Servalac Aqua färg helfel för MDF?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
weedo

Servalac Aqua färg helfel för MDF?

Inläggav weedo » 2012-08-19 07:23

Jag har tidigare målat flera högtalare (och annat) med Servalac, dvs lösningsmedelsbaserad alkyd. Det har blivit mycket bra bara grundjobbet är noggrant. Men nu verkar som det bara finns Servalac Aqua (vattenburen akrylat) att köpa.

Nu när jag kollar runt lite så hittar jag detta: "...den s.k. VOC-bestämmelsen utfärdad av EU. Av denna framgår att färg inte längre får innehålla så mycket organiska lösningsmedel som förr. Reglerna infördes 2007 och de skärptes den 1 januari i år, och omfattar nu också lacker och fogmassor..."

Nya regler sätter alltså stop för den äldre färgen. :?

Nå, detta är inget forum för att debattera för- och nackdelar med EU så till saken: Jag har köpt grund- och lackfärg av Servalac Aqua och målat med dessa. Materialet i högtalaren är MDF.

Det verkar som vattnet i färgen får fibrerna att resa sej = knottrig yta, men det går ju att slipa efter målning med grundfärg så det verkade OK när jag gick på med lackfärgen. Men lackfärgen är svår att jobba med, den är inte alls lika tixotrop som den äldre färgen, dvs den har en tendens att rinna. Den blir inte heller lika blank. Och värre, problemet med att träfibrer reser sej är kvar, ytan blir inte perfekt slät.

Jag är inte alls nöjd med hur det blev.

Finns det andra med liknande erfarenheter?

Har jag bara gjort fel (ovan vid ny färg)?

För nästa projekt: Vilka färger är bra för MDF om man vill ha riktigt blank och slät yta?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-19 09:12

För fan håll dig så långt i i från servalack i dag den är vatten baserad och är så dålig att den borde inte få kallas för lack .
Den vatten baserade lacken torkar utifrån och innåt medans den nafta baserade lacken torkar inne i från och utåt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-19 10:23

Det verkar som många har fått bra resultat med något som dom kallar Jotun Lady.
Problemet är att Jotun kallar alla sina innefärger för Lady, fast med någon tilläggsbeteckning. Denna beteckning brukar "glömmas bort" när man berättar om hur bra Jotun Lady är, och då blir ju informationen tyvärr nästan värdelös.
Biltemas lackfärg har ju varit uppe till diskussion på sista tiden. Det verkar ju vara en alkydoljefärg så den kanske inte reser fibrerna så mycket?
Annars kanske det skulle behöva sprutspacklas lite, för att ge en bättre grund? Både Plastic Padding och Biltema har väl sprutspackel på sprayburk? Det kan säkert hjälpa ganska mycket.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-19 10:26

paa skrev:Det verkar som många har fått bra resultat med något som dom kallar Jotun Lady.
Problemet är att Jotun kallar alla sina innefärger för Lady, fast med någon tilläggsbeteckning. Denna beteckning brukar "glömmas bort" när man berättar om hur bra Jotun Lady är, och då blir ju informationen tyvärr nästan värdelös.
Biltemas lackfärg har ju varit uppe till diskussion på sista tiden. Det verkar ju vara en alkydoljefärg så den kanske inte reser fibrerna så mycket?
Annars kanske det skulle behöva sprutspacklas lite, för att ge en bättre grund? Både Plastic Padding och Biltema har väl sprutspackel på sprayburk? Det kan säkert hjälpa ganska mycket.

Sprutspackel skall man hålla sig i från det är bättre med ett spackel som heter polyfilla.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-08-19 10:28

Är inte polyfilla mjukt och poröst?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-19 10:32

Biltemas fungerr bra!

V8 har skrivit om färgen, han kanske kunde hjälpa till. Fast jag tycker Biltemas färg är såpass ok att den är intressantare.

Kan man fortfarande köpa riktig färg i Norge?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-19 11:00

Fjonkalicious skrev:Är inte polyfilla mjukt och poröst?

Inte när den har härdat.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-19 11:01

MagnusÖstberg skrev:Biltemas fungerr bra!

V8 har skrivit om färgen, han kanske kunde hjälpa till. Fast jag tycker Biltemas färg är såpass ok att den är intressantare.

Kan man fortfarande köpa riktig färg i Norge?

Båt lack men då måste man ha tillgång till spruta.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-19 13:56

weedo, om jag inte minns fel så höll du på med linjekällor, hur går det?

du pillade även på ett program för simulering?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-19 17:40

Om inte pengar är en väsentlig parameter, skulle jag rekommendera fabrikssprutad pulverlack. Kolla med ett måleri som lackar köksluckor. Jag lämnade ett par gamla Carlsson OA5 i uselt skick till ABC-Lack i Mölndal och fick dem tillbaka i nyskick; 2x800 kr för spackling, grund och två lager lack.

Användarvisningsbild
weedo

Inläggav weedo » 2012-08-19 22:01

celef skrev:weedo, om jag inte minns fel så höll du på med linjekällor, hur går det?

du pillade även på ett program för simulering?

Jodå, detta är mina linjerkällor som har stått bara påbörjade i garderoben alltför länge. Småbarnspappa x2 och högtalarbygge är en knepig ekvation. Regeringen skalade också ner projektet från 16 till 8 element per linje. Nu försöker jag komma framåt med projektet, men ambitionen är sänkt. Och så har jag just har inlett med en mysslyckad målning... Åhej!

Det finns även ett simuleringsprogram att damma av! Jag ber att få återkomma i ämnet.

Åter till målningen. Servalac Aqua är alltså en no-no. Så går det när man lyssnar på en säljare som säger "den nya färgen är precis lika bra som den gamla". Nu är det rätt kört så det få bli så bra det kan bli. Att måla en annan slags färg ovanpå brukar inte vara lyckat.

Biltema är värt att kolla upp. Är det denna (Uretanalkyd) det talas om? : http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Lackfarg-36711/

International båtfärger kan kanske också vara bra val (jag har en enkel färgspruta och kompressor)?

Grund: http://www.yachtpaint.com/MPYACMDatasheets/Pre-Kote+swe+A4+Y+20100723.pdf
Lack: http://www.yachtpaint.com/MPYACMDatasheets/Toplac+swe+A4+Y+20100921.pdf

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-08-19 22:07

Kalejdokom skrev:Om inte pengar är en väsentlig parameter, skulle jag rekommendera fabrikssprutad pulverlack. Kolla med ett måleri som lackar köksluckor. Jag lämnade ett par gamla Carlsson OA5 i uselt skick till ABC-Lack i Mölndal och fick dem tillbaka i nyskick; 2x800 kr för spackling, grund och två lager lack.

Det är nog inte pulverlack du tänker på...
Pulverlack behöver väl en elektromagnetisk laddning i materialet som ska lackas, och sen är det små metallpartiklar i färgen som drar sej till magnetismen.
Sen ska ju färgen dessutom brännas i ugn.
Tror inte att något av det funkar speciellt bra på mdf. :wink:

Det du tänker på är förmodligen en tvåkomponentslack.
Det är det som köksluckor lackas med. :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-19 22:57

bakerman22 skrev:Det är nog inte pulverlack du tänker på...

Jag har haft fel förut (men det var länge sedan sist... :wink: )

Men det var nog inte 2-komponent heller. Så här står det på ABC-Lack's hemsida:

"Vi lackerar med vattenbaserad toppfärg vilket är ett mycket miljövänligare alternativ.

25% extra kostar det extra om du vill ha 2-komponent syrahärdande färg. Den extra avgiften tas ut pga. högre miljöavgifter samt att vi vill skona vår personal och miljö. Vi kan idag erbjuda alla kulören från NCS-systemet med glans 35".

Vattenbaserad toppfärg låter som att de använder något "bättre" som grundfärg. Minns även att vi diskuterade spackel när jag lämnade in mina lådor och att de använde 2-komponent-spackel.

Hur som så blev jag mycket nöjd med resultatet :) .

Användarvisningsbild
Adhoc

Re: Servalac Aqua färg helfel för MDF?

Inläggav Adhoc » 2012-08-20 00:11

weedo skrev:
För nästa projekt: Vilka färger är bra för MDF om man vill ha riktigt blank och slät yta?

Det finns "emalj-/porslinsfärg" hos välsorterade färghandlare. Sprang på sådana burkar i svart + vitt igår när jag handlade lasur. Ska ge en hård och blank yta, vattenspädbar, enligt burken med beskrivning ungefär: "What you see is what you get!" = blank som badrumskakel. Var inte billig, 360 pistoler för knappa litern men är det inte alltför stora högtalar så ... (Engelskt / amerikanskt fabrikat jag inte kommer ihåg namnet på nu)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-20 05:22

Jag köpte svart "Båtlack", till ett bygge. Det blev väldigt blankt. För blankt!
Att använda blank färg, ställer mycket stora krav på underarbetet :roll: .
Jag har fått bra resultat med matt sprayfärg, från "Hjem och Fix".
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-08-20 08:47

Tyvärr är ju allt miljövänligt skit helt kasst...
Synd att vi svenskar måste vara så jävla präktiga..
Åk ner till Polen eller Lettland och köp färg. :P :D

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2012-08-20 08:48

Ett annat fabrikat
Nordsjö Häftgrund håller kanon sen lätt putsning och Nordsjö Ready bygger ett hyfsat resultat om man tål äggskalsyta, och väntar en månad med att belasta ytan. Funderar på ett topplager tunnflytande Blankett.

Här är Lady Interiör snickerifärg och de andra.
Sadolins hemsida är bra.

http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11398.ece/BINARY/159346.pdf
Shatterer of words

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-08-20 10:24

Jag har fått väldigt bra resultat med beckers lackfärg(vattenbaserat). Den matta färgen är väldigt lätt att få bra resultat med en skumroller. Ju blankare färgen är destå svårare blir det att få ett bra resultat (linjer, rinningar osv syns mer).

Jag börjar dock med att grunda mdfen med vanligt trälim spätt med vatten. Efter en slipning får man en slät yta med bra grund för färgen. Jag har målat två varv färg där jag slipar första lagret. Efter andra rollning fås en yta som är väldigt lik sprutlackerat.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-08-21 20:09

Jag har fått väldigt bra resultat med beckers lackfärg(vattenbaserat). Den matta färgen är väldigt lätt att få bra resultat med en skumroller.

Jag har också fått mkt bra resultat med beckers vattenbaserade "Elegant aqua" och skumroller. Grundat med lösningsmedelsbaserad Sadolin grundfärg. Den matta slutfärgen flyter ut bra utan rinningar och ger en yta nästan som om den sprutats.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-08-21 22:55

Fixade ett stativ till tork och tvättmaskin.
45x195 och lite stål reglar. Penslade allt med svart
Hammarlack ser helt klart mycket blankt och snyggt emaljmönster.
Har även rollat hammarlack med bra resultat, gäller att vara snabb
då det trådar sig i roller karet efter en tid.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Maarten

Inläggav Maarten » 2012-08-22 10:23

Jag har kört med vattenbaserat och sprutmålat. Slipar man i omgångar blir detta rätt bra, ungefär 'kökslucke-nivå' á la IKEA, dvs inte som de allra bästa köksluckorna (t ex Vedum), som ju har jättefin finish.

Se dock testet ovan för de bättre varianter på färger!

Ex närbilder på Mupps, målat med Flugger interior vattenbaserat:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-08-22 18:35

Jag har kört med vattenbaserat och sprutmålat

Vilken spruta använder Du, Maarten?

Användarvisningsbild
wicke

Inläggav wicke » 2012-08-22 18:54

Maarten skrev:Jag har kört med vattenbaserat och sprutmålat. Slipar man i omgångar blir detta rätt bra, ungefär 'kökslucke-nivå' á la IKEA, dvs inte som de allra bästa köksluckorna (t ex Vedum), som ju har jättefin finish.

Se dock testet ovan för de bättre varianter på färger!

Ex närbilder på Mupps, målat med Flugger interior vattenbaserat:

Bild

Bild

Ni som sprutmålar själva, späder ni färgen eller sprutar ni den som den är?
Jag sprutmålade med Beckers vattenbaserade snickerifärg och ospädd blev den knottrig och när jag spädde med vatten blev den väldigt rinnbenägen.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-22 18:59

bakerman22 skrev:Tyvärr är ju allt miljövänligt skit helt kasst...

Det är ett sådant där eu fördrag att det skall vara miljövänligt och det vet man att står det miljö vänligt så är lika med dåligt.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2012-09-17 20:28

Nordsjö har under tiden lanserat produkten "Superfinish V" glans 5 / 40

Vattenbaserad, helt jämn yta med pensel/roller
och slitstark yta efter 4veckors torktid.

Återkommer efter provmålning.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-17 22:06

Penselmålning av vattenbaserad färg, är dömt att misslyckas.
Är man riktigt snabb, går det möjligen att rolla med skumroll.

Vattenbaserade lacker täcker dessutom dåligt och får läggas i fler lager än annan lack.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-18 07:25

boom skrev:
bakerman22 skrev:Tyvärr är ju allt miljövänligt skit helt kasst...

Det är ett sådant där eu fördrag att det skall vara miljövänligt och det vet man att står det miljö vänligt så är lika med dåligt.

Polen och Lettland har väl samma bestämmelser? Hur de efterlevs vet jag inte...

För den som arbetar med lackning är det en fördel om färgen är mindre skadlig. För oss andra också. Det är ju amatörerna som håller på med den gamla för miljön sämre färgen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-18 09:01

Gamla sortens färg har väl längre utvecklingstid, de miljövänliga kommer nog ikapp så småningom.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-18 09:18

boom skrev: den nafta baserade lacken torkar inne i från och utåt.

Hur går det till?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

jansch

Inläggav jansch » 2012-09-18 13:28

Jag har i flera år använt Biltemas alkydfärg (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- ... arg-36711/).

Den finns dock inte i högblank, typ "pianolack" men den går att polera hyfsat till bättre glans till skillnad från de vattenbaserade färger jag provat.

Den matta varianten tycker jag har "rätt" matthet, kanske en aning mattare än sidenmatt (typ glans 30 till 35).

För att få den att flyta bra, oavsett sprutning eller rolla med skumroller, torkar man av ytan med LACKNAFTA. Alltså en luddfri trasa med LITE lacknafta. Ytan skall bli "skimrig", inte våt.
Tunnar färgen med thinner. Kolla så den inte separerar. Den klibbar då fort (och det går faktiskt att använda skumroller trots det (ca 10% thinner).
Vid sprutning kan man gå över 3 ggr med några minuters mellanrum utan att det finns risk för gardiner.
Jag brukar vattenslipa och köra en andra omgång med ett lager då jag har svårt att få helt dammfritt.

När jag använder vattenlösligt färg tunnar jag alltid med T-sprit, inte vatten!

Att spruta eller rolla vatten löslig färg fungerar utmärkt MEN det gäller att man inte har "öppna" träytor då fibrer reser sig (eller andra värre vattenskador). En bra fuskmetod är att först rolla på en billig takfärg några lager och slipa emellan. Takfärgen funkar som "filler" och är lättslipad. Skumroller ger bäst yta.

Glömde en sak... Alla har väl provar att slipa vattenbaserad täckfärg med glans 30 eller mer. Enda vettiga möjligheten är att ha en veckas torktid och sedan vattenslipa med lätt tryck och NYTT slippapper. Matt takfärg (färg med glans ca: 3) är däremot lättlipad.

Nästa

Återgå till DIY-forum