Mina OA50.XLR är jag fortfarande otroligt nöjd med, men ibland vill man ju prova något nytt. Och nu är det kanske läge att passa på...
TV och TV-bänk blir kvar men sen blir det ny inredning i resten av rummet (hallmöbler, soffa, hyllor m.m.) där det mesta kommer att vara i ek, så det kunde ju vara fint med något lite smäckrare gjort i ek. Funderar på ek i kombination med mörkgrå Valchromat så går dom i samma stil som dipolhybriderna i stora salongen.
Efter sommarens garageröj har jag hittat diverse junk (?) som kanske skulle funka i en ny setup efter renoveringen:
2 st 8-tums bilbasar, GAS 8D2, som köpts på någon BRL-REA av ännu oklar anledning. Fet surround och stor magnet.
2 st 10-tums slavbasar, Peerless XLS, som blev över efter alla mina XLS-projekt (som ju slutade i mitt senaste dipolbygge).
4 st midbasar, Scanspeak Revelator 15S, som blev över efter senaste uppgradering av mina dipolhybrider.
2 st banddiskanter, Dayton AMTPRO-4, som också köpts på någon BRL-REA av oklar anledning.
1 st subbasförstärkare, Zachry DSW400, som hängt med från Ljudia sedan barndom (?). Säkert från 90-talet.
I TV-bänken står en befintlig AV-Receiver från Onkyo får hänga med ett tag till. Det blir inte tal om någon DSP eller aktiva filter och ytterligare slutsteg utan det gäller att få till det med befintliga prylar och den delning och EQ som står till buds i receiver och substeg.
Första frågan som skall utredas är vad man kan göra med basarna. Liten sluten låda funkar förstås men kommer kräva lite LT-boost i botten. Receivern har justerbara EQ-frekvenser vid 25/40/63/100/160 Hz men min erfarenhet från LT säger att det inte funkar så bra utan parametrisk EQ. Jag är mer sugen på att testa slavbas-alternativet. De få t/s-parametrar jag hittat på GAS-basarna ger löjligt små lådor vid simulering, men intressant nog stämmer de exakt med beräknad avstämning för XLS-slaven i 12 liter låda, ca 30 Hz. Simulering ger -3dB@32Hz.
Fram med lite gamla halvfabrikat till testlådor, några varv med sticksågen och några klämmor att hålla ihop det hela med; 12 liter slavbas redo för mätning: