Chris71 skrev:Joro skrev:highfive skrev:Hej entusiaster!
Jag var på auktion på Chalmers, i Betonghallen, förra lördagen och ropade in en Behringer Ultradrive Pro DCX 2496, för en rimlig peng.
Den kommer till användning på träffen! Jag och en god vän kommer att skapa en unik högtalare tillsammans, där aktiv delning med tidskorrektion, passar som handen i en lovikavante!
Med vänlig hälsning, highfive
[ Bild ]
Den verkar väl bra. Grattis till den för som du säger
en rimlig peng..
Här testas den:
Amir:
Conclusions
In absolute terms, the DCX2496 fails to deliver across the board as we have cheap dongle DACs that produce far lower distortion. But taking into account that you are getting DAC+ADC+DSP at this price point, performance is decent. Would love to see a networked unit with much better display/remote UI and better performance for say, $500.
Grading on a curve, I am going to put the Behringer UltraDrive Pro DCX2496 on my recommended list.
https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.38879/Jag förstår inte varför Amir klagar över distorsionsnivåerna gällande Behringer Ultradrive Pro DCX 2496? På den nivån de ligger är i alla fall inget som jag skulle kunna höra.

Detta är ett bra verktyg att komma igång med mätningar och filterdesign men jag skulle starkt avråda från någon som helst permanent användning då den har ett notoriskt högt brusgolv som man bör vara tämligen stendöv för att stå ut med.
Skall man bygga en aktivt delad högtalare skulle jag nog kika på Mini DSP produkter eller varför inte ett proffs filter som DBX PA driverack brukar gå att hitta från 2000kr
Ja fy tusan, distorsion är ju inte det enda som (i värsta fall) kan låta hörbart illa. Brus finns ju med, brr.
Men beror inte det också på vilken typ av högtalare man använder? En 108-109 dB känslig kompressions driver vs en domediskant på 88-90 dB känslighet där borde det väl vara en skillnad, eller?
Om Highfive hör brus så kanske det finns möjlighet att sänka in - och eller utgain på den där Behringer?
MiniDSP, absolut. Jag tror i och för sig att man ska akta sig en aning för den enklaste modellen. Det har jag läst att den kan ha ett hörbart brus, (kanske även hörbar distorsion?) om det vill sig illa. Vet inte om det stämmer dock. Hursomhelst, snålheten bedrog visheten och jag köpte en sådan miniDSP (alltså inte miniDSP HD) för dryga 1000 kr. Blev lite sur på mig själv efter inköpet då jag läste det så jag har inte kopplat in den än.
Må vara att Behringer är ett skurkföretag som norpar och kopierar andras design rakt av, men bortsett det är inte Behringers marknad, köpare just proffs? PA grejer riktade till PA proffs det vill säga.
Vissa modeller av Behringers förstärkare har en tendens till att gå sönder, om jag inte missminner mig.