Passiva basfällor har inte lockat pga den plats de tar, och att de är tvugna att göras smalbandiga om man vill få upp verkningsgraden på dem. Därmed behövs det ett antal stycken för att få bukt med basområdet.
Jag funderade ett tag på ett system med aktiva basfällor, som med mikrofonåterkopplade baselement i bakhörnen skulle äta upp resonanser bredbandigt. Efter en del räknande och simulerande kom jag dock fram till att en stor nackdel med ett sådant system är att det även kommer att äta upp värdefull room gain. Eftersom jag kör ett infrasystem, är ju det som att skjuta sig i foten. Att högpassfiltrera basfällorna så att de inte är aktiva i room gain-området gav fasvridningar som reducerade systemets effektivitet till runt -6dB i basätande. Inte tillräckligt bra.
Idén med att släcka ut rumsmoder aktivt lockade dock fortfarande, och tillslut kom jag på att om man placerar en baskälla mot bakväggen, ger den en lämplig delay och fasvänder den, så borde den absorbera stora delar av frontvågen när den träffar bakväggen och därmed äta upp rätt mycket av basmoderna i rummet. Det verkade tillräckligt lovande för att prova i verkligheten! När jag tillslut fått upp ett fungerande system, så läste jag om liknande idéer i en annan tråd här på Faktiskt. Inte var man först med en bra idé den här gången heller då

Däremot känns det lite slösigt att använda ett par fina basar bara för att släcka ut ljud, utan att skapa något. Så under rummets lägsta rumsmod, så låter jag högtalaren fortsätta att spela bas ända ner i infraområdet. På så vis får jag både reduktion av rumsmoder OCH ett positivt bidrag av djupbas med samma element. Iochmed detta kommer dock den lägsta basen vara ur fas mot resten av basen från frontsystemet. Frågan är om man kan detektera absolut fas vid dessa frekvenser?
Nog med bakgrund, så här blev det!
Jag bor numer i ett litet enplanshus med vind vilket gör IB smidigt att få till. Två 18"-basar skruvades upp på vinden, så att de spelar ner i rummet genom varsitt 250 mm rör. Rören mynnar ut i varsitt hörn mot bakväggen i rummet.
Det finns i dagsläget ingen sub inkopplad till frontsystemet utan topparna tar själva hand om all bas + LFE. På lyssningsplats mäter frontsystemet så här:

Rummet inkluderar rätt mycket absorbtion som är effektiv även ner mot 100 Hz, så det är inga stora peakar och oroligheter i den övre basen som det annars brukar vara. Men en stor dip från golv/tak-mod vid 80 Hz och en stor peak för front/bakväggsmod vid 37 Hz finns kvar.
Så smyger vi på de fasvända baksubbarna som härefter får heta antimode-basar, lågpassfiltrerar vid 80 Hz, optimerar amplitud och delay, och vi får följande kurva:

Rätt fascinerande!
Ovanpå detta lades en lagom housecurve och nivåanpassning av infrabidraget:

En välavvägd lågfrekvensåtergivning utan några störande moder kvar

Avsaknaden av rumsmoder visar sig också i tidsplanet med en avklingningstid i basområdet som matchar resten av spektrumet:

Den stora vinsten med antimode-basar jmf med PEQ skulle ju vara att man får mer likartad bas i stora delar av rummet, och inte bara i sweet spot. Hur blev det med det?
De tre kurvorna motsvarar de tre sittplatserna i en tresitssoffa som är placerad på lagom lyssningsavstånd.

Inga större variationer i basområdet där antimode-basarna är aktiva. I resten av rummet då?
En kurva är tagen mitt i rummet där man brukar ha stora dippar pga att det är nollställe för alla första ordningens moder, en kurva är tagen vid sidoväggen på lyssningsavstånd, en är tagen mitt på bakväggen och en i ett hörn av rummet. Ganska "svåra" ur bassynpunkt mao.

Visst varierar nivåerna en del, men inga bumliga toppar eller energisugande dippar som förstör upplevd baskvalitet. Det låter helt enkelt "bra" i hela rummet.
Ett medelvärde av kurvorna visar också på att basenergin i rummet i stort följer önskad kurvform.

Det är kul när en idé man har på pappret visar sig fungera även i praktiken.
Nästa steg blir att montera upp de återstående två basarna på vinden för att avlasta topparna från LFE-kanalen. Mynningarna ner i rummet kommer att placeras vid frontväggen för att utnyttja väggstödet optimalt.