Moderator: Redaktörer
joel skrev:Hej!
...
De element jag funderar på i dagsläget är:
W18EX001
T25CF002
Från Seas
MVH
/Joel
"viktigast är att spridningen är så likartad som möjligt vid delning"
Kraniet skrev:ja kanske accuton eller skaaning är rätt väg. Seas element verkar ju inte ha så låg harmonisk dist. Scanspeak är ju betydligt bättre på den punkten.
Kraniet skrev:här är bilder från Zaph på harmonisk dist. Övre är Seas w18EX001 den undre SS 18W8531G
bild
bild
nu säger det ju inte allt och kanske inte så mycket alls egentligen. Det finns ju fler aspekter på det hela.
celef skrev:Kraniet skrev:här är bilder från Zaph på harmonisk dist. Övre är Seas w18EX001 den undre SS 18W8531G
bild
bild
nu säger det ju inte allt och kanske inte så mycket alls egentligen. Det finns ju fler aspekter på det hela.
det är intressant att element kan klara sig olika bra distmässigt beroende på hur disten mäts, ett element kan ju se bra ut hos zaph men dåligt hos markk
Kraniet skrev:här är bilder från Zaph på harmonisk dist. Övre är Seas w18EX001 den undre SS 18W8531G
joel skrev:Endast 2st element(per högtalare). max 6000:- i elementkostnad per högtalare
...
Goda spridningsegenskaper. Jag föredrar så bred spridning som möjligt men viktigast är att spridningen är så likartad som möjligt vid delning .
...
Delningen kommer ske digitalt med 60db linearphase filter
joel skrev:@Paa: jag har av att endast tittat på databladen uppfattat det som att elementen jag tittat på har nästan linjär tonkurva vertikalt +-60grader vid 2Khz.
Har jag missat något här?
Vilka problem kan uppstå vid brant delning som inte är relaterade till märkliga fasvridningar(som inte sker med linear phase filter)?
MVH
/Joel
paa skrev:Det kanske skulle gå att begränsa spridningen lite genom att sätta tjock filt runt diskanten? Annars kanske en större waveguide än vad som är integrerat i DXT-diskanten skulle vara användbart?
Bele skrev:paa skrev:Det kanske skulle gå att begränsa spridningen lite genom att sätta tjock filt runt diskanten? Annars kanske en större waveguide än vad som är integrerat i DXT-diskanten skulle vara användbart?
Större waveguide skulle nog fungera, men filt tror jag inte har särskilt stor effekt vid lägre frekvenser. Jag kan dock ha helt fel.
joel skrev:Borde man satsa på en 5.25" element,,, hur bra klara de att spela starkt ner till 80Hz?
Kalejdokom skrev:joel skrev:Borde man satsa på en 5.25" element,,, hur bra klara de att spela starkt ner till 80Hz?
När det gäller Revelator är 15W och 18W näst identiska i ljudåtergivning. Jag har en låda där jag kan växla mellan dessa båda basar tillsammans med en d2905-950000 och båda är lika kapabla till välljud. Delar du dessutom HP vid 80Hz är det ingen skillnad, vågar jag påstå. Möjligen att spridningen kan vara olika.
Mina båda basar är 8 ohm. 4-ohmaren som du länkar till har rätt så annorlunda t/s-parametrar vilket borde påverka en del, men det kanske mest handlar om anpassning av lådvolym och avstämning (om man kör BR).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster