Gruppköp Vifa TG9-10-04 till Mupps -AVBRUTET :-(

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-21 02:03

Vi andra får köra med äggelement då, eller? :D

Tack för din förklaring Peter.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-05-21 07:12

Som jag tolkar Peter ska vi meddela att vi fortfarande är intresserade för att han ska ha en säker volym när han sätter sig vid förhandlingsbordet i Hongkong.

Ja, jag är med på 10 element fortfarande.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-05-21 09:07

jag skulle gissa att de flesta/alla som inte hann med, gäller även mig, eller inte ville vara med på Ostens sidogruppköp fortfarande är på!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-05-21 09:47

Ja, jag ska då ha mina 8 st. Det är ju mc-säsong nu, så om det drar ut lite mer på tiden gör inte mig nåt. :lol: All heder åt ni som arrangerar detta, jag tror att det blir skitbra.
Back in black!

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-21 10:33

Vilket element var det som användes i LTS-artikeln? Var inte det orginalelementet? Jo det var det. Och det var nog detta element som de flesta var inriktade på i sina egna byggen. Resultatet blev ju som bekant väldigt bra. Varför då sätta igång denna modifieringsprocess? Det är inte utan att man blir lite fundersam vad som ligger bakom...

Man undrar också hur många element som uppmätts för att komma fram till det statistiskt "säkra" fs-värdet på 160 Hz (som ju i verkligheten är 140 Hz om man tittar på plotten)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-05-21 10:44

Jag vill bygga surroundhögtalare med "orginalelementen", så jag hoppar av detta gruppköp.

När/om det blir ett gruppköp med det förfinade elementet hör jag av mig igen. Antagligen vill jag bygga något annat då. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-21 10:45

Jag har skickat specen på det där TG9FD-elementet till Sonido som verkar kunan göra vad man ber dem om. Dock blir elementet betydligt dyrare om det ska levereras UTAN deras logga .... 8)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-21 11:00

Martin - det var Naqref som gjorde orginalet som alltså inte var initiativ från LTS utan från Maarten på forumet, som visserliggen är styrelsemedlem i LTS - men det här gjordes på hans egna önskemål.

Som ordförande i LTS tyckte jag att det var så jäkla bra att jag ville att LTS medlemmar skulle få ta del av det vilket också skedde.

Om det nu kom fram tankar på att göra en bra sak ännu bättre när volymen blev så stor och förutsättningarna alltså infann sig vore det ju idiotiskt att inte undersöka detta.

Vi kunde alla skitit i det men vi ville nog alla ha billigare och bättre.

Det enda "felet" jag tycker gjordes var att Peters inblandning inte visades tidigare och att alla de turer som nu redovisats öppet inte kommunicerades ut hela tiden då det hade kunnat förändra gruppens önskan om ett specialelement.

Däremot är ditt snack som åtminstonde av mig tolkas som idiotiska konspiratinsteorier jävligt opassande.

Jag hoppas att det här gruppköpet blir av.

-Martin- skrev:Vilket element var det som användes i LTS-artikeln? Var inte det orginalelementet? Jo det var det. Och det var nog detta element som de flesta var inriktade på i sina egna byggen. Resultatet blev ju som bekant väldigt bra. Varför då sätta igång denna modifieringsprocess? Det är inte utan att man blir lite fundersam vad som ligger bakom...

Man undrar också hur många element som uppmätts för att komma fram till det statistiskt "säkra" fs-värdet på 160 Hz (som ju i verkligheten är 140 Hz om man tittar på plotten)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-05-21 11:04

Jag stannar kvar på mina 6st. Ev. kommer det bli några fler om gruppköpet blir av. :)

Har idag ca 10 st orginalelement, varav 8 st sitter i lådor. Dessa funkar väldigt bra, men det är väl klart att man vill få det ännu bättre om det är möjligt?

Så, kör så det ryker Peter, Alexi och Naqref!

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2009-05-21 11:15

OJ! Det var vad jag kallar informationsflöde! :D

Jag klandrar ingen för deras handligar, utan undrar bara varför det skulle ta så lång tid innan vi faktiskt.se fick reda på vad som händer?

Peter, jag vill gärna att du fortsätter jobba på att ta fram dessa element!

Nu när väl informationen har kommit fram så förstår iaf denna deltagare vad som egentligen har hänt samt kommer att hända. Jag tycker du fortsätter på inslagen kurs med undantaget att informationen till deltagarna nu gärna får vara bättre i framtiden.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-05-21 12:28

Jag har ingen panik och är också fortfarande med på detta gruppköp, 36 st.

//Michael

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-21 12:59

Jag poängterar att detta absolut inte är ett reklaminlägg, utan mer bara ett höftskott; hur skulle man kunna lösa ett problem där man vet vad man vill ha men inte har någon som kan hjälpa en lösa det (tillverkning).
Syftet är heller inte att konkurrera med pågående gruppköp eller Peters kinaplaner, utan bara se vad som är möjligt att fixa. Sonido, som jag kontaktat är en liten lokal firma med liten produktion och som säkert kan ta fram små serier av specialelement.

Isvan of Sonido skrev:So, it`s sort of a grop buy then... that sounds great, Magnus! .... I guess we will be able to surprise you with something that you will like. ..

The website will be finished in a matter of weeks))) I swear! Just have
always smthing to do that distracts all the time... my father started to
"experiment" with computers (Oh God, F***!!!) , just because his windows gave up on him... now I had two weeks of bullshitting around with computers , building up from scratch, etc.. which I reeeeally love, do I have to mention that?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-21 13:12

Jag är kvar om elementen dyker upp.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2009-05-21 13:18

Absolut kvar med mina 12 st.
Håller tummarna att det blir av.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-05-21 13:27

Jag står såklart kvar och hoppas att det blir av! :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
bjorn55

Inläggav bjorn55 » 2009-05-21 13:54

Står kvar med önskemål om 6st element.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-05-21 15:08

är det inte lättare att starta en ny tråd där man endast anmäler intresse?

och i denna tråden fortsätter diskussionen?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-21 15:16

Intresse lär det finnas och skakas bara prototyper fram så är det nog läge att brja ta upp beställningar i en separat tråd.

Men att göra det innan tror jag precis som Alexi är meningslöst.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2009-05-21 15:17

rikkitikkitavi skrev:är det inte lättare att starta en ny tråd där man endast anmäler intresse?

och i denna tråden fortsätter diskussionen?

Det är [var] väl vad denna tråd var ämnad för. Det hade varit bättre om den diskussion som uppblåssat här kunde ha startats i en egen tråd.

Det kommer att bli tokförvirrat med flera beställningstrådar om det inte framgår att det rör sig om separata gruppköpsinitiativ.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-21 15:31

Jag tror att om alla turer gott ut så hade det sätt ut som med Carlsson:
-Nu är det klart!
-Nej det hände inget :(
-Nu är det klart!
-Nu är det klart!
osv.

Det hade bara skapat mer ilska och frustration under vägen.
Min ståndpunkt har varit att ingen ide att ge några förhoppningar, innan något är klart. Vilket jag fortfarande känner var rätt beslut. Jag tror att om eller när detta blir av, att intresset kommer vara stort. Runt 1000st element tror jag är rimligt, några kommer hoppa av, andra tillkomma. Men behovet av en riktigt bra och billig surroundhögtalare är stort, för oss som vill ha fler än 2st.

Peter, kan du komma med en minimisiffra vi behöver komma upp i för att detta ska kunna säkerställas, så kan jag starta ett konto där folk frivilligt får betala in i förskott så att vi iaf. kan säkerställa minimikvantitet.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-21 18:00

Alexi skrev:Jag tror att om alla turer gott ut så hade det sätt ut som med Carlsson:
-Nu är det klart!
-Nu är det klart!
-Nu är det klart!
osv.

Det hade bara skapat mer ilska och frustration under vägen.
Min ståndpunkt har varit att ingen ide att ge några förhoppningar, innan något är klart. Vilket jag fortfarande känner var rätt beslut. Jag tror att om eller när detta blir av, att intresset kommer vara stort. Runt 1000st element tror jag är rimligt, några kommer hoppa av, andra tillkomma. Men behovet av en riktigt bra och billig surroundhögtalare är stort, för oss som vill ha fler än 2st.

Peter, kan du komma med en minimisiffra vi behöver komma upp i för att detta ska kunna säkerställas, så kan jag starta ett konto där folk frivilligt får betala in i förskott så att vi iaf. kan säkerställa minimikvantitet.

Alexi är en klok man :) Du har helt rätt. Jag hade tänkt skriva det själv och det hade i så fall blivit ett mastodontinlägg :lol: Nu slipper jag det. Tack.

Jag kommer naturligtvis kolla upp allt som har med pris, kvalitet och leverans att göra.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
n3mmr

jag

Inläggav n3mmr » 2009-05-21 18:40

jag är med på att förbetala.

ska ha 20, minimum.

jag kan, om det löser upp en knut, dessutom investera lite, och köpa extra exemplar, typ ett hundratal eller två eller så.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-21 18:46

:D Alexi och Naq, Manna från ovan. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-21 18:52

Svante skrev:Jag är kvar om elementen dyker upp.

Jag också. :)

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-05-21 20:01

Är också kvar med mina 11st. Kan givetvis betala i förskott.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-05-21 21:25

Jag är fortsatt med sålänge det satta maxpriset hålls.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-05-21 22:39

Det finns väl inte så mycket mer för mig att tillägga efter Peters inlägg.

Det enda vi har begärt är att de ska ha en frekvensgång, slaglängd och resonansfrekvens så som de ursprungliga databladen lovade. Därutöver önskade vi oss en något högre kraftfaktor. Vi vet andra vifaelement i denna modellserie som har exakt den fjädringsmjukhet som vi önskar och vi vet minst två element som har exakt den magnetstruktur som vi önskar. Det borde inte vara hemskt svårt för dom att bara montera ihop ett element med de grunkomponenter som vi önskar.

Problemet med grundelementen är att de har en fjädringsstyvhet som är ca 100% högre än utlovat och att Qts ligger ungefär 100% högre än vad som var utlovat. Detta påverkar basåtergivningen rätt ordentligt.

Min förhoppning är fortfarande att vi kan få fram ett element som har ungefärliga data:
fs=80Hz
Vas=3l
Qts=0.45
Re=3.15
Xmax=5.2mm p-p
Samt samma frekvensgång som vi har uppmätt med orginalelementen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-21 23:23

Erik_Johansson skrev:Jag är fortsatt med sålänge det satta maxpriset hålls.

/Erik

Samma här. För egen del ser jag gärna att det rullar igång i höst, då jag har mer tid att bygga. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-21 23:43

Vee-Eight skrev:
Erik_Johansson skrev:Jag är fortsatt med sålänge det satta maxpriset hålls.

/Erik

Samma här. För egen del ser jag gärna att det rullar igång i höst, då jag har mer tid att bygga. 8)

Jag förutsätter att du bygger ihop den där dj-a motorn 8) Dieselhybriden :D

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-05-22 01:31

Äntligen LITE information...
:wink: :lol:

Fortsätt nu ALLA inblandade att jobba med att få igenom detta gruppköp, jag är åsså med NÄR det blir av...
:lol:
//RoBeRt

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum