Gruppköp Vifa TG9-10-04 till Mupps -AVBRUTET :-(

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-19 15:10

Richard har med stolthet deklarerat att han med sitt senaste filter klarar sig utan väggstöd. Om jag har förstått det rätt, så har Richard inte heller byggt enligt design.

Således är Richards uttalanden något som föga säger något om elementet utan mer om hans egna konstruktionskunskaper.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-04-19 15:17

MagnusÖstberg skrev:Det är väl Peter som skall få tummen ur, men så har det väl varit ett halvår nu...

Det är inte suboptimeringar, men så bra som resultatet varit med orginalelementet känns det ju nästan som om det är dags att omprioritera. Iallafall för mig. Ett halvår till vill jag inte vänta.

Varför jag ställer frågan är att jag fick uppfattningen på DIY Gbg 09 att det bara var lite småfippel kvar, som eg inte skulle tillföra så mkt i slutänden. Vit kon och extramagnet verkar vara det som skulle gälla. Om det inte är suboptimeringar; vad är det då för avsevärda förbättringar vi väntar på i detalj?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-04-19 15:19

jag måste sänka min order från 6 till 4 element och eftersom det är fler som vill få dem till Lund och detta är mitt fösta alternativ så är det dit de ska!

och jag hoppas att detta blir verklighet snart :) jag vill ha riktiga bakhögtalare NU! tack till alla dock, som lagt ner arbete på det här och att det som sagt snart bär frukt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-19 15:31

Vee-Eight skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det är väl Peter som skall få tummen ur, men så har det väl varit ett halvår nu...

Det är inte suboptimeringar, men så bra som resultatet varit med orginalelementet känns det ju nästan som om det är dags att omprioritera. Iallafall för mig. Ett halvår till vill jag inte vänta.

Varför jag ställer frågan är att jag fick uppfattningen på DIY Gbg 09 att det bara var lite småfippel kvar, som eg inte skulle tillföra så mkt i slutänden. Vit kon och extramagnet verkar vara det som skulle gälla. Om det inte är suboptimeringar; vad är det då för avsevärda förbättringar vi väntar på i detalj?

Mig veterliggen är det ingen som direkt anstränger sig i frågan sedan det hände saker på Tympany (i anslutning till att prototyperna kom) och ingen i perferin som gö rnågot. Så just nu väntara vi iallafall inte på tillverkaren, för de har nog inte ens blivit kontaktade.

För mig lutar det alltmer åt att beställa orginalelementen eftersom jag inte längre tror på att de inblandade kommer göra något inom några månader till. Ingen har tittat på det härsedan i januari.Och innan det var det ju en massamånader utan ansträngning.

Mestadels av den här tiden har inget gjorts öht.

De får gärna bevisa mig fel ;)

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-04-19 16:38

MagnusÖstberg skrev:
För mig lutar det alltmer åt att beställa orginalelementen eftersom jag inte längre tror på att de inblandade kommer göra något inom några månader till. Ingen har tittat på det härsedan i januari.Och innan det var det ju en massamånader utan ansträngning.

Visst kunde jag med ha nöjt mig med orginalelementen men nu börjar man ju bli snål också, priset på hifikit är ju inte så bra...
Eller har du nån annanstans man kan hitta dessa till vettiga pengar?

//Peder

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-04-19 16:40

MagnusÖstberg skrev:
Vee-Eight skrev:

Mig veterliggen är det ingen som direkt anstränger sig i frågan sedan det hände saker på Tympany (i anslutning till att prototyperna kom) och ingen i perferin som gö rnågot. Så just nu väntara vi iallafall inte på tillverkaren, för de har nog inte ens blivit kontaktade.

Jag håller med dig. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-04-19 21:05

niklas skrev:
Richard skrev:Högtalaren är inte en speciellt god återgivare med det gamla elementet- och utan filter. Litet nasalt och pappigt. Med seriefilter låter det betydligt bättre.

Håller jag inte med om. Har du sett mätningarna? Inom +/-1dB mellan 1kHz och 10 kHz. Du kanske föredrar en liten förskönande färgning? :wink:

Det är mycket möjligt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-19 21:47

Visst gör det ansträngningar men de kan inte bevisas utan snarare bara visas. ;)

När det gäller orginalelementen och prototyperna så håller jag med om att det kan röra sig om suboptimeringar speciellt när man kunde höra mini oa51-mupps på diy-mässan i gbg igår (tack vare karneolen) men vårt mål är något vidare än så. Vi vill att de kan bygga elementen så som de har specat dom och inte med fel i t/s-parametrarna på 50-100%. Jag hoppas på det fortfarande eftersom de bevisligen har lyckats med det förr. Vår uppgiftt är mest att övertyga dom om det och att få det. TYvärr har detta inte funkat tidsmässigt ännu men vi hoppas att kunna få det gjort inom en relativt snar framtid.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-04-20 00:34

Det lustiga/ironiska/jävligaste i detta är ju att elementet med all säkerhet dragit iväg i pris.
När tråden startades kostade elementet 289:- på hifikit.
Idag kostar det 449:- 8O

Prishöjningar plus valutaköret, osv osv. .

Det ska bli intressant att se om gruppköpspriset ens kommer under 289:- :mrgreen:

Användarvisningsbild
Jens

Inläggav Jens » 2009-04-21 10:13

Skrivet: mån apr 21, 2008 7:37 Ämne: Gruppköp Vifa TG9-10-04 till El Bosso del Muppo

Grattis på födelsedagen!
/Jens

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-05-05 17:51

ok, jag känner att mitt behov av bakhögtalare är större än hastigheten på det här gruppköpet för tillfället tillåter. jag behöver en grov uppskattning;

kommer det att hända något innan eller under juli månad?

om inte så kan ni stryka mina element. och hoppas att det för mer tålmodiga blir bra tillslut! :)

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2009-05-09 01:45

80-talet skrev:ok, jag känner att mitt behov av bakhögtalare är större än hastigheten på det här gruppköpet för tillfället tillåter. jag behöver en grov uppskattning;

kommer det att hända något innan eller under juli månad?

om inte så kan ni stryka mina element. och hoppas att det för mer tålmodiga blir bra tillslut! :)

Jag ær också intresserad av hur lång tid det kommer att bedømas ta? Jag trodde att detta gruppkøp var i slutfasen eftersom det pågått så længe. Jag behøver också få klart høgtalarna inom en inte allt før lång framtid.
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-05-09 07:59

Jatack, en statusrapport om läget hade varit fint. Sitter med mina färdiga minigurulådor och väntar :) Det vore synd om det blev dyrare att köpa dem i gruppköpet kontra att man köpt dem på hifikit förra året. :(
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-09 10:52

Inte omöjligt..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2009-05-09 16:03

Skulle vilja ha 4st ytterligare, totalt 16st. :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2009-05-18 18:33

Lever detta gruppköp alls just nu? Informationen verkar ju helt ha tystnat den sista tiden.

En kort statusrapport vore uppskattat! Om jag inte får några livstecken från någon så drar jag mig snart ur och importerar orginalelementen själv.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-18 18:47

Det kom en status rapport för en månad sedan:
Naqref™ skrev:Visst gör det ansträngningar men de kan inte bevisas utan snarare bara visas. ;)

När det gäller orginalelementen och prototyperna så håller jag med om att det kan röra sig om suboptimeringar speciellt när man kunde höra mini oa51-mupps på diy-mässan i gbg igår (tack vare karneolen) men vårt mål är något vidare än så. Vi vill att de kan bygga elementen så som de har specat dom och inte med fel i t/s-parametrarna på 50-100%. Jag hoppas på det fortfarande eftersom de bevisligen har lyckats med det förr. Vår uppgiftt är mest att övertyga dom om det och att få det. TYvärr har detta inte funkat tidsmässigt ännu men vi hoppas att kunna få det gjort inom en relativt snar framtid.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-05-18 21:51

Xor skrev:Lever detta gruppköp alls just nu? Informationen verkar ju helt ha tystnat den sista tiden.

En kort statusrapport vore uppskattat! Om jag inte får några livstecken från någon så drar jag mig snart ur och importerar orginalelementen själv.

Kan vara intresserad. Vart tar du dem ifrån?
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-18 22:39

Jag räkna inte med att något händer på några månader.

Vill någon skita i det här gruppköpet och importera orginalelementet så är jag på direkt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2009-05-19 10:08

Alexi skrev:Det kom en status rapport för en månad sedan:

En månad gammal information kallar inte jag statusrapport. Jag har inget problem att vänta så länge jag vet VAD jag väntar på. Med så många inblandade som det nu finns i detta gruppköp så tycker jag att informationsflödet kunde vara klart bättre.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-05-19 10:47

MagnusÖstberg skrev:Jag räkna inte med att något händer på några månader.

Vill någon skita i det här gruppköpet och importera orginalelementet så är jag på direkt.

Audiocomponents hade bara 8 ohmaren numera.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
ondisc

Inläggav ondisc » 2009-05-19 11:28

MagnusÖstberg skrev:Vill någon skita i det här gruppköpet och importera orginalelementet så är jag på direkt.

+1

http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?products_id=1616

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-05-19 12:51

ondisc skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vill någon skita i det här gruppköpet och importera orginalelementet så är jag på direkt.

+1

http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?products_id=1616

Ser inte riktigt varför det ena skulle utesluta det andra.
Visst kan man väl släcka sin akuta bygglusta med orginalelementet, eller ett akut behov av bak-kanaler. Men det har man ju alltid kunnat göra...

Jag skulle kunna tänka mig 2 orginalelement att leka lite med, och en 6-10 element från gruppköpet, om det så blir jul först.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-19 13:04

Ta bort mina 10 element i gruppköpet, det har löst sig på annat sätt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-19 13:40

Jag vet inget mer en vad som står här i tråden redan, min roll är bara att sammanställa en lista på vad ni önskar beställa. Just nu känns även det rätt meningslöst, då det gått så lång tid. Självklart hade jag precis som alla ni andra trott och velat att detta skulle ta max ett par månader, inte år.
Jag tycker också det är tråkigt att inget händer.

Som det tidigare stått i tråden så väntar vi på att avtal ska skrivas mellan, vår mellanhand: Peter Steindel och Tymphany. För att det ska kunna ske krävs att han reser till Kina. När jag valde att ta över detta gruppköp hade jag ett erbjudande att köpa element från levernatör i europa för €9/st, vid köp av 500st. När kvantiterna sedan började närma sig 1000st, kollade jag om inte möjligheten fanns att kunna få ett än lägre pris, genom köp direkt från Tymphany med Peter som mellanhand. Allt verkade mycket lovande, prototyper togs fram och sen börjagde allt strula. Det blev fel på prototyperna, de försvann osv. Efter det har kronan fallit rätt kraftigt, dollarn stigit och Tymphany sålts. Just nu står vi alltså längre bort från realisering än vad vi gjorde när jag började involvera mig.

Det finns ändå hopp kvar och inga egentliga hinder för att detta gruppköp ska kunna genomföras, hur många av er som kommer ha fallit bort eller tillkommit när vi väl är där är en annan fråga. Men jag tror själv inte längre på att det kommer vara klart snart eller om det ens kommer vara klart i år :(

Just nu står bollen stilla och jag kommer därför inte att uppdatera listan längre. När bollen börjar rulla igen, känns det mer relevant att se hur många som är intresserade då, vad det är för produkt och vilket pris det blir frågan om.

Det är alltså ingen ide att varken anmäla sig eller avanmäla sig från listan just nu. Jag gör ett upprop när det väl är dags igen, så får vi se vilka som är intresserade då. Produkten Vifa / Peerless TG9FD-10-04 3,5" Full Range driver, finns ju inte längre och den förädlade variant som tas fram är mer rimligt att den får bli ett nytt eget projekt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2009-05-19 22:06

Tråkigt med allt strul :(

Men tack för att ni engagerar er :D (ni som jobbar med det, mer eller mindre)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2009-05-19 22:27

Alexi skrev: ..... När jag valde att ta över detta gruppköp hade jag ett erbjudande att köpa element från levernatör i europa för €9/st, vid köp av 500st. .....

Om det ovanstående fortfarande skulle gå att genomföra inom överskådlig tid så är jag i alla fall intresserad. 8)

/staffan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-19 22:35

Jag kommer förmodlingen att åka till Kina i Juni om inget oförutsätt inträffar. Det har varit mycket strul hos Tymphany de senaste 2 åren. Personal har kommit och gått och informationen har varit motstridig mellan varven. Jag hoppas verkligen att företaget nu har stabiliserats i ägarled. Tymphany har faktiskt bytt Styrelse och VD 2 ggr under denna period, samt säljare och teknisk personal minst 6 ggr. Det är sedan 3-4 veckor en helt ny person som har hand om dylika projekt. Det har alltså varit omstrukturering i företaget vid flera tillfällen och då är det inte lätt att få en kontinuitet i korrespondens och förhandlingar. Alla personer har i princip varit tvungna att sätta sig in i projektet på nytt vid varje tillfälle.

Nåväl, går det som jag hoppas så blir det i alla fall ett svar från Tymphany i juni. Kan de tillverka ett element enligt vårt önskemål såsom Naqref och jag helst skulle vilja ha det så blir det ett fantastiskt element, i annat fall kanske det är bäst att beställa det ursprungliga elementet. Vad gäller pris och leveranstid vet jag inget förrän jag träffar dem på Tymphany i Kina.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-19 22:39

Är det ultra-super-duper-kritiskt att det är Tympany som tillverkar och levererar? Vore det möjligt för en annan tillverkare att leverera efter en specifikation?

Retoriska frågor.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-19 22:50

soundbrigade skrev:Är det ultra-super-duper-kritiskt att det är Tympany som tillverkar och levererar? Vore det möjligt för en annan tillverkare att leverera efter en specifikation?

Retoriska frågor.

Inte vad jag vet. Allt är väl iof möjligt, men eftersom även ursprungselementet är tillverkat i Kina sedan 4-5 år tillbaka så har ju priserna varit låga. Jag tror inte att en nykonstruktion hos t.ex. Seas är något alternativ.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum