dac83 skrev:IngOehman skrev:Alltså...
Nu jämför du med sluten låda, men det var ju b.r. du jämförde med nyss.
Det anmärkningsvärda är inte det du skrev om "låg dist" för det kan man ju anse om en godtycklig distorsionsnivå. Vad som är lågt är ju subjektivt. Så det kan vi lämna därhän.
Men - påstående att en ljudledningshögtalare ger högre verkningsgrad vid låga frekvenser
än en basreflexlåda (samma storlek) strider mot förefintlig kunskap i ämnet.
- - -
En ljudledningshögtalare (kvartsvågspipa) kan teoretisk komma i närheten av en basreflexlåda (av samma storlek) typ någon eller några dB ifrån. Hur nära man kommer beror på lådans geometri. En avsmalnande låda har bättre potential än en som vidgar sig (bashorn har låg effektivitet vid de lägsta frekvenserna).
Påståendet om att det motsvarar TRE gånger flera element, alltså 3 ggr rms-pumpningen, drygt 9,5 dB mer maxljudtryck(!) än med basreflexprincipen är väldigt svårt att ta på allvar.

Varifrån kommer uppgiften?
Om de kommer från dig själv, berätta isåfall om hur teorin om beteendet kommit till. Gärna om både de teoretiska grunderna och om experiment du gjort.
Jag kan redan nu garantera att du har fel, men utan att få veta vad du grundar din tro på så kan jag inte säga var det gått snett.
Vh, iö
Disten har jag allmänt jämfört med andra baslådor och egna mätningar och ser att den är lägre, inget konstigt.
Allt måste inte ha vetenskapliga studier för att man ska kunna jämföra när man sysslar med en hobby.
Ingen har sagt att man inte kan syssla med saker som hobby utan att gå vetenskapligt tillväga. Det jag säger är att det man påstår offentligt (som t ex här på faktiskt.se) bör vara sant.
dac83 skrev:Om man simulerar 2st såna här basar i en BR låda på 550liter (typ samma storlek) så får man denna kurva:
Winisd_2_X_zachryD15_550Liter_BR.jpg
Här ser man tex att 25hz är -1db och 20hz är ca -10db, ganska dåliga siffror men det är så denna bas är och det är just såna här element som verkligen ger mycket mer i en ljudlednings låda.
Det är ett påstående som inte är sant. Bygger du en ljudledningshögtalare med samma volym så kommer den att ge mindre bas, inte mera. Om du avstämmer den lägre så kommer den självklart att kunna ge mera bas i det register som ligger långt under basreflexhögtalarens avstämning. Men då är det ju inte rimligt att jämföra lådorna.
dac83 skrev:Du är lite för teoretisk, jag har labbat en hel del men såna här konstruktioner och det jag ville lyfta fram är inte att varenda element i BR låda får smisk utan det varierar och jag har oftast upplevt att det spelar 3ggr starkare runt och under avstämningen, värt att notera är att jag ofta stämmer av runt 18-25hz alltså just där många element har svårt att ge bra tryck i BR låda.
Det du skriver är tossigt. Det finns inte ett speciellt register "där många element har svårt att ge bra tryck i BR låda". Hur bra "tryck" det blir beror på konstruktionen, och om man stämmer av en låda för just det registret så kommer basreflexlådan att ge högre output än en kvartsvågspipa med samma lådvolym, inte tvärtom.
Det vill säga om båda lådorna är vettigt dimensionerade. Det skall självklart inte stickas under stol med att både basreflexlådor och ljudledningslådor kan dimensioneras så att de presterar långt under sin potential.
dac83 skrev:Min uppfattning är att det ofta ger ca 3 ggr mer tryck i djupbas området(15-25hz) och jag skrev faktiskt inte vilken konstruktion jag jämförde med...
Du skrev vilken konstruktionsprincip du jämförde med - basreflex. Och det du skrev var felaktigt. Sen skrev du senare om jämförelse med sluten lådan, och det du skrev då var riktigt, eller i varje fall riktigare. Och det är ju inte så konstigt då man behöver ungefär tre gånger mera elementyta om man väljer sluten låda istället för basreflex. Det är självklart frekvensberoende, men talar man om maxljudtryck i det svagaste registret inom passbandet, så blir det ungefär en faktor 3 gånger mellan slutet och BR. Ljudledning hamnar någonstans däremellan.
dac83 skrev:...och det hela är mer min egna erfarenheter med mätningar och testade, framför allt för att jag ha tagit hand om mätningarna på bilstereo tävlingar så fick man se en del olika byggen och även jämföra dom med mitt egna ljudlednings "rör" som oftast låg långt över alla andra.
Det har jag inga synpunkter på då jag inte känner till de saker som du berättar om. Men jag varnar bara för problemet med att uttala sig om teoretiska skillander (som du gjort) baserat på mätningar eller högupplevelser av system som vi ju inte kan veta om de var vettigt byggda överhuvudtaget.
Du bör helt enkelt inte såga en teknik baserat på dåliga applikationer.
dac83 skrev:Som ett exempel så spelar mina 2st 15"(css sdx15) i TL rör högre(kan gissa på 6-10dB mer) och renare ner till 15hz (avstämda till ca 19hz) än vad mina 4st Si HT18 gör i slutna lådor(120 Liter/st), jag har inte räknat på det på ett tag men SDX15 har en slaglängd på 30mm och HT18 x-max 23.6mm och jag har för mig att 15" inte borde spela högre trots att dom nu sitter i en TL konstruktion.
Nu jämför du ju TL med slutna lådor igen! Slutna lådor är inte ett exempel på basreflexlådor. Dessutom är jag mycket skeptisk till de siffror du anger. Det är helt omöjligt att två 15" med 27% större slagläng spelar 6-10 dB starkare än fyra 18" i slutna lådor, om du har förstärkare nog för att motionera de senares slaglängd vill säga.
Och att gissa på "6-10 dB mer" utan att specificera frekvens eller någonting blir väldigt knasigt.
Om en basreflexhögtalaren med de två 15" basarna utnyttjas teoretiskt perfekt så kan de spelar 2,43 dB starkare än de fyra 18"-basarna om dessa utnyttjas teoretiskt perfekt i sina slutna lådor. Skillnaden mellan slutet och ljudledning blir mindre.
Nu säger du väl att jag är "för teoretisk" igen, men min invändning är att du kommer med påståenden som gör anspråk på att hävda saker om "hur det är", som är fel. Jag kan inte invända emot dina erfarenheter eftersom jag inte har varit med när du fått dem, men din synpunkt om att teori och praktik är olika saker är felaktig. Jag har inte träffat på några praktiska fall som övertrumfat vad som är teoretiskt möjligt, och det beror nog på att teorierna för hur de här sakerna fungerar är rätt så välutvecklade, och därför ger de korrekta förutsägelser.
Självklart är man alltid välkommen att bevisa att några teorier är felaktiga, och det som bevisas vara felaktigt måste självklart omvärderas. Men jag har inte sett några sådana exempel (bara antydningar om att praktiska försök ger andra svar än teoretiska beräkningar, vilket jag inte tror på eftersom jag aldrig stött på några högtalare som presterar mer än de teoretiskt borde klara). Har du några?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).