modifiera pre out/main in på Nad C320

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

tiaz

modifiera pre out/main in på Nad C320

Inläggav tiaz » 2013-05-29 18:46

hej vill köra denna så att den ger en så ren signal som möjligt UTAN att behöva använda rca splitters osv (vill använda denna både som för och slutsteg i min anläggning)
på baksidan av stereon sitter ju pins som för samman för o slutsteg men kan man inte länka dessa invändigt istället sen ta pre out signalen ut den vägen istället? någon som gjort något liknande och kan komma med tips??

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-29 21:57

Du vinner inte ett jäkla skit på det, dessutom är det världens bästa feature som man önskade att alla stärkare hade :)

Antingen kan du koppla på ett kralligare steg, eller så kan du koppla in ett externt filter och bygga en delad anläggning med bara ett slutsteg till.

Det är en lysande funktion!

Pre-ut funktionen har ju ingen som helst nytta om du skall köra ett delat system utan ett externt filter iallafall - för du vill inte köra toppar och basmoduler på samma frekvens hursomhelst - iallafall inte om du nu vill ha ett så välljudande system som möjligt. Det blir olika fasgångar i basområdet och det ställer till det bananas.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-05-29 22:01, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-29 21:59

Håller helt med Magnus. Den funktionen önskar jag att alla förstärkare hade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-29 22:02

Vet inte varför den andra tråden inte dög till denna fråga? Vet inte om Magnus och Adzer läst den.
Men med tanke på de planer du har för att bi-ampa högtalarna och köra sub utan att dela topparna nedåt så finns det ingen vinst i att göra något internt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-29 22:06

Jag har inte läst den. Vilken tråd?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-29 22:07

adzer skrev:Jag har inte läst den. Vilken tråd?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1515779
/J

Cygnus resurectum

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-05-30 17:50

tvett skrev:Vet inte varför den andra tråden inte dög till denna fråga? Vet inte om Magnus och Adzer läst den.
Men med tanke på de planer du har för att bi-ampa högtalarna och köra sub utan att dela topparna nedåt så finns det ingen vinst i att göra något internt.

Kikade lite mer på rubriker och insåg då att jag lagt den på fel del av forumet :) Kan ni förklara för mig vad ni menar med ett externt filter, syftar ni på delningsfilter eller equalizer? alla högtalare/subbar har väl för tusan ett delningsfilter?? (i mitt fall blir även förstärkare 2 justerbar)
det jag spelar med spelar superbra men problemet ligger i att jag måste justera volymen separat på apparaterna, därav vill jag ha en preout signal som inte är delad på det sätt jag beskriver pga förlust! men jag kanske får ge upp o driva frontarna med denna förstärkare och istället bara köra den som förförstärkare då. hoppas ni förstår vad jag menar

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 19:14

Externt elektroniskt delningsfilter.

Ut från din förstärkare in i ett filter, från filtret kablar tillbaka till din förstärkare och kablar till din(a) bas(ar).

Så blir det om man vill ha det på det bästa sättet.
Jag saknar dig.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-05-30 21:01

MagnusÖstberg skrev:Externt elektroniskt delningsfilter.

Ut från din förstärkare in i ett filter, från filtret kablar tillbaka till din förstärkare och kablar till din(a) bas(ar).

Så blir det om man vill ha det på det bästa sättet.

ursäkta men var sätter man sladden tillbaks in till förstärkaren? när du säger bas(ar) syftar du endast på subwoofern eller att bi-ampa fronthögtalare t.ex? är det en sånhär du syftar på? http://www.conrad.se/RECKHORN-S1-AKTIV- ... 75_1310025

edit: tror jag fattar hur man kopplar! men är inte detta samma sak som eq egentligen men med fler funktioner?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 21:12

Där bygeln sitter är det en RCA-utgång som går till en RCA-ingång. Du sätter kabeln tillbaka på ingången såklart. Utgången går ju till filtret.

Det du länkade är ett elektroniskt filter, kanske inte det bästa men principen är densamma.

Jag tänker inte på bi-amping (mest eftersom jag aldrig tänker på det) utan på basmoduler.

Med ett stereosteg till kan du alltså driva två passiva basmoduler (utan egen förstärkare) som du te x kan bygga själv och fortfarande använda din förstärkare som du har till att driva dina vanliga högtalare. Det är det som är så praktiskt.

Men det finns många fler möjligheter. En bra feature helt klart. Var glad över den.
Jag saknar dig.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-05-30 21:34

MagnusÖstberg skrev:Där bygeln sitter är det en RCA-utgång som går till en RCA-ingång. Du sätter kabeln tillbaka på ingången såklart. Utgången går ju till filtret.

Det du länkade är ett elektroniskt filter, kanske inte det bästa men principen är densamma.

Jag tänker inte på bi-amping (mest eftersom jag aldrig tänker på det) utan på basmoduler.

Med ett stereosteg till kan du alltså driva två passiva basmoduler (utan egen förstärkare) som du te x kan bygga själv och fortfarande använda din förstärkare som du har till att driva dina vanliga högtalare. Det är det som är så praktiskt.

Men det finns många fler möjligheter. En bra feature helt klart. Var glad över den.

jag trodde sådana filter förstörde signalen lika mkt som förbättrade? har alltid trott att ju färre enheter kopplade tsm via rca ju mindre störningar osv. men handlar alltså om o prioritera då antar jag...
hursomhelst anledningen varför jag frågar här är pga att jag sitter på många högtalare och alldeles för få högnivåutgångar för o köra på en stereo så därför undra jag om jag kunde köra signal ut och behålla högnivåutgångarna. var aldrig tal om bättre ljud med filtrering osv men en sådan pryl kan nog vara användbar så tack ändå :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 21:44

Jag förstår inte hur du hade tänkt?

Högnivåutgångarna är ju högtalarterminalerna eller hur?

Skulle du koppla fler högtalare till ett annat slutsteg och köra allihop?

Det blir väldigt konstigt och går inte alls ihop med din önskan om bra återgivning tyvärr.
Jag saknar dig.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-01 13:04

MagnusÖstberg skrev:Jag förstår inte hur du hade tänkt?

Högnivåutgångarna är ju högtalarterminalerna eller hur?

Skulle du koppla fler högtalare till ett annat slutsteg och köra allihop?

Det blir väldigt konstigt och går inte alls ihop med din önskan om bra återgivning tyvärr.

precis, jag ser inte problemet i detta? låter hur bra som helst! menar du att det endast blir bra återgivning o spela med 2 högtalare?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 13:13

Du skall köra som du tycker låter bra.

Finns ingen annan än du som kan ha åsikter om det ;)
Jag saknar dig.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-01 16:19

MagnusÖstberg skrev:Du skall köra som du tycker låter bra.

Ok bra men är lite nyfiken hur du gör om du vill koppla flera slutsteg till samma källa? max två slutsteg per preout? (L+R)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 16:31

Jag gör som alla andra, jag använder en Y-adapter på lågnivåutgången.

Behöver man skitmånga steg av någon anledning så finns det distrubuerande steg. Jag har ett 6-kanaligt sådant som kopplar vidare signalen internt till varje kanal så det blir samma signal.

Men jag tillhör dem som tycker det blir skit med fler än två fullregisterhögtalare :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 16:35

tiaz skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du skall köra som du tycker låter bra.

Ok bra men är lite nyfiken hur du gör om du vill koppla flera slutsteg till samma källa? max två slutsteg per preout? (L+R)

Jag har ju redan svarat på denna fråga i den andra tråden.

tvett skrev:...
En korrekt konstruerad lågnivåutgång kan driva flera rätt konstruerade lågnivåingångar.
/J

Cygnus resurectum

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-01 16:47

MagnusÖstberg skrev:Jag gör som alla andra, jag använder en Y-adapter på lågnivåutgången.

Behöver man skitmånga steg av någon anledning så finns det distrubuerande steg. Jag har ett 6-kanaligt sådant som kopplar vidare signalen internt till varje kanal så det blir samma signal.

Men jag tillhör dem som tycker det blir skit med fler än två fullregisterhögtalare :)

ok men med en yadapter blir det ju förlust :S ok har sett sådana dock dyra som fan men ger de bra ljud? nad verkar ju inte ha mycket sådant...

kan du utveckla vad du menar med en rätt konstruerad sådan? borde det inte i mitt fall betyda moddning utav denna enhet... tackar för all info :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 16:51

Vad är det förluster du pratar om?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 17:05

tiaz skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag gör som alla andra, jag använder en Y-adapter på lågnivåutgången.

ok men med en yadapter blir det ju förlust :S ok har sett sådana dock dyra som fan men ger de bra ljud? nad verkar ju inte ha mycket sådant...

kan du utveckla vad du menar med en rätt konstruerad sådan? borde det inte i mitt fall betyda moddning utav denna enhet... tackar för all info :)

Om du tror att du förlorar halva spänningen för att du använder en Y-adapter har du fel ;)

Du kan köpa en Y-adapter på biltema, Claes Ohlsson eller i din lokala matbutik. Det är inte rymdforskning att göra en sådan som inte ställer till det :D

Det finns ingen anledning till oro eller modifieringsbehov. Lider du av sjukdomen Audio Nervousa" samtidigt som du tänker köra med flera par högtalare i rummet? Den kombinationen var minst sagt ovanlig 8)
Jag saknar dig.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-01 17:08

tvett skrev:Vad är det förluster du pratar om?

dels minskar väl signalen i styrka med ett par db sen ja den förvränger väl en aning? jag märker tydlig skillnad iallafall! förklara gärna varför.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 17:11

Lite utbildning:

Vid parallellkoppling delas strömmen medan spänningen över varje enhet är samma.
Att splitta en signal är att parallellkoppla. Att strömmen delas gör inget så länge som utgången kan leverera tillräckligt mycket ström till ingångarna.
En rätt konstruerad lågnivåutgång kan leverera en del ström, och en rätt konstruerad lågnivåingång drar så lite ström som möjligt.

(Överkurs: För att minska brus så ska det dock gå lite ström genom ledarna)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 17:14

tiaz skrev:

dels minskar väl signalen i styrka med ett par db sen ja den förvränger väl en aning? jag märker tydlig skillnad iallafall! förklara gärna varför.

Eftersom du inte beskrivit vad du gjort så vet jag inte alls.
/J

Cygnus resurectum

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-01 17:22

tvett skrev:
tiaz skrev:

ok tackar för detta! har splittat main/preout på en nad c320 såklart! och på en massa andra enheter även där blev det sämre

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 17:23

tiaz skrev:
tvett skrev:
tiaz skrev:

ok tackar för detta! har splittat main/preout på en nad c320 såklart! och på en massa andra enheter även där blev det sämre

Du har ännu inte beskrivit vad det är du gjort. "splittat" är inte beskrivning nog av det du gjort.
Att det blev sämre (en väldigt subjektiv åsikt) kan inte bero på att du spelar från fler än två högtalare?
/J

Cygnus resurectum

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-01 17:39

tvett skrev:
tiaz skrev:
tvett skrev:
tiaz skrev:

Du har ännu inte beskrivit vad det är du gjort. "splittat" är inte beskrivning nog av det du gjort.
Att det blev sämre (en väldigt subjektiv åsikt) kan inte bero på att du spelar från fler än två högtalare?

splittar mellan för o slutsteg som du såg en bild på i min förra tråd? http://forumbilder.se/CEA6M/2013-05-21-18-04-34

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 17:40

tiaz skrev:

Det fetmarkerade stämmer inte alls. Och resten ställer jag mig nästintill löjligt skeptisk till.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 17:41

Förstår att det inte låter så bra om du bara splittar ena kanalen. Men jag antar att det sitter kvar en bygel under med.

Nej det där ska inte påverka något som skulle gå att detektera i din anläggning.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 17:58

Vänta nu. Du borde kanske byta trådtitel till C372.

Och åter igen, varför sätter du inte de två splittarna på preout2 och låter preout1 vara i fred? Om du nu så absolut måste driva en till förstärkare utöver subben.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 18:26

Bild

Ursäkta, men är det här en skämttråd?

Du har ju inte ens försökt koppla som du fått det beskrivet. Bara använt en kanal.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-06-01 18:28, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Nästa

Återgå till DIY-forum