Under bagagerumsmattan i min Mondeo

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Under bagagerumsmattan i min Mondeo

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-05 23:18

...ja där ser det ut så här :):

Bild

Det är alltså en sån där kombi utan reservhjul. Det finns en lagningssats, men framför allt Assistans i hela Europa som även täcker punktering - bara att ringa bärgare och invänta hjälp. Alltså kan man lugnt använda utrymmet under "durken" till roligare saker än däckförvaring.

Man kan t.ex. leta rätt på en sådan här gammal kompis, som låg gömd långt ner i en låda i garaget:

Bild

Och som av en händelse fanns ett förvaringsfack med kusligt perfekt passform för slutsteget:

Bild

Och ni som känner till mina ombyggnadsprojekt vet att det sedan en tid legat två sådana här (SLS-10) på en hylla i garaget och dom verkar ju passa mycket bättre här 8):

Bild

Det här kan nog bli riktigt bra... Som huvudenhet sitter en Sony med USB och Blåtand och den låter riktigt bra (över 60 Hz typ :P ).

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2012-07-06 01:41

Borde man inte vara lite försiktig med att montera steget så där instängt?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 07:58

Det är ett ganska beskedligt steg; 2x50W/10A. Jag har tidigare haft det monterat i olika bilar och minns att det aldrig blivit särskilt varmt. Med åren har ju även dB-suget sansat sig, så jag tror inte att det blir något problem.

Annars är ju "golvet" över slutsteget uppdelat i sektioner som går att fälla upp som en cab. Vill man spela starkt, är det bara att vika upp luckan över steget och köra "nercabbat" 8).

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-06 09:18

Med de givna montagemöjligheterna, så förstår jag att du gick igång efter att ha lyft på mattan :D .
Ska bli kul att se vad du hittar på!
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-07-06 09:59

En ny Kalejdokomsk byggtråd på gång!??

HURRA!

Kul med lite billjud som omväxling också.

Undrar om det blir bäst att plocka bort den där cellplastinsatsen som ligger i hålet och bygga egen låda helt, eller ha kvar den. Vad är din plan?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 10:05

Första testet blir att såga ut en halvcirkel i MDF eller Plyfa och lägga löst över däckbaljan, med elementen monterade som på bilden. Då blir det ca 30 liter "sluten" låda och ca 70mm luft mellan "baffeln" och golvet.

Enda reella problemet just nu är att komma åt högtalarkablar från spelaren någonstans så att jag kan sno signal till slutsteget. Allting är ju så förbenat integrerat och inbyggt i den här bilen. I värsta fall får jag väl konsultera en bilradio-verkstad för att komma åt kablaget.

12V/16A finns åtkomligt bak i bilen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 10:10

Anders_A skrev:Vad är din plan?

Att göra så lite som möjligt. Helst inte modda något av det som är original i bilen. Skumplasten i botten av baljan rymmer även hållare för diverse verktyg och däckreparationssatsen. Om jag tar ur baljan måste jag fixa en ny placering för dessa prylar.

Mitt första test visar om det räcker eller krävs större kavitet till basarna eller möjligen basreflex. Då kan jag hiva ur insatsen och bygga på en låda under bafflen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-06 10:12

smile skrev:Borde man inte vara lite försiktig med att montera steget så där instängt?

Tycker det borde bli en hel del värme med 2x50 W. Vad kan det bli för förlustvärme, 30 W? 30 W i ett så litet slutet utrymme blir mycket varmt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 10:20

Här en lite anekdot kring mina första tankar med det här projektet :).

Utgångspunkten var att inte modda något av bilens originalprylar. Det finns en 3,5mm AUX-inång till bilstereon. Då tänkte jag helt enkelt använda en iPod som spelare och splitta utsignalen till AUX-ingången och till slutsteget för basarna parallellt. Enda begränsningen skulle då bli att inte kunna använda basarna när jag lyssnar på radio utan endast när jag spelar musik via iPod:en.

Det visade sig efter lite testande att AUX-signalen förstås går via någon form av DSP i bilstereon som orsakar en fördröjning på någon halvsekund :evil:. Grupplöptid är ju ett känt problem, men det här funkade inte alls! Basen och huvudenheten spelade fullständigt ur fas! Så nu återstår att få rätt på högtalarkablaget från bilstereon så att jag kan koppla en lågnivåadapter till slutsteget.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 10:30

RogerGustavsson skrev:Tycker det borde bli en hel del värme med 2x50 W. Vad kan det bli för förlustvärme, 30 W? 30 W i ett så litet slutet utrymme blir mycket varmt.

Skulle det bli problem så finns det gott om plats att placera det mellan "baffeln" och golvet ovanpå däckbaljan. Där blir det gott om luft runt om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-06 10:34

Kalejdokom skrev:
RogerGustavsson skrev:Tycker det borde bli en hel del värme med 2x50 W. Vad kan det bli för förlustvärme, 30 W? 30 W i ett så litet slutet utrymme blir mycket varmt.

Skulle det bli problem så finns det gott om plats att placera det mellan "baffeln" och golvet ovanpå däckbaljan. Där blir det gott om luft runt om.

Annars kan du ju modda bilen med ett par Venturi-tunnlar och sätta steget däri, så får det gott om ventilation. :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-07-06 12:20

Kalejdokom skrev:Första testet blir att såga ut en halvcirkel i MDF eller Plyfa och lägga löst över däckbaljan, med elementen monterade som på bilden. Då blir det ca 30 liter "sluten" låda och ca 70mm luft mellan "baffeln" och golvet.

Enda reella problemet just nu är att komma åt högtalarkablar från spelaren någonstans så att jag kan sno signal till slutsteget. Allting är ju så förbenat integrerat och inbyggt i den här bilen. I värsta fall får jag väl konsultera en bilradio-verkstad för att komma åt kablaget.

jag har sett att det är ganska vanligt att själa signalen från högtalarna bak och via en högnivå adapter dra till steget.
alternativt fixa ett steg med högnivå in "det finns 8O "
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-06 12:52

Kalejdokom skrev:
Anders_A skrev:Vad är din plan?

Att göra så lite som möjligt. Helst inte modda något av det som är original i bilen. Skumplasten i botten av baljan rymmer även hållare för diverse verktyg och däckreparationssatsen. Om jag tar ur baljan måste jag fixa en ny placering för dessa prylar.

Mitt första test visar om det räcker eller krävs större kavitet till basarna eller möjligen basreflex. Då kan jag hiva ur insatsen och bygga på en låda under bafflen.

Varför inte bara köra på en bas så du kanske du kan få till en lämpligare låda för den?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 13:38

NiklasF skrev:Varför inte bara köra på en bas så du kanske du kan få till en lämpligare låda för den?

1. Mesigt.
2. Jag får ett element över som inte gör någon nytta.
3. Steget går ej att bryggkoppla.
4. Ok, tre dåliga undanflykter. Jag har t.o.m. ett större steg i garaget som går att brygga...

Jag har knackat och bankat lite på chassie och skumplast i bagaget och det svarar med en behagligt dov ton så jag får nog ett hyfsat "rumsstöd" som kanske förlåter lådans eventuella tillkortakommanden.

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-07-06 15:06

Eftersom hela projektet mest verkar bli lite vad som finns till hands kanske du ändå behöver kunna kompensera tonkurvan lite med någon aktiv processor. Där kanske du kan få in den där halva sekundens delay också?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 15:13

Anders_A skrev:Eftersom hela projektet mest verkar bli lite vad som finns till hands kanske du ändå behöver kunna kompensera tonkurvan lite med någon aktiv processor. Där kanske du kan få in den där halva sekundens delay också?

Det saknades en smiley efter det där inlägget :D.

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-07-06 15:17

:)

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2012-07-06 16:52

Egerwood skrev:
Kalejdokom skrev:Första testet blir att såga ut en halvcirkel i MDF eller Plyfa och lägga löst över däckbaljan, med elementen monterade som på bilden. Då blir det ca 30 liter "sluten" låda och ca 70mm luft mellan "baffeln" och golvet.

jag har sett att det är ganska vanligt att själa signalen från högtalarna bak och via en högnivå adapter dra till steget
alternativt fixa ett steg med högnivå in "det finns 8O "

De gångerna jag har prövat med högnivå så har det låtit gammal sur pannkaka, jag skylla nog rekomendera alla andra allternativ innan jag satte dit en adapter!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-06 18:53

Den kommer inte ens att kunna driva steget klokt dra ny kabel och minst 25kvm sen satsar du på ett 5 kanals steg så har du drivning till hela systemet och går du längre så byt ut original junket .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 21:23

Intresseklubben noterar...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 21:32

smile skrev:De gångerna jag har prövat med högnivå så har det låtit gammal sur pannkaka, jag skylla nog rekomendera alla andra allternativ innan jag satte dit en adapter!

Hur låter en gammal sur pannkaka? Min erfarenhet är tvärtom, att jag varit mycket nöjd med resultatet. Jag har iofs bara drivit subbar via högnivåadapter.

Vilka andra alternativ tänker du på? Det finns väl inte så många när det handlar om fabriksintegrerade specialenheter utan lågnivåutgång.

Sen kan man förstås tycka att det är obegripligt att inte erbjuda en lågnivåutgång bak i bilen när man så generöst har såväl USB, AUX och Bluetooth som ingångsalternativ :roll:.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-07-06 23:51

Sitter verktygen som handen i handsken i domdäringa facken...?
Ett verktyg i varje fack ?
Man vill ju inte att det ska bli en massa skrammel...

Jag har en sån där liten pinsam aktiv platt historia på bara ett par liter med en åtta i, som ligger under passagerarsätet i firmabilen. Den ger ett förvånansvärt stort lyft i basen. Man kan ju inte lira som kidsen runt torget här i byn, men till vanlig lyssning fyller det ut ganska bra.
Att inte 30 liter skulle räcka till dom två tiorna i bilen...
Det tror jag. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-07 11:29

bakerman22 skrev:Sitter verktygen som handen i handsken i domdäringa facken...?
Ett verktyg i varje fack ?
Man vill ju inte att det ska bli en massa skrammel...

Jag har en sån där liten pinsam aktiv platt historia på bara ett par liter med en åtta i, som ligger under passagerarsätet i firmabilen. Den ger ett förvånansvärt stort lyft i basen. Man kan ju inte lira som kidsen runt torget här i byn, men till vanlig lyssning fyller det ut ganska bra.
Att inte 30 liter skulle räcka till dom två tiorna i bilen...
Det tror jag. :)

Så mycket verktyg är det ju inte; en bogserögla, V-triangel, tryckbehållare med reparationsgegg och en pumpanordning för gegget. Inget av detta lär nog orsaka några oljud.

En åtta under sätet låter ungefär som en typ bass-shaker. Och det är väl det det handlar om i en bil; att få bilen att vibrera i takt med musiken. Att skaka fram lågbasen genom kupén. Vi får se hur det går...

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2012-07-07 11:30

Kalejdokom skrev:
smile skrev:De gångerna jag har prövat med högnivå så har det låtit gammal sur pannkaka, jag skylla nog rekomendera alla andra allternativ innan jag satte dit en adapter!

Hur låter en gammal sur pannkaka? Min erfarenhet är tvärtom, att jag varit mycket nöjd med resultatet. Jag har iofs bara drivit subbar via högnivåadapter.

Vilka andra alternativ tänker du på? Det finns väl inte så många när det handlar om fabriksintegrerade specialenheter utan lågnivåutgång.

Sen kan man förstås tycka att det är obegripligt att inte erbjuda en lågnivåutgång bak i bilen när man så generöst har såväl USB, AUX och Bluetooth som ingångsalternativ :roll:.

Jag tycker man tappar alldeles för mycket lvalitet och ljudtryck med en massa adaptrar och omvandlare hit och dit.

Har du lyft ur huvudenheten och kollat?
Det finns ingen iso kontakt man kan köpa till och få ut en lågnivå med?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-07 11:57

Kalejdokom, jag tycker du gör helt rätt, att börja enkelt och kolla potentialen i detta läge.
Sen kan du avgöra om det blev tillräckligt bra, eller skit så du hoppar hela projektet, eller någorlunda men med potential - så du gör om det ordentligt.

(KIS)

Fortsätt nu att bygga, och håll oss uppdaterade. 8)

Håll koll på tempen på slutsteget sen! Det kan bli lite saftigt det där. :?
Men dom brukar å andra sidan ha bra övertemp-skydd. :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-07 12:27

smile skrev:Har du lyft ur huvudenheten och kollat?

Det här handlar ju om en integrerad specialenhet; ingen DIN-monterad standardapparat. Det är väl i princip omöjligt att få loss bara enheten, utan att demontera hela instrumentpanelen.

Det är "Sony Premium Sound" varianten och den låter i mina öron mycket bra. Det är inget fel på vare sig den eller högtalarna. Det enda jag vill göra är att boosta basen för de tillfällen man vill dra på lite 8). Det här är inget jag skulle gjort om det handlade om att köpa nya grejer. Nu finns både basar och slutsteg som bara ligger och samlar damm. Alltså vore det kul om de kunde komma till användning i bilen istället. På den nivån är det...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-07 13:28

Kalejdokom skrev:

Det här handlar ju om en integrerad specialenhet; ingen DIN-monterad standardapparat. Det är väl i princip omöjligt att få loss bara enheten, utan att demontera hela instrumentpanelen.

Det är "Sony Premium Sound" varianten och den låter i mina öron mycket bra. Det är inget fel på vare sig den eller högtalarna. Det enda jag vill göra är att boosta basen för de tillfällen man vill dra på lite 8). Det här är inget jag skulle gjort om det handlade om att köpa nya grejer. Nu finns både basar och slutsteg som bara ligger och samlar damm. Alltså vore det kul om de kunde komma till användning i bilen istället. På den nivån är det...

Om du söker på modellnumret på huvudenheten så får du nog reda på vad det är för modell som sitter i den.
Och det finns enheter som har dubbel din standard att köpa.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2012-07-07 18:39

Kalejdokom skrev:

Absolut, jag gillar idén och jag tycker att du ska köra på så långt det går med dina grejjer!
Hade allternativet funnits så hade det varit så mycket bättre med en lågnivå signal.
Men omvandla till låg ifrån högnivån du när inga andra allternativ finns!
Dock har det alltid ledit till besvikelse när jag försökt med liknande försök.

Kör hårt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-07 21:10

Ett liet halmstrå att greppa om, har jag funnit på nätet. Det finns en sida som beskriver "Quadlock Stereo Connector" till Mondeo mk4, med klartext till alla stiften på anslutningarna till enheten. Där finns bl.a. två stift med texten Sub W+ resp Sub W-. Det borde ju vara utgång för subwoofer.

Känns som att det är dags för en tur till CD Bilradio i Gbg för lite konsultation. Jag har provat att ta loss sidopanelerna till mittkonsolen men utan att hitta några kontakter som liknar de på beskrivningen...

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2012-07-07 21:45

Kalejdokom skrev:Ett liet halmstrå att greppa om, har jag funnit på nätet. Det finns en sida som beskriver "Quadlock Stereo Connector" till Mondeo mk4, med klartext till alla stiften på anslutningarna till enheten. Där finns bl.a. två stift med texten Sub W+ resp Sub W-. Det borde ju vara utgång för subwoofer.

Känns som att det är dags för en tur till CD Bilradio i Gbg för lite konsultation. Jag har provat att ta loss sidopanelerna till mittkonsolen men utan att hitta några kontakter som liknar de på beskrivningen...

Jag håller tummarna för att du får ut en lågnivå, så du får bra ljud!
Hör med någon bra bilradiofirma så kanske det löser sig! :)

Nästa

Återgå till DIY-forum