adzer skrev:Ja det är ju du som skall lyssna så det viktiga är ju att du är nöjd
Det är jag
Tack ska du ha för hjälpen!
Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Ja det är ju du som skall lyssna så det viktiga är ju att du är nöjd
Illuminatus skrev:adzer skrev:Ja det är ju du som skall lyssna så det viktiga är ju att du är nöjd
Det är jag![]()
Tack ska du ha för hjälpen!
adzer skrev:Jag skulle inte sänka boosten för jag personligen vill ha de lägre frekvenserna starkare än de högre. Så att 20Hz och 55Hz ligger i samma nivå är bra.
MagnusÖstberg skrev:adzer skrev:Jag skulle inte sänka boosten för jag personligen vill ha de lägre frekvenserna starkare än de högre. Så att 20Hz och 55Hz ligger i samma nivå är bra.
Är det bra? Det bara är så, alla tycker att det är bra?![]()
![]()
Så att 20Hz och 55Hz ligger i samma nivå är bra.MagnusÖstberg skrev:Det var inte min mening, och jag lär aldrig formulera mig skämtsamt igen mot dig. Det gick inte hem och du var tvungen att ta fram stridsyxan.
Hoppas någon annan läser längre än första meningen iallafall.
Over and out!

Nattlorden skrev:Allt under 50Hz behöver upp 10dB (eller allt över sänkas motsvarande). Sen är ju frågan om du vill ha en svag house curve eller inte, jag tycker nog det där ser liite ljust ut. Så det kanske räcker om du tiltar allt från ett lyft med 20dB vid 20Hz mot noll i lyft vid 20kHz.

Illuminatus skrev:Ja det är ju inget tryck överhuvudtaget från 50hz och nedåt. Har testat med en 16db lyft vid 20hz och en 4db lyft vid 25hz.
Illuminatus skrev:Hmm, vad menar du med tongenerator mer exakt? Jag har REW där jag gör alla mätningarna, men det kanske inte går och titta på inspelningen där?
Angående effektslukandet vid boostning är jag medveten om men jag är så pass okunnig att jag inte vet om 40ggr är mycket samt hur mycket steget klarar av.
Elementet låter dock klart bättre vid svepet från 60hz ner till 0hz. Jag hör ytterst lite ljud från elementet men det finns ljud där som uppkommer när konen rör sig.
Illuminatus skrev:Om det nu är som så att jag inte kan spela starkare än vad det är nu, kanske till och med snäppet lägre (för att få bort dist/klippning eller vad det nu kan vara).
Är då den enda lösningen att skaffa fler element alternativt snegla på ett nytt bygge? Ja, jag får erkänna att jag är j*vligt sugen på att bygga...
Cortado skrev:
http://tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php
Där har du en tongenerator. Det jag tänkte då var att du skulle manuellt ratta med den och se om du kan hitta den frekvens som orsakar skrapljudet och/eller om det är amplitud relaterat. Min tanke med inspelningen var att man skulle kunna se på den inspelade ljudvågen vad som händer men det är kanske inte så genomtänkt av olika skäl. Om någon kan föreslå ett relativt enkelt och säkert sätt att göra distmätningar så skulle det ju vara något.
Om du har 1W och ökar det 16dB så blir det 40W (eller 39,8). Fast det sätter ju inte konceptet riktigt i perspektiv heller, men låt oss leka lite med ett exempel:
Du spelar 20hz med en tongenerator och spänningen ut från din förstärkare är 2.83V och din högtalare har en impedans på 4ohm vid 20hz. Ohms lag säger då att det är 2W. Låt oss då säga att du vill öka nivån vid 20hz med 16dB för att den skall få samma nivå som resten. Varje höjning på 3dB gör att högtalaren drar dubbelt så mycket effekt ur din förstärkare. Så 16dB ger alltså totalt 39.8 ggr högre effekt vid 20hz. Säg då att ditt element i din låda har en impedans på 2,3ohm vid 20Hz istället eller att du vill spela högre, det springer iväg snabbt. Man skall ju också tänka på att musik och film inte är sådär enkelt iom dynamik och sånt, men förhoppningsvis ger detta ett någotslags perspektiv på det.
Som vanligt, om jag tankevurpat nånstans så är det bara att säga till.
Cortado skrev:
Dubblar du antalet baslådor så halverar du slaglängden för alla element för samma ljudvolym, dock måste du ju ha "mer förstärkare". Det kan vara bra att kolla upp vad det är som klipper, om det är förstärkaren eller högtalaren. Har du separata slutsteg för basarna?

Cortado skrev:Snart kommer ett inlägg från DQ-20.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster