Så då vet vi fabrikat och modell, Ferguson 3425. Jag hade tänkt avsluta tråden här men varför inte utöka utmaningen med frågan om vad vi kan göra med det här filtret?
Här är fabrikantens specifikation på lådan:

- Ferguson 3425
- IMG_2372.jpg (137.28 KiB) Visad 4819 gånger
Jag gissar att de är lite skönmålade men vi har en hel del information att gå på. Låt oss först och främst korrigera med vad jag vet:
Lådans innermått är: h42, w21, l40 = 35.28 liter. Det är exklusive slot-port och innerväggar. Slot-porten mäter: h37, w21, l3 = 2.33 liter. Innerväggarna är i 12mm spånplatta och mäter: h37, w21, l1.2 = 0.93 liter * 2 = 1.86 liter. Det ger en faktisk lådvolym av: 35.28 - 2.33 - 1.86 = 31.09 liter, cirka 2/3 fylld med glasull typ Gullfiber. Pluggar vi in dessa värden i BassBox Pro så ger det en avstämningsfrekvens på cirka 40 Hz.
Diskantelementen per högtalare är en Philips AD 0160/T8 på 8 ohm. Detta är en klassiker och var för tiden rätt bra.
Troels Gravesen har dokumenterat den väl på sin site.
Baselementen per högtalare är två 8-tums woofers på 4 ohm av märket Goodmans. Modellen okänd men korgarna stämplade 04N6B4. På vissa forum kan man läsa att dessa är skit men jag är inte så säker på det. Goodmans Loudspeaker Ltd. har gjort en hel del (för sin tid) bra element. Inte minst bredbandare med hög känslighet. Elementen som sitter i mina 3425 är likadana som de som satt i Goodmans Minister SL, en vintagehögtalare som det internationellt talas rätt gott om.
Specifikationen på lådan anger 96 dB och riktigt så känsliga är de nog inte men vi kan räkna med att de ändå får anses rätt känsliga även om det kanske främst avser diskanten.
Vi vet vidare att tillverkaren valde att endast sätta ett andra ordningens högpassfilter på diskanten medan de lät basarna förbli ofiltrerade. Nu till den stora frågan; lät de designa filtret på det här viset för att spara pengar eller för att det lät bäst?
Högtalarna låter rätt ok som de är men lite grötigt i mellanregistret och något hög diskant. Jag renoverar och bygger om dessa högtalare och jag planerar att återanvända elementen. De kommer sitta i en ny baffel men i princip samma konfiguration. Skumtopparna kommer bytas mot galler som på en tändsticks-Carlsson. Utmaningen är att hjälpa mig att besluta hur jag skall gå vidare med själva filtren:
- Pluggar tillbaka de ursprungliga filtren och tänker att de som byggde dem vet nog bäst?
- Bygger nya filter med samma design men med bättre komponenter eftersom allt annat snyggas upp?
- Bygger nya filter och delar både basar och diskant vid 3000 till 4000 Hz (och komplettera diskanten med L-pad efter behov)?
- Något helt annat?