[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 14:55

adzer skrev:Ja det är ju du som skall lyssna så det viktiga är ju att du är nöjd :)

Det är jag :)

Tack ska du ha för hjälpen!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 14:55

Illuminatus skrev:
adzer skrev:Ja det är ju du som skall lyssna så det viktiga är ju att du är nöjd :)

Det är jag :)

Tack ska du ha för hjälpen!

Då så. Kanon :)

Varsegod.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-10-12 15:01

adzer skrev:Jag skulle inte sänka boosten för jag personligen vill ha de lägre frekvenserna starkare än de högre. Så att 20Hz och 55Hz ligger i samma nivå är bra.

Är det bra? Det bara är så, alla tycker att det är bra? 8O :D

Det spelar ingen roll om man har en systemtålighet som möjliggör att man te x bara kan spela 95-98dB över 60Hz utan att riskera att konen slår i botten vid djupbassignaler? För mig är det helt okej, men kanske inte för TS? Säker på att inget spelas sönder med inställningarna? Hur ser MOL ut för en sluten låda med elementet?

Låter det bra eller anus med ett knä strax under 20Hz som går spikrakt ner i källaren också? Om den gör det vid 10Hz så anser jag att det kan påverka negativt. Om den gör det vid 20Hz så är det för mig helt bortkastat med en sluten låda. Då är det enda man vunnit en lite mindre låda, men tappat 3 gånger det potentiala ljudtrycket och måste pumpa in galet mycket effekt i talspolen. Då är det bättre med en mjukare dalande kurva som är naturlig längre ner i registret.

Men det är jag det :)

Mycket tycke och smak också. En del märker inte alls av när övertonerna i basområdet går halleluja i mellanbasen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 15:05

MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:Jag skulle inte sänka boosten för jag personligen vill ha de lägre frekvenserna starkare än de högre. Så att 20Hz och 55Hz ligger i samma nivå är bra.

Är det bra? Det bara är så, alla tycker att det är bra? 8O :D

Jag skrev ju "jag personligen". Att du gillar att raljera vet jag, men snälla tagga ner.

Jag har tydligt förklarar för trådskaparen om nackdelarna med att boosta för mycket. Nu är det upp till honom vad han tycker låter bäst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-10-12 15:14

Du skrev att du gillar ökande nivåer. Det är fine. Det är din åsikt (och min med under ideala förhållanden).

Men det jag såg var nästa mening adzer. Där skriver du:
Kod: Markera allt
Så att 20Hz och 55Hz ligger i samma nivå är bra.

Vill du kalla det raljerande att upplysa om att det inte alls är säkert att det är det - så varsegod. Själv upplevde jag att du tog med det som piss rent av.

Tramapde jag på dina tår ber jag om ursäkt, trodde vi kände varandra bra nog för att du inte skulle ta det så. Lär aldrig hända igen.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-10-12 15:15, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2013-10-12 15:14

Chilla magge..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 15:16

Menar du att jag måste skriva i varenda mening att det är min personliga åsikt? 8O

Att 20Hz ligger i samma nivå som 55Hz är bra enligt min egna åsikt om att lägre frekvenser inte bör vara svagare än de högre(i basregistret då). Det trodde jag alla förstod.

Att du upplyser om din synpunkt får du gärna göra för du är kunnig det vet jag, men du behöver väl inte förlöjliga det jag skriver är du snäll.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-10-12 15:19

Det var inte min mening, och jag lär aldrig formulera mig skämtsamt igen mot dig. Det gick inte hem och du var tvungen att ta fram stridsyxan.

Hoppas någon annan läser längre än första meningen iallafall.

Over and out!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 15:45

MagnusÖstberg skrev:Det var inte min mening, och jag lär aldrig formulera mig skämtsamt igen mot dig. Det gick inte hem och du var tvungen att ta fram stridsyxan.

Hoppas någon annan läser längre än första meningen iallafall.

Over and out!

Men ta det inte så Magnus. Du känner mig bra nog för att veta vad jag menade.

Jag läste allt. Det andra gällande knäpunkten håller jag till viss del med om, men om man inte har kapaciteten för att spela ner under 20Hz så föredrar jag ett HP framför att sänka nivån ovanför 20Hz, men det är ju en smaksak.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-10-12 16:01

Huruvida TS kan spela tillräckligt starkt utan att bottna elementen med denna boostinställning kan bara han veta.
Jag har själv hyffsade erfarenheter av tok-boostning och det kostar rätt rejält i allmän volym om man vill vara säker att inte bottna oavsett vilka signaler som finns i materialet man spelar upp.

Ett enkelt sätt att testa fram sitt MOL med aktuell boostinställning över hela registret är att köra fullt utstyrda testsvep med sinus 0-100Hz eller liknande och öka volymen tills man tycker konorna slår väl långt.
Högre än så på volymskalan kan vara riskabelt att spela.
Svepen kan man antingen ta testspår eller köra rew-svep, då får man också mätningar på köpet...

Då får man även, beroende på hur ens signalkedja ser ut, vad man spelar osv tänka på att signalerna blir olika starka beroende på hur de mixas.

Exempelvis att LFE spelas 10dB starkare än övriga kanaler samt att den summerade bassignalen vid exempelvis 7.1 filmljud kan vida överstiga maxnivån på LFE kanalen.
Ifall maxnivån på LFE vid referensvolym blir 115dB, övriga kanaler 105dB och man antar att alla kanaler spelar identisk signal, fullt utstyrt kommer den summerade signalen bli nästan 125.2dB.
Detta gäller ju vid referens, spelar man inte så högt så är det bara att skala ner till den master-volume man brukar spela med...

Inte direkt något troligt scenario men det visar iaf på att man inte bör tro att man är helt på den säkra sidan att spela film på referensnivå bara för att ens bassystem kan prestera 115dB som LFE spåret maximalt kan nå vid referens, ifall man delar basinfon från övriga kanaler vill säga...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-10-18 18:08

Känns nästan ot nu, men du mecka ju till fint kablage för en sådär 17 sidor sedan. Jag fick hem samma hylsor i posten idag. Jag ville egentligen ha låsbara men de var lite stora så det fick bli "knivmodellen" som jag fått för mig har störst kontaktyta (efter de låsbara) men liten innerdiameter. Det var lite snack om att du skulle löda kontakterna men du fick klart lådorna och sen vart det inte skrivit mer om det :)
Lödde du dem till slut eller?
Jag får för mig att man blåser av pläteringen med gasol men jag köpte extra så jag kan testa det om inte du har något bra tips.
Var det minsta modellen på kabelavslutning som du använde förresten ? (Svalander)

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Illuminatus

Re: [DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Akustik, mätning, EQ..

Inläggav Illuminatus » 2014-08-12 18:50

Passar på och gör lite comeback så här nästan ett helt år efter!

Det har spelats en hel del. Massor musik & film har det blivit men desto mindre "tweakande", ingenting faktiskt sen sist jag postade här.
Systemet har liksom glömts bort och jag har väll egentligen bara spelat på och vart nöjd, nöjd i omgångar i alla fall för nu är jag ju här igen och jag önskar göra lite justeringar som eventuellt kan bli bättre.

Ett nytt system har det väll pratats om ihop med min sambo och mestadels pga en framtida flytt om 3 månader ungefär. Det blir eventuellt nya toppar, eventuellt nya basmoduler, eventuellt nytt det mesta känns det som men vi får se.

Tänkte posta lite mätningar som jag gjorde nu precis och om någon har tid och ork med & hjälpa mig lite på traven hade det varit guld värt! Svårt och veta vad man kan göra bättre när man inte är speciellt kunnig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-12 18:54

Kvällens mätning

Blå linje = Basmoduler utan delning
Grön linje = Toppar utan delning
Guldig linje = Basar & toppar med delning

Bild

Mätning hela frekvensområdet.

Bild

Mätning från 3 olika ställen. En från lyssningsposition följt av en från 1m till höger samt en från 1m till vänster om lyssningsposition.

20-20 000hz

Bild

20-500hz

Bild

20-200hz

Bild
Senast redigerad av Illuminatus 2014-08-12 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-12 19:12

Någon som har några tips på vart jag kan börja justera, dvs EQ'a?

Är delningen bra som den är eller skall den justeras en aning?

Tacksam för all hjälp :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-12 19:48

Allt under 50Hz behöver upp 10dB (eller allt över sänkas motsvarande). Sen är ju frågan om du vill ha en svag house curve eller inte, jag tycker nog det där ser liite ljust ut. Så det kanske räcker om du tiltar allt från ett lyft med 20dB vid 20Hz mot noll i lyft vid 20kHz.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-12 20:10

Nattlorden skrev:Allt under 50Hz behöver upp 10dB (eller allt över sänkas motsvarande). Sen är ju frågan om du vill ha en svag house curve eller inte, jag tycker nog det där ser liite ljust ut. Så det kanske räcker om du tiltar allt från ett lyft med 20dB vid 20Hz mot noll i lyft vid 20kHz.

Vad är en svag house curve?

Ja det är ju inget tryck överhuvudtaget från 50hz och nedåt. Har testat med en 16db lyft vid 20hz och en 4db lyft vid 25hz.

Ny mätning med ovanstående justeringar:

Bild

EDIT:

Testade & köra ett svep från 60-0hz. På ganska hög volym, typ "filmtittarvolym" så (skrapar, kommer det missljud, distar?) det från baselementen.
Är lite orolig att detta inte är speciellt bra?

Elementen bottnar inte, utan det är missljud som uppstår.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-12 20:27

House curve är, oftast i alla fall, att frekvensgången lutar svagt hela vägen från lågbas till toppdiskant.

Den övre av kurvorna såg trevligare ut, en liten sänkning vid 55 skulle göra det snyggare.

Oroväckande med skrapljudet... Men det kanske är bättre att du får reda på att elementen inte är 100 friska nu än senare - om du har någon garantitid kvar typ.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-12 20:32

Okej. Alltså, gillar man då den så kallade "house curve" så önskar man ett svagt högre ljudtryck ju lägre i frekvens man går?

Ja det låter som det är mycket tryck vid 50-60 vid svepet för att det sedan avtar en del och blir starkare igen vid 25-20hz, det är hörbart.
Det är nog distljud som låter. Det försvann när jag sänkte boosten vid 20hz till 10db lyft.

Ny mätning med -6db sänkning vid 55hz, Q = 4

Bild

Bättre?

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-08-13 19:12

Är det dist från elementet eller är det slutstegen som klipper?
Klipper slutstegen kan det låta rätt otrevligt det med...

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-08-13 20:57

Illuminatus skrev:Ja det är ju inget tryck överhuvudtaget från 50hz och nedåt. Har testat med en 16db lyft vid 20hz och en 4db lyft vid 25hz.

Den boost du gör på 16dB gör att du även drar sådär 40ggr ( 39.8 ) mer effekt från din förstärkare, som du sen matar din högtalare med. Skulle nog undersöka vad skrapljudet är mer exakt, kan du pricka in ljudet med en tongenerator (Svantes Tone kanske?) och sen spela in det så du kan titta på det i något lämpligt program?

Du skulle ju kunna prova att göra tvärtom också, låt basen vara hyfsat oboostad, ta ner peaken vid 55hz och sen sänka det som är över så att det får samma förhållande som när du boostade basen 16 resp 4 dB. Sedan kan du prova kolla samma film med "normal filmtittarvolym" och se om du får samma skrapljud.

(Rätta mig gärna om jag gjorde en tankevurpa med 16dB och 40ggr, lite mos i huvet just nu)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-14 00:25

Jag vet inte riktigt?

Hur hör man om ett slutsteg klipper respektive när ett element distar? Vad är det för skillnad?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-14 00:31

Hmm, vad menar du med tongenerator mer exakt? Jag har REW där jag gör alla mätningarna, men det kanske inte går och titta på inspelningen där?

Angående effektslukandet vid boostning är jag medveten om men jag är så pass okunnig att jag inte vet om 40ggr är mycket samt hur mycket steget klarar av.
Elementet låter dock klart bättre vid svepet från 60hz ner till 0hz. Jag hör ytterst lite ljud från elementet men det finns ljud där som uppkommer när konen rör sig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-14 00:36

Om det nu är som så att jag inte kan spela starkare än vad det är nu, kanske till och med snäppet lägre (för att få bort dist/klippning eller vad det nu kan vara).

Är då den enda lösningen att skaffa fler element alternativt snegla på ett nytt bygge? Ja, jag får erkänna att jag är j*vligt sugen på att bygga...
Och jag måste erkänna att trycket jag önskar inte riktigt infinner sig i dagsläget. Varken punchen vid musik eller djupet vid film är 100% tillfredsställt. Oftast önskar jag lite mer men
jag bor fortfarande i lägenhet så man kanske borde nöja sig tillsvidare. Dock har jag inte fått någon som helst tillsägelse från övriga i trapphuset så det måste man väll tolka som att jag fortfarande spelar för lågt eller? :D

Kan flytten i vinter bidra med högre ljudtryck tro? Rummet är aningen mer rektangulärt, mer symmetriskt, ungefär 10kvm mindre, dock med en takhöjd på 3600mm.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-08-14 13:26

Illuminatus skrev:Hmm, vad menar du med tongenerator mer exakt? Jag har REW där jag gör alla mätningarna, men det kanske inte går och titta på inspelningen där?

http://tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php

Där har du en tongenerator. Det jag tänkte då var att du skulle manuellt ratta med den och se om du kan hitta den frekvens som orsakar skrapljudet och/eller om det är amplitud relaterat. Min tanke med inspelningen var att man skulle kunna se på den inspelade ljudvågen vad som händer men det är kanske inte så genomtänkt av olika skäl. Om någon kan föreslå ett relativt enkelt och säkert sätt att göra distmätningar så skulle det ju vara något.

Angående effektslukandet vid boostning är jag medveten om men jag är så pass okunnig att jag inte vet om 40ggr är mycket samt hur mycket steget klarar av.
Elementet låter dock klart bättre vid svepet från 60hz ner till 0hz. Jag hör ytterst lite ljud från elementet men det finns ljud där som uppkommer när konen rör sig.

Om du har 1W och ökar det 16dB så blir det 40W (eller 39,8). Fast det sätter ju inte konceptet riktigt i perspektiv heller, men låt oss leka lite med ett exempel:

Du spelar 20hz med en tongenerator och spänningen ut från din förstärkare är 2.83V och din högtalare har en impedans på 4ohm vid 20hz. Ohms lag säger då att det är 2W. Låt oss då säga att du vill öka nivån vid 20hz med 16dB för att den skall få samma nivå som resten. Varje höjning på 3dB gör att högtalaren drar dubbelt så mycket effekt ur din förstärkare. Så 16dB ger alltså totalt 39.8 ggr högre effekt vid 20hz. Säg då att ditt element i din låda har en impedans på 2,3ohm vid 20Hz istället eller att du vill spela högre, det springer iväg snabbt. Man skall ju också tänka på att musik och film inte är sådär enkelt iom dynamik och sånt, men förhoppningsvis ger detta ett någotslags perspektiv på det.

Som vanligt, om jag tankevurpat nånstans så är det bara att säga till. :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-08-14 13:38

Illuminatus skrev:Om det nu är som så att jag inte kan spela starkare än vad det är nu, kanske till och med snäppet lägre (för att få bort dist/klippning eller vad det nu kan vara).

Är då den enda lösningen att skaffa fler element alternativt snegla på ett nytt bygge? Ja, jag får erkänna att jag är j*vligt sugen på att bygga...

Dubblar du antalet baslådor så halverar du slaglängden för alla element för samma ljudvolym, dock måste du ju ha "mer förstärkare". Det kan vara bra att kolla upp vad det är som klipper, om det är förstärkaren eller högtalaren. Har du separata slutsteg för basarna?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-15 00:49

Cortado skrev:
http://tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php

Där har du en tongenerator. Det jag tänkte då var att du skulle manuellt ratta med den och se om du kan hitta den frekvens som orsakar skrapljudet och/eller om det är amplitud relaterat. Min tanke med inspelningen var att man skulle kunna se på den inspelade ljudvågen vad som händer men det är kanske inte så genomtänkt av olika skäl. Om någon kan föreslå ett relativt enkelt och säkert sätt att göra distmätningar så skulle det ju vara något.

Sitter på Mac & jag kunde inte se någonstans att det fanns för just OSX? Jag förstår din tanke.

Om du har 1W och ökar det 16dB så blir det 40W (eller 39,8). Fast det sätter ju inte konceptet riktigt i perspektiv heller, men låt oss leka lite med ett exempel:

Du spelar 20hz med en tongenerator och spänningen ut från din förstärkare är 2.83V och din högtalare har en impedans på 4ohm vid 20hz. Ohms lag säger då att det är 2W. Låt oss då säga att du vill öka nivån vid 20hz med 16dB för att den skall få samma nivå som resten. Varje höjning på 3dB gör att högtalaren drar dubbelt så mycket effekt ur din förstärkare. Så 16dB ger alltså totalt 39.8 ggr högre effekt vid 20hz. Säg då att ditt element i din låda har en impedans på 2,3ohm vid 20Hz istället eller att du vill spela högre, det springer iväg snabbt. Man skall ju också tänka på att musik och film inte är sådär enkelt iom dynamik och sånt, men förhoppningsvis ger detta ett någotslags perspektiv på det.

Som vanligt, om jag tankevurpat nånstans så är det bara att säga till. :)

Tack för förklaringen. Jag skall läsa den ett par gånger så att jag verkligen förstår vad som händer. Tusen tack!

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-15 00:57

Cortado skrev:
Dubblar du antalet baslådor så halverar du slaglängden för alla element för samma ljudvolym, dock måste du ju ha "mer förstärkare". Det kan vara bra att kolla upp vad det är som klipper, om det är förstärkaren eller högtalaren. Har du separata slutsteg för basarna?

Skulle man då kunna säga att distorsionen minskar ju fler basar man har i och med att varje element i kedjan får kortare och kortare slaglängd ju fler det blir?

Skulle man i teorin kunna spela MYCKET högre om vi säger att man 4-dubblar antalet basar och pressar elementen till samma slaglängd och distorsion som de två tidigare elementen hade?
Nu kanske det inte är ett alternativ, jag skulle ju vilja sträva efter att minska distorsionen men såklart också för att kunna spela starkare, men en tanke liksom.

Nej. Basmodulerna drivs av ett T-Amp 2400, så de går på samma.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-15 11:19

Gjort nya mätningar idag. Provade att ta bort all boost, tryckte ner toppen vid 55hz, mätte och det mätte OK. Testade att lägga till en boost vid 38hz på 4db, Q = 0,5. Höjde sedan gain på steget rätt rejält, typ 8 snäpp & det här blev resultatet.

4db boost vid 38hz, Q = 0,5. -8db vid 55hz, Q = 2. Två snäpp över 50% gain på basmodulernas slutsteg.

Bild

Rätt intressant hur mycket starkare basen blev. Jag antar att den tidigare rejäla boosten käkade effekt och tog mycket kraft från övriga frekvenser. Men skrapljudet är ett faktum kan jag konstatera, tyvärr. Helvete...

Skrapljudet hörs svagt vid 20hz och stegrar gradvis och är som starkast vid 25hz och minskar gradvis till 30hz där det sedan försvinner.
Det var alltså inte boostningen som orsakade problemet tydligen eftersom det nu bara är en 4db boost vid 38hz samt en lite kraftigare sänkning vid 55hz. Sitter jag vid lyssningsposition och kör ett 60-0hz svep så kan jag lokalisera skrapljudet från basmodulerna, det är inte alls kul...

Shit pommes frites, vad gör man? :?

Vad tycker ni om kurvan ovan förresten?

EDIT: Har börjat snegla på en 4-serie uppsättning SEAS I26ROY & då integrera dessa i tv-bänk. Dyker upp en del tankar kring integrationen och hur den görs på bästa lämpliga sätt och så har jag börjat skissa lite lätt i Sketchup hur det skulle kunna se ut. Det hade varit ett fantastiskt kul vår/sommarprojekt nästa år :mrgreen:

Enligt ritningen just nu skulle de två modulerna bestyckade med dubbla I26ROY hamna på 156L netto, sen då minus element, stag och dylikt så låt säga runt 145-150L. Vad tror ni om den lådvolymen för två stycken I26ROY?

Med tanke på en relativt stor lådvolym för att vara integrerad i tv-bänk, vad finns det för andra alternativ än I26ROY? Scanspeak 30W?
Anledningen att jag sneglat på I26ROY är för att jag läst om att den funkar OK även i mindre lådor.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-08-15 12:34

Snart kommer ett inlägg från DQ-20. :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-08-15 12:43

Cortado skrev:Snart kommer ett inlägg från DQ-20. :)

Jag väntar med spänning! :o

Testfilmade för och se om jag fick med ljudet och det verkar så. Jag hör ljudet på första klippet och vid andra klippet är det extra tydligt. Dock får man bortse från bruset/trycket som konen ger när mobilen är så nära, men lyssnar man noga så är det något där som låter som det inte borde låta, tycker jag...

https://www.youtube.com/watch?v=cO-H6Xz ... e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=CCSvfmC ... e=youtu.be

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum