpassad för bruk i snedtak, undrar om den även kan sättas i ett tak? Kanske inte den snyggaste lösningen...

Edit: Fixad länk
Senast redigerad av Rundberg 2011-10-21 13:48, redigerad totalt 1 gång.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-21 11:36

Prislapp?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-21 11:46

KarlXII skrev:
Rundberg skrev:

Svårt att säga. :D

Man blir haksläppspaffad helt enkelt. Det är svårt att ta in att det kan låta så klart som det gör.
Med lite stöd för basen låter det helt okej. Som lounge eller bakkanaler duger det för de flesta skulle jag tro men naturligtvis inte till finlyssning.

Är det bara jag som har svårt att se att spacklet inte skulle spricka?

mvh

Filip

Nästa

Återgå till DIY-forum