av lennartj » 2017-07-13 22:40
Nej,
mina stendöda elektretmikrofoner är allt annat än "billigt medskickat skräp".
Det är ett par Sony ECM-150 "myggor" med mycket rak frekvensgång och faktiskt hyfsat lågt brus, och BBC's ljudtekniker lär (enligt HiFi News) ha använt endast ett par sådana vid en direktsänd PROMS-konsert från Royal Albert Hall, utan att få några klagomål på ljudkvaliteten. Åtminstone på den tiden (ca. 1980) fanns det många nördiga bevakare av BBCs direktsändningar.
Vad som duger åt BBC borde duga åt mig också, tänkte jag och köpte mig ett par (och en Sony TC-D5) på Tottenham Court Road för ungefär halva svenska priset.
Jag menade inte att Anders skulle göra en regelrätt kalibrering av sin mikrofon utan bara göra en eller några enkla mätningar med sin och en vanlig och billig, men långt ifrån perfekt mikrofon som ofta används för högtalarmätningar för att bekräfta att den egna mikrofonen fortfarande någotsånär motsvarar den en gång gjorda kalibreringen.
Det vore ju synd om han litar blint på att den gamla kalibreringen fortfarande stämmer och lägger ner mycket jobb på att få högtalarprojektet att mäta bra innan han konstaterar att det inte låter bra och ifrågasätter mätningarna!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]