Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Dessa två element, en 3 tummare från faital pro (3FE25) samt denna Seas diskant (H1397-04 (27TAFNC/D) verkar rätt svårslagna både prestandamässigt och med lågt pris.
Jag tänkte mig en stativhögtalare på 10-20 liter med tre element, en trevägare. Det saknas alltså en bra 6 1/2 tummare. Den ska spela upp till ungefär 700 Hz. Gärna både bra och prisbillig.
Ge förslag på bra element !
jonasp skrev:Monacorn har x-max på 2.5mm. Undvik.
Perfector skrev:jonasp skrev:Monacorn har x-max på 2.5mm. Undvik.
Jag är fortfarande inne på att styra elementet vid resonansen så att man inte når X-max.
Därför kan jag rekommendera elementet trots att slaglängden kan tyckas kort.
Dessutom låter det väldigt neutralt.
Perfector skrev:Jag är fortfarande inne på att styra elementet vid resonansen så att man inte når X-max.
Jag är fortfarande inne på att styra elementet vid resonansen så att man inte når X-max.
Kraniet skrev:Seas ER18RNX är nog det bästa du kan hitta för pengarna väldigt bra i basområdet.
jonasp skrev:Perfector skrev:jonasp skrev:Monacorn har x-max på 2.5mm. Undvik.
Det frågades efter ett baselement. Ett baselement ska kunna spela bas. Kort x-max ger mindre bas. Ditt uttalande om att styra elementet är ren gallimatias - även om slaglängdsbehovet minskar vid avstämningen kommer förmågan att ge ljudtryck i basen begränsas av slaglängden. 2,5mm är i dagens läge väldigt lite och ett skäl att undvika elementet i denna applikation.
ER18 är bra. Kan finnas ett passande metallelement med lång slaglängd också. Jag kan kolla.
PerStromgren skrev:Varför en trevägare? En 6,5:a och en diskant av den typen du valt borde väl kunna mötas fint utan bekymmer? Ett tredje element gör ju systemet mycket mer komplext!
jonasp skrev:Dayton kanske har något kul? Du kan kosta på dig ett metallmemvran när du delar så lågt, då får du potentiellt obefintlig membrandistorsion och slipper problem med den kraftiga uppbrytningen. Kan du designa RLC-länkar i filtret?
DanNorman skrev:PerStromgren: Det är lättare att få ihop en så pass bredspridande diskant med basen med hjälp av ett mellanstort element mellan. Om man vill ha jämn spridning vill säga.
Dessutom kräver ER18RNX lite delningsfilter- och mätskillz om den ska delas högt mot en diskant. Jag skulle säga att det är lättare att göra det som trevägs än tvåvägs.
ER18RNX är ett bra element. Fukdist har lite för liten volym för att jag ska vara helt nöjd. Skulle lägga mig på 21-24L och stämma av 30Hz+ (lite). Rör absolut över 65mm med bra ändar.
DanNorman skrev:Distmässigt kanske en trevägare med de elementen är sämre än en tvåvägare med andra element
jonasp skrev:Ska du dela aktivt???
jonasp skrev:Dayton kanske har något kul? Du kan kosta på dig ett metallmemvran när du delar så lågt, då får du potentiellt obefintlig membrandistorsion och slipper problem med den kraftiga uppbrytningen. Kan du designa RLC-länkar i filtret?
DanNorman skrev:http://www.hifikit.se/hogtalarelement/sb16pfc25-8 ligger nog bra till på bang for the buck-listan.
Speciellt åttan: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/sb20pfc30-8
DanNorman skrev:Tangband: Du verkar ju intresserad av MTM. Du ska inte göra slag i saken och göra en WMTM på en gång? Med så små mellanregister och diskant har du många möjligheter att leka med konceptet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster