Hjälp med filter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

gormo

Hjälp med filter

Inläggav gormo » 2014-11-06 00:26

Jag är ganska grön på detta med högtalare och skulle behöva hjälp med ett 2-vägs filter med delning på 2000hz eller lägre om det skulle funka till dessa element.
Har testat några färdiga filter med delningar på 3500hz och 4500hz och jag var inte nöjd med resultatet och jag har läst att basen låter bäst när den delas lågt och diskanten har rekommenderad delning på 2000hz så det är lika bra att gå så lågt som möjligt.

Har testat filtren med en dämpning på 10 db på diskanten.

Är osäker på om jag ska köra butterworth eller Linkwitz-Riley

Så billigt som möjligt med ok resultat.

DISKANT http://www.eluxson.se/diskanter/358-dt-28n.html

BAS http://www.audionl.com/Aprodview.asp?ty ... duct=11528

Med vänlig hälsning Fredrik

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Hjälp med filter

Inläggav Perfector » 2014-11-06 01:49

DN-20 från http://www.monacor.se
Delar 2000 12/12 med impedansjustering för basen
Pris framgår av texten.
Övrigt ser ut så här

General Information 2-way
Output impedance 8 ohm
Crossover frequency 2,000Hz
Slope/oct. 12dB
Max. input power 300W
Dimensions 125x35x120mm
Weight 0.54kg
Pris: 535.00

Har även dämplista om du vill ha en så'n.
Bilagor
DN-20.jpg
DN-20.jpg (34.24 KiB) Visad 4504 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

gormo

Inläggav gormo » 2014-11-06 11:02

Var nog lite otydlig..

Ska löda ihop filtret själv o köpa komponenter men skulle behöva lite hjälp med komponent valet och vilken typ av filter jag ska använda.

Det blir ju en liten stativ högtalare med små elemet så kan man använda lite tunnare tråd i drosslarna.
Om jag går in o räknar på ett filter här http://ccs.exl.info/calc_cr.html så undrar jag hur långt ifrån man kan ligga värdet på komponenterna utan att det blir katastrof.

Har läst på en del och kan löda men det finns ju så mycket olika tjocklekar på trådar o olika kondingar så man blir osäker på vad man ska välja.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-06 11:07

Perfector skrev:DN-20

Bara så att ingen tror något annat: De där kurvorna är uppmätta (beräknade?) med resistiv last. Med riktiga högtalarelement blir de något annat, det kan skilja rätt mycket.

gormo skrev:Om jag går in o räknar på ett filter här http://ccs.exl.info/calc_cr.html så undrar jag hur långt ifrån man kan ligga värdet på komponenterna utan att det blir katastrof.

Samma sak gäller den sidan.

Delningsfilterkonstruktion är mer komplicerat än att använda en tabell. Man behöver ta hänsyn till elementens impedanser och tonkurvor. Man kan göra det genom att utgå från ett tabellfilter och sedan mäta och ändra värdena, eller genom att simulera och ändra värdena.

Delningsfilter bör inte beräknas med formler utan provas ut för varje elementkombination och låda.
Senast redigerad av Svante 2014-11-06 11:10, redigerad totalt 2 gånger.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-06 11:09

1.2 mH serie och 6.8 uF parallell för basen
5.6 uF serie och 1.2mH parallell för diskanten
Har även komplett filterlista med dämpning och impedansjustering så att filtret stämmer som avsett.
Utan impedansjustering blir filtret inte som avsett.
Du kan få den i e-post om du vill ha den.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

gormo

Inläggav gormo » 2014-11-06 11:33

Tack så mycket Perfector.

Det är samma värde på spolarna som jag fick ut på den beräkningen men kan man använda luftlindade spolar till både bas o diskant och ska man ha grövre tråd till
basen än till diskanten?

Kondensatorerna fick jag ut ett lika värde på både bas o diskant men du har olika värden hur kommer det sig(nyfiken).

Båda elementen är på 8ohm så behövs det en impendans justering då?

Min mail är gormomtb@gmail.com om du vill skicka.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-06 11:43

gormo skrev:Tack så mycket Perfector.

Det är samma värde på spolarna som jag fick ut på den beräkningen men kan man använda luftlindade spolar till både bas o diskant och ska man ha grövre tråd till
basen än till diskanten?

Kondensatorerna fick jag ut ett lika värde på både bas o diskant men du har olika värden hur kommer det sig(nyfiken).

Båda elementen är på 8ohm så behövs det en impendans justering då?

Min mail är gormomtb@gmail.com om du vill skicka.

1.
samma tråd på alla spolar så slipper man problem
2.
Olika värden baseras på den tekniska överlappningen i delningen.
Genom att öka brantheten så får du i princip 16/12 dB/Octav och slipper spiken som annars uppstår.
Impedansjusteringen är nödvändig om du inte vill göra specialberäkningar på elementen och krångla till det.
Du får en nästan statisk last där filtret funkar som avsett med justringen, och det är snällare mot förstärkaren.

Nu kommer hela vetenskapsakademin i forumet att skära mig i tunna strimlor men jag har 25 års praktisk erfarenhet så jag står vid min text.
du avgör vad du vill ha gjort och jag önskar dig lycka t ill.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-06 11:46

Rent spontant så ser 1,2mH på tok för stort ut till diskanten. Det är inte värden man brukar landa på vid simulering med uppmätt impedans och frekvensgång, det är utifrån min praktiska erfarenhet. Skulle tro att den behöver vara mindre, men det är svårt att gissa värden.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-06 11:49

som jag sa :-)

gormo

Inläggav gormo » 2014-11-06 12:04

Vill ha det enkelt när jag bygger mitt första filter och sen efter det när man prov lyssnat så kan man gå djupare och ändra
och det tror jag Perfector fattade.

Delningsfiltret är det största problemet för min del för lådor kan jag bygga då jag förut jobbat inom träindustri i många år.

Sen hängde jag inte med riktigt på vad impendas korrigering är för något.

Med vänlig hälsning Fredrik..

Ps...Tack för mailet Perfector

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-06 12:10

Impedanskorrigering är ett sätt att göra lasten så statisk som möjligt utan hattande kurvor.
Rätt gjord får du en last som är väldigt nära specningarna för förstärkaren.
Det låter bättre enligt min utsago.

gormo

Inläggav gormo » 2014-11-06 12:18

det är alltså den peaken i impendaskurvan man ser när man kollar på mätningen elementet har

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-06 12:26

gormo skrev:det är alltså den peaken i impendaskurvan man ser när man kollar på mätningen elementet har

Om det är en fråga, så är svaret att det inte är peaken vid resonansfrekvensen det handlar om, utan det att impedansen stiger vid högre frekvenser.
Det kan man kompensera så att impedansen blir mer linjär i området runt delningsfrekvensen. Vad som händer långt under delningen är mindre viktigt för filtret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

gormo

Inläggav gormo » 2014-11-06 12:32

Ok...

Jag ska nog bygga filtret Perfector beskrev och utgå därifrån.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-06 12:38

Det ser utmärkt ut.
Bra komponentkvalitet rakt igenom.
Tuta och kör.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-06 16:27

kan ju påpeka att det i princip är omöjligt att få en bra lösning utan mätningar.

sen beror det förstås på vad man har för krav. men att konstruera högtalare utan mätningar är som att köra bil med förbundna ögon (eller nån liknande liknelse).

tänkte bara så det inte finns några illusioner..

(vet faktiskt inte ens varför dessa standardfilter finns, det är ju i princip omöjligt att det skulle fungera bra)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-06 16:35

tagning 2.
dom finns, dom funkar. acceptera faktum ;-)

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-11-06 17:21

Perfector skrev:tagning 2.

"Funkar" är ett relativt begrepp. Visst funkar de såpass att de delar signalen.
Men chansen att det skulle bli bra är obefintlig. Acceptera faktum!
\\Sky

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2014-11-06 17:35

Den där basen skulle jag nog lägga ett CLR på för att ta ner toppen efter ca 1.2kHz om den skall delas vid 2kHz. Man kan ju annars använda endast en stor spole som trycker ned den där toppen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-06 17:50

sky_eye skrev:
Perfector skrev:tagning 2.

"Funkar" är ett relativt begrepp. Visst funkar de såpass att de delar signalen.
Men chansen att det skulle bli bra är obefintlig. Acceptera faktum!

1. Har du provat dessa filter?
Om inte, gör det och spara svadan.
2. Han skulle inte ha dom utan bygga eget.
Om du byggt samma filter så ok, annars spar på svadan.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-11-06 17:58

Jag förstår att du vill väl. Det räcker dock inte alltid.
\\Sky

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-06 18:07

jag är nyfiken på valet av element, varför blev de just dessa?
Bikinitider

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2014-11-06 18:49

Frågan är om du inte ska köra på aktivt filter istället, tex miniDSP eller liknande, kostar runt tusen lappen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-11-06 19:21

...plus slutsteg :) . Inte så billigt. Skulle inte slösa pengar på aktiv drivning av så små och enkla element.

Man kan undra likt celef, varför man valt dessa element? Den lilla basen ser förvisso mumsig ut med fet surround, men jag har svårt att se hur den skulle kunna återge någon verklig lågbas med tillräckligt tryck. Dessutom har den mycket hyss för sig över 1000Hz, så jag skulle inte använda den i en 2-vägare.
Nu låter det iofs som att TS redan har dessa element och kanske inte har så höga ambitioner. Då kan det säkert bli "good enough" med ett tabellfilter som Perfector föreslår, men jag stöder absolut resonemanget om att det krävs mer för att få till ett riktigt anpassat filter - men då bör man också välja ett annat baselement för denna applikation.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-06 19:47

Märklig placering av spolarna, de kommer att påverka varandra.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-06 23:03

Perfector skrev:1. Har du provat dessa filter?

Nu var inte frågan ställd till mig, men nej, inte jag (heller?).

Har du provat dem och jämfört med hur det blir om man optimerar filtren till element och låda?

Sen får man värdera vilket som väger tyngst:
-att man har provat att optimera filter till andra elementkombinationer, eller
-att man har provat detta filter till andra elementkombinationer

Det är bara att välja.

Det är förstås så att filtret funkar, dvs det kommer ljud ur högtalarna och filtret hindrar elementen från att gå sönder, frågan är hur högt man värderar ljudkvalitet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-06 23:06

ok, jag moddar alla filter från Monacor då dom har lite ruttna beräkningsgrunder (egen uppfattning)
Men jag har inte haft några problem med dessa i flera olika kombinationer, stora som små.
iofs är vi lite ot här då ts inte ville ha färdiga filter.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-07 00:12

Perfector skrev:ok, jag moddar alla filter från Monacor då dom har lite ruttna beräkningsgrunder (egen uppfattning)
Men jag har inte haft några problem med dessa i flera olika kombinationer, stora som små.
iofs är vi lite ot här då ts inte ville ha färdiga filter.

Ok, min kommentar gäller iofs inte bara just de filtren utan i princip alla tabellberäknade filter som inte tar hänsyn till elementens impedaser och tonkurvor, och baffeleffekter. Och det är nog On-T.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-07 00:20

elementens impedans är ju med i beräkningen eftersom det ligger impedansjustering.
Annars skulle hela filtret fela.
Men jag avslutar mitt intresse för den här konversationen eftersom den har lämnat TS fråga.

Nästa

Återgå till DIY-forum