Bygge av stativare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonachan

Bygge av stativare.

Inläggav jonachan » 2013-06-27 09:02

Jag planerar ett bygge av ett par större stativare. Tänker mig 2-3element där det största får vara max 8" (gärna mindre). Jag vill göra lådan mindre än 60x30x40 hxbxd.

Dessa måste prestera dugligt i all typ av musik då vi är flera i huset som ska få sina smaker uppfyllda.
Min priside är att hålla mig under 8tusen (trä-material får jag gratis)

Det verkar finnas svar på alla frågor här så jag funderar på om någon har tipps på element, delningsfilter, material, öppen/sluten låda, nedåt/bakåt/frammåt riktad bas, med mera:).

Idag har jag ett par QLN signature II så bör inte vara helt omöjligt att bygga något som presterar bättre :)

Tacksam för alla svar!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-06-27 09:27

Finns otroligt många 2-vägsstativare med 5-7" bas. Hur kommer högtalarna stå uppstälda? Nära väggar? Kommer ni att spela på hög volym? Vad har du för förstärkare?

Vill du ha en 8" finns det mindre att välja på. Om du har lite tålamod kanske en forummedlem redovisar sina Feelgoodare snart annars finns denna lite större stativare med 8". http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm

Lite dyrare är att använda Scan-speak. Får nog snart mer tips av andra.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-27 09:29

Basmoduler sen? :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-06-27 10:25

Tack för snabba svar! Högtalarna kommer att stå på varsin sida av en gammal "radio/gramofon bank" är typ en byrå som jag har planerat att renovera lite och stoppa in förstärkare och mordernisera den inbyggda skivspelaren så att den går till förstärkaren. Idag har jag en Marantz förstärkare PM7003 eller något sådant heter den, kan tyvärr inte kolla exakt då jag jobbar på sjön nu.
Men den blir säkert aktuell att byta för att få en med lite mer drag I.

Högtalarna blir ståendes ca 30-50cm från väggen.

Dessa kommer inte att spelas så välidigt högt då vi har en stor stereo för partymusik i källaren och dessa är mer för vanlig dagligt spelande, men givetvis så kan det ju vara kul att kunna dra på en smula ibland :)

Jag går gärna upp till 8" storlek för att kunna få lite tryck och djup i basen och slippa att ha en basmodul.

Sedan så har jag lite ideer på utseendet, tycker att vanliga 8kantiga högtalare är lite tråkigt och vill ju gärna göra något "one off"

Jag har drömt lite om att reflektera diskanten så som dom gör med Bang Olufsens beolab 5, men designen får nästan bli ett senare problem. Elementen får komma in först :-)

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-06-27 13:03

Menar givetvis inte 8kantiga utan 8hörns designen. :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-06-27 13:22

Sen basmoduler.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-06-27 13:30

Här är ett anant förslag.

http://www.audioexcite.com/?page_id=2909

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-27 16:53

Det blir en ganska stor låda ifall du ska utnyttja en 8"bas fullt ut. Får lådan inte vara större än 30 l så kommer en 5-7" att fungera bättre. Om du inte tänkt slutet men då tappar du bas ist. 20 hz med en åtta i rätt låda (basreflex) är möjligt. 30-40 om du går på mindre låda och dimensionerar smart.

Edit: ungefärliga siffror. Det jag ville förmedla är att det krävs större låda, relativt sett, till en åtta för att spela bas bra. Till det kommer problemet att para det större elementet till diskanten
Senast redigerad av Kraniet 2013-06-27 16:56, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-27 16:54

Snart är vi nere på golvet :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-06-27 20:30

3-vägare i stativstorlek hör nog till historien. Nuför tiden är midbasarna så välgjorda att det inte finns någon anledning att dela upp registren på fler än två element. För att inte tala om hur mycket krångligare filter det tarvar i en 3-vägare.

I din föreslagna lådstorlek kanske det vore optimalt med en WTW (s.k. d'appolito). Det finns många bra 6"-7" basar som spelar ledigt ner till 40Hz (=fullfrekvens för all normal musik). Vill man sen gräva djupare och även använda systemet till bioljud krävs det subbar och då räcker ändå inte 8" i stativstorlek.

För 8 papp bygger du ett par riktigt bra stativare med Scan Speak element. De är fantastisk bra och kräver inte särskilt krångliga filter.

Konkret förslag (baserat på vad som spelar i mitt musikrum):

4 st Scanspeak 15W bas:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3718

2 st Scanspeak D2604 diskant:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7769

Resten av pengarna lägger du på filter :) . Garanterat väljud!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-27 20:33

Snegla på Seas Odin för konceptet.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-06-27 20:34

Såg nu att Emanuel redan föreslagit nästan exakt vad jag själv tänkte :D . Det roliga med Scanspeak 15W (till skillnad mot 18W) är att de är anpassade för betydligt mindre lådvolym. Endast 10 liter per element räcker långt för att få riktigt djup bas. Därför som jag föreslog två basar i varje låda!

Emanuelgbg skrev:Här är ett anant förslag.

http://www.audioexcite.com/?page_id=2909

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-06-27 21:54

Fantastiskt att få så mycket bra info så fort! Jag köper idén direkt att hoppa över 8"aren och ist sätta in två mindre. Tippset med Scanspeak är mycket intressant. Vad föreslår ni för delningsfilter till dom två Scanpeak elementen som kom upp?

Jag är ute på stora havet och sitter på satelit-koppling så nätet är väldigt segt för att kunna leta, någon som vet vart jag kan köpa dessa elementen till ett bra pris?

Planen är att försöka beställa saker så att dom väntar på mig när jag kommer hem och kan börja bygga om 3v.
Jag funderar på att själv laminera hemma sågat trä för att kunna forma det lite som jag vill, någon som har tipps hur laminerat trä fungerar som högtalarlåda? Eller måste det vara spånskiva :)?
Vad verktyg och maskiner gäller så har jag ett bra snickeri så är inte rädd för att pröva på avancerade idéer om någon har något klurigt i bakhuvudet.

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-06-27 21:56

Jag glömde att nämna att jag lägger till i Huston, Texas och skulle kunna köpa elementen här ev beställa dem till min agent här och kanske så spara endel pengar? (Om jag får tummen ur och gjort en beställning innan deras 4-juli börjar vill säga :))

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-06-27 22:47

Jag länkade till den (oftast) billigaste webbaffären i Europa; Europe Audio i Holland. Funkar mycket bra att handla där. Mycket billigare än de svenska leverantörerna. Relativt billig frakt också.

I USA handlar de flesta från Madisound, men dom är bara marginellt billigare än Europe Audio och man slipper även krångel med tull och andra avgifter om man handlar i Europa.

De basar som jag föreslog finns i flera olika varianter och i 4 eller 8 ohm. Om du tänker dig två basar i varje låda funkar det bra med de som jag länkade till. Koppla parallellt till 4 ohm och nivåanpassa diskanten med en dämpled till önskad nivå.

När det gäller filter finns det de som förespråkar egna mätningar och simulering med t.ex. Basta! som är utvecklat av en forummedlem. Mer info finns här: www.tolvan.com. Själv har jag dock inte kommit så långt med teorierna kring beräkning av filter utan klarat mig bra med de schablonberäkningar som finns i form av gratisappar på nätet plus lite mätningar och just nivåjustering av diskanten. Scanspeaks basar har (i mitt icke akustikanpassade vardagsrum) visat sig vara mycket linjära i frekvensgång och inte krävt någon eq-justering för att låta naturligt och högst njutbart. Att bygga filter är dock något man förstås kan ägna lång tid åt, efter att man faktiskt är färdig med högtalarna. En rätt så trevlig hobby :) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-06-27 22:57

Som kuriosa kan du se ett av mina Scanspeak-projekt i den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... torder=asc

På sista sidan (sid 8 ) gör jag den senaste modden som just blev de topparna som jag är mest nöjd med och innehåller de föreslagna basarna (men en något annorlunda diskant).

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-06-28 07:35

Vill man köra med ett färdigt koncept har ju Troels även en d Áppolito fast med W15/8530-K00 (priset sticker dock iväg lite, 6500:- för bara elementen). Skall det inte spelas så högt räcker det med 1st bas/mellan.

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-06-28 07:40

Då står beställningen nära. Jag har aldrig hållit på med delningsfilter förr, är det något jag borde försöka få med I samma beställning från Europe-audio?

Vad tror ni om integrerade förstärkare och dela frekvanserna med en dsp I var högtalare. Någon som har erfarenhet av digitala förstärkare? Eller tror ni att det vore dumt att göra dessa högtalare aktiva och isf varför?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-28 07:41

om du kan handla i USA skulle jag rekommendera en kik på Zaph's egna element

http://www.zaphaudio.com/ZA14W08/
http://www.zaphaudio.com/ZA5/

finns hos Madisound. Verkar vara ett riktigt killerelement för pengarna (i nivå med Seas Excel enligt mätningar).

edit: diskant kanske CSS LD25X

http://techtalk.parts-express.com/showt ... 5X-Tweeter
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-06-28 08:11

jonachan skrev:Vad tror ni om integrerade förstärkare och dela frekvanserna med en dsp I var högtalare. Någon som har erfarenhet av digitala förstärkare? Eller tror ni att det vore dumt att göra dessa högtalare aktiva och isf varför?

Ja, det är dumt att bygga egna aktiva högtalare eftersom det finns begränsat med passande prylar och det blir ganska dyrt. Vill du driva aktivt förordar jag externa filter och separata slutsteg. Då har du full flexibilitet för framtida moddning.

Vill du ha aktiva högtalare finns det en uppsjö av duktiga sådana att köpa färdiga, flertalet med ganska tilltalande prisbild (jmf att bygga själv).

Tyvärr kan jag inte bidra med så mycket när det gäller delningsfilter. Hoppas att någon annan kan hjälpa till där. Men det är klart att det vore bra att få med komponenter när/om du köper elementen. Kanske bäst ändå att gå på ett färdigkonstruerat system (för hemmabygge).

Troels har ju ett helt färdigt kit, med filter och allt (som Emanuel också tipsade om):
http://www.troelsgravesen.dk/Ellam-dappo.htm

Detta borde rymmas inom din budget.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-28 08:29

vet inte vilken vits det är att länka till färdiga konstruktioner då en vanlig rektangulär låda inte efterfrågas. Hur väl en färdig konstruktion går att "konvertera" till en annan lådform är svårt att sia om men oftast är ju lådformen en integrerad del av designen.

Ang elementförslagen ovan så bör det kanske nämnas att SS 15W har en speciell karaktär precis som alla andra element. Det kommer antagligen finnas en viss skillnad mellan 15W och Zaph's element. Vilken man föredrar är nog en fråga om preferens.

En annan fin högtalare är 9laeh som skrutten byggt. Finns en byggtråd här på forumet. Riktigt välljudande konstruktion.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-06-28 09:12

Kraniet skrev:vet inte vilken vits det är att länka till färdiga konstruktioner då en vanlig rektangulär låda inte efterfrågas. Hur väl en färdig konstruktion går att "konvertera" till en annan lådform är svårt att sia om men oftast är ju lådformen en integrerad del av designen.

En annan fin högtalare är 9laeh som skrutten byggt. Finns en byggtråd här på forumet. Riktigt välljudande konstruktion.

:wink:

Tror inte det blir några stora skillnader med Troels skapelser så länge lådvolym samt baffelmått är samma som i org.designen.

Fördelen med en färdig design är att man slipper designa ett eget filter vilket inte är det lättaste om man är novis. Visst är det bättre att gå den hårda vägen och lära sig men det kostar också både tid och pengar (ev inköp av mätutrustning och beräkningsprogram).

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-06-28 10:17

Ser att detta fort blir ett ordentligt projekt, men ska jag nu lägga ner all denna tiden och pengarna på detta så är det väll lika bra att jag lär mig att göra det ordentligt.
Jag ska se till att få in en beställning av scanpeak elementen som vi har tagit upp tidigare.
Sedan så får nästa steg bli att försöka få fram en design som både jag och damen kan komma överräns om (jag säger så även om det egentligen är 100% hon som beslutar :p)

Jag ska återkomma med skissar så fort jag har samlat tankarna lite, är också här öppen för alla förslag.

Vad behöver jag sedan för utrustning för att kunna göra dessa mätningar? Jag får ju börja sätta mig in i teorin för att förstå vad jag gör :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-06-28 10:52

Ett bra sätt att börja är att slänga ihop en testlåda och laborera med den (prova ut avstämning, dämpning, filter mm) tills man känner sig någorlunda säker på att man är rätt ute. Därefter bygger man "riktiga" lådor och fullföljer projektet.

Det är lite kaxigt att välja så exklusiva element till första DIY-projektet. Många av oss har börjat med billiga byggsatser, slaktat gamla radioapparater och snickrat plywood-lådor i skolslöjden eller rent av monterat bilhögtalare i skokartonger :) .

Se till att inte ha för bråttom. Låt projektet ta sin tid, så att det inte blir för mycket "fort men fel" :wink: . Lycka till!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-28 11:08

nja jag började med dyra element från början och har gått över till billigare saker senare. man trodde ju att bara han har dyra element och dyra kopparfoliespolar så blir det bra. sen insåg man att ämnet är oerhört komplext och att mesta arbetet ligger i lådform, och filterdesign. att köpa dyra element utan att ha en fullgod mätutrustning är meningslöst tycker jag.
men nu är det ju enkelt med daytons usbmik att få bra möjlighet till mätning. sen ska man bara lära sig hur man gör.

15 år senare tycker jag att jag har en hyffsad koll på det hela..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-06-28 11:09

Denna borde vara rätt aktuell fortfarande va? Bra sommarläsning och en start på vägen mot mer kunskap.

http://www.hifikit.se/tillbehor/littera ... n-cookbook

Kalejdokom har bra tips. Att bygga en testlåda för att börja laborera med avstämning på basreflexröret och inte minst filtret.

De flesta som konstruerar egna högtalare har mätutrustning i form av en bra microfon kopplat till dator via ljudkortet. Finns flera gratisprogram annars är Basta! ett bra program till detta men även för simuleringar av lådvolymer mm. Med micronon kan du mäta frekvensgång och spridningsmönster mm. Allt kan bli väääldigt komplicerat om man vill.

Läs gärna hur andra har gjort när de konstruerat högtalare, dels här på forumet men även "kända" sidor som www.zaphaudio.com, www.troelsgravesen.dk, www.audioexcite.se

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-06-28 12:12

Slaktat radior och byggt högtalare har jag allt testat endel:)
Men detta blir det första genomtänkta projektet. Jag har bra mikrofoner både för att koppla på ljudkort och usb.

Hur stor betydelse har lådformen? eller är det mest volymen (dm^3) som spelar in?
Har kollat endel på B&W 804/5 och dom är rundade bak, jag gillar denna designen. Spelar detta någon större roll mer än att volymen blir mindre?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-06-28 12:32

Lite förenklat kan man säga att ju lägre frekvens det gäller desto mindre betydelse har formen på lådan. Rena baslådor kan man formge nästan hur som helst så länge volymen är rätt.

När det gäller mer riktat ljud (typ >100 Hz) så är det främst formen/storleken på baffeln (där elementen är monterade) som har betydelse. Beroende på storleken får man olika förstärkning av ljudet vid olika frekvenser pga t.ex. baffelstöd och kantreflexer. Vill man kompensera för detta finns det simuleringsprogram för det också :).

Runda baksidor torde ha mycket liten inverkan på ljudet. Finns nog de som menar att det blir mindre interna resonanser i en sådan låda, men är lådorna bara ordentligt stagade invändigt så är det oftast inga problem med rätvinkliga lådor.

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-06-28 12:49

Tror jag ska vara modig och beställa elementen, försöka fixa en låda med volym nära tidigare exempel på 22L http://www.troelsgravesen.dk/Ellam-dappo.htm

Boken är innförskaffad. Sakta men säkert så ska detta nog lösas :-)

Ska skissa lite på papper senare och försöka få in det här så kan andra se vad jag tänkt.

Tusen tack för hjälp såhär långt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-28 13:12

Kraniet skrev:En annan fin högtalare är 9laeh som skrutten byggt. Finns en byggtråd här på forumet. Riktigt välljudande konstruktion.

Dagens underdrift.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till DIY-forum