Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Största problemet med rummet är den öppna spisen. Måste denna verkligen behållas? Möjligheter i en helt annan dignitet uppstår på direkten om denna kan tas bort.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Största problemet med rummet är den öppna spisen. Måste denna verkligen behållas? Möjligheter i en helt annan dignitet uppstår på direkten om denna kan tas bort.
Att ta bort en eldstad i ett hus tillhör de ingrepp jag tycker ska rendera spöstraff.Tänk så många kakelugnar som åkte ut på sjuttiotalet och så många suckar detta givit upphov till senare!
Smile, lyssna inte på Nattlorden i detta ärende!
Nattlorden skrev:Flytta den till kortsidan vid dörren då?
smile skrev:Det som igentligen är intressant är var högtalare, tv och projektor skall placeras för optimalt ljud, resten får anpassa sig efter detta.
Nattlorden skrev:Han skrev ju:smile skrev:Det som igentligen är intressant är var högtalare, tv och projektor skall placeras för optimalt ljud, resten får anpassa sig efter detta.
Om man får ta hål i väggar och dra upp en ny skorsten så ingår väl det utan problem i "resten får anpassa sig efter detta" ?
DVD-ai skrev:Jag hade haft stereon på bredden i rummet, men högtalarna på vad sida om den öppna spisen, jätte mysigt juh![]()
att kunna sitta och mysa i skenet av den öppna spisen och lyssna på bra musik!
det är mitt val i alla fall
Åt vilket håll är eldstadsöppningen i spisen?
(T.ex. rakt nedåt i din skiss?)
Hur nära den öppna spisen tror du att du kan möblera?
Kan/ska dina fronthögtalare stå kloss mot bakvägg eller en bit framför väggen?
Öppningen är rakt nedåt och åt vänster på ritningen
Jag tror inte man ska möblera närmare än en halvmeter till spisen.
Det sitter en insatta/kasett i, men värmen sprids ju rätt friskt, dock inga öppna lågor!
Jag tror att högtalarna mår bra av att stå en bit ifrån vägg, men det får jag pröva mig fram till.
RogerGustavsson skrev:Inte soffan i mitten av rummet, där blir det inte mycket till bas. Knepigt rum! Förslag nummer två tror jag mera på.
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Jag hade haft stereon på bredden i rummet, men högtalarna på vad sida om den öppna spisen, jätte mysigt juh![]()
att kunna sitta och mysa i skenet av den öppna spisen och lyssna på bra musik!
det är mitt val i alla fall
Blir lite varmt för tv:n att monteras på öppna spisen dock, det skulle ju vara hemmabio också...

MagnusÖstberg skrev:Första förslaget vridet 90 grader, soffan ut från väggen lite.
Blir trevligt mysutrymme vid ingången och rummet känns luftigt.
Coolt om duken valdes ljudtransparent och fick vara framför högtalarna vid filmtittning. Surrarna på höger sida får glida ner på gångjärn med liten baffel. Tjock dämpning på vänster sida och anpassad på bakväggen. Kanske tom nån liten gäl skulle sitta fint!
Där duken sitter och in mot bakväggen kan det dämpas med.
Grattis till fint rum och det är spöstraff på att röra den öppna spisen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster