Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Borde kanske inte alls ge mig in i denna diskussion.... Som jag förstått det är 4:e ordningen LR fasriktiga på den elektriska sidan. Sedan handlar det naturligtvis om nivåer i resp passband, enhetliga vågfronter och akustiska centrum... Dessutom kan 4:e ordningen i verkligheten lätt handla om typ 3:e ordningen elektriskt när elementens enskilda egenskaper tas i beaktande... Det är mycket att tänka på vad gäller filter...
Jocke skrev:Borde kanske inte alls ge mig in i denna diskussion.... Som jag förstått det är 4:e ordningen LR fasriktiga på den elektriska sidan. Sedan handlar det naturligtvis om nivåer i resp passband, enhetliga vågfronter och akustiska centrum... Dessutom kan 4:e ordningen i verkligheten lätt handla om typ 3:e ordningen elektriskt när elementens enskilda egenskaper tas i beaktande... Det är mycket att tänka på vad gäller filter...
IngOehman skrev:...
PS. Det ovanstående gäller tvåvägssystem. I flervägigare system än
så blir inte delningarna fashomogena med 4:e ordningens LR-delning.
Dock går det att väva ihop fiterfunktionerna således att de ändå blir
det, men då är delningarna strikt talat inte 4:e ordningens LR längre.
...
IngOehman skrev:... De är
heller inte varken faslinjära eller tillräckligt branta för att passa alla element.
...
Vh, iö
paa skrev:IngOehman skrev:... De är
heller inte varken faslinjära eller tillräckligt branta för att passa alla element.
...
Vh, iö
"passa alla element"? Det låter nästan som du vill ha tumregelmässiga skolboksfilter?
Svante skrev:Jocke skrev:Borde kanske inte alls ge mig in i denna diskussion.... Som jag förstått det är 4:e ordningen LR fasriktiga på den elektriska sidan. Sedan handlar det naturligtvis om nivåer i resp passband, enhetliga vågfronter och akustiska centrum... Dessutom kan 4:e ordningen i verkligheten lätt handla om typ 3:e ordningen elektriskt när elementens enskilda egenskaper tas i beaktande... Det är mycket att tänka på vad gäller filter...
Om man pratar om bara överföringsfunktionen för summan av grenarna i ett LR-filter så spelar elementen alltid i fas med varandra, ja. Det gäller fö även 2:a och 6:e ordningens LR. Detta skulle kunna definieras som fasriktigt.
En konkurrerande definition kunde vara att summan är faslinjär, dvs att den enda fasförskjutning som finns är en fördröjning som är lika stor för alla frekvenser (räknat i sekunder). Det enda filter som klarar det är ett första ordningens filter, men där ligger grenarna 90 grader ur fas mot varandra (för alla frekvenser).
Ovanstående kan vara rena elektriska överföringsfunktioner, eller överföringsfunktioner med elementegenskaper inkluderade. I det första fallet blir det mer eller mindre fel när man kopplar till elementen.
Svante skrev:Ja mycket av problematiken i den här tråden ligger i att förstå frågan. Att använda ordet distorsion för linjära fenomen som faspåverkan tror jag rör till det väldigt mycket. Med den definitionen skulle tex ett RIAA-steg eller en tonkontroll ha massor med distorsion.
Så vad betyder fasdistorsion? Ett utförligt svar på den frågan kommer att besvara vilka filter som har den. Svaret står som sagt redan i tråden, det är bara frågan som behöver klargöras.
JM skrev:Svante skrev:Ja mycket av problematiken i den här tråden ligger i att förstå frågan. Att använda ordet distorsion för linjära fenomen som faspåverkan tror jag rör till det väldigt mycket. Med den definitionen skulle tex ett RIAA-steg eller en tonkontroll ha massor med distorsion.
Så vad betyder fasdistorsion? Ett utförligt svar på den frågan kommer att besvara vilka filter som har den. Svaret står som sagt redan i tråden, det är bara frågan som behöver klargöras.
Jag vidhåller att jag inte fått ett svar jag förstår. Sannolikt pga bristfälliga kunskaper.
Om jag ändrar frågan till hur fixar ett aktivt filter 800 - 4000 där det inte går höra ngn förvrängning? Duger min mini - DSP?
JM
paa skrev:Även om det nu är hörbart, låter det illa om ett fjärde ordningens LR-filter?
Knappast skulle jag våga drista mig säga.
Vad är alternativen då, låter dom bättre och kan dom utföras utan andra biverkningar?
Är första ordningens MTM, som ju inte har någon fasdistorsion, lösningen på problemet, och alla levde lyckliga?
Eller B&O's filler driver? Varför ser man inga sådana nuförtiden?
Jocke skrev:Men det här med D´Appolito var väl uttänkt till udda ordnings filter så det bör väl funka med 3:e ordningen...? Men man ser rätt ofta MTM med jämn ordnings filter...
paa skrev:Jocke skrev:Men det här med D´Appolito var väl uttänkt till udda ordnings filter så det bör väl funka med 3:e ordningen...? Men man ser rätt ofta MTM med jämn ordnings filter...
Jo det funkar väl lobingsmässigt med tredje ordningens filter, men inte utan fasdist?
JM skrev:Svante skrev:Ja mycket av problematiken i den här tråden ligger i att förstå frågan. Att använda ordet distorsion för linjära fenomen som faspåverkan tror jag rör till det väldigt mycket. Med den definitionen skulle tex ett RIAA-steg eller en tonkontroll ha massor med distorsion.
Jag vidhåller att jag inte fått ett svar jag förstår. Sannolikt pga bristfälliga kunskaper.
Om jag ändrar frågan till hur fixar ett aktivt filter 800 - 4000 där det inte går höra ngn förvrängning? Duger min mini - DSP?
JM
Jocke skrev:paa skrev:Jocke skrev:Men det här med D´Appolito var väl uttänkt till udda ordnings filter så det bör väl funka med 3:e ordningen...? Men man ser rätt ofta MTM med jämn ordnings filter...
Jo det funkar väl lobingsmässigt med tredje ordningens filter, men inte utan fasdist?
Funderar på "fasdist"... 1:a ordningen adderar "fasriktigt" vid +/- 45° (90°) medan 3.e ordningen adderar +/-135° (270°) och 90° från fullt varv... Var det inte så att vi hade en lång tråd om hörbarheten av absolut fas?
Svante skrev:Filterkonstruktion är inte som förstärkarkonstruktion, där man ju vill ha en ren överföring av en signal. Filtret ska i stället samverka med elementen och då måste det ge signalpåverkan.
...du KAN förstås välja ett kokboksfilter till din miniDSP och det kommer att ge något som spelar. Men då har du förlorat en möjlighet att göra högtalarsystemet bra och det låter ju som att du vill att det ska bli bra.
paa skrev:Jocke skrev:paa skrev:Jocke skrev:Men det här med D´Appolito var väl uttänkt till udda ordnings filter så det bör väl funka med 3:e ordningen...? Men man ser rätt ofta MTM med jämn ordnings filter...
Funderar på "fasdist"... 1:a ordningen adderar "fasriktigt" vid +/- 45° (90°) medan 3.e ordningen adderar +/-135° (270°) och 90° från fullt varv... Var det inte så att vi hade en lång tråd om hörbarheten av absolut fas?
Jo, eller två, eller tre.
Jocke skrev:Svante skrev:Filterkonstruktion är inte som förstärkarkonstruktion, där man ju vill ha en ren överföring av en signal. Filtret ska i stället samverka med elementen och då måste det ge signalpåverkan.
...du KAN förstås välja ett kokboksfilter till din miniDSP och det kommer att ge något som spelar. Men då har du förlorat en möjlighet att göra högtalarsystemet bra och det låter ju som att du vill att det ska bli bra.
Vad säger du Svante om att skilja på delningsfilter och tonkurvepåverkan och alltså dela med "skolboksfilter" och justera in tonkurvan med en EQ? Skulle det vara någon skillnad mot att EQ:a i filtret?
Svante skrev:Jocke skrev:Svante skrev:Filterkonstruktion är inte som förstärkarkonstruktion, där man ju vill ha en ren överföring av en signal. Filtret ska i stället samverka med elementen och då måste det ge signalpåverkan.
Vad säger du Svante om att skilja på delningsfilter och tonkurvepåverkan och alltså dela med "skolboksfilter" och justera in tonkurvan med en EQ? Skulle det vara någon skillnad mot att EQ:a i filtret?
Nej det blir inte samma sak. En eq kan inte ta bort ett olyckligt spridningsmönster som uppstår av en fasskillnad mellan elementen.
Menar du att en eq inte påverkar fasgången?Svante skrev:inte ta bort ett olyckligt spridningsmönster som uppstår av en fasskillnad mellan elementen.
paa skrev:Menar du att en eq inte påverkar fasgången?Svante skrev:inte ta bort ett olyckligt spridningsmönster som uppstår av en fasskillnad mellan elementen.
Martin skrev:Även om båda grenarna är faskompenserade så kommer det ju bli fasdistorsion (fast åt andra hållet) när de inte summerar perfekt. D.v.s. off axis. Förringningar tror jag man brukar kalla det.
paa skrev:Menar du att en eq inte påverkar fasgången?Svante skrev:inte ta bort ett olyckligt spridningsmönster som uppstår av en fasskillnad mellan elementen.
Edit: tänk parametrisk eq
Svante skrev:paa skrev:Menar du att en eq inte påverkar fasgången?Svante skrev:inte ta bort ett olyckligt spridningsmönster som uppstår av en fasskillnad mellan elementen.
Edit: tänk parametrisk eq
Jaa...
Om man tex har 90 graders fasvridning mellan elementen så kanske man får utsläckning i någon viss riktning intill delningsfrekvensen. Med 0 fasförskjutning hamnar nollstället i någon annan riktning.
Detta kan man inte påverka med en eq (på signalen in till filtret, före delningen). Eller menade du att man skulle ha en eq per element?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster