LT för nybörjare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-16 00:18

SlaitH skrev:Jag har en fundering kring att det är så kraftig effekt förstärkare som är inslagen default i Basta!, när jag simulerar så brukar jag dra ner den till en nivå där jag inte längre når xmax vid 20Hz.

Anledningen att den är så högt ställd är att De flesta som simulerar nog tänker sig att det är högtalaren de simulerar först och främst. Om förstärkaren hade ställts lägre vore risken stor att någon av misstag tror att en klen förstärkares begränsningar tillhör högtalarsystemet. Att ställa effekten högt kopplar i princip bort den begränsningen och vill man sedan ha den så blir det ett aktivt val att dra ner effekten till rimliga nivåer. Ungefär som du gör.

Jag undrar om jag egentligen borde ställa defaultvärdet ännu högre bara för att göra det extra tydligt vad det är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-16 09:14

Jo det är ju bra tänkt att det är så.

För mig känns det inte som om jag kommer att blåsa flera tusen watt in i basen, så att xmax nås vid 100hz är inte relevant för mig.
Jag kommer aldrig att spela så, men det är bra tänkt ur konstruktionssynpunkt helt klart.

Då är ju min följdfråga vad det egentligen säger när man har en kurva som är så utmaxad som den bli vid så hög effekt?
Det kan hända att jag tolkar den fel.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-16 10:17

mike34 skrev:Tja, vad är rätt då ? En del vill ha rakt i ekofritt rum, en del vill ha rummet medverkande för slutresultatet.
Det hela får ju två olika lösningar vilket man väljer. Men det går ju alltid att justera nivån på båda sätten och få det att lira med huvudparet.

rätt borde ju vara ett nivåkorrekt system, med en fet bas instoppad i ett rumshörn och delad vid 80hz borde väl ha en korrigeringkurva med en annan form än kompensation för den naturliga avrullningen?
Bikinitider

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-04-16 19:36

Mycket bra tråd detta, lite kul då det snart verkar finnas ett komplett Faktiskt högtalarsystem om detta fortsätter på rätt väg;
EPS-2 som fronter, mupps som surround och denna basmodul.

Mycket kul.

Mvh Peder

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-04-17 07:18

Håller med, jätteintressant tråd.

Hade inte ens funderat på denna metod förrän folk kom med synpunkter för konfigurationen av mina JBL-högtalare. Nu verkar det att luta åt LT faktiskt. Dock är det väl två saker man bör tänka på om jag fattat allt rätt:
1. Inte lura sig själv med att ha för liten volym eftersom det kan leda till för högt tryck i lådan.
2. Vara medveten om att uteffektmarginalen sjunker vid de lägsta frekvenserna.

Smiska mig gärna om jag har fel. :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-17 11:03

-Martin- skrev:Håller med, jätteintressant tråd.

Hade inte ens funderat på denna metod förrän folk kom med synpunkter för konfigurationen av mina JBL-högtalare. Nu verkar det att luta åt LT faktiskt. Dock är det väl två saker man bör tänka på om jag fattat allt rätt:
1. Inte lura sig själv med att ha för liten volym eftersom det kan leda till för högt tryck i lådan.
2. Vara medveten om att uteffektmarginalen sjunker vid de lägsta frekvenserna.

Smiska mig gärna om jag har fel. :)

Framför allt så ska du inte ha för liten volym för att du måste kompensera så mycket och det leder till precis som du skriver till högre tryck i lådan och därmed högre luftdistortion.

Precis så sjunker uteffektmarginalen när du höjer förstärkningen och det hänger ju också ihop med hur stor din låda är, så det är många parametrar som påverkar varandra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-17 11:27

Att konstruera för en okompenserad låda till q= "nånstans mellan 0,5 och 0,6" och sedan lägga på LT är inte så tokig utgångspunkt!

Om man är purist ;)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-04-17 11:45

MagnusÖstberg skrev:Att konstruera för en okompenserad låda till q= "nånstans mellan 0,5 och 0,6" och sedan lägga på LT är inte så tokig utgångspunkt!

Om man är purist ;)
Det är ju rätt stor skillnad på Q 0,6 och 0,5 nästan dubbla lådvolymen krävs för 0,5 mot 0,6.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-17 12:33

MagnusÖstberg skrev:Att konstruera för en okompenserad låda till q= "nånstans mellan 0,5 och 0,6" och sedan lägga på LT är inte så tokig utgångspunkt!

Om man är purist ;)

Vad blir den praktiska skillnaden då, jämfört med om man gör lådan med Q=0.7 eller t.o.m 1.0 innan transformen, förutom luftens tillskott till distorsionen genom sin olinjära kompression?
Och om det är kompressionen som är huvudparametern så är det väl kompressionen vid elementets maximala slaglängd som är parametern som man bör konstruera efter, och inte Q-värden innan transformationen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-17 14:15

Lådstorleken blir ju låg, vilket kan få de nehgativa effekterna som det talats om här.

Att göra lådan så nära idealet innan LT används torde väl vara det bästa.

Om man använder en array med flera element kan man ju frångå detta lite, eftersom man då inte kommer använda maximal slaglängd hos varje element och således inte får maximalt tryck i varje låda*. Men det gäller ju förståss om man inte använder det större systemet för att spela starkare generellt sätt ;)

Rent puristiskt borde det väl funka med ett klart högre Q i varje enskilld låda under förutsättning att man inte planerar att använda mer luftförslyttning än ett enskillt element - utan att disten ökar.

* för som jag uppfattar det är Svante och phons exempel gjorda med maximal slaglängd utnyttjad i lådan.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-17 17:21

Det är så som jag försöker designa systemen, att få ut det mesta möjliga ur basen innan LT läggs på.

Naturligtvis så är ju detta för mig ett system som är till för att hålla nere lådvolymen, därav kompenseringen.

Men Magnus har en bra poäng

Ett LT baserat system är inget annat än en kompromiss, men det går att göra så de negativa effekterna inte blir så stora.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-17 17:54

En SLS 10" har en konarea på 335 cm^2 och kan pumpa "mer än" 18mm enligt skryttexten, och har Xmax på +-8 mm.
Räknar man med 1,8 cm slag så blir det en pumpslagvolym på 603 kubikcentimeter, hur stor låda behövs då för att hålla luftkompressionsdistorsionen under 1%?
Hur låg distorsion kan man överhuvudtaget vänta sig, i allra bästa fall, från detta element vid utstyrning till Xmax?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-04-17 20:15

Det tillkommer ju en fråga; Hur allvarlig är den extra termiska kompressionen som den mindre lådans sämre effektivitet kommer ställa till med, efter inkoppling av LT-filtret?
Om man börjar mosa in flera hundra watt vid lägre frekvenser för att nå rimlig ljudstyrka kanske det börjar bli ett problem?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-17 21:48

nolimitsoya skrev:Det tillkommer ju en fråga; Hur allvarlig är den extra termiska kompressionen som den mindre lådans sämre effektivitet kommer ställa till med, efter inkoppling av LT-filtret?
Om man börjar mosa in flera hundra watt vid lägre frekvenser för att nå rimlig ljudstyrka kanske det börjar bli ett problem?

Ja, problemet blir inte mindre iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-17 21:51

Det finns ju anledningar till att det är bra med multipla moduler av många skäl, inte bara för att man gillar MDF-damm :P

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-17 21:55

MagnusÖstberg skrev:Det finns ju anledningar till att det är bra med multipla moduler av många skäl, inte bara för att man gillar MDF-damm :P

Tappar man inget i atack, med många basar på tomgång, jämfört med några stycken som får sjunga ut? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-17 21:57

Ge mig en riktigt hållbart resonemang för den tanken :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-17 22:00

nadifierad skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det finns ju anledningar till att det är bra med multipla moduler av många skäl, inte bara för att man gillar MDF-damm :P

Tappar man inget i atack, med många basar på tomgång, jämfört med några stycken som får sjunga ut? :)

Om man vill att de ska sjunga ut (dvs ge sin egen tolkning (dvs inte primärt vara återgivare)) så blir det nog bäst med en liten 4-tummare som får stå på full bottning hela tiden, jo.

Eller inte.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-17 22:01

MagnusÖstberg skrev:Ge mig en riktigt hållbart resonemang för den tanken :lol:

Det är du som står för resonemangen, och jag för de dumma frågorna :D
Nej, men allvarligt! Om nu tex 4 st tior ska sköta bas gångarna åt ett par toppar med 6,5"are, och man lyssnar med lite driv, får man nån bra punch i basarna om de bara smådallrar lite då? :? :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-17 22:05

Svante skrev:
nadifierad skrev:

Om man vill att de ska sjunga ut (dvs ge sin egen tolkning (dvs inte primärt vara återgivare)) så blir det nog bäst med en liten 4-tummare som får stå på full bottning hela tiden, jo.

Eller inte.

Inte en sån påtaglig tolkning kanske, som ljudet av en 4" som vänds ut och in! :D

Det kanske är elementär fysik? :? Synd att man inte begriper det än :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-04-17 22:08

SlaitH skrev:Ett LT baserat system är inget annat än en kompromiss, men det går att göra så de negativa effekterna inte blir så stora.

Om du anser att det är en kompromiss så undrar jag i så fall i förhållande till vilket optimum? Kan du förklara hur du menar?

Undrar,

D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-17 22:42

Dahlqvist skrev:
SlaitH skrev:Ett LT baserat system är inget annat än en kompromiss, men det går att göra så de negativa effekterna inte blir så stora.

Om du anser att det är en kompromiss så undrar jag i så fall i förhållande till vilket optimum? Kan du förklara hur du menar?

Undrar,

D

Finns väl inga andra lösningar att kunna lyssna på musik ner i infrabandet. Portade system är låsta till systemets resonansfrekvens, som brukar ligga ordentligt ovan 20Hz.
Ska vi ner i underjorden, ska det till slutna system, eller system med slavbasar. Att det sedan går åt fler element för att åstadkomma riktigt stark ljudnivå, är trivialt. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-17 22:43

nadifierad skrev:
Svante skrev:
nadifierad skrev:

Eller inte.

Inte en sån påtaglig tolkning kanske, som ljudet av en 4" som vänds ut och in! :D

Det kanske är elementär fysik? :? Synd att man inte begriper det än :)

Jag försökte vädja till intuitionen. Det är ju uppenbart att en 4-tummare är sämre än en 8-tummare. 8-tummaren kan ju pumpa mer luft än 4-tummaren. På samma sätt kan 4 8-tummare pumpa mer luft än en 8-tummare, de blir mindre ansträngda, ger mindre dist än den ensamma högtalaren.

Eller, om man vänder på steken och vill spela tyst, då skulle ju 4-tummaren låta bättre än 8-tummaren?

Om man får fresta med en analogi: tjugo personer kan lyfta en Ford Fiesta ganska lätt. Är man ensam måste man heta Magnus Samuelsson.

Usch på mig, nu gjorde jag det igen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-17 22:46

Svante skrev: Är man ensam måste man heta Magnus Samuelsson.

Usch på mig, nu gjorde jag det igen.

Vad gjorde du Svante, fy på dig. 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-17 22:49

:oops: Jag var nog bara sugen på ett inlägg, och hade inget vettigt att säga, så då slank det ut ännu en groda :(

Skulle kanske vara ämne för en egen tråd?
Ganska långsökta frågor tråden!? :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-17 22:53

Ju mindre de behöver röra sig, desto mindre dist.

Faktum är att mina basar "knappt" rör sig vid mestadels av tiden jag spelar hemma..kanske under 5mm utslag.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-17 22:54

MagnusÖstberg skrev:Ju mindre de behöver röra sig, desto mindre dist.

Faktum är att mina basar "knappt" rör sig vid mestadels av tiden jag spelar hemma..kanske under 5mm utslag.

Mäter du det med skjutmått? :D :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-17 22:57

5 mm? Det är ju ganska mycket. Hur mycket slaglängd har de? Om det är 10 mm så spelar du bara 6 dB under maxkapacitet. Är det 20 mm så ligger du 12 dB under maxkapacitet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-17 22:58

15mm

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-17 22:59

nadifierad skrev:

Mäter du det med skjutmått? :D :wink:
Du kanske inte tror det, men jag kan mäte det rätt exakt ;)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum