Lazyworm skrev:Näe dom gör ju faktiskt inte det, jag satte på en dubbelt så stor kondare på lp delen till mitt delningsfilter för ett tag sen å hör å häpna men mellanregistret återgav mer bas efter det
Förstår inte riktigt varför men denna skillnaden kunde jag t.om se på skåpet![]()
Vi har ju hoppat runt lite här, menar du att du hör skillnad på vilken kondensator du har avkopplat med i förstärkaren eller menar du på högtalarfilter? I delningsfilter skulle jag faktiskt helst inte ha Elektrolytkondingar men jag har det till basdelen på mina befintliga högtalare, det är inget jag mår direkt fyskiskt dåligt av men jag kommer ändå byta ut dom så småningom, vad sägs om att jag byter ut dom i ena lådan och sen kommer du och säger vilken som har elektrolytkoding? Och vad man ska lyssna efter som gör att den låter så otroligt mycket sämre.
Naturligtvis skall man ha samma värde på kondensatorerna vid byte.
Kondensatorer i serie med musiksignalen kan man nästan alltid höra skillnad på, enligt min erfarenhet. Avkoppling vid nätdelar gör ofta en hörbar skillnad, men den är oftast mindre.
Tyvärr kan du nog inte övertyga mig om att olika kondensatorer låter likadant, eftersom jag vet att så inte är fallet.