Moderator: Redaktörer
Hjalmar_Branting skrev:Silver kommer inte ge några detekterbara skillnader mot koppar, kanske en feelgood känsla men inte mer.
På så korta längder som högtalarkablar oftast är så kan man i princip ta vilket ledande material som helst, har inte provat själv dock då jag inte har intresse av det.
Lägg hellre en pengen på en vettig kabel med tjusigt yttre för lite mer HiFi känsla, det estetiska väger tungt hos vissa.
Du köpte väl Snor Ost sladdarna? Har du redan både spelat in och slut på dem?
LeifB skrev:Jag brinner av en ständig förbättring av ljudet.
Nyfikenheten är just nu på en starkt brinnande låga. Tvekar dock för tråden kommer att kosta ett par tusen. Med en area på 1.5mm2.
Neuhausen skrev:Skillnaden mellan impedans och resistans i en högtalarkabel har jag inte tänkt på men jag tycker att resistansen i en kabel gör skillnad, men har också lite ovanliga referenser då jag började med billjud. Lägre högtalarimpedanser och längre kablar förstärker skillnaden. Men så länge man inte bygger stereo med traditionell placering hemma så kan man se ännu längre kablar i en hemmiljö.
Men jag tycker inte att det skall förklara alla skillnader jag hört. Tex från 8-9m (totalt plus och minus) 1.3mm2 kabel till 3.3mm2 kabel. 105mohm till 41mohm borde inte göra så stor skillnad.
Skillnaden i resistivitet på silver och koppar är försumbar så man behöver räkna med samma ledararea.
Att göra en silverkabel tycker jag att är ett intressant pyssel och mat man lagar själv smakar ofta bättre. Jag tror inte att silvertråden gör någon nytta då det ekonomiska antagligen tvingar ner ledararean, men att lägga med några silvertrådar i en kabel man tillverkat själv med kopparledare tror jag att gör enorm skillnad för välmåendet.
Då jag installerat några styrstystem för räserbilar så så tvinnar jag en del tråd, de tvinnas för att göra kabeln böjbar. Ledare som ligger parallellt får en egen vilja och ger en ful kabelhärva. Antalet ledare gör också skillnad. Vissa antal är svårare att tvinna om man inte tvinnar mycket hårt. 2 är enkelt men ger en ojämn utsida, 3 är enklast och snyggast. 4 är ok, 5 är katastrof, 6 är bättre och 7 blir bra igen. Om det här är applicerbart på enledare i ren metall vet jag inte, jag tror att det är mycket enklare när man tvinnar något annat än följsam flerledare med isolering.
I-or skrev:LeifB skrev:Jag brinner av en ständig förbättring av ljudet.
Nyfikenheten är just nu på en starkt brinnande låga. Tvekar dock för tråden kommer att kosta ett par tusen. Med en area på 1.5mm2.
Har du tänkt på vilket ledarmaterial som används i högtalarnas talspolar? Detta handlar om åtskilliga meter koppar- eller aluminiumtråd...
I-or skrev:Silver är inte att föredra i audiosammanhang oavsett om det handlar om kablar eller talspolar. Att resistiviteten är ca 6 % lägre än för koppar har försumbar betydelse, speciellt när densiteten är ca 18 % högre (vilket är negativt för talspolar). Aluminium är trots en betydligt högre resistivitet än både koppar och silver ofta det bästa valet för talspolar p.g.a. den mycket låga densiteten.
Man bör vara mycket försiktig med diverse otillförlitlig information som sprids inom HiFi-området.
I-or skrev:Om man tycker att det är kul, ja.
De hörbara skillnaderna mot koppar eller t.o.m. aluminium är dock identiskt lika med noll.
Morello skrev:Guld måste väl vara det roligaste - det är ju både dyrt och dåligt!
LeifB skrev:Ja det kan man fråga sig.
Nja för det är roligt att testa.
Tycker om att prova mig fram.
Nyfiken på resultatet.
I-or skrev:Om man tycker att det är kul, ja.
De hörbara skillnaderna mot koppar eller t.o.m. aluminium är dock identiskt lika med noll.
Calleberg skrev:LeifB skrev:Ja det kan man fråga sig.
Nja för det är roligt att testa.
Tycker om att prova mig fram.
Nyfiken på resultatet.
Prova, blindtesta & återkom med resultat.
Mindre snack, mer verkstad tack!
paa skrev:I Sonabs bruksanvisning står det att högtalarekabeln inte får vara på över 1ohm, men numera säger mötet att den får vara på max 0,1 ohm! Menar ni att Stig hade fel?
paa skrev:I Sonabs bruksanvisning står det att högtalarekabeln inte får vara på över 1ohm, men numera säger mötet att den får vara på max 0,1 ohm! Menar ni att Stig hade fel?
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 207 gäster