"Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
anders_coster

"Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav anders_coster » 2017-07-09 20:58

Jag håller på att damma av min uppsättning med prylar för att bygga högtalare (nytt projekt på G). Då min PC inte har någon Firewire port så jag behöver ett bra "ljudkort" för mätningar som har USB interface.

Det är inte så lätt att hitta något som inte är nischat mot studio! Jag vill bara har 2x RCA in och 2xRCA ut. That's it.

Är det någon som erfarenhet av Creative Sound Blaster X-Fi HD? Verkar rätt bra ock kostar någorlunda måttliga 1000 kr.
DAC-upplösning: 24-bitar
Samplingsfrekvens: 96 kHz
Signal-till-brus-förhållande: 114 dB
http://se.creative.com/p/sound-blaster/sound-blaster-digital-music-premium-hd

Kanske någon har ett tips på något liknande??

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Svante » 2017-07-09 21:24

Vill du inte ha en mikingång med fantommatning?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
anders_coster

Inläggav anders_coster » 2017-07-09 22:47

Svante skrev:Vill du inte ha en mikingång med fantommatning?

Min mic har fantommatning och förstärkare inbyggd och har en RCA (linje) utgång. Sedan har jag också tänkt att använda ljudkortet för att mäta på förstärkare, aktiva filter och liknande.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-10 01:16

anders_coster skrev:
Svante skrev:Vill du inte ha en mikingång med fantommatning?

Min mic har fantommatning och förstärkare inbyggd och har en RCA (linje) utgång. Sedan har jag också tänkt att använda ljudkortet för att mäta på förstärkare, aktiva filter och liknande.

Ok, intressant, vad är det för mik?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
anders_coster

Inläggav anders_coster » 2017-07-10 07:26

Svante skrev:Ok, intressant, vad är det för mik?

Åh, den har jag haft i rätt många år. Kommer inte ihåg var jag köpte den. Det är egenligen bara en enkel (men kalibrerad) elektretmikrofon till vilken jag byggde en förstärkare runt en OP-amp.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-07-10 08:42

Kan rekommendera Behringer UCA222 med ASIO drivrutiner. Har använt i flera år till flera högtalarbyggen. Den har rak fin frekvenskurva och låg dist.

https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... GQod-kwGSg

Rekommenderar också starkt att du bygger Artas mätbox.

http://www.artalabs.hr/AppNotes/AP1_Mea ... ev4Eng.pdf
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
anders_coster

Inläggav anders_coster » 2017-07-10 09:49

Eri skrev:Kan rekommendera Behringer UCA222 med ASIO drivrutiner. Har använt i flera år till flera högtalarbyggen. Den har rak fin frekvenskurva och låg dist.

Tack för tips! Bra pris (350 kr) men bara 16-bitar och 48 kHz. Bra med ASIO, det har inte Creative X-Fi. Ska väl duga till att mäta på högtalare och frekvensgång på filter etc? Tror jag köper en sådan.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-07-12 22:56

Jag själv är också på gång med ljudkortsköp. Har hittat ett som verkar ha det jag behöver: Terratec DMX 6Fire USB:
https://www.proshop.se/Ljudkort/TERRATEC-Sound-System-DMX-6fire-USB/2152615?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite, men som är rättså kostsamt. Tar nu gärna emot tips på mer ekomiska lösningar.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2017-07-13 08:36

Det finns en hel del moddning för UCA222 kolla in dessa trådar för mätningar och mods:
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/behringer-uca202-review.html

http://nwavguy.blogspot.se/2011/03/behringer-uca202-frankendac.html

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-13 09:03

AndersP skrev:Jag själv är också på gång med ljudkortsköp. Har hittat ett som verkar ha det jag behöver: Terratec DMX 6Fire USB:
https://www.proshop.se/Ljudkort/TERRATEC-Sound-System-DMX-6fire-USB/2152615?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite, men som är rättså kostsamt. Tar nu gärna emot tips på mer ekomiska lösningar.

Den verkar vara lite gammal, kolla vilka drivrutiner som finns. Dyr var den ju också...

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-07-13 11:51

anders_coster skrev:
Svante skrev:Ok, intressant, vad är det för mik?

Åh, den har jag haft i rätt många år. Kommer inte ihåg var jag köpte den. Det är egenligen bara en enkel (men kalibrerad) elektretmikrofon till vilken jag byggde en förstärkare runt en OP-amp.

Hur många år är "rätt många"?
Den så kallade permanenta polariseringen varar inte i evighet, 10 år borde en mätmikrofon hålla sig inom spec, tycker jag, men jag skulle inte vara säker.
Efter 20 år är det ganska normalt att frekvensgången har påverkats märkbart och även känsligheten. Mina elektretmikar från 1980-talet är alla stendöda vid det här laget.
Sedan 1990-talet håller jag mig till riktiga fantommatade kondensatormikar både för mätningar och inspelningar.
Jag tycker att du ska kalibrera din mikrofon mot någon icke-elektretmikrofon som Behringer ECM8000 eller bättre innan du litar på den.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-13 15:10

Mina elektretmikrofoner är nog 30-35 år gamla och de fungerar. Tror det kan vara skillnad på billiga kapslar som sitter i alla möjliga prylar (inte minst i mobiltelefoner) och mera dedikerade mikrofoner för ljudupptagning. Har något papper som anger hur data kan förändras över tid. Bör kanske noteras att många dedikerade mätmikrofoner använder elektretprincipen. Kolla på Bruel & Kjaer, Grass m.fl. Dock ska mätmikrofoner kalibreras rätt ofta och då helst av någon ackrediterad institution. Det brukar ligga på ca 500 €… För audioamatörer är det knappast aktuellt.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-07-13 22:40

Nej,
mina stendöda elektretmikrofoner är allt annat än "billigt medskickat skräp".
Det är ett par Sony ECM-150 "myggor" med mycket rak frekvensgång och faktiskt hyfsat lågt brus, och BBC's ljudtekniker lär (enligt HiFi News) ha använt endast ett par sådana vid en direktsänd PROMS-konsert från Royal Albert Hall, utan att få några klagomål på ljudkvaliteten. Åtminstone på den tiden (ca. 1980) fanns det många nördiga bevakare av BBCs direktsändningar.
Vad som duger åt BBC borde duga åt mig också, tänkte jag och köpte mig ett par (och en Sony TC-D5) på Tottenham Court Road för ungefär halva svenska priset.
Jag menade inte att Anders skulle göra en regelrätt kalibrering av sin mikrofon utan bara göra en eller några enkla mätningar med sin och en vanlig och billig, men långt ifrån perfekt mikrofon som ofta används för högtalarmätningar för att bekräfta att den egna mikrofonen fortfarande någotsånär motsvarar den en gång gjorda kalibreringen.
Det vore ju synd om han litar blint på att den gamla kalibreringen fortfarande stämmer och lägger ner mycket jobb på att få högtalarprojektet att mäta bra innan han konstaterar att det inte låter bra och ifrågasätter mätningarna!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-14 08:14

Den information som Internet ger är att just Sony och Shure hade stora problem med en del elektretmikrofoner. Shure skickade med en extra kapsel av det skälet. AKG, DPA, Primo, Bruel & Kjaer m.fl. har det i långt mindre omfattning. Bruel & Kjaer "föråldrar" sina och det finns i regel ingen skillnad i känslighet/frekvensgång efter 20 år. Det gäller även DPA som ju är en avknoppning från B & K. Alla mina elektretmikrofoner från Primo/Nakamichi fungerar och de kan vara upp mot 35-40 år gamla. Åldringen för mikrofoner gäller åven plastfilmen för membranet och den drabbar både elektret- och kondensatormikrofoner. Idag är det vanligaste användningsområdet av elektretkapslar inom mobiltelefoni.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-14 08:53

lennartj skrev:Jag tycker att du ska kalibrera din mikrofon mot någon icke-elektretmikrofon som Behringer ECM8000 eller bättre innan du litar på den.

Det brukar vara ganska svårt att vara säker på att en kondensatormikrofon inte är en elektretmikrofon, för reklammakarna har snappat upp att kondensatormikrofoner är lite "finare". Och man kan ju säga att elektretmikrofoner är förpolariserade kondensatormikrofoner. Just Behinger ECM8000 kan man dock utgå ifrån att det är en elektretmikrofon (ECM=electret condenser microphone). Fantommatning är ingen säker indikation på att det är en "äkta" kondensatormikrofon.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-07-14 09:24

En vanlig rekommendation i sådana här sammanhang när det diskuteras ljudkort för mätningar brukar vara Focusrite 2i2 eller någon större modell från Focusrite, beroende på vilka ingångar man behöver.
Dom verkar vara på topp både hårdvaru- och mjukvarumässigt till en vettig peng.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-07-16 04:35

Där kom tipset till slut. Tackar.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-07-16 10:13

Focusrite 2i2 är säkert ett utmärkt ljudkort om du är bergsäker på att du aldrig kommer att behöva digitala in- och utgångar.
Min rekommendation är idag Roland UA-55 för cirka 300 SEK mer, men jag använder själv fortfarande föregångaren UA-25EX sedan 10 (!) år.
Med det har jag aldrig upplevt några hinder eller begränsningar vare sig det gällt mätningar, live-inspelningar med mikrofoner, rippning av LP eller överföring av DAT-inspelningar till hårddisk.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-16 10:33

Sofsci erbjöd ett modifierat Guitarface II till sitt mätkitt
Bilagor
DSC_0490.JPG
DSC_0490.JPG (137.66 KiB) Visad 8522 gånger
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-16 12:27

paa skrev:En vanlig rekommendation i sådana här sammanhang när det diskuteras ljudkort för mätningar brukar vara Focusrite 2i2 eller någon större modell från Focusrite, beroende på vilka ingångar man behöver.
Dom verkar vara på topp både hårdvaru- och mjukvarumässigt till en vettig peng.

Ja, en sån har jag, den funkar kanoners, och eftersom det finns bra adaptrar tele-RCA så kan man nästan säga att den har RCA in&ut.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-07-16 18:08

Eri skrev:Kan rekommendera Behringer UCA222 med ASIO drivrutiner. Har använt i flera år till flera högtalarbyggen. Den har rak fin frekvenskurva och låg dist.

Jag har ett uca202 som jag absolut INTE kan rekommendera. Det har en märklig överhöring från utgång till ingång, främst vid låga frekvenser. Söker man på nätet lite hittar man många som har samma problem med sina uca202 så det verkar inte vara bara min det är fel på. Det går hyggligt att mäta med så länge insignalen är stark, men det funkar inte alls att tex mäta impedanskurvor. De blir helt tokiga vid låga frekvenser!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2017-07-16 19:50

Jag hade problem med den där guitarinterface. ASIO-överföringen fungerade inte korrekt och det gick inte att mäta fas korrekt. De blev helt perfekt när jag bytte till Focusrite Sapphire 2i2.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-07-17 09:15

HenrikE skrev:

Jag har ett uca202 som jag absolut INTE kan rekommendera. Det har en märklig överhöring från utgång till ingång, främst vid låga frekvenser. Söker man på nätet lite hittar man många som har samma problem med sina uca202 så det verkar inte vara bara min det är fel på. Det går hyggligt att mäta med så länge insignalen är stark, men det funkar inte alls att tex mäta impedanskurvor. De blir helt tokiga vid låga frekvenser!

Jag vet inte om det kan finnas kvalitetsskillnader mellan olika exemplar eller om jag bara haft tur. Men det du skriver stämmer inte med mina erfarenheter. Jag har gjort tusentals mätningar med min UCA222 både frekvens- och impedans och det har fungerat perfekt hela tiden.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-07-17 22:58

Eri skrev:
HenrikE skrev:

Jag vet inte om det kan finnas kvalitetsskillnader mellan olika exemplar eller om jag bara haft tur. Men det du skriver stämmer inte med mina erfarenheter. Jag har gjort tusentals mätningar med min UCA222 både frekvens- och impedans och det har fungerat perfekt hela tiden.

Kan du göra ett enkelt test? Ha inga kablar anslutna och använd tex Svantes tongenerator för att mata ut en ton på säg 100 Hz och med full nivå. Kolla om tonen syns på ingången. Svantes rtsect funkar fint till det.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-07-18 09:02

Vet inte om jag gjort rätt så här blev det. Kan inte tolka resultatet. Den dator jag gjort detta på är min laptop som jag använder till surf. På denna finns inte ASIO drivrutinerna. Min mät-dator har ingen nätuppkoppling. Så resultatet kanske inte är helt rättvisande. Dessutom är inte mät-datorn tillgänglig just nu.

Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-18 11:31

HenrikE skrev:
Eri skrev:
HenrikE skrev:Jag har ett uca202 som jag absolut INTE kan rekommendera. Det har en märklig överhöring från utgång till ingång, främst vid låga frekvenser. Söker man på nätet lite hittar man många som har samma problem med sina uca202 så det verkar inte vara bara min det är fel på. Det går hyggligt att mäta med så länge insignalen är stark, men det funkar inte alls att tex mäta impedanskurvor. De blir helt tokiga vid låga frekvenser!

Kan du göra ett enkelt test? Ha inga kablar anslutna och använd tex Svantes tongenerator för att mata ut en ton på säg 100 Hz och med full nivå. Kolla om tonen syns på ingången. Svantes rtsect funkar fint till det.

Ni verkar hänvisa till två olika Behringer-ljudkort, UCA202 och UCA222. Vad skiljer dem åt?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-07-18 11:47

Såvitt jag förstått så är det bara färgen på höljet som skiljer beroende på och när de levererats tillsammans med andra enheter.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-18 11:59

Eri skrev:Såvitt jag förstått så är det bara färgen på höljet som skiljer beroende på och när de levererats tillsammans med andra enheter.

Det står det även på Behringers hemsida:

Comparison- What Is The Difference Between The UCA202 and UCA222?
They both feature the same technical specifications as shown below and the hardware chipset is the same between the 2 units. The difference between the units is the colour which was changed to match the products that the unit was being shipped with such as the UMX250.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-18 12:06

Eri skrev:Vet inte om jag gjort rätt så här blev det. Kan inte tolka resultatet. Den dator jag gjort detta på är min laptop som jag använder till surf. På denna finns inte ASIO drivrutinerna. Min mät-dator har ingen nätuppkoppling. Så resultatet kanske inte är helt rättvisande. Dessutom är inte mät-datorn tillgänglig just nu.

[ Bild ]

Ja, där ser det ju ut som att 100 Hz-tonen läcker till ingången. Gain=30 dB antyder att signalen hade kommit in vid -30 dB och den hade visats med full amplitud i fönstret. Haär verkar den vara lite mindre än halva fönstret, så signalen kommer in vid kanske -40 dB. Det är ganska mycket överhörning. Om det är en högimpediv ingång, vilket inte är otroligt om den är avsedd för gitarr, så kan resultatet bli mer rättvisande om man kortsluter ingången.

Lite underligt är det dock om det läcker mer vid låga frekvenser, det brukar vara höga frekvenser som läcker via kapacitiv koppling.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-07-18 12:58

Hur påverkar detta mätresultaten? HenrikE säger ju att impedans mätningar blir helt tokiga vig lägre frekvenser. Jag har då aldrig märkt något konstigt vid impedansmätningar. Här är en från senaste bygget med Mupps elementet. Ser den konstig ut?

Bild

Eller den här frekvensmätningen från samma bygge.

Bild

Jag har ju använt det här ljudkortet och gjort massor av mätningar vid konstruktion och bygge av flera högtalare som alla har blivit lyckade. Så, så himla dåligt kan det ju inte vara.
Medlem i MEK

Nästa

Återgå till DIY-forum