dämpmaterial i låda?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

etal

dämpmaterial i låda?

Inläggav etal » 2015-05-01 15:08

Tjena!

jag ska bygga en baslåda till min zachry D15 ( http://www.ljudia.se/produkter/bil-bat/basar/zachry-d15 )
Det ska vara en Basreflex låda på 75 liter och avstämd på ~35hz jag undrar dock om jag kommer behöva fylla den med dämpmaterial och kommer de gå att skruva med vanliga skruvar i mdf utan att de spricker.

Det är min första låda jag ska bygga.
Är det nåt bra och veta jag bör veta om att bygga lådan?

-mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: dämpmaterial i låda?

Inläggav paa » 2015-05-01 16:04

Det är ingen bra ide att skruva ihop en låda, speciellt inte i MDF.
Pluggar, kex eller bara lim med vitlim håller ihop lådan så det räcker.
MDF krymper också lite grann med tiden, mer på tjockleken än längs fibrerna, varför det inte går att få en perfekt ytbehandling där skarvarna inte syns om man inte tar hänsyn till detta. Likaså kommer igenspacklade skruvskallar att framträda med tiden. Förr eller senare syns det att ytan över kanten sjunkit en aning, oavsett hur man spacklat och slipat.
Ett sätt är att fasa alla synliga kanter med samma fasmått som skivtjockleken, då kommer skarven just i övergången mot fasen och den blir osynlig. Ett annat sätt är att gera ihop kanterna.
Då kommer skarven längst ut i hörnet och krympningen blir symmetrisk över hörnet, varför det inte kommer att synas något oavsett att det krymper.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

etal

Inläggav etal » 2015-05-01 16:54

paa skrev:Det är ingen bra ide att skruva ihop en låda, speciellt inte i MDF.
Pluggar, kex eller bara lim med vitlim håller ihop lådan så det räcker.
MDF krymper också lite grann med tiden, mer på tjockleken än längs fibrerna, varför det inte går att få en perfekt ytbehandling där skarvarna inte syns om man inte tar hänsyn till detta. Likaså kommer igenspacklade skruvskallar att framträda med tiden. Förr eller senare syns det att ytan över kanten sjunkit en aning, oavsett hur man spacklat och slipat.
Ett sätt är att fasa alla synliga kanter med samma fasmått som skivtjockleken, då kommer skarven just i övergången mot fasen och den blir osynlig. Ett annat sätt är att gera ihop kanterna.
Då kommer skarven längst ut i hörnet och krympningen blir symmetrisk över hörnet, varför det inte kommer att synas något oavsett att det krymper.

Är jag ute och cyklar eller brukar inte folk skruva och limma låder dom bygger i MDF? :?
vad är kex?
Och vitlim är de bara vanligt trälim?
Tack för svar.
Mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-01 17:11

Vitlim är vanligt trälim, det håller.
För kex, sök på kexfräs t.ex här på faktiskt.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

etal

Inläggav etal » 2015-05-01 17:18

paa skrev:Vitlim är vanligt trälim, det håller.
För kex, sök på kexfräs t.ex här på faktiskt.

tror det blir å plugga iallafall, kommer jag behöva använda nå dämpmaterial?'

Mvh

Edit: De finns ju skruvar som är tänkt till MDF, funkar inte det? känns som de kommer bli för klen med bara lim.
Senast redigerad av etal 2015-05-01 17:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-01 17:23

Lagom mycket dämpmaterial blir bra.
Inte för nära baskonen, och definitivt inte för nära portens inre öppning bara.
Någon annan kanske kan definiera vad lagom kan vara i en basreflexlåda.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2015-05-01 21:04

Lim är starkt.

Om man använder det rätt!

Jag har byggt allt ifrån små lådor i fem liters klassen upp till stora bashorn i kubikmeters klassen med endast lim, och de håller utan problem!

Om man ska plugga så ska man ha bra verktyg så att pluggarna hamnar precis på millimetern, annars blir allt snett, enligt min erfarenhet...

Mitt råd är att limma rejält på en snittyta och smeta ut limmet över hela ytan, därefter kan du sätta två eller tre plugg/skruv/spik bara för att försäkra dig om att inte bitarna glider isär!

Därefter kan man om man vill plocka bort spig/skruv när det torkat, om man vill...

Hur som så ska du förborra ordentligt oavsett vilken metod du väljer, annars spricker mdf skivan!

Lycka till!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-01 23:01

Ett bra sätt att få det att stämma perfekt i alla fogar, är att göra skivorna som ligger utanpå lite för stora, och sedan fräsa av kanterna med en kantfräs med styrkullager. Fräsen styr mot den plana ytan och fräser av kanten som sticker ut.
Sedan kan man fasa kanten efter det om man vill.
Numera pensionär.

etal

Inläggav etal » 2015-05-01 23:13

paa skrev:Ett bra sätt att få det att stämma perfekt i alla fogar, är att göra skivorna som ligger utanpå lite för stora, och sedan fräsa av kanterna med en kantfräs med styrkullager. Fräsen styr mot den plana ytan och fräser av kanten som sticker ut.

Jag har inte sådana verktyg, jag har typ bara en cirkelsåg och skruvdragare.

etal

Inläggav etal » 2015-05-01 23:36

Vad är det för nåt folk brukar ha på baslådorna typ en sorts självhäftande plastfilm?

mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-02 10:01

Självhäftande plastfolie kräver lika bra underarbete som för lackering. Den tunna folien följer minsta ojämnheter och det syns! Dessutom måste det vara dammfritt när man applicerar folien, för annars syns varje litet korn under folien.
Ett annat problem är hur man får till hörnen, och de kanter där olika ändar av folien möter varann.
Sådan folie brukar finnas hos större färghandlare och byggmarknader.

Att rolla halvblank färg kan ge ett acceptabelt resultat om man fått till underarbetet bra, och man inte har förväntningar på ett professionellt jobb, utan bara önskar en yta som man kan leva med.
Att lacka en proffsig blank yta är stört omöjligt för en amatör.

Men om lådan inte är för stor kan man gå på med fanering. Om lådan inte är så bred så man måste skarva bitarna i längsled på mitten av sidorna, så tycker jag det faktiskt är enklaste sättet att få ett riktigt bra resultat. Men underarbetet måste vara riktigt, det kan gå att se sjunkna kanter genom faner också.
Limma på, skär rent med en vass brytkniv och putsa kanterna försiktigt.
Man bara oljar det några gånger med en trasa hårdvaxolja typ Osmo eller liknande, och slipar med 500-papper mellan gångerna tills det är blir lagom "yta". En sådan yta blir riktigt proffsig, troligen enda sättet för en amatör att få till en proffsig yta. Frågan är bara om man får faneret att inte lossna och bubbla upp med tiden.
Det finns trådar om fanering på Faktiskt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-02 10:09

etal skrev:
paa skrev:Ett bra sätt att få det att stämma perfekt i alla fogar, är att göra skivorna som ligger utanpå lite för stora, och sedan fräsa av kanterna med en kantfräs med styrkullager. Fräsen styr mot den plana ytan och fräser av kanten som sticker ut.

Ska du bygga fler högtalarlådor i framtiden så borde du fundera på att investera i en handöverfräs.
De finns från 300:- och uppåt.
Då kan du fräsa ur öppningen för elementen och planförsänka ner för dom osv. förutom att fräsa kanterna helt i perfekt nivå mot sidorna.
Numera pensionär.

etal

Inläggav etal » 2015-05-02 10:58

paa skrev:
etal skrev:

Ska du bygga fler högtalarlådor i framtiden så borde du fundera på att investera i en handöverfräs.
De finns från 300:- och uppåt.
Då kan du fräsa ur öppningen för elementen och planförsänka ner för dom osv. förutom att fräsa kanterna helt i perfekt nivå mot sidorna.

Sidan man fäster elementet(Baffel?) bör den vara tjockare än dom andra sidorna?
Jag ska ta och kolla på en handöverfräs nu med desamma :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-02 11:34

Bubbellim, sk. 8-timmarslim är att föredra vid limning av MDF.
Det tar runt 8 timmar att torka i press men ger en väderbeständig fog som är mer än dubbelt så stark som materialet man limmar.
Tar men kvartslist i lådans inre hörn så får man dessutom en förstärkning av fogytan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-02 12:50

Bubbellim, polyuretanlim, är bra om man inte sågat perfekt rakt, utan det behöver fyllas upp lite grann här och där längs fogen. Men har man sågat rakt efter en linjal, så blir det fullgod hållfasthet med normalt trälim, och även där blir fogen starkare än materielet.
Numera pensionär.

etal

Inläggav etal » 2015-05-02 12:53

Perfector skrev:Bubbellim, sk. 8-timmarslim är att föredra vid limning av MDF.
Det tar runt 8 timmar att torka i press men ger en väderbeständig fog som är mer än dubbelt så stark som materialet man limmar.
Tar men kvartslist i lådans inre hörn så får man dessutom en förstärkning av fogytan.

Vart hittar man sådant lim då? sökt inne på byggmaxs och xlbyggs hemsidor men hittar inget :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-02 13:51

Paa använde det rätta namnet och då kanske det är lättare att hitta.
Woody brukar ha tror jag nog.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

etal

Inläggav etal » 2015-05-02 14:29

Perfector skrev:Paa använde det rätta namnet och då kanske det är lättare att hitta.
Woody brukar ha tror jag nog.

Typ http://www.clasohlson.com/se/Vattenfast ... co/34-3446 ?
Såg liknande på Ica igår kväll :D

Jag är osäker på hur mycket MDF jag kommer behöva, lådan ska vara 50x35x40cm (Höjd, Djup, Bred) innermått så att säga..
Ska använda mig av 22mm MDF

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-02 17:53

Rita upp en skiva MDF 120x250 eller vad det kan vara för storlek du får tag på, i skala 1.10 på ett papper.
Rita sedan upp alla sidorna på ritningen, och se om dom får plats på en skiva.
Det kan ju vara bra att få några huvudmått sågade på byggmarknadens byggsåg, så blir det enklare att hantera lite mindre enheter sedan.
Numera pensionär.

etal

Inläggav etal » 2015-05-02 20:58

paa skrev:Rita upp en skiva MDF 120x250 eller vad det kan vara för storlek du får tag på, i skala 1.10 på ett papper.
Rita sedan upp alla sidorna på ritningen, och se om dom får plats på en skiva.
Det kan ju vara bra att få några huvudmått sågade på byggmarknadens byggsåg, så blir det enklare att hantera lite mindre enheter sedan.

om jag inte är ute och cyklar så kommer jag behöva cirka 120x200cm så har jag ganska mycket över också :D
Hur mycket stagningar kommer jag behöva?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-03 08:44

Om basen sitter nära ena änden på lådan, så sätt någon sorts ursågad mellanvägg på andra sidan elementet, det borde räcka.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-05-03 11:00

När jag läste trähantverk på högskolan så hade vi en enkel demonstration med lim. Vi limmade ihop skivor och försökte slå isär dem i fogen, det var alltid trät som gick sönder, aldrig fogen. T.o.m hästlim var starkare...
Kanske kan polyuretanlim vara bra för mdf? Förmodligen räcker det gott och väl med vitlim så länge man gör rätt vid limningen.
Pluggar du så har du både hängslen och livrem.
Överhandsfräsen är ett multiverktyg som är oumbärligt när man bygger lådor och att fräsa av kanterna efter att lådan sitter ihop är ett trevligt trick.

Har inte någon större erfarenhet själv med stoppning men jag har ofta sett rekommendationer som hävdar att det är bra att fästa stoppningen längs väggarna och låta mitten vara fri i basreflexlådor.

etal

Inläggav etal » 2015-05-03 11:37

markusA skrev:När jag läste trähantverk på högskolan så hade vi en enkel demonstration med lim. Vi limmade ihop skivor och försökte slå isär dem i fogen, det var alltid trät som gick sönder, aldrig fogen. T.o.m hästlim var starkare...
Kanske kan polyuretanlim vara bra för mdf? Förmodligen räcker det gott och väl med vitlim så länge man gör rätt vid limningen.
Pluggar du så har du både hängslen och livrem.
Överhandsfräsen är ett multiverktyg som är oumbärligt när man bygger lådor och att fräsa av kanterna efter att lådan sitter ihop är ett trevligt trick.

Har inte någon större erfarenhet själv med stoppning men jag har ofta sett rekommendationer som hävdar att det är bra att fästa stoppningen längs väggarna och låta mitten vara fri i basreflexlådor.

Hur gör jag för att göra rätt vid limningen?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-03 20:27

Pluggar behövs inte för att det ska bli tillräckligt starkt, men de kan vara bra för att fixera skivorna när dom ska limmas och spännas ihop under torkningen. Man bör lägga på en presskraft, helst med limknektar, eller så kan man linda några spännband runt lådan och dra åt. Limfogen blir inte bra om man inte pressar lite under torkning.
I det momentet så glider det ofta iväg några mm åt något håll och blir skevt om man inte fixerar plattorna på något sätt. Två plugg per fog är tillräckligt för att fixera, mer behövs inte.
Det viktiga är att få pluggarna på exakt rätt plats. Men det brukar följa med några märkstift i pluggförpackningarna från Biltema och Clas Ohlson. Dom används som så:
Man borrar två plugghål i ena delen, och så stoppar man in märkstiften i dom hålen, sedan håller man ihop den delen med den som ska passas in och trycker till ordentligt så ger märkstiften intryckningar där man ska borra i motstående del. Efter att man borrat även den andra delen kan man ta bort märkstiften, sätta i pluggarna och limma.
Med vitlim kan man torka bort det som trycks ut ur fogen vid pressningen med fuktig trasa, vilket är hundra gånger enklare än att sickla och slipa bort limmet efter att det torkat.
Osäker på om det fungerar att torka av polyuretanlim med fuktig trasa, nån som vet?
Men som sagt, om det är slätt och fint sågat, så skippa polyuretanlimmet.
Numera pensionär.

etal

Inläggav etal » 2015-05-03 21:57

paa skrev:Pluggar behövs inte för att det ska bli tillräckligt starkt, men de kan vara bra för att fixera skivorna när dom ska limmas och spännas ihop under torkningen. Man bör lägga på en presskraft, helst med limknektar, eller så kan man linda några spännband runt lådan och dra åt. Limfogen blir inte bra om man inte pressar lite under torkning.
I det momentet så glider det ofta iväg några mm åt något håll och blir skevt om man inte fixerar plattorna på något sätt. Två plugg per fog är tillräckligt för att fixera, mer behövs inte.
Det viktiga är att få pluggarna på exakt rätt plats. Men det brukar följa med några märkstift i pluggförpackningarna från Biltema och Clas Ohlson. Dom används som så:
Man borrar två plugghål i ena delen, och så stoppar man in märkstiften i dom hålen, sedan håller man ihop den delen med den som ska passas in och trycker till ordentligt så ger märkstiften intryckningar där man ska borra i motstående del. Efter att man borrat även den andra delen kan man ta bort märkstiften, sätta i pluggarna och limma.
Med vitlim kan man torka bort det som trycks ut ur fogen vid pressningen med fuktig trasa, vilket är hundra gånger enklare än att sickla och slipa bort limmet efter att det torkat.
Osäker på om det fungerar att torka av polyuretanlim med fuktig trasa, nån som vet?
Men som sagt, om det är slätt och fint sågat, så skippa polyuretanlimmet.

Okej, en kompis tipsa om PL400 ( https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp ... lim-p18044 ) dock så vet jag inteom de går att torka bort som kan vara en fördel.
Vart kan man köpa fanering?
Tack för svar det uppskattas! :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-03 22:01

PL400 är mycket bra.
Det fäster på allt, inklusive feta ytor.
Hållfastheten är Ca: 30 kilo per mm2.
Nackdelen är lång sättid.
Jag limmade en sprucken stentrappa och det tog nästan en vecka innan man kunde belasta steget helt ut i.
Men är inte tiden en faktor har du ett fantastiskt fogmedel att montera ihop lådan med.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-03 23:03

PL400 har jag använt till lite allt möjligt, men jag skulle inte ta det till trä eller MDF. Det är rejält kletigt, jättejobbigt att få bort från fingrar och verktyg, och det torkar ganska sakta trots kort öppentid med liten möjlighet att justera.
PL400 är väl mer tänkt som sättlim, en klick klet på ena biten, och så fastnar den andra biten i det, men så ska ju inte riktiga fogar med trälim utföras.
Numera pensionär.

etal

Inläggav etal » 2015-05-04 17:49

Jag var på XL bygg idag och hörde med dom vad en skiva MDF kosta, det gick bara att köpa en hel skiva och då såga dom den hur man vill ha den, och de gick på 500 kr, skivan är 22x1220x2440. Eller så kan jag köpa på Beijer så mycket man behöver för 2-300kr dock så behöver man kapa själv då.
Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-04 17:50

Instinktivt att få sågat, om du inte har sågbord hemma.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-04 18:43

Perfector skrev:Instinktivt att få sågat, om du inte har sågbord hemma.

Ja, ta färdigsågat om du inte har erfarenhet att såga och bygga med precision.
Men var noga med att beräkna hur alla sidor ska överlappa så det inte fattas 22 eller 44 mm i någon ände.
Sedan kan det vara så att tjockleken på MDF inte är exakt 22 mm utan plus minus 0.5 mm, och att sågningen inte blir på tiondelen heller, Det är bra om den kommer inom en halv mm.
Därför är det väldigt bra att köra på en eller två mm övermått på de bitar som sitter "utanpå" och sedan fräsa ner dom till exakt mått med kantfräs med styrkullager efter limning. Det bitar som sitter "mellan" två sidor sidorna kan sågas på teoretiskt mått, så kompenserar man med de andra bitarna.
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till DIY-forum