Gruppköp Vifa TG9-10-04 till Mupps -AVBRUTET :-(

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2009-08-25 13:41

Empa skrev:Timpolanen och n-puh: Har ni köpt på annat håll?

Jepp, åtminstone jag.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-08-26 09:03

Jag hoppar av.

Användarvisningsbild
n3mmr

uppdatering, please!

Inläggav n3mmr » 2009-08-26 11:02

Händer det nåt??

Om det inte händer nåt snart så hoppar jag av.

Händer == minst att man får nåt besked.

Säg max 3 veckor!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-08-26 12:00

Jag avsäger mitt intresse för närvarande.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-08-26 15:12

Jag hoppar också av tillsvidare.

Ett tips är att Audio components har den för 10.30€.
Frakt upp till 30KG kostar 45€.

Shipping weight är 320gram/ TG9FD10/04.

30 / 0,32 = 93st så man får in en del i 45€ frakten.

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2009-08-27 22:27

Hoppar av jag också......

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2009-08-27 23:24

Jag hoppar av.

Hade önskat 8 element men nu 0.

/stefan

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-08-28 14:56

Ingen som vet hur det går?
Sista rapporten var väl att Peter skulle förhandla lite på en fabrik i Asien?

Det skulle iallfafall vara kul om detta gruppköp med specialelement blir av tycker jag! :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-08-28 15:27

Jag vet att det jobbas på och har fått reda på bara att det ska komma en rapport de närmaste veckorna om när och hur det blir av.

Som jag tidigare sagt så behöver man inte anmäla varken på eller avhopp, vi tar det hela på nytt när det är dags.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-08-28 17:13

Audio Components säger att elementet kommer att vara tillgängligt igen i oktober.

Så v i v äntar lugnt tills valet kommer upp på dagordningen igen
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2009-10-09 15:04

Jag såg att det gått ett gäng gruppköp vid sidan av detta, jag läste ovanstående inlägget, men kollar ändå, blir detta av framöver?
Jahapp, ska man byta ut rubbet och börja om igen då?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-09 20:42

Det händer absolut ingenting, så även jag hoppar. :roll:
Den som vet mest, tror minst.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-09 21:51

Timpolanen skrev:aaa tackar! :D

Vette fan om det blir nått till datan... går inte tillräckligt djup vore skysst om de gick ner till 80hz. Men till bilen kanske det vore nått :) (Blir nästa fri air då)

Nej- de går ju i verkligheten knappt ens ned till 80 hz. Det är överhypade små tingestar dessa. Men bra för pengarna.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-09 22:08

Richard skrev:

Vette fan om det blir nått till datan... går inte tillräckligt djup vore skysst om de gick ner till 80hz. Men till bilen kanske det vore nått :) (Blir nästa fri air då)

Nej- de går ju i verkligheten knappt ens ned till 80 hz. Det är överhypade små tingestar dessa. Men bra för pengarna.
Varför har du gått och blivit så bitter Richard?

Dessutom är det ju direkt lögn att BOSSO inte klarar gå lägre än 80Hz, var har du fått såna dumheter ifrån?

Att du blev missnöjd med din implementering av egenritad låda + egenpulat filter är en sak, en annan att gnälla på Mupps så fort tillfälle ges :?

Trist attityd, jag trodde bättre om dig faktist.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-09 22:19

Ja, han kanske blev bitter när jag tyckte det var direkt lögnaktigt av honom att försöka sälja sina egna alster under namnet MUPPS för runt tusenlappen där han inte bara påstod att de var något de inte var och dessutom en LTS-konstruktion.

Nu ljuger han åt andra hållet istället. Rätt plumpt och dessutom rätt korkat - det är ju bara att titta på en riktig implementation av MUPPS.

Dåligt är bara förnamnet!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

MP

Inläggav MP » 2009-10-09 23:59

Richard vad ska du ha en tusenlapp för?
Jag köper!
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-10 13:39

MagnusÖstberg skrev:(---)
försöka sälja sina egna alster under namnet MUPPS för runt tusenlappen där han inte bara påstod att de var något de inte var och dessutom en LTS-konstruktion.
(---)
8O

Då kan vi nog inte räkna med svar i den här tråden...
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-10 19:53

MP skrev:Richard vad ska du ha en tusenlapp för?
Jag köper!

De högtalare jag byggt säljer jag inte. De är tillräckligt bra att använda som datorhögtalare åt lillgrabben.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-10 20:01

Rundberg skrev:
Richard skrev:

Dessutom är det ju direkt lögn att BOSSO inte klarar gå lägre än 80Hz, var har du fått såna dumheter ifrån?

Att du blev missnöjd med din implementering av egenritad låda + egenpulat filter är en sak, en annan att gnälla på Mupps så fort tillfälle ges :?

MVH

/Mattias

Filtret är inte längre egenpulat- jag försökte ( för att få bort olaterna ur elementet) att konstruera ett filter som lät annorlunda, men numera kör jag med lts filter med 18 uf konding och 3,3 ohms motstånd. Det låter bättre. Utan filter är elementet helt oanvändbart, anser jag subjektivt ( med brasklappen att min låda inte har vinkeln )

Jag tror phon håller på med ett försök till ytterligare förbättring av filtret till MuPPs- han är precis som jag inte speciellt imponerad över ljudet i originalkonstruktionen. :wink:

Så låt oss se om betoningen vid 8 khz, samt disten kan mildras en aning med ett bättre filter. :!:

Vi får inte glömma att det är ett extremt billigt element- vars huvudsakliga användningsområde är användandet i tv-apparater och dyl. För priset finns det kanske inget bättre.

Kom också ihåg att min referens numera är piP- jag har ju båda konstruktionerna, och ljudet från bredbandaren kan inte på något sätt mäta sig alls med den dyrare högtalaren.* Å andra sidan är piP enligt min mening den bästa minimonitorn av de hundratals modeller jag hört- oavsett prisklass.

* Men bredbandaren låter ju bättre än mina inwallhögtalare. Detta sätter saker i rätt perspektiv.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-10 21:31

Richard skrev:
Rundberg skrev:
Richard skrev:

MVH

/Mattias

Filtret är inte längre egenpulat- jag försökte ( för att få bort olaterna ur elementet) att konstruera ett filter som lät annorlunda, men numera kör jag med lts filter med 18 uf konding och 3,3 ohms motstånd. Det låter bättre. Utan filter är elementet helt oanvändbart, anser jag subjektivt ( med brasklappen att min låda inte har vinkeln )

Jag tror phon håller på med ett försök till ytterligare förbättring av filtret till MuPPs- han är precis som jag inte speciellt imponerad över ljudet i originalkonstruktionen. :wink:

Så låt oss se om betoningen vid 8 khz, samt disten kan mildras en aning med ett bättre filter. :!:

Vi får inte glömma att det är ett extremt billigt element- vars huvudsakliga användningsområde är användandet i tv-apparater och dyl. För priset finns det kanske inget bättre.

Kom också ihåg att min referens numera är piP- jag har ju båda konstruktionerna, och ljudet från bredbandaren kan inte på något sätt mäta sig alls med den dyrare högtalaren.* Å andra sidan är piP enligt min mening den bästa minimonitorn av de hundratals modeller jag hört- oavsett prisklass.

* Men bredbandaren låter ju bättre än mina inwallhögtalare. Detta sätter saker i rätt perspektiv.
Att din referens numer är piP har jag inte undgått att lägga märke till.

Du har fortfarande inte svarat på mina frågor, men det förvånar mig inte längre...

Att Phon leker med Vifaelementet är ju något av ett kvalitetstecken, han har ju också jobbat med att förbättra piP ;)

Varför envisas du dessutom med att kalla filtret som Naqref konstruerade för LTS-filtret?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 14:26

Rundberg skrev:
Richard skrev:
Rundberg skrev:
Richard skrev:

MVH

/Mattias

Att din referens numer är piP har jag inte undgått att lägga märke till.

Du har fortfarande inte svarat på mina frågor, men det förvånar mig inte längre...

Att Phon leker med Vifaelementet är ju något av ett kvalitetstecken, han har ju också jobbat med att förbättra piP ;)

Varför envisas du dessutom med att kalla filtret som Naqref konstruerade för LTS-filtret?

MVH

/Mattias

Därför att filtret är lanserat och beskrivet i detalj på lts hemsida. Har du inte läst det ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-11 18:31

Det räcker alltså inte med att du gång på gång blir informerad?

När jag var ordförande hade Naq tagit fram en konstruktion som var väldigt trevlig, så trevlig att LTS blev glada över att kunna redovisa denna för sina medlemmar. Det fanns även möjlighet att vara med på det gruppköp som startades på Faktiskt - av två styrelsemedlemmar visserliggen - men som privatpersoner. Om allt detta kan man läsa i MoLT.

Elementet kostade vid tidpunkten 220:- hos Hifikit, men kostar tyvärr ca 420:- idag pga valutaförändringar och ett löjligt högre inköpspris.

Konstruktionen i sig har alltid varit Naqrefs. Räcker det med att jag talat om det för dig ett antal gånger, eller kommer jag vara tvungen att säga det igen?

Från LTS hemsida:
(C) Naqref anno 2007,www.faktiskt.se.

- Sluta sälj saker under falska förespeglingar
- Sluta kalla dina högtalare för MuPPS
- Sluta kalla vare sig dina högtalare eller MuPPS för en LTS konstruktion.

Det är Naqref som skall ha all ära, och möjligen Maarten lite i skymundan.

Kan vi vara överrens om det? Att vi håller oss till sanningen?
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 18:48

MagnusÖstberg skrev:Det räcker alltså inte med att du gång på gång blir informerad?

När jag var ordförande hade Naq tagit fram en konstruktion som var väldigt trevlig, så trevlig att LTS blev glada över att kunna redovisa denna för sina medlemmar. Det fanns även möjlighet att vara med på det gruppköp som startades på Faktiskt - av två styrelsemedlemmar visserliggen - men som privatpersoner. Om allt detta kan man läsa i MoLT.

Ja- och hela konstruktionen ligger ute på lts hemsida, med ritningar och allt- inkl. filter. :wink:

Elementet kostade vid tidpunkten 220:- hos Hifikit, men kostar tyvärr ca 420:- idag pga valutaförändringar och ett löjligt högre inköpspris.

Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit. :wink:

Konstruktionen i sig har alltid varit Naqrefs. Räcker det med att jag talat om det för dig ett antal gånger, eller kommer jag vara tvungen att säga det igen?

Ja- du verkar ju gilla att tjata på mig. :P

Från LTS hemsida:
(C) Naqref anno 2007,www.faktiskt.se.

- Sluta sälj saker under falska förespeglingar
- Sluta kalla dina högtalare för MuPPS
- Sluta kalla vare sig dina högtalare eller MuPPS för en LTS konstruktion.

-Sluta säga åt mig och andra hur jag ska tänka och uttrycka mig. :?
- Sluta att ständigt attackera med person istället för sak. :?
- Sluta läsa in sådant som jag inte menat i det jag skriver. :?

Tror du att du klarar av det ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-11 19:01

Inget i min kritik är personrelaterad. Det är relaterat till att du som person gör fel - oavsett om du fått det påpekat.

Men kan vi vara överrens om att konstruktionen är Naqref, att dina högtalare inte är MUPPS och att konstruktionen ligger ute på LTs hemsida för att LTS med glädje ville ge sina medlemmar tillgång till både den och möjlighet att vara med på det gruppköpp som ordnades här på faktiskt?

Kan du acceptera att det är så så är det inga problem. Eftersom jag var ordförande i LTS vid tidpunkten så känns det väldigt bra för mig om:

a) Du slutar kalla dina högtalare för MuPPS
b) Slutar påstå att vare sig din eller Naqrefs konstruktion (MuPPS) är LTS-konstruktioner

Det är fullt möjligt att du aldrig kommer tycka om MuPPS. Det är fine. Jag har piM (som gåva från Ingvar) men jag tycker MuPPS är bättre - dock är steget till piP så stort från de båda att jämförelsen är löjlig.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 19:05

MagnusÖstberg skrev:
Det är fullt möjligt att du aldrig kommer tycka om MuPPS. Det är fine. Jag har piM (som gåva från Ingvar) men jag tycker MuPPS är bättre - dock är steget till piP så stort från de båda att jämförelsen är löjlig.

Här är vi helt överens. Och jag tycker inte att Mupps är värdelösa.
Det finns många betydligt sämre högtalare. Däremot tycker jag att piP är löjligt mycket bättre.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-11 19:07

Richard skrev:Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit. :wink:

Jag pratade med Stefan på Hifikit om priset INNAN artikeln var tryckt i MoLT. Han var rätt less på inköpsturerna och snurren på Thympany och tyckte att det var tråkigt att nästa batch var så prishöjd.

Din bild är alltså att Hifikit är ena jävla skurkar som passar på att höjja priset för att LTS har redovisat en liten högtalare med elementet i?

Jag tror du ger en orättvis bild av Hifikit som jag tycker är ett mycket seriöst företag, och som jag vet att Ingvar är mycket glad åt också.

Det kanske är bäst vi frågar dem?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-10-11 20:07

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit. :wink:

Jag pratade med Stefan på Hifikit om priset INNAN artikeln var tryckt i MoLT. Han var rätt less på inköpsturerna och snurren på Thympany och tyckte att det var tråkigt att nästa batch var så prishöjd.

Din bild är alltså att Hifikit är ena jävla skurkar som passar på att höjja priset för att LTS har redovisat en liten högtalare med elementet i?

Jag tror du ger en orättvis bild av Hifikit som jag tycker är ett mycket seriöst företag, och som jag vet att Ingvar är mycket glad åt också.

Jag känner mig rätt säker på att priset gick upp ett tag. Ett mycket kort tag dock. Hifikit måste haft otur och köpt då. Det är dock ställt utom allt tvivel att det nu sjunkit markant. Audiocomponents hade för något år sedan ett pris på runt 20 euro för elementet men nu är det nere på drygt 10 euro. Så gott som alla element från Tymphany har gått ner i pris känns det som. Min känsla är att det skedde ganska så samtidigt som Scan-Speak blev ett separat företag och lanserade Discoveryserien. Men det kanske är en helt ovidkommande slump.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 20:17

MagnusÖstberg skrev:

Nu övertolkar du helt sjukt igen. Jag har aldrig påstått att hifikit "är ett par jävla skurkar". Vad har du fått dessa dumheter ifrån?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-11 20:28

Erik_Johansson skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Jag känner mig rätt säker på att priset gick upp ett tag. Ett mycket kort tag dock. Hifikit måste haft otur och köpt då. Det är dock ställt utom allt tvivel att det nu sjunkit markant. Audiocomponents hade för något år sedan ett pris på runt 20 euro för elementet men nu är det nere på drygt 10 euro. Så gott som alla element från Tymphany har gått ner i pris känns det som. Min känsla är att det skedde ganska så samtidigt som Scan-Speak blev ett separat företag och lanserade Discoveryserien. Men det kanske är en helt ovidkommande slump.

/Erik

Både ja och nej. Scan-Speak hade turen att köpa upp resterande varulager från Tymphany på saker som Tymphany inte var så intresserade av. Jag vet inte vilka delar som ingick i dealen.

Andra återförsäljare kunde köpa delar av Tymphanys varulager d v s färdiga högtalarelement billigt. Varulagret fanns i Köpenhamn och delarna som däri ingick skulle varit för dyrt att fraktas över till Kina för att därefter fraktas tillbaks till kunder.

Vad gäller mitt engagemang i frågan angående specialmuppselement så kan jag idag säga att det för mig känns avlägset att lägga ner tid för att få fram ett perfekt muppselement. Det får anstå till en annan gång då Bremen har kommit längre i processen att lansera äggen. Sett i backspegeln så var det helt enkelt för många turer kring Tymphany för att kunna påbörja ett helt nytt projekt.

En sak har jag lärt mig från Tymphanys turer: Kontinuitet är viktigt för ett företag och det är svårt att ha kontinuitet själv då man är i beroendeställning till annat företag utan kontinuitet, särskilt då man själv har begränsade resurser.

Hittar ni mupps för 100 kr :) så slå till direkt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 20:42

petersteindl skrev:
Hittar ni mupps för 100 kr :) så slå till direkt.

MvH
Peter

Ja- en hundring eller två är de ju värda.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum