peterh skrev:Det är dumsnålt att bestycka en bra konstruktion med tveksamma och inkompatibla rör.
Då har vi olika erfarenhet av rör ifrån öst. Och kanske olika ambition och syften med våra byggen.
Moderator: Redaktörer
peterh skrev:Det är dumsnålt att bestycka en bra konstruktion med tveksamma och inkompatibla rör.
Morello skrev:JJ-rören från Slovakien (fd Tesla) fungerar utmärkt och kostar fikapengar.
smile skrev:Det rör på sig.
Än så länge så har jag samlat på mig två st. klantighetspoäng.
1. Jag har beställt fel motstånd till kraftkortet, R111 och R115 har blivit 4.02G Ohm i stället för 4.02K Ohm.
2. Då jag tog ur rören ur sina socklar så jag skulle kunna vrida runt kortet och löda på det så slog jag i ett av rören på toppen så att det gick av och släppte ut sitt magiska vacuum, riktigt klantigt!
Jaja, en ny beställning till peterh och en till till Digi-Key får det bli...
smile skrev:Det rör på sig.
1. Jag har beställt fel motstånd till kraftkortet, R111 och R115 har blivit 4.02G Ohm i stället för 4.02K Ohm.
2. Då jag tog ur rören ur sina socklar så jag skulle kunna vrida runt kortet och löda på det så slog jag i ett av rören på toppen så att det gick av och släppte ut sitt magiska vacuum, riktigt klantigt!
Kalle_H skrev:smile skrev:Det rör på sig.
Jag vet inte om jag har missat om du har skrivit det förut, men vad har du använt för styrning av ingång och volym?
Morello skrev:Det har dykt upp några frågetecken:
1. Brum
Mitt GDS-försteg står numer i Göteborg och avger ibland brum - jag hörde det med egna öron. Det kan bero på att jag har den äldre trafon med lägre anodspänning, men det är något oklart och kan inte utrönas förrän steget är tillbaka i Stockholm. I värsta fall kan det vara så att spänningsfallet över regulatorn inte räcker till om nätspänningen sjunker för mycket under nominella 230 V. I så fall får vi sänka regulatorns börvärde från 250 V till cirka 245-247 V. Det skapar inte något problem utöver att man behöver byta ett motstånd.
2. Mute
En GDS-byggare rapporterade att det "smäller till" när man slår av apparaten. Jag tror mitt exemplar kortsluter mute-pinnarna på mönsterkortet när man slår av nätströmställaren. Skall undersöka detta när apparaten är åter i Stockholm.
peterh skrev:Trist med röret, nytt är skickat!
radelius skrev:Nu har jag sänkt spänningen en aning, satte en 500ohms trimpot i serie med R109 på kraftkortet. Vilket är lite för lite men jag får i vart fall ner högspänningen till 256V.
En liten fundering, främst till Morello:
Den enda chassijordanslutning jag har idag på mitt testchassi är via kraftkortets chassianslutning. Kan vara därför som mitt försteg är kinkigt med muten, knäpper som fan! Vad tror ni?
Linjesteget låter bra, har inte hunnit få någon uppfattning om riaa:t än.
/S
radelius skrev:Kylflänsarna för HT och glöd ligger mellan 54-56 grader. Någon kommentar på det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 244 gäster