Empa skrev:Timpolanen och n-puh: Har ni köpt på annat håll?
Jepp, åtminstone jag.
Moderator: Redaktörer
Timpolanen skrev:aaa tackar!![]()
Vette fan om det blir nått till datan... går inte tillräckligt djup vore skysst om de gick ner till 80hz. Men till bilen kanske det vore nått(Blir nästa fri air då)
Varför har du gått och blivit så bitter Richard?Richard skrev:Timpolanen skrev:aaa tackar!![]()
Vette fan om det blir nått till datan... går inte tillräckligt djup vore skysst om de gick ner till 80hz. Men till bilen kanske det vore nått(Blir nästa fri air då)
Nej- de går ju i verkligheten knappt ens ned till 80 hz. Det är överhypade små tingestar dessa. Men bra för pengarna.
MagnusÖstberg skrev:(---)
försöka sälja sina egna alster under namnet MUPPS för runt tusenlappen där han inte bara påstod att de var något de inte var och dessutom en LTS-konstruktion.
(---)
Rundberg skrev:Varför har du gått och blivit så bitter Richard?Richard skrev:Timpolanen skrev:aaa tackar!![]()
Nej- de går ju i verkligheten knappt ens ned till 80 hz. Det är överhypade små tingestar dessa. Men bra för pengarna.
Dessutom är det ju direkt lögn att BOSSO inte klarar gå lägre än 80Hz, var har du fått såna dumheter ifrån?
Att du blev missnöjd med din implementering av egenritad låda + egenpulat filter är en sak, en annan att gnälla på Mupps så fort tillfälle ges![]()
Trist attityd, jag trodde bättre om dig faktist.
MVH
/Mattias
Att din referens numer är piP har jag inte undgått att lägga märke till.Richard skrev:Rundberg skrev:Varför har du gått och blivit så bitter Richard?Richard skrev:Timpolanen skrev:aaa tackar!![]()
Dessutom är det ju direkt lögn att BOSSO inte klarar gå lägre än 80Hz, var har du fått såna dumheter ifrån?
Att du blev missnöjd med din implementering av egenritad låda + egenpulat filter är en sak, en annan att gnälla på Mupps så fort tillfälle ges![]()
MVH
/Mattias
Filtret är inte längre egenpulat- jag försökte ( för att få bort olaterna ur elementet) att konstruera ett filter som lät annorlunda, men numera kör jag med lts filter med 18 uf konding och 3,3 ohms motstånd. Det låter bättre. Utan filter är elementet helt oanvändbart, anser jag subjektivt ( med brasklappen att min låda inte har vinkeln )
Jag tror phon håller på med ett försök till ytterligare förbättring av filtret till MuPPs- han är precis som jag inte speciellt imponerad över ljudet i originalkonstruktionen.![]()
Så låt oss se om betoningen vid 8 khz, samt disten kan mildras en aning med ett bättre filter.![]()
Vi får inte glömma att det är ett extremt billigt element- vars huvudsakliga användningsområde är användandet i tv-apparater och dyl. För priset finns det kanske inget bättre.
Kom också ihåg att min referens numera är piP- jag har ju båda konstruktionerna, och ljudet från bredbandaren kan inte på något sätt mäta sig alls med den dyrare högtalaren.* Å andra sidan är piP enligt min mening den bästa minimonitorn av de hundratals modeller jag hört- oavsett prisklass.
* Men bredbandaren låter ju bättre än mina inwallhögtalare. Detta sätter saker i rätt perspektiv.
Rundberg skrev:Att din referens numer är piP har jag inte undgått att lägga märke till.Richard skrev:Rundberg skrev:Varför har du gått och blivit så bitter Richard?Richard skrev:Timpolanen skrev:aaa tackar!![]()
MVH
/Mattias
Filtret är inte längre egenpulat- jag försökte ( för att få bort olaterna ur elementet) att konstruera ett filter som lät annorlunda, men numera kör jag med lts filter med 18 uf konding och 3,3 ohms motstånd. Det låter bättre. Utan filter är elementet helt oanvändbart, anser jag subjektivt ( med brasklappen att min låda inte har vinkeln )
Jag tror phon håller på med ett försök till ytterligare förbättring av filtret till MuPPs- han är precis som jag inte speciellt imponerad över ljudet i originalkonstruktionen.![]()
Så låt oss se om betoningen vid 8 khz, samt disten kan mildras en aning med ett bättre filter.![]()
Vi får inte glömma att det är ett extremt billigt element- vars huvudsakliga användningsområde är användandet i tv-apparater och dyl. För priset finns det kanske inget bättre.
Kom också ihåg att min referens numera är piP- jag har ju båda konstruktionerna, och ljudet från bredbandaren kan inte på något sätt mäta sig alls med den dyrare högtalaren.* Å andra sidan är piP enligt min mening den bästa minimonitorn av de hundratals modeller jag hört- oavsett prisklass.
* Men bredbandaren låter ju bättre än mina inwallhögtalare. Detta sätter saker i rätt perspektiv.
Du har fortfarande inte svarat på mina frågor, men det förvånar mig inte längre...
Att Phon leker med Vifaelementet är ju något av ett kvalitetstecken, han har ju också jobbat med att förbättra piP
Varför envisas du dessutom med att kalla filtret som Naqref konstruerade för LTS-filtret?
MVH
/Mattias
(C) Naqref anno 2007,www.faktiskt.se.
MagnusÖstberg skrev:Det räcker alltså inte med att du gång på gång blir informerad?
När jag var ordförande hade Naq tagit fram en konstruktion som var väldigt trevlig, så trevlig att LTS blev glada över att kunna redovisa denna för sina medlemmar. Det fanns även möjlighet att vara med på det gruppköp som startades på Faktiskt - av två styrelsemedlemmar visserliggen - men som privatpersoner. Om allt detta kan man läsa i MoLT.
Ja- och hela konstruktionen ligger ute på lts hemsida, med ritningar och allt- inkl. filter.
Elementet kostade vid tidpunkten 220:- hos Hifikit, men kostar tyvärr ca 420:- idag pga valutaförändringar och ett löjligt högre inköpspris.
Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit.
Konstruktionen i sig har alltid varit Naqrefs. Räcker det med att jag talat om det för dig ett antal gånger, eller kommer jag vara tvungen att säga det igen?
Ja- du verkar ju gilla att tjata på mig.
Från LTS hemsida:(C) Naqref anno 2007,www.faktiskt.se.
- Sluta sälj saker under falska förespeglingar
- Sluta kalla dina högtalare för MuPPS
- Sluta kalla vare sig dina högtalare eller MuPPS för en LTS konstruktion.
MagnusÖstberg skrev:
Det är fullt möjligt att du aldrig kommer tycka om MuPPS. Det är fine. Jag har piM (som gåva från Ingvar) men jag tycker MuPPS är bättre - dock är steget till piP så stort från de båda att jämförelsen är löjlig.
Richard skrev:Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit.![]()
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit.![]()
Jag pratade med Stefan på Hifikit om priset INNAN artikeln var tryckt i MoLT. Han var rätt less på inköpsturerna och snurren på Thympany och tyckte att det var tråkigt att nästa batch var så prishöjd.
Din bild är alltså att Hifikit är ena jävla skurkar som passar på att höjja priset för att LTS har redovisat en liten högtalare med elementet i?
Jag tror du ger en orättvis bild av Hifikit som jag tycker är ett mycket seriöst företag, och som jag vet att Ingvar är mycket glad åt också.
Det kanske är bäst vi frågar dem?
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit.![]()
Jag pratade med Stefan på Hifikit om priset INNAN artikeln var tryckt i MoLT. Han var rätt less på inköpsturerna och snurren på Thympany och tyckte att det var tråkigt att nästa batch var så prishöjd.
Din bild är alltså att Hifikit är ena jävla skurkar som passar på att höjja priset för att LTS har redovisat en liten högtalare med elementet i?
Jag tror du ger en orättvis bild av Hifikit som jag tycker är ett mycket seriöst företag, och som jag vet att Ingvar är mycket glad åt också.
Erik_Johansson skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit.![]()
Jag känner mig rätt säker på att priset gick upp ett tag. Ett mycket kort tag dock. Hifikit måste haft otur och köpt då. Det är dock ställt utom allt tvivel att det nu sjunkit markant. Audiocomponents hade för något år sedan ett pris på runt 20 euro för elementet men nu är det nere på drygt 10 euro. Så gott som alla element från Tymphany har gått ner i pris känns det som. Min känsla är att det skedde ganska så samtidigt som Scan-Speak blev ett separat företag och lanserade Discoveryserien. Men det kanske är en helt ovidkommande slump.
/Erik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 223 gäster