Här är komponenter och lådmaterial:
Har följt Skruttens ritning med två undantag:
Baffeln är 22mm tjock då 19mm inte fanns enkelt tillgängligt i byggvaruhuset. Resten är 16mm enl ritning.
Stagen är lite annorlunda då jag vid tillfället för sågningen tänkte att det borde bli bättre så. Vet inte om det är så dock.

Lådorna i press:

Att få tag i rör till basporten med innerdiameter 43mm var inte helt enkelt.
Googlade lite och fick nys om något som heter kabelskyddsrör.
De finns i dimension 50/43mm.
Vill minnas att jag sett sådana, modell gul/orange grävas ner i marken vid byggen...
Sid 357 i Ahlsells produktkatalog:

Ahlsells säljer förmodligen bara hela längder, och det till företag så jag åkte förbi en mark/anläggningsfirma och fick en bit gratis

Mitt rör är dock svart och räfflat.
Men eftersom räfflorna endast är på utsidan kommer det ju inte påverka luften, ej heller synas

Framtida byggare kanske bör försöka få tag på varianten med slät utsida då den är lättare att såga till rätt längd.
Rörens portmynningar limmas och jämnslipas:

Fräsning av hål lika stora som rörets innerdiameter görs med handöverfräsen.
Stålet är sådant med stödkullager.
Dock klarar inte det på bilden 16mm utan att behöva fräsa två gånger, så ett bättre inhandlades på classe rätt snart.

Har stansat några schyssta högtalarterminaler i 2mm anodiserad (eloxerad?) aluminiumplåt:

Portens mynning tänkte jag måla svart, precis som röret. Detta eftersom mdf:en på rörmynningen är ljus och skulle eventuellt synas om man tittar in i röret. (Vilket man kanske inte gör då porten är riktad bakåt)
Hade ingen svart färg, dock fann jag en burk blå hammarlack, och så målade jag väl lite mer än nödvändigt för det var så kul

Såhär ser det ut nu:
Frässtålet på bilden är det jag köpte på classe och senare använde för portöppningarna.

Nu ska jag försöka skaffa fram lite glasull utan att behöva köpa ett jättepaket.
Och fundera över om min ändring av lådans stag är till det bättre eller sämre.
Två av filtrets spolar behöver också lindas av till rätt induktans.
Har ingen LCR-meter, men med mitt oscilloskop och en tongenerator bör man kunna mäta induktans.
Har läst om en smart mätmetod på nätet.