Moderator: Redaktörer
Svante skrev:
Vad tror ni?
Jax skrev:Reläer är ett ständigt problem, helst vill man ha kvicksilvervätta kontakter men de har ju varit tabu länge nu. Förgyllda kontakter får duga.
Naqref™ skrev:Svante skrev:
Vad tror ni?
Ja det tror jag![]()
Diskuterade det med Audix när han var här. En fjärrstyrd sak som man kunda använda för ABX tester med fjärrstyrning och en dold display med kanske 10 dioder som visar de rätta svaren efter ett test.
Svante skrev:Slumpgenereringen ordnas lättast med en vippa som klockas så länge som man håller slumpaknappen nertryckt, med några kHz. Läget kommer att bestämmas av om det gick in udda eller jämnt antal klockpulser in i vippan. När slumpaknappen inte är intryckt ska klockan stå stilla, så att man inte får störningar från den.
Jax skrev:Reläljudet döljs bäst genom att inte dölja det.
Vad jag menar är att man slamrar med reläerna även om slumpen sa att man skulle lyssna på samma igen.
Såvida det inte menades att omkoppling ska ske tyst så man inte ens vet att det kopplats om.
n3mmr skrev:r.
En dummyreläsats som kopplar om om man inte byter läge på dom riktiga?
Naqref™ skrev:n3mmr skrev:r.
Man kopplar alltid bort aktiv ingång och kopplar in den igen eller den andra....
n3mmr skrev:Naqref™ skrev:n3mmr skrev:r.
Man kopplar alltid bort aktiv ingång och kopplar in den igen eller den andra....
bistabila reläer ska det vara! Det blir många om man ska göra så, eller, kanske inte. Hmm. Åhus kanske är en bra miljö att tänka i?
Jax skrev:Det bör räcka med enbart slutande reläer. Växlande reläer låter olika i vardera riktningen. Bättre då höra relät släppa för att sedan höra ett relä sluta igen, kanske samma. Förekomsten av DC för att hålla ett relä torde knappast påverka ljudet tycker jag, rent extremistiskt kan man ju köra med batteri.
Jax skrev:Knattret låter olika ja. Därav min idé att först släppa reläerna och sedan aktivera de slumpmässigt valda. Det bör då låta lika oberoende av vilken kanal som aktiveras.
Jax skrev:Reläljudet döljs bäst genom att inte dölja det.
Vad jag menar är att man slamrar med reläerna även om slumpen sa att man skulle lyssna på samma igen.
Såvida det inte menades att omkoppling ska ske tyst så man inte ens vet att det kopplats om.
Svante skrev:Jax skrev:Reläljudet döljs bäst genom att inte dölja det.
Men vänta nu. Klassisk A/B-lyssning går till så att man får en omkopplare i handen med två lägen. Det ena läget motsvarar alltid den ena prylen, det andra läget den andra. Uppgiften är att tala om vilket läge som är vilket. Man får växla hur många gånger man vill, och i detta är det inget slumpmoment inblandat. Man avger ett svar, och nu (alltså endast mellan svaren, inte i varje växling) slumpas lägena, så att man inte vet vilket läge som är vilket.
Det här gör att reläerna bara kan slå en gång i växlingarna, och om de låter olika åt ena och andra hållet så är det dåligt. Ett sätt att minska den rent elektriska skillnaden är att använda två reläer, båda slutande, som omväxlande kopplas in. Det sämre alternativet vore att ha ett växlande relä, som ju kan ha olika "stigtid" och "falltid". Om man dessutom monterar de två reläerna symmetriskt på kretskortet så blir förmodligen den klangliga skillnaden mellan reläljuden mindre, men helst ska man nog se till att dämpa kretskortet akustiskt också, i varje fall om man ska vara noga.
Jax skrev:Men vi ska se så jag förstod dig, vi har prylarna X och Y. Prylarna tilldelas A och B slumpmässigt. Därefter lyssnas det med fri växling mellan A och B tills lyssnaren säger X=A eller nåt. Sedan slumpas tilldelningen igen och proceduren upprepas. Rätt?
Svante skrev:Jax skrev:Jo men om du läste vidare så kom jag fram till att man ska ha enbart slutande reläer så att vid växling släpper ett och ett annat eller samma sluter igen alldeles efter. Det bör då låta lika oberoende av vilken kanal man aktiverar.
Men vi ska se så jag förstod dig, vi har prylarna X och Y. Prylarna tilldelas A och B slumpmässigt. Därefter lyssnas det med fri växling mellan A och B tills lyssnaren säger X=A eller nåt. Sedan slumpas tilldelningen igen och proceduren upprepas. Rätt?
Jo, jag läste vidare sen...Kruxet är att de mekaniska egenskaperna på lådan gör att det låter lite olika om man "knackar" på olika ställen. Det var därför jag jiddrade om symmetrisk placering. Jag tror dock att det är rätt svårt att få båda att låta lika även om man anstränger sig med symmetri, så man bör nog dämpa kretskortet mekaniskt också. Men proceduren verkar vi tycka lika om.
n3mmr skrev:Nä.
Man har två ingångar A och B som man alltid vet vilken som är vilken.
Sen har man en lyssningsutgång, som jag kallar X.
X slumpas så att det antingen är A eller B.
Sen ska man avgöra om X är A eller B.
Det du beskriver är ett A/B/X-test. En del tycker det är bra, jag tycker det mest verkar jobbigt.
Jax skrev:Jo men om du läste vidare så kom jag fram till att man ska ha enbart slutande reläer så att vid växling släpper ett och ett annat eller samma sluter igen alldeles efter. Det bör då låta lika oberoende av vilken kanal man aktiverar.
Men vi ska se så jag förstod dig, vi har prylarna X och Y. Prylarna tilldelas A och B slumpmässigt. Därefter lyssnas det med fri växling mellan A och B tills lyssnaren säger X=A eller nåt. Sedan slumpas tilldelningen igen och proceduren upprepas. Rätt?
n3mmr skrev:Nä.
Man har två ingångar A och B som man alltid vet vilken som är vilken.
Sen har man en lyssningsutgång, som jag kallar X.
X slumpas så att det antingen är A eller B.
Sen ska man avgöra om X är A eller B.
Svante skrev:Kruxet är att de mekaniska egenskaperna på lådan gör att det låter lite olika om man "knackar" på olika ställen. Det var därför jag jiddrade om symmetrisk placering. Jag tror dock att det är rätt svårt att få båda att låta lika även om man anstränger sig med symmetri, så man bör nog dämpa kretskortet mekaniskt också. Men proceduren verkar vi tycka lika om.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster