Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Ja.
MagnusÖstberg skrev:Jonas svar är lite kryptiskt, det saknas lite info för att ge ett svar.
Hur starkt vill du kunna spela, skall du bara ha en bas, hur stor får lådan vara?
jonasp skrev:Jag är gjord av kryptonit.
Skämt åsido, det går att hitta flera rejäla element idag som med lätthet når ner till 20 Hz i rum utan någon form av tonkurvejustering. Man får kanske räkna med rätt stor lådvolym förstås. I praktiken finns det många element att välja på, t ex Seas XM001-04. Scan-Speak och SB Acoustics har även flera stycken.
Spana t ex även in paa's byggtråd här:
viewtopic.php?f=3&t=70666
Då återstår budgetfrågan.platon1980 skrev:MagnusÖstberg skrev:Jonas svar är lite kryptiskt, det saknas lite info för att ge ett svar.
Hur starkt vill du kunna spela, skall du bara ha en bas, hur stor får lådan vara?
"Tillräckligt starkt för att fylla ett vardagsrum utan att porslinsfigurerna ramlar ner från hyllorna i vitrinskåpet"
Kan inte ange en siffra tyvärr, men inte PA-nivå.
En bas per låda, ska bli ett stereopar.
Låda upp till 100 liter.
MagnusÖstberg skrev:Då återstår budgetfrågan.platon1980 skrev:MagnusÖstberg skrev:Jonas svar är lite kryptiskt, det saknas lite info för att ge ett svar.
"Tillräckligt starkt för att fylla ett vardagsrum utan att porslinsfigurerna ramlar ner från hyllorna i vitrinskåpet"
Kan inte ange en siffra tyvärr, men inte PA-nivå.
En bas per låda, ska bli ett stereopar.
Låda upp till 100 liter.
platon1980 skrev:Satans pisskällarrum går ju inte att mäta bas i. Jättekul med 2x4x8 meter...![]()
Hursomhelst, försöker pressa ner Tangbanden, men lyckas ta mig tusan inte, lådvolym 80-85 liter, provat olika avstämningar, bäst från närmätning på element blir runt -17,5 dB vid 20Hz.
(Minus från toppen som är vid 60-80Hz alltså.)
Från porten avstämd till 15Hz (löjligt lågt, jag vet, men allt ovanför gav liksom ingen extension alls).
Funderar på om Tangbanden ens är lämpad för konstruktion utan aktiv eq?
En bild. Tror ojämnheterna beror på älskad fru som inte förstår att man behöver vara tyst vid detta kritiska moment.
I-or skrev:platon1980 skrev:Satans pisskällarrum går ju inte att mäta bas i. Jättekul med 2x4x8 meter...![]()
Hursomhelst, försöker pressa ner Tangbanden, men lyckas ta mig tusan inte, lådvolym 80-85 liter, provat olika avstämningar, bäst från närmätning på element blir runt -17,5 dB vid 20Hz.
Från porten avstämd till 15Hz (löjligt lågt, jag vet, men allt ovanför gav liksom ingen extension alls).
En bild. Tror ojämnheterna beror på älskad fru som inte förstår att man behöver vara tyst vid detta kritiska moment.
Du skriver att du har en portavstämning om 15 Hz, men mätningen tyder snarare på ca 45-50 Hz och med den avstämningen är det inte särskilt märkligt att du inte får ut någon lågbas. Tangband-elementet ser högst normalt ut i tillverkardata, så det lär nog göra sitt jobb.
Adhoc skrev:@platon1980, ditt källarrum är ungefär som mitt i storlek. Jag har L786 x B419 x H ca 218-225 cm, både tak och golv är något doserade pga funktion som lutande uteverandatak samt (f.d.) suterängsgarage med golvbrunn. Alla ytor i betong, 22-50 cm tjocka, och rummet är nog tätare än dom flesta, alla synliga glipor har fyllts med PU-skum med akrylfog över + en del färgslabb ovanpå det.
Om ditt rum är liknande till konstruktionen borde du ha liknande problematiskt utgångsläge med stor risk för bummelbas. Eftersom det är så långt som ca 8 m börjar pressure gain för mig vid ca 18 Hz, rumsstöd i övrigt börjar för min del högt upp i basen pga väggnära placering av subbarna. Hur rumsstöd och pressure gain skulle påverka i basen var något jag funderade på mycket före DIY-lådorna byggdes som slutna. Skrev lite om spekulationerna i ett tidigare inlägg: viewtopic.php?p=2129750#p2129750 gammal bild på frontbasarnas placering här: viewtopic.php?p=2133781#p2133781 Jag bestämde mig för slutna basar där basen börjar falla av redan vid ca 112 Hz. Den svarta kurvan i simuleringen i länken har liknande fall / lutning som den ljusblåa i länken till Data-Bass i inlägget ovan. Bas ned till 20 Hz och under det saknas dock inte, trots F3 vid 112 Hz. Det är mätt ganska mitt i rummet där teoretiska 22 Hz-moden har sitt minima och dryga 40 Hz sin peak. Jag har nog några sparade mätningar med bara bakväggbasar spelandes, 4 x 15" av AEs SPB15 i 95 L-lådor, om du funderar på 15"-are i inte alltför stora lådor.
Jag känner inte alls till dina Tangband-element men som portad låda borde den dyka brant ca 24 dB / oktav under avstämningen men din kurva börjar falla väsentligt högre upp, -skumt.
platon1980 skrev:I-or skrev:platon1980 skrev:Satans pisskällarrum går ju inte att mäta bas i. Jättekul med 2x4x8 meter...![]()
Du skriver att du har en portavstämning om 15 Hz, men mätningen tyder snarare på ca 45-50 Hz och med den avstämningen är det inte särskilt märkligt att du inte får ut någon lågbas. Tangband-elementet ser högst normalt ut i tillverkardata, så det lär nog göra sitt jobb.
Jamen precis, lådan är drygt 80 liter, porten 45mm diameter 20 centimeter lång. Inte exakt 15Hz, men långt ifrån 45-50, som mätningen pekar på.
Kraniet skrev:platon1980 skrev:I-or skrev:
Jamen precis, lådan är drygt 80 liter, porten 45mm diameter 20 centimeter lång. Inte exakt 15Hz, men långt ifrån 45-50, som mätningen pekar på.
Känns som en väldigt liten portarea.
En tumregel är att använda en port med diametern i cm lika elementets tum. Dvs 12cm för ett element av 12 tums storlek.
platon1980 skrev:Okej, så här:
Basreflex
Max 12"
Typ rakt från 20Hz och uppåt en bit
Finns det element (valfri låda) som fixar det? Utan eq alltså.
Har ett par gamla hemmabyggen med KEF B200, cirka 30 liter, avstämda till ?, men de mäter nedåt 20 i alla fall.
Lyckas inte få Tangband w8q1071 att komma ner ordentligt, trots 80 liter med olika avstämningar, hur kan det komma sig?
Som referens, IMF TLS80 är ju tokfeta nedåt (men lite slöa), visserligen transmissionline, men ändå, borde väl gå med basreflex?
Å andra sidan är det lite jobbigt med massa subbas, inte så mycket ljud, ibland bara störande vibrationer, ställer krav på musikvalet.
Tangband skrev:platon1980 skrev:Okej, så här:
Basreflex
Max 12"
Typ rakt från 20Hz och uppåt en bit
Finns det element (valfri låda) som fixar det? Utan eq alltså.
Har ett par gamla hemmabyggen med KEF B200, cirka 30 liter, avstämda till ?, men de mäter nedåt 20 i alla fall.
Lyckas inte få Tangband w8q1071 att komma ner ordentligt, trots 80 liter med olika avstämningar, hur kan det komma sig?
Som referens, IMF TLS80 är ju tokfeta nedåt (men lite slöa), visserligen transmissionline, men ändå, borde väl gå med basreflex?
Å andra sidan är det lite jobbigt med massa subbas, inte så mycket ljud, ibland bara störande vibrationer, ställer krav på musikvalet.
Hejsan !
Jag har två av de element du laborerar med och har byggt fem olika subbasar med detta element .
Jag noterar även att du har ett ganska litet rum. Själv har jag testat med 65 liter slutet, 50 liter slutet, 50 liter portat, 18liter portat och 18 liter slutet.
Basreflex med Tangband w8q1071 har jag aldrig fått att funka riktigt bra oavsett avstämningsfrekvens ( jag har testat många! ) och oavsett lådvolym . Slösa inte tid med att få det att fungera bra.
Jag har däremot fått väldigt bra resultat med 18 liter sluten låda och LT + 7 dB centrerat vid 38 Hz med Q = 9.
Jag tror att du skulle bli rätt nöjd med ljudet som med den inställningen ( du behöver en dsp ) presterar ned mot 20 Hz.
Framförallt blir kvaliteten på basåtergivningen bra och i ditt lilla rum kommer det att räcka tror jag . Jag använder inget dämpmaterial till subbasarna .
Med liten låda och LT blir motorsystemet dominerande över upphängningen och i detta fall låter det bättre.
PS : TS värdena verkar vara fel av tillverkaren till w8q 1071. VAS är i verkligheten bara hälften, alltså omkring 35 enligt klang&ton
platon1980 skrev:Detta element verkar passa min tänkta lådstorlek på 80-90 liter.
Frågan är om det har kräm nog?
https://www.hifikit.se/media/attachment ... asheet.pdf
Kraniet skrev:platon1980 skrev:Detta element verkar passa min tänkta lådstorlek på 80-90 liter.
Seas basar är riktigt bra. Men faspluggen är ju lite dumt för ett baselement som ska spela djupt.
Scan-Speak 26w-4558t00 verkar ju annars funka till ca 80 liter
platon1980 skrev:Kraniet skrev:platon1980 skrev:Detta element verkar passa min tänkta lådstorlek på 80-90 liter.
Seas basar är riktigt bra. Men faspluggen är ju lite dumt för ett baselement som ska spela djupt.
Scan-Speak 26w-4558t00 verkar ju annars funka till ca 80 liter
Kollade på det också, men verkar dock helst vilja ha mindre låda, lite risk för knäskada annars, alternativt köra lägre avstämning och låta rummet lyfta basen.
Edit, enligt test på Audioexpress är Qts 0,36, positivt för större låda.
Vad gör faspluggen?
platon1980 skrev:Detta element verkar passa min tänkta lådstorlek på 80-90 liter.
Användare som besöker denna kategori: PeterE och 40 gäster