både axial och radial -lagring av tallrik med magnetism.
Någon som gjort något sådant som har några tips?
Jag vill testa min konstruktion innan jag berättar hur jag tänkt göra så blir det mindre pinsamt om den inte funkar

Stefan
Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Jag håller på att bygga en "maglev" skivspelare,
Jag vill testa min konstruktion innan jag berättar hur jag tänkt göra så blir det mindre pinsamt om den inte funkar![]()
![]()
![]()
Stefan
paa skrev:avr7000 skrev:Jag håller på att bygga en "maglev" skivspelare,
Jag vill testa min konstruktion innan jag berättar hur jag tänkt göra så blir det mindre pinsamt om den inte funkar![]()
![]()
![]()
Stefan
Vilken resonansfrekvens räknar du med mellan tallriken och chassiet?
![]()
![]()
Stefan
KarlXII skrev:paa skrev:avr7000 skrev:Jag håller på att bygga en "maglev" skivspelare,
![]()
![]()
Stefan
Undrar du det för att verka smart med en jobbig fråga?
![]()
![]()
Stefan
petersteindl skrev:Tim de Paravicini har konstruerat en magnetiskt lagrad skivspelare. Den fungerar ypperligt. Han spelar på den på mässor men verkar inte så pigg på att låta serietillverka denna. Åtminstone var det så för 7-8 år sedan.
Med lite googling så har jag hittat den. Den heter EAR Disc Master Turntable. Kolla in hur den är uppbyggd. Den har även magnetisk drivnining d v s rotationskraften överförs magnetiskt. Den fungerar och fungerar väldigt bra. Då jag lyssnade när Tim demade den var det som en befrielse. Mitt första val om jag skulle leta skivspelare idag. Alla som testat den verkar överförtjusta.
Mvh
Peter
Svante skrev:paa skrev:avr7000 skrev:Jag håller på att bygga en "maglev" skivspelare,
![]()
![]()
Stefan
Det där väcker ju frågan om det går att göra en magnetisk dämpning också, inte bara en magnetisk fjädring. Man skulle vilja ha en massa koppar i närheten av en magnet också.
avr7000 skrev:paa skrev:avr7000 skrev:Jag håller på att bygga en "maglev" skivspelare,
![]()
![]()
Stefan
Vad är önskvärt?
Jag kan ju jobba med vikt på tallrik, antal magneter och grade (styrka) på Neodynium-magneterna .
Mvh
Stefan
Perfector skrev:Pickering hade en Gyropoise vinylspelare på sent 70-tal
paa skrev:avr7000 skrev:paa skrev:Vilken resonansfrekvens räknar du med mellan tallriken och chassiet?
Vad är önskvärt?
Jag kan ju jobba med vikt på tallrik, antal magneter och grade (styrka) på Neodynium-magneterna .
Mvh
Stefan
Jag tror man borde undvika att ligga på någon av de andra huvudsakliga resonanserna. t.ex tonarmsresonans och eventuell chassiupphängningsresonans. Minst en oktav ifrån varann bör de nog vara, man har ju resonanstillskott upp till minst 1,4 gånger resonansfrekvensen.
paa skrev:petersteindl skrev:Tim de Paravicini har konstruerat en magnetiskt lagrad skivspelare. Den fungerar ypperligt. Han spelar på den på mässor men verkar inte så pigg på att låta serietillverka denna. Åtminstone var det så för 7-8 år sedan.
Med lite googling så har jag hittat den. Den heter EAR Disc Master Turntable. Kolla in hur den är uppbyggd. Den har även magnetisk drivnining d v s rotationskraften överförs magnetiskt. Den fungerar och fungerar väldigt bra. Då jag lyssnade när Tim demade den var det som en befrielse. Mitt första val om jag skulle leta skivspelare idag. Alla som testat den verkar överförtjusta.
Mvh
Peter
Jag tror alla elmotorer överför rotationskraften magnetiskt, och direktdrivna spelare gör det rent magnetiskt utan remmar och hjul.
avr7000 skrev:Skall det istället vara en koppar ring så att det blir en kortsluten lindning (1 varv) som inte vill hoppa upp och ner i magnetfältet
paa skrev:Borde vara ett bra mål att sikta på, men frågan är om det går att få så mjukt.
avr7000 skrev:Svante skrev:paa skrev:Vilken resonansfrekvens räknar du med mellan tallriken och chassiet?
Det där väcker ju frågan om det går att göra en magnetisk dämpning också, inte bara en magnetisk fjädring. Man skulle vilja ha en massa koppar i närheten av en magnet också.
Kan du utveckla detta? jag kan inget om magnetism typ.
Axial lagring kommer att bli två ringar av 40 magneter per ring (10*6 mm), en ring i chassie och en ring i tallrik på en diameter av ca 200 mm som repellerar varandra.
Skulle det vara en fördel att ha en 300 mm kopparplåt närmast magneterna i chassie och i tallrik?
Mvh
Stefan
petersteindl skrev:Tim de Paravicini har konstruerat en magnetiskt lagrad skivspelare. Den fungerar ypperligt. Han spelar på den på mässor men verkar inte så pigg på att låta serietillverka denna. Åtminstone var det så för 7-8 år sedan. ....
Mvh
Peter
Laila skrev:petersteindl skrev:Tim de Paravicini har konstruerat en magnetiskt lagrad skivspelare. Den fungerar ypperligt. Han spelar på den på mässor men verkar inte så pigg på att låta serietillverka denna. Åtminstone var det så för 7-8 år sedan. ....
Mvh
Peter
Med lite "googling" så kan man upptäcka att den funnits till salu i ungefär 7-8 år.
Jerry Raskin´s Needledoctor skriver nu på sin hemsida "Only $28,500.00" . . . typ.
petersteindl skrev:Så här ser den ut. .....
Tim har jobbat en hel del med den där skivspelaren. Den är klurigt konstruerad. Det var min uppfattning då Tim berättade om den även om jag inte hängde med på allt han sade. ...
bassman skrev:En kamrat hade en Verdier spelare. Extremt ball skivspelare.
Den har ju "flytande" skivtallrik av magneter.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster