MrMusic skrev:Hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite..
Tänkte använda datablad för att simulera en design innan det börjar inhandlas element och göras riktiga mätningar. Så jag tänkte kolla lite vilka möjligheter som finns med den nya Basta versionen (ver 1 använder jag redan..)
För Basta 2.0:
1. Man kan vad jag förstår använda uppmätta tonkurvor istället för simulerade. Fungerar baffeldesignern även för dessa?
Nej, man kan bara lägga till elektriska komponenter till elementet. Den akustiska delen är bortkopplad, inklusive baffelsteget.
MrMusic skrev:2. Kan man simulera även lådstorlek för uppmätta kurvor som importeras? Jag antar att resultatet i så fall till stor del beror på hur stor lådvolym som använts för den importerade mätningen. Är dessa mätningar oftast gjorda på samma sätt? "Oändlig" volym sluten låda?
-> om approximationen om volym & lådtyp stämmer, är det precis som vanligt för lådstorlekssimuleringa då? eller påverkar det i sin tur låddesignen man kan göra i Basta?
mvh
/John
Mätningar i databladen är ibland gjorda i låda, ibland i stor baffel ibland med baffelsteg ibland utan. Har man tur så står det vilket. Men i Basta är mätta data är mätta data, så det går inte att koppla på ett annat akustiskt system på elementet. Däremot så går lågfrekvensbeteendet (där ju lådan har störst inverkan) väldigt bra att förutse med en simulering utifrån T/S-parametrar. Ofta tom bättre än en mätning i rum. Om man inte vill ha rummet med, förstås.
rikkitikkitavi skrev:vad jag vet kan man än så länge inte importera andra mätkurvor än de som gjorts med SIRP.
Jo, jag släppte precis en version med förbättrat stöd för import av textfiler. Det borde gå att importera de flesta sorterna nu.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.